دیدنی های دمشق ، پایتخت سوریه | Damascus

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دیدنی های دمشق

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست دیدنی های دمشق را خواهیم داشت. برای آشنایی با جاذبه های دیدنی پایتخت کشور سوریه در ادامه با ما همراه باشید.

سوریه (Syria) کشوری در جنوب غرب آسیا و در کنار سواحل شرقی دریای مدیترانه است. این کشور از سمت شمال با ترکیه، از شرق با عراق، از غرب با لبنان و دریای مدیترانه و از جنوب غربی با اسرائیل و فلسطین و از جنوب با اردن همسایه است. جنگ داخلی سوریه از ۲۶ ژانویه ۲۰۱۱ (۶ بهمن ۱۳۸۹) آغاز شده و موجب ویرانی‌ها و ناامنی‌های گسترده در این کشور شده‌ است در حالی که این کشور طبق رتبه‌بندی بین‌المللی یکی از امن‌ترین کشورهای جهان بود و در سال ۲۰۰۹ رتبه نخست را در هزینه مبارزه با تروریسم سازمان یافته داشت. با توجه به وضعیت آشفته و جنگ های داخلی در سال های اخیر، از میزان و حجم گردشگران ورودی کاهش یافته است ولی با این حال این کشور با داشتن جاذبه های گردشگری بی نظیر خود باز هم توانسته است توجه بسیاری از گردشگران را به سوی خود جلب کند. شهر دمشق به دلیل نزدیکی به مرز لبنان یکی از شهرهای زیبای کشور سوریه است. در ادامه جاذبه های گردشگری دمشق را به شما معرفی می کنیم.

دمشق (Damascus) پایتخت سوریه است. شهر دمشق پس از حلب دومین شهر پرجمعیت سوریه است. این شهر از یک سو با تپه‌های سنگی و شیب‌دار احاطه شده است و رودخانه برادا از میان شهر می‌گذرد. دمشق در هزاره سوم پیش از میلاد تأسیس شد. به این ترتیب، دمشق یکی از قدیمی‌ترین شهرهای خاورمیانه است. این شهر زیبایی های طبیعی و آثار تاریخی و باستانی زیادی دارد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


جاهای دیدنی دمشق

شهر قدیمی – Old City

شهر باستانی دمشق در قرن 3 قبل از میلاد ساخته شده است و یکی از قدیمی ترین شهرهای خاورمیانه است. از بین 125 بنای یادبود که از دوره های مختلف تاریخی سرچشمه می گیرند ، مسجد جامع قرن 8 از دیدنی ترین ها است. شهر باستانی دمشق، واقع در قسمت جنوب غربی سوریه ، در دامنه های شرقی شرق لبنان ، در دامنه کوه باشکوه Kexin ساخته شده است. در سال 1979 ، یونسکو شهر باستانی دمشق را به عنوان میراث فرهنگی ثبت کرد و آن را در “فهرست میراث جهانی” قرار داد.

دیدنی های دمشق
دیدنی های دمشق

رودخانه برادا – The Barada River

رودخانه برادا یکی از رودخانه های اصلی شهر دمشق است که از میان شهر می گذرد. این رودخانه که باعث زیبایی شهر شده و حال و هوای آن را تغییر می دهد از دیدنی های دمشق است که قدم زدن در کنار آن لذتبخش است.

کوه قاسیون دمشق – Mount Qassioun (Jebal Kasioun)

گفته می شود در پائین این کوه ، آدم ابوالبشر سکونت داشته و در بالای آن قابیل ، برادرش، هابیل را کشته است ، در شرق آن حضرت ابراهیم(ع) به دنیا آمده است و در سمت غرب آن حضرت مسیح و مادرش مریم (س) پناه گرفته اند. از پیامبر اکرم روایت شده است که بر این کوه ، حضرت ابراهیم (ع) ، حضرت لوط(ع)، حضرت موسی (ع) ، حضرت عیسی(ع) و حضرت ایوب نماز گزارده اند.

دیدنی های دمشق
دیدنی های دمشق

حرم حضرت زینب (س) – Shrine of Sayyida Zaynab

حرم حضرت زینب کبری (س) که در شهر دمشق قرار دارد، یکی از زیارتگاه‌های مهم مسلمانان و نیز از مساجد بزرگ سوریه به شمار میرود. منطقه‌ای که در آن مزار حضرت زینب (س) قرار دارد، در گذشته به راویه و اکنون به زینبیه مشهور است. در حال حاضر این قریه به شهر متصل و در هفت کیلومتری شرق دمشق قدیم به طرف فرودگاه واقع است. گلدسته‌های حرم مطهر به عنوان مرتفعترین و زیباترین مناره‌های کاملاً پوشیده شده از کاشی معرق در دوران معاصر در سطح جهان است که کاشی کاری آن توسط هنرمند اصفهانی مرحوم استاد علی پنجه پور به مدت حدوداً ۱۰ سال و به سبک اصفهان اجرا شد.

مسجد جامع اموی دمشق – Damascus Umayyad Mosque

مسجد جامع اُمَوی مسجدی قدیمی و با آثار هنری بسیار است که به دستور ولید بن عبدالملک (متوفای۹۶ق) از خلفای اموی در دمشق ساخته شد. سبک معماری این مسجد وامدار سبک بیزانسی است. مقام حضرت خضر، هود ، یحییو مقام امام سجاد(ع) و رأس الحسین در این مسجد مشهورند. خطبه امام سجاد(ع) در شام که روشن‌گر حادثه کربلا بود نیز در این مسجد خوانده شد.

دیدنی های دمشق
دیدنی های دمشق

بازار حمیدیه دمشق (سوق الحمیدیه) – Souq al-Hamidiyyeh

یکی از قدیمی ترین و مشهورترین بازارهای دمشق است . طول بازار 600 متر و عرض آن 15 متر است که از خیابان حمیدیه و کنار قلعه دمشق شروع می شود و تا در غربی مسجد جامع اموی امتداد می یابد.

موزه ملی دمشق – The National Museum of Damascus

موزه ملی دمشق مهم‌ترین موزه در جمهوری عربی سوریه است که در منطقهٔ برامکه در مرکز شهر دمشق واقع شده ‌است. این موزه یکی از مکان های مهم و نقاط گردشگری سوریه محسوب می شود.

دیدنی های دمشق
دیدنی های دمشق

مرکز ملی هنرهای بصری دمشق – National Center for Visual Arts

هنر چیزی است که بدون هیچ محدودین سن و جنسیتی، برای همه ی انسان ها جالب و جذاب است. سپری کردن یک غروب در مرکز هنر های بصری ایده ی فوق العاده ای خواهد بود که حتما از آن لذت می برید. نمایشگاه های عکاسی بسیار حیرت انگیزی که در این مکان وجود دارد قطعا روح شما را تحت تاثیر قرار می دهد. این گالری در دپارتمان Fine Arts at Damascus University قرار گرفته است. هنگام سفر به این شهر حتما مطمئن شودی که کسی بازدی از این گالری هنری را از دست نداده باشد.

قصر الخضراء دمشق

قصر الخضراء یا قصر الاموی که دارالاماره معاویه بن ابی سفیان و سپس یزیدین معاویه بوده است. این قصر یکی از مهمترین قصرهای شهر دمشق و از نقاط توریستی محسوب می شود.

قصر العظم (قصر اسعد پاشا) – Al Azem Palace (Palace of As’ad)

یکی از زیباترین قصرهای دمشق است که به موزه ملی تبدیل شده است و دارای 36 اتاق می باشد که هر یک بخشی از موزه های مردم شناسی، سلاح و… شده است.

مقبره صلاح الدین ایوبی – Mausoleum of Saladin

مقبره صلاح الدین ایوبی مدفن صلاح الدین ایوبی، سردار کرد مسلمان در جنگ‌های صلیبی و اولین سلطان ایوبیان است و در مجاورت مسجد جامع اموی، در دمشق قرار دارد. این مقبره در سال ۱۱۹۶، یعنی سه سال پس از مرگ وی بنا شد. این مجموعه آرامگاهی در اصل شامل مدفن صلاح الدین ایوبی و مدرسه عزیزیه می‌شد که از مدرسه تنها تعدادی ستون و طاق مانده است. در حال حاضر این مقبره شامل دو قبر می‌شود که یکی از آن‌‌ها چوبی است و احتمالا جسد صلاح الدین در آن قرار دارد و دیگری مرمری و هدیه‌ای از طرف قیصر ویلهلم دوم است.

خانه عنبر دمشق (مکتب عنبر) – Maktab Anbar

خانه عنبر دمشق (مکتب عنبر) یکی از بزرگ‌ترین خانه تاریخی در قسمت قدیمی شهر دمشق در سوریه است که مساحت آن ۳,۸۲۵ متر است. این خانه در قرن ۱۹ توسط یوسف انبار یک تاجر یهودی ساخته شد. بدلیل هزینه های بالای این خانه،‌ مقامات عثمانی ساخت این بنا را به پایان رساندند.

دیدنی های دمشق
دیدنی های دمشق

معبد ژوپیتر دمشق – The Temple of Jupiter

این معبد به خدای رومیها تعلق داشته و در انتهای بازار حمیدیه و در محل مسجد اموی واقع شده است و در حال حاضر ویرانه های بعضی از دیوارها و ستون های سنگی آن دیده می شود.

قبرستان باب الصغير – Bab al-Saghir Cemetery

قبرستان باب الصغير، از قبرستان‌هاي بسيار مهم و تاريخي دمشق است. اين گورستان در نزديكي «باب الصغير»، واقع است كه از دروازه‌هاي اصلي شهر قديمي دمشق به شمار مي‌رود. اين مكان مدفن ده‌ها نفر از امامزادگان، صحابه گرانقدر پيامبر خدا صلي الله عليه و آله، سرهاي شهداي كربلا، علماي بزرگ اسلام و شيعه، سادات جليل‌القدر، مورخان و محدثان و صدها تن از بزرگان و رجال اسلامي است.

دیدنی های دمشق
دیدنی های دمشق

مدرسه نورالدین – Nur al-Din Madrasa

مدرسه نورالدین که با نام مدرسه النوریه نیز شناخته می‌شود، نمونه‌ای از مدارس با معماری دوران سلجوقی به‌شمار می‌رود که توسط آل زنگی در سوریه ساخته شدند. نورالدین حاکم زنگی با استفاده از سبک معماری دوران سلجوقی، مدارسی چهار ایوانی بنا کرد. المقدمیه، الشعیبیه، الحلاویه و النوریه از مدارسی هستند که در حلب از این دوره باقی مانده‌اند. معروف‌ترین آن‌ها بنای دو گنبدی النوریه است که نورالدین آن را در سال ۱۱۷۲ میلادی ساخت. این مجموعه شامل مدرسه، مسجد و مقبره وی می‌شود.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨