شهر زیبا و تاریخی زادار در کرواسی و دیدنی های آن

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

شهر زادار کرواسی

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با شهر زادار کرواسی آشنا خواهیم کرد. اگر قصد سفر به کرواسی و این شهر زیبا را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کرواسی کشوری است واقع در منطقه بالکان اروپا (جنوب مرکزی اروپا) که از شمال با اسلوونی و مجارستان، از شمال شرقی با صربستان، از شرق با بوسنی و هرزگوین و از جنوب با مونته‌نگرو و دریای آدریاتیک هم‌مرز است. زاگرب پایتخت و بزرگترین شهر کرواسی است. شهرهای تاریخی و طبیعت بکر تنها بخشی از جاذبه‌ های گردشگری کرواسی به حساب می‌آیند. همه اینها در کنار سواحل زیبا و لنگرگاه‌های چندصد ساله‌ای است که مملو از ساختمان‌های سنگی دوره ونیزی با سواحل شنی هستند.

زادار (Zadar) شهری قدیمی است که در سواحل دالماسی کرواسی قرار گرفته است و مخصوص عابران پیاده است. این شهر تاریخی زیبا در یک شبه‌جزیره کوچک ساخته شده است و یکی از مقاصد گردشگری محبوب کشور کرواسی می باشد. بیشتر قسمت های این شهر در جنگ جهانی دوم و جنگ استقلال کرواسی در اوایل دهه ۱۹۹۰ از بین رفت و دوباره ساخته شد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


بهترین جاذبه‌های گردشگری زادار کلیساهای سبک رومی و قدیمی آن است که اکثر آنها در بین قرن نهم و سیزدهم ساخته شده‌اند. این کلیساها پر از آثار هنری و نقاشی‌های مذهبی هستند که به نوبه خود گنجینه‌هایی طلایی به‌ حساب می‌آیند.

جالب است بدانید که بر اساس گفته «آلفرد هیچکاک» شهر زادار زیباترین غروب خورشید را در جهان، حتی زیباتر از غروب خورشید در جزیره «کی وست» (Key West) در فلوریدا را دارد.

شهر زادار کرواسی
شهر زادار کرواسی

زادار شهرت خود را مدیون خرابه های مربوط به رومیان است. شهرت ۳ هزار ساله این نوار ساحلی ناخودآگاه گردشگران و علاقه مندان به تاریخ را به خود جلب می کند.

قلب شهر، شهر قدیمی آن است که جاذبه های دیدنی فوق العاده ای از جمله ویرانه های رومی، معماری قرون وسطایی و کلیساهای قدیمی را در خود جای داده است. بسیاری از جاذبه‌های این شهر در میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند.

جاذبه های دیدنی زادار

دروازه شهر – city ​​gate

بازدید از شهر زادار بدون دیدن دیوارها و دروازه‌ شهر کامل نخواهد شد. قدیمی‌ترین بخش شهر که توسط رومی‌ها ساخته شده است در امتداد دیوار شرقی قرار دارد و باقی بخش‌های باقی‌مانده از سازه‌های ونیزی‌ها می‌باشد. زیباترین و مهم‌ترین این دروازه‌ها، دروازه‌ زمین نام دارد. دروازه‌های دیگر، سنت راک، پورت گیت و ولز نام دارند. از مشهورترین دروازه‌های کنار دریای شهر می‌توان مورسکا و کریس‌گوناس را نام برد که در سال ۹۳۸ به سبک رومی ساخته شده‌اند.

شهر زادار کرواسی
شهر زادار کرواسی

ساحل کولوور – Kolovare Beach

این ساحل یکی از زیباترین سواحل زادار است و در نزدیکی مرکز قدیمی شهر قرار دارد. این ساحل مکانی دنج و زیبا برای شنا، آفتاب گرفتن و ریلکس کردن در سواحل زیبای کرواسی است. همچنین در این ساحل شمار زیادی بارها، کافه و رستوران ها قرار دارد که آن را تبدیل به مکانی عالی برای تفریح و استراحت کرده است.

میدان مردم – People’s Square

میدان مردم از قرن شانزدهم یک مکان محبوب برای اجتماع مردم شهر بوده است. خانه تاریخی گارد ساخته شده در سال ۸۷۸ در غرب میدان قرار دارد که برج ساعتی نیز در قرن هجدهم به آن اضافه شده است. درون این برج موزه کوچکی نیز برای بازدید قرار دارد. در سال ۹۴۳ در مقابل این برج مکانی برای اعلانات عمومی شهر ساخته شد. امروزه در این ساختمان‌های قدیمی، موزه‌ها و گالری‌های هنری برگزار می‌شود. تالار شهر نیز در سال ۱۳۰۸ در این میدان ساخته شده است. این میدان پر از کافه رستوران و مکانی عالی برای گشت و گذار است.

شهر زادار کرواسی
شهر زادار کرواسی

کلیسای جامع زادار – Cathedral of St. Anastasia

کلیسای جامع سنت آناستازیا به خاطر معماری متفاوتش مشهور است. این بنا در قرن نهم توسط بیزانس ساخته و در قرن‌های دوازدهم و سیزدهم به سبک رومی بازسازی شده است. نمای زیبای ساختمان، ورودی‌های خاص آن و پنجره‌های متفاوتش این بنا را منحصربه‌فرد می‌کند. این بنا ترکیبی از سبک‌های متفاوت معماری است و سبک رومی و سبک گوتیک بر روی آن اجرا شده است. از بالای برج ناقوس کلیسا می‌توانید شهر زادار را زیر پای خود ببینید.

کلیسای سنت ماری – Church and Monastery of St Mary

کلیسای سنت ماری در قرن یازدهم ساخته شده است که در طی سا‌ل‌ها تغییرات و بازسازی‌هایی بر روی آن انجام شده است. این سازه شامل برج ناقوس خارق‌العاده‌ای می‌باشد و معماری خاصی دارد. در کنار کلیسا موزه هنر کلیسا قرار دارد که مجموعه‌ای بی‌نظیر از قطعات طلا، نقاشی‌ها، اجناس عتیقه و مجسمه‌ها را شامل می‌شود. به همین دلیل این جاذبه گردشگری را طلا و نقره زادار نیز می‌نامند.

شهر زادار کرواسی
شهر زادار کرواسی

کلیسای سنت دونات – Crkva sv. Donata

بالا رفتن از پله های کلیسای مدور در میدان اصلی قسمت قدیمی شهر شما را به اوایل قرون وسطی می برد. این کلیسا در قرن ۹ ساخته شد و بزرگ ترین بنای «پیش رمانسک» در کرواسی است. به دلیل انعکاس حیرت آور صدا در این کلیسا شب ها در اینجا موسیقی نواخته می شود. این بنا یکی از شاهکارهای معماری شهر است.

کلیسای سنت کریسگونوس – Church of St. Krsevan

این کلیسا در اواخر قرن ۱۲ ساخته شد و طراحی داخلی باشکوه آن یک محراب باروک دارد که به اوایل دهه ۱۷۰۰ برمی گردد. محراب کلیسا چندین نقاشی قرن ۱۳ دارد که از دیدنی های بینظیر این کلیسا هستند. در جنگ جهانی دوم بخش عظیمی از این کلیسا آسیب دید.

شهر زادار کرواسی
شهر زادار کرواسی

ارگان دریایی – Sea Organ

یکی از پروژه‌های هنری خاص این شهر ارگان دریایی است که در سال 2005 در ساحل شهر زادار ساخته شد و حالا جزو یکی از برترین جاذبه‌های شهر محسوب می‌شود. در حقیقت شکل آن مانند یک ساز موسیقی است که توسط موج‌های دریا بر روی آن موسیقی نواخته می‌شود و درست شبیه اثر هنری در سانفرانسیسکو است که با ساختاری خاص و ترکیب با طبیعت، موسیقی‌های متنوعی را می‌نوازد.

بنای یادبود خورشید – The Greeting to the Sun

بنای یادبود خورشید یا سلام به خورشید، اثری هنری شامل سیصد صفحه شیشه ای چندلایه است که در همان سطح اسکله سنگفرش شده قرار گرفته اند. این اثر از یک دایره به قطر 22 متر تشکیل شده است که در زیر آن ماژول های خورشیدی فتوولتائیک قرار دارد. عناصر روشنایی نصب شده در دایره در شب روشن می شوند و یک نمایش نور ایجاد می کنند. این بنای تاریخی که توسط معمار کروات نیکولا باشیچ طراحی شده و نمادی از ارتباط با طبیعت، و نور است.

شهر زادار کرواسی
شهر زادار کرواسی

موزه باستان‌شناسی زادار – Archaeological Museum Zadar

موزه باستان‌شناسی زادار دومین موزه قدیمی کرواسی است. در این موزه تاریخ دالماسی به خوبی معرفی شده و آثار تاریخی متعددی از قرن هفتم تا دوازدهم در آن به نمایش گذاشته شده است. صنایع دستی، زیورآلات، سفال، سلاح و… همگی از دوران‌های باستانی و عصر آهن در این موزه برای بازدید وجود دارند.

موزه شیشه‌های باستانی – Museum of Ancient Glass

موزه شیشه‌های باستانی در کاخ کازماسندی متعلق به قرن نوزدهم در نزدیکی آب‌نمای شهر قرار دارد. این موزه بزرگ‌ترین مجموعه شیشه‌های باستانی اروپا را شامل می‌شود. شیشه‌های رومی، فنجان‌ها، گلدان‌ها و… همگی از مجموعه‌ی بی‌نظیر این موزه هستند که در منطقه دالماسی کشف شده‌اند. همچنین شیشه‌های عطر، روغن و کاسه‌های آب مقدس کلیساها نیز در این موزه وجود دارند.

شهر زادار کرواسی
شهر زادار کرواسی

بازار رومی‌ها – Roman market

بازار رومی‌ها بین قرون اول تا سوم ساخته شده است و در حال حاضر خرابه‌ای بیش از آن باقی‌نمانده، اما پیاده‌روی در میان این میدان خوشایند خواهد بود. این بازار ۹۰ متر طول و ۴۵ متر عرض دارد. در زمان رومی‌ها این محل بازار مرکزی و محل اجتماع مردم بوده است. در حال حاضر ستون‌های این بازار برجا مانده است. همچنین در قرون وسطا برای نمایش مجرمان به عموم مردم، آن‌ها را در این بازار معرفی می‌کردند.

پارک ملی کورناتی – Kornati National Park

این پارک ملی که در ساحل زادار قرار دارد شامل ۱۴۷ جزیره به عنوان مجمع الجزایر زادار است و در سال ۱۳۸۵ برای حفاظت از زیستگاه حیوانات و پوشش گیاهی، ایجاد شد. بزرگ‌ترین این جزیره‌ها ۲۵ کیلومتر طول و حدودا ۳ کیلومتر عرض دارد. این جزایر شامل غارها، صخره‌ها، مزارع و خانه‌های رومیان و دشت‌های سرسبز بودند که به دلیل فقدان آب‌شیرین و استثمار ونیزی‌ها از بین رفتند. برخی از جزایر هنوز باقی مانده‌اند که شامل خرابه‌های رومیان هستند. امروزه از این پارک ملی برای قایق‌رانی، غواصی و گردشگری استفاده می‌شود.

شهر زادار کرواسی
شهر زادار کرواسی

پارک ملی پاکلنیکا – Paklenica National Park

این پارک ملی زمینه‌های مناسبی برای یک روز شاد در بیرون از خانه و هتل برای گردشگران مهیا می‌کند. صخره‌نوردی، پیاده‌روی، کوهنوردی و سایر ورزش‌ها از فعالیت‌های جذاب در این پارک هستند. این پارک برای حفاظت از پوشش گیاهی و حیوانات ایجاد شده است. کوه، دشت‌های سرسبز، صخره‌ها، پرندگان از جاذبه‌های دیدنی این پارک هستند. برای بازدید از این پارک به شما نقشه، راهنما و نکات ایمنی را آموزش خواهند داد. در بهار و پاییز بازدید از این پارک تجربه‌ی خارق‌العاده‌ای خواهد بود.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨