جاذبه های گردشگری سوریه | Syria

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاذبه های گردشگری سوریه

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست جاذبه های گردشگری سوریه را خواهیم داشت. برای آشنایی با جاذبه های دیدنی این کشور در ادامه با ما همراه باشید.

سوریه (Syria) کشوری در جنوب غرب آسیا و در کنار سواحل شرقی دریای مدیترانه است. این کشور از سمت شمال با ترکیه، از شرق با عراق، از غرب با لبنان و دریای مدیترانه و از جنوب غربی با اسرائیل و فلسطین و از جنوب با اردن همسایه است. دمشق پایتخت سوریه و حلب بزرگترین شهر آن است. جنگ داخلی سوریه از ۲۶ ژانویه ۲۰۱۱ (۶ بهمن ۱۳۸۹) آغاز شده و موجب ویرانی‌ها و ناامنی‌های گسترده در این کشور شده‌ است در حالی که این کشور طبق رتبه‌بندی بین‌المللی یکی از امن‌ترین کشورهای جهان بود و در سال ۲۰۰۹ رتبه نخست را در هزینه مبارزه با تروریسم سازمان یافته داشت. با توجه به وضعیت آشفته و جنگ های داخلی در سال های اخیر، از میزان و حجم گردشگران ورودی کاهش یافته است ولی با این حال این کشور با داشتن جاذبه های گردشگری بی نظیر خود باز هم توانسته است توجه بسیاری از گردشگران را به سوی خود جلب کند.

گردشگری در سوریه به دلیل وجود شهرهای تاریخی چون حلب و پالمیرا و شش سایت میراث فرهنگی شناخته شده که در فهرست جهانی به ثبت رسیده‌اند از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. تا قبل از بحران سوریه حدود ۱۱ درصد از جمعیت شاغل سوریه در این صنعت فعال بودند. با وجود تمام ناملایمتی هایی که به این کشور وارد شده است هنوز هم سوریه زیبایی های خود را دارد و با داشتن جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار باشکوه خود از زمان های دور مورد توجه گردشگران به خصوص گردشگران مذهبی واقع شده است. در ادامه با ما باشید تا با دیدنی های سوریه بیشتر آشنا شوید.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


جاهای دیدنی سوریه

شهر دمشق

دمشق مرکز استان دمشق و پایتخت جمهوری عربی سوریه می‌باشد. شهر دمشق پس از حلب دومین شهر پرجمعیت سوریه است. این شهر از یک سوی با تپه‌های سنگی و شیب‌دار احاطه شده. رودخانه برادا از میان شهر می‌گذرد. دمشق در هزاره سوم پیش از میلاد تأسیس شد. به این ترتیب، دمشق یکی از قدیمی‌ترین شهرهای خاورمیانه است.

جاذبه های گردشگری سوریه
جاذبه های گردشگری سوریه

شهر رومی پالمیرا

یکی از مهم‌ترین ویرانه‌های تاریخی جهان، شهر باستانی پالمیرا نام دارد که معروف به مروارید صحرا در کشور سوریه است. این شهر تاریخی در استان حمص و ۲۱۰ کیلومتری شهر دمشق قرار دارد. در همسایگی ویرانه‌های شهر تاریخی پالمیرا، شهر تدمر واقع شده است که به نام عربی پالمیرا شناخته می‌شد. پالمیرا از کهن‌ترین شهرهای ساخته شده بشر به شمار می‌رود که طبق افسانه‌ها به دست سلطان نبی ساخته شده است. از زمان حضور حضرت سلیمان این شهر، بارها نابود و دوباره مورد بازسازی قرار گرفت.

شهر باستانی بصری

بُصری (Busra) نام شهری باستانی در کشور سوریه است. این شهر در فاصله ۱۸۰ کیلومتری دمشق واقع شده و در نزدیکی مرز بین سوریه و اردن و تا حدودی اسرائیل قرار دارد. شهر بصری در گذشته مرکز استان عربیای امپراتوری روم و مهم‌ترین توقف‌گاه سر راه کاروان‌های عازم مکه بوده ‌است. تئاتر رومی که متعلق به سده ۲ میلادی است، از مکان‌های دیدنی مهم شهر باستانی بصری است.

شهر حمص

حُمص که در دوران باستان اِمِسا نام داشت، سومین شهر بزرگ سوریه است. این شهر در غرب سوریه قرار دارد و مرکز استان حمص به حساب می‌آید. محله «بابا عَمرو» از مناطق مرکزی شهر حمص است.

جاذبه های گردشگری سوریه
جاذبه های گردشگری سوریه

شهر معلولا

معلولا شهری کوچک و تاریخی است واقع در ۵۶ کیلومتری شمال شرق شهر دمشق. معلولا به زبان آرامی یعنی «ورود». شهرت این شهر به دلیل وجود بناهای مذهبی مسیحی و دیگر ابنیه کهن است. معلولا یکی از مهم‌ترین شهرهای مسیحی‌نشین در سوریه محسوب می‌شود که دارای کلیساها و صومعه‌های تاریخی است و از زیارت‌گاه‌های مهم مسیحیان به‌ شمار می‌رود. این شهر تنها تجمع بشری موجود در جهان است که به زبان آرامی تکلم می‌کنند.

شهر آپامئا

شهر قدیمی روم باستان که خانه حدود نیم میلیون نفر بوده‌است و در قرن دوازدهم بر اثر یک زمین لرزه این شهر خراب می‌شود اما هنوز بقایای این شهر با خیابان‌های طویل آن باعث فخر است.

حرم حضرت زینب (س)

حرم حضرت زینب کبری (س) که در شهر دمشق قرار دارد، یکی از زیارتگاه‌های مهم مسلمانان و نیز از مساجد بزرگ سوریه به شمار میرود. منطقه‌ای که در آن مزار حضرت زینب (س) قرار دارد، در گذشته به راویه و اکنون به زینبیه مشهور است. در حال حاضر این قریه به شهر متصل و در هفت کیلومتری شرق دمشق قدیم به طرف فرودگاه واقع است. گلدسته‌های حرم مطهر به عنوان مرتفعترین و زیباترین مناره‌های کاملاً پوشیده شده از کاشی معرق در دوران معاصر در سطح جهان است که کاشی کاری آن توسط هنرمند اصفهانی مرحوم استاد علی پنجه پور به مدت حدوداً ۱۰ سال و به سبک اصفهان اجرا شد.

مسجد جامع اموی دمشق

مسجد جامع اُمَوی مسجدی قدیمی و با آثار هنری بسیار است که به دستور ولید بن عبدالملک (متوفای۹۶ق) از خلفای اُمَوی در دمشق ساخته شد. سبک معماری این مسجد وامدار سبک بیزانسی است. مقام حضرت خضر، هود، یحییو مقام امام سجاد(ع) و رأس الحسین در این مسجد مشهورند. خطبه امام سجاد (ع) در شام که روشن‌گر حادثه کربلا بود نیز در این مسجد خوانده شد.

جاذبه های گردشگری سوریه
جاذبه های گردشگری سوریه

بازار حمیدیه دمشق (سوق الحمیدیه)

يكي از قديمي ترين و مشهورترين بازارهاي دمشق است. طول بازار 600 متر و عرض آن 15 متر است كه از خيابان حميديه و كنار قلعه دمشق شروع مي شود و تا در غربي مسجد جامع اموي امتداد مي يابد.

معبد ژوپیتر دمشق

اين معبد به خداي روميها تعلق داشته و در انتهاي بازار حميديه و در محل مسجد اموي واقع شده است و در حال حاضر ويرانه هاي بعضي از ديوارها و ستون هاي سنگي آن ديده مي شود.

قصر الخضراء دمشق

قصر الخضراء يا قصر الاموي كه دارالاماره معاويه بن ابي سفيان و سپس يزيدين معاويه بوده است. این قصر یکی از مهمترین قصرهای شهر دمشق و از نقاط توریستی محسوب می شود.

قصر العظم (قصر اسعد پاشا)

يكي از زيباترين قصرهاي دمشق است كه به موزه ملي تبديل شده است و داراي 36 اتاق مي باشد كه هر يك بخشي از موزه هاي مردم شناسي ، سلاح و … شده است.

جاذبه های گردشگری سوریه
جاذبه های گردشگری سوریه

موزه ملی دمشق

موزه ملی دمشق مهم‌ترین موزه در جمهوری عربی سوریه است که در منطقهٔ برامکه در مرکز شهر دمشق واقع شده ‌است. این موزه یکی از مکان های مهم و نقاط گردشگری سوریه محسوب می شود.

کوه قاسیون دمشق

گفته مي شود در پائين اين كوه ، آدم ابوالبشر سكونت داشته و در بالاي آن قابيل ، برادرش، هابيل را كشته است ، در شرق آن حضرت ابراهيم(ع) به دنيا آمده است و در سمت غرب آن حضرت مسيح و مادرش مريم (س) پناه گرفته اند. از پيامبر اكرم روايت شده است كه بر اين كوه ، حضرت ابراهيم (ع) ، حضرت لوط(ع)، حضرت موسي (ع) ، حضرت عيسي(ع) و حضرت ايوب نماز گزارده اند.

دژ کردان

این قلعه جنگی از زمان روم باستان باقی‌مانده و هنوز تخریب نشده ‌است. این قلعه بزرگ که در بالای بلندی قرار گرفته است ابهت و زیبایی خاصی دارد و معماری و قدمت آن بسیار ارزشمند است.

جاذبه های گردشگری سوریه
جاذبه های گردشگری سوریه

مسجد جامع حلب

مسجد جامع حلب یک مسجد اسلام واقع در سوریه می‌باشد. ساخت و ساز این ساختمان ۷۱۵ قمری، سده ۱۳ام میلادی به پایان رسید. معمار این بنا حسن بن مفرح السرمانی است که این بنا را به سبک پیش از اسلام شمال سوریه، معماری سلجوق، معماری مملوک طراحی کرده ‌است.

قلعه تاريخي حلب

در مرکز ميدان اصلي شهر حلب “باشکوه ترين و زيباترين قلعه جهان” از‏ زمان رومي ها برجاي مانده است. عمارت اصلي اين قلعه از آثار “سيف الدوله‏ حمداني حاکم موصل، حلب و رقه” در سده چهارم است. گرادگرد اين قلعه خندقي به عمق صدمتر وعرض 200 متر قرار دارد که‏ ارتفاع بالا تا کف آن به 400 متر مي رسد، اين قلعه به وسيله پلي به ستونها‏ و پله هايي از سنگ استوار است که آن را با خارج مرتبط مي سازد اين قلعه‏ منحصر به فرد مورد توجه بسياري از جهانگردان است.

بازار حلب

بازار سرپوشیده شهر حلب که بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده تاریخی دنیاست. این بازار در جنگ ها و ناآرامی های سوریه تخریب شد اما تلاش ها برای جان گرفتن دوباره آن هنوز ادامه دارد.

جاذبه های گردشگری سوریه
جاذبه های گردشگری سوریه

سواحل سوریه

سوریه از طریق بنادر خود بر دریای مدیترانه سالانه میلیون‌ها دلار از این طریق کسب می‌کند. مهم‌ترین بنادر سوریه عبارتند از؛ بندر لاذقیه، بندر جبله، بندر طرطوس، بندر ارواد و بندر بانیاس.

رود فرات

سوریه در مقایسه با سایر کشورهای عربی، تعداد قابل توجهی رودخانه دارد که می‌توان دلیل آن را در فراوانی و تنوع زمین‌چهره‌ها نسبت داد. رود فرات مهم‌ترین رود سوریه به‌شمار می‌رود که از ترکیه وارد منطقه شمالی این کشور شده و در مسیر شرق از منطقه الجزیرة السوریه (الجزیرة الفراتیة) می‌گذرد و قبل از ترک سوریه استان‌های الرقه و دیرالزور را سیراب می‌کند. سدهای فراوانی در مسیر این رود بنا شده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها سد فرات نام دارد. دریاچه تشکیل شده پشت این سد را دریاچه اسد می‌نامند.

رودخانه الیرموک

جاذبه های گردشگری سوریه

جاذبه های گردشگری سوریه

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨