شهر تاریخی شیبنیک در کرواسی و دیدنی های آن

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

شهر شیبنیک کرواسی

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با شهر شیبنیک کرواسی آشنا خواهیم کرد. اگر قصد سفر به کرواسی و این شهر تاریخی را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کرواسی کشوری است واقع در منطقه بالکان اروپا (جنوب مرکزی اروپا) که از شمال با اسلوونی و مجارستان، از شمال شرقی با صربستان، از شرق با بوسنی و هرزگوین و از جنوب با مونته‌نگرو و دریای آدریاتیک هم‌مرز است. زاگرب پایتخت و بزرگترین شهر کرواسی است. شهرهای تاریخی و طبیعت بکر تنها بخشی از جاذبه‌ های گردشگری کرواسی به حساب می‌آیند. همه اینها در کنار سواحل زیبا و لنگرگاه‌های چندصد ساله‌ای است که مملو از ساختمان‌های سنگی دوره ونیزی با سواحل شنی هستند.

شیبنیک (Šibenik) یک شهر تاریخی در کرواسی است که در مرکز منطقه دالماسی واقع شده و در مسیر رود کرکا که به دریای آدریاتیک می‌ریزد قرار گرفته‌ است. شیبنیک مرکز سیاسی، آموزشی، توریستی و صنعتی شهرستان شیبرنیک-کنین در جنوب کرواسی می‌باشد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


بر خلاف شهرهای دیگری که در امتداد ساحل دریای آدریاتیک قرار گرفته‌اند و توسط یونانیان و رومیان تأسیس شده‌اند، شیبنیک توسط کروات‌ها ساخته شد. کاوش‌ها و حفاری‌هایی که در قلعه سنت مایکل انجام شد نشان دهنده این است که کروات‌ها از زمان گذشته در آنجا ساکن بوده‌اند.

نام فعلی این منطقه برای اولین بار در سال ۱۰۶۶ توسط پادشاه کروات‌ها (پیتر کریسیمر پنجم) اسم گذاری شد و جزو قدیمی‌ترین شهرهای بومی‌نشین ساحل شرقی دریای آدریاتیک محسوب می‌شود.

شیبنیک تا ۱۲ ژوئن سال ۱۹۲۱ توسط پادشاهی ایتالیا اشغال شده بود. طبق پیمان راپالو که در آن زمان بسته شد ایتالیا متعهد شد تا نسبت به این شهر و بخشی از پادشاهی صرب، کروات و اسلونی ادعایی نداشته باشد.

این شهر در طول جنگ جهانی دوم توسط ایتالیای فاشیست و آلمان نازی اشغال شد. پس از جنگ جهانی دوم شیبنیک به عنوان بخشی از یوگسلاوی شناخته شد تا اینکه سال ۱۹۹۱ استقلال کرواسی شکل گرفت.

شهر شیبنیک کرواسی
شهر شیبنیک کرواسی

جاذبه های دیدنی شیبنیک

سواحل زیبای شهر

یکی از جاذبه های اصلی تمامی شهرها و جزایر کرواسی، سواحل زیبا و دیدنی آن هستند. در سفر به شیبنیک نیز شما به مقصدی سفر کرده اید که علاوه بر دیدن آثار تاریخی و حال و هوای قرون وسطایی می توانید از سواحل آن نیز لذت ببرید. ساحل سنگی بانج (Banj Beach) و ساحل جذاب و زیبای جادریجا (Beach Jadrija) با امکاناتی چون اتاق های تعویض لباس و داشتن بار ساحلی، از سواحل مهم شهر هستند.

تالار شهر شیبنیک – City Hall Sibenik

تالار شهر شیبنیک در میدان مرکزی شهر با نام میدان جمهوری کرواسی، واقع شده است. ساختمان این تالار نمونه بسیار خوبی از معماری رنسانس است و بین سال های 1533 تا 1546 میلادی ساخته شده است. طبقه همکف این بنا دارای ردیفی از طاق های حائل است که بازدیدکنندگان را به قسمت های دیگر هدایت می کنند. بازدید از این بنا و میدان اصلی و قدیمی شهر و نشستن در کافه رستوران های دنج آن از بایدهای سفر به شیبنیک است.

شهر شیبنیک کرواسی
شهر شیبنیک کرواسی

کلیسای سنت جیکوب – Katedrala sv. Jakov

کلیسای جامع سنت جیمز در شیبنیک، کرواسی، یک باسیلیکای کاتولیک سه شبستانی با یک گنبد است که به سنت جیمز بزرگ تقدیم شده است. این بنا مهمترین بنای معماری دوره رنسانس در کل کشور است و از سال 2000، این کلیسا در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این کلیسا اغلب به عنوان سنت جیکوب (St. Jacob’s) شناخته می شود، زیرا کرواتی مانند بسیاری از زبان های دیگر از یک نام برای “James” و “Jacob” استفاده می کند.

موزه شهر شیبنیک – Šibenik City Museum

موزه شهر شیبنیک یکی از جاذبه های اصلی شهر و از مهمترین مکان هایی است که گردشگران از آن بازدید می کنند. اگر از علاقه مندان به تاریخ هستید بازدید از این موزه را از دست ندهید. در بازدید از موزه شیبنیک علاوه بر دیدن آثار تاریخی متعدد و آشنایی با فرهنگ و تاریخ کرواسی، می توانید از دیدن معماری منحصر این بنا نیز لذت ببرید.

شهر شیبنیک کرواسی
شهر شیبنیک کرواسی

قلعه سنت مایکل – St. Michael’s Fortress

قلعه سنت مایکل یک قلعه قرون وسطایی در شیبنیک است که بر روی تپه ای شیب دار بالای مرکز تاریخی و قدیمی شهر واقع شده است. موقعیت مساعد و مسلط استراتژیک قلعه، آن را به بخش مرکزی سیستم استحکامات شیبنیک تبدیل کرده است. این مکان کم و بیش از عصر آهن به طور پیوسته اشغال شده است. نام شهر شیبنیک برای اولین بار در 25 دسامبر 1066 در منشوری که توسط پادشاه پیتر کرشیمیر چهارم امضا شد و توسط درباریان وی تأیید شده بود ذکر شد. به طور گسترده ای تصور می شود که این امضا در قلعه سنت مایکل انجام شده است.

قلعه بارون – Barone Fortress

قلعه بارون یک قلعه مدرن اولیه است که در سال 1646 بر روی تپه ویداکوشا بالای شهر شیبنیک ساخته شد. این قلعه به همراه سه قلعه باقیمانده شهری، بخشی از سیستم استحکامات شیبنیک است و نقش مهمی در دفاع از شهر در برابر عثمانی ها در طول جنگ کرت داشت. این قلعه برای مدت طولانی، نام مدافع اصلی خود، بارون کریستوف فون دگنفلد را یدک می کشید. در آغاز قرن بیستم، همراه با محله اطراف، به نام خانواده پاتریسیون قرون وسطایی تغییر نام داد.

شهر شیبنیک کرواسی
شهر شیبنیک کرواسی

قلعه سنت جان – St. John’s Fort

قلعه سنت جان یک قلعه مدرن در بالای تپه ای در شمال مرکز تاریخی شهر است. این قلعه که از یک کلیسای قرون وسطایی وقف شده به سنت جان که حداقل از سال 1444 در آنجا قرار داشت، نامگذاری شده است، همراه با قلعه بارون در مجاورت خود، در طول جنگ کرت ساخته شد و با موفقیت حملات متوالی عثمانی را در سالهای 1646 و 1647 دفع کرد.

قلعه سنت نیکولاس – St. Nicholas’ Fortress

قلعه سنت نیکلاس قلعه ای است که در ورودی کانال سنت آنتونی، در نزدیکی شهر شیبنیک در مرکز دالماسی قرار دارد. این قلعه در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان بخشی از “آثار دفاعی ونیزی بین قرن‌های 16 و 17” در سال 2017 گنجانده شد. پس از کار بازسازی که به مدت دو سال به طول انجامید، قلعه در جولای 2019 به روی بازدیدکنندگان باز شد.

شهر شیبنیک کرواسی
شهر شیبنیک کرواسی

پارک آبی دالماسی – Aquapark Dalmatia

پارک آبی دالماسی یک استراحتگاه در شیبنیک و محلی عالی برای تفریحات آبی است. سرسره های آبی، تیوپ های بادی، جکوزی و… از امکانات این پارک آبی هستند. گردشگران از تمیزی این پارک و امکانات آن بسیار راضی بوده اند. همچنین یک فست فود با کیفیت خوب و فروشگاهی جهت خرید سوغاتی در این مکان قرار دارد.

پارک ملی کرکا – Krka National Park

پارک ملی کرکا در منطقه دالماسی و در 10 کیلومتری شهر شیبنیک قرار گرفته است. این پارک 142 کیلومتر مربع مساحت دارد و به خاطر اینکه رودخانه کرکا از آن می گذرد به پارک ملی کرکا معروف شده است. حدود دو سوم رودخانه کرکا از این پارک می گذرد. کرواسی پارک های ملی زیادی دارد و این پارک از سال 1985 به عنوان هفتمین پارک ملی کشور اعلام شده است. مهترین جاذبه این پارک آبشارهای باشکوهش است که مناظر چشم نوازی را برای پارک به وجود آورده اند و همه روزه گردشگران زیادی در که در کنار این آن ها در حال شنا هستند.

شهر شیبنیک کرواسی
شهر شیبنیک کرواسی

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨