شهر اسپلیت ، مقصدی ساحلی و زیبا در کرواسی

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

شهر اسپلیت کرواسی

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با شهر اسپلیت کرواسی آشنا خواهیم کرد. اگر قصد سفر به این منطقه ساحلی زیبا را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کرواسی کشوری است واقع در منطقه بالکان اروپا (جنوب مرکزی اروپا) که از شمال با اسلوونی و مجارستان، از شمال شرقی با صربستان، از شرق با بوسنی و هرزگوین و از جنوب با مونته‌نگرو و دریای آدریاتیک هم‌مرز است. زاگرب پایتخت و بزرگترین شهر کرواسی است. شهرهای تاریخی و طبیعت بکر تنها بخشی از جاذبه‌ های گردشگری کرواسی به حساب می‌آیند. همه اینها در کنار سواحل زیبا و لنگرگاه‌های چندصد ساله‌ای است که مملو از ساختمان‌های سنگی دوره ونیزی با سواحل شنی هستند.

شهر اسپلیت (Split) یا اشپلیت، دومین شهر بزرگ کشور کرواسی پس از زاگرب، بزرگترین شهر منطقه ساحلی دالماسی و بزرگترین شهر در سواحل کرواسی است. این شهر بندری در نیمه جنوبی کرواسی و در کرانه خاوری دریای آدریاتیک قرار دارد و بزرگترین و مهمترین بندر کرواسی است. این شهر یک مرکز حمل‌ونقل درون منطقه‌ای و مقصد توریستی محبوب است که به جزایر آدریاتیک و شبه جزیره آپنین متصل است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


فرودگاه اسپلیت که بعد از فرودگاه زاگرب مهم ترین فرودگاه کرواسی است در فاصله 25 کیلومتری غرب اسپلیت در نزدیکی شهر کاستلا واقع شده و مسافران با استفاده از اتوبوس و تاکسی می توانند به آن دسترسی داشته باشند.

ایرلاین های اروپایی زیادی برای سفر به اسپلیت تخفیف می گذارند، به همین دلیل اینجا آخر هفته ها پر از گردشگرانی می شود که برای چشیدن طعم غذاهای مدیترانه ای و بازدید از گالری ها، خودشان را به این شهر می رسانند. اسپلیت با بیش از هزار و 700 سال سابقه آثار تاریخی بسیاری را در خود جای داده كه بخش مهمی از تاریخ كرواسی را در خود جای داده‌اند.

آب و هوا

اسپلیت دارای آب و هوایی گرم و معتدل است و تابستان های این شهر نسبتا خشک و زمستان های آن معتدل و مرطوب است. ماه جولای با میانگین دمای حدود 30 درجه سانتیگراد گرم ترین ماه سال و ژانویه با میانگین دمای حدود 5 درجه سانتیگراد سردترین ماه سال در شهر زیبای اسپلیت می باشد.

در کل اسپلیت شهر پر جنب و جوشی است كه در تمام سال می توان از آن بازدید كرد. اگر دوست دارید در فصل شلوغ راهی اسپلیت شوید بهتر هست تابستان را انتخاب کنید، زمانی كه شهر میزبان جشنواره‌هاي بسیاری است و زندگی شبانه در آن هیجان زیادی دارد.

دیدنی ها و تفریحات شهر اسپلیت

سواحل فیروزه ای 

یکی از اصلی ترین جاذبه های شهر توریستی اسپلیت سواحل آن و منظره زیبای دریاست. این شهر که با سواحل آبی، شفاف و زیبا احاطه شده است، یکی از برترین مقاصد توریستی آبی است. تا چشم کار می کند سواحل فیروزه ای این شهر را می بینید و می توانید از شنا، آفتاب گرفتن، قایق سواری، انواع تفریحات آبی و یا نشستن در کافه رستوران های بی شمار ساحلی این شهر لذت ببرید.

شهر اسپلیت کرواسی
شهر اسپلیت کرواسی

منطقه ریوا – Riva

ریوا منطقه ای زیبا در مرکز شهر اسپلیت است که در کنار ساحل و در نواری ساحلی واقع شده است. این مکان که روبه روی کاخ دیوکلتیان واقع شده، با درخت های نخل بلند و سرکشیده به آسمان، منظره آبی دریا و تعداد بی شمار کافه ها و رستوران ها به یکی از نقاط زنده و محبوب شهر تبدیل شده است که همواره پر از مردم محلی و گردشگران است. قدم زدن در این خط ساحلی پر جنب و جوش و زنده و نشستن در کافه های ساحلی از بایدهای سفر به اسپلیت است.

کاخ دیوكلتیان – Diocletian’s Palace

کاخ دیوكلتیان اسم خود را از امپراتور رومی شهر گرفته است، كسی كه تنها 8 سال در این کاخ زندگی كرد و در سال 313 میلادی با مرگش این كاخ زیبا را از خود به جای گذاشت. دیوارهای ضخیم به ارتفاع 28 متر و برج‌هایي كه در هر گوشه نقش حفاظتی از كاخ را بر عهده داشتند، بر امنیت این بنا افزوده بودند. این كاخ سه ورودی دروازه طلایی, نقره‌اي و آهنی داشت كه هر كدام كاركرد مشخصی داشتند. با وجود آنکه بیش از 50 اتاق در این کاخ وجود دارد اما هنوز همه آنها حفاری و کاوش نشده اند.

شهر اسپلیت کرواسی
شهر اسپلیت کرواسی

تعمیدگاه سنت جان و کاخ پاپالیچ – Jupiter’s Temple

تعمیدگاه سنت جان در مرکز کاخ دیوکلتیان قرار دارد. این بنا در قرن ۶ پی ریزی شده و در اصل یک ساختمان مذهبی رومی به نام معبد ژوپیتر بود. مقبره دیدنی و به جا مانده از قرن ۸ و ۱۱ را می‌توانید در این مکان تماشا کنید. کاخ پاپالیچ (Papalić) امروزه میزبان موزه اسپلیت بوده و یکی از بهترین سازه‌های قرن ۱۵ و ۱۶ در محوطه کاخ دیوکلتیان شمار می‌رود.

كلیسای سنت دومنیوس – Saint Domnius Cathedral

كلیسای سنت دومنیوس در منطقه باستانی کاخ دیوكلتیان قرار داشته و در اصل كلیسای اختصاصی این كاخ محسوب می‌شد. این كلیسا در قرن 7 توسط فیلاتوس طراحی شد و از آن زمان تاكنون تغییرات اندكی داشته است. گرچه برج 60 متری كلیسا در قرن 12 ساخته شده و شما میتوانید با بالا‌ رفتن از این برج نمای زیبایی از كاخ را مشاهده نمایید. این كلیسا بر اساس یك الگوی هشت ضلعی با دو ستون ساخته شده است.

شهر اسپلیت کرواسی
شهر اسپلیت کرواسی

كلیسای سنت دومینیک – Church of St. Dominic

كلیسای سنت دومینیک در قرن 17 بازسازی شده و در دهه 1930 گسترش یافته و در محل كلیسای سنت كاترین ساخته شده است. این كلیسای پر زرق و برق كه اصالت آن به قرن‌هاي میانه بازمی‌گردد آلبوم‌هاي هنری بسیاری را در خود جای داده كه از آن جمله می توان به آثار هنری «پالما ایل جیوآن» اشاره كرد. در كنار این كلیسا، بازار دیدنی میوه‌ها و سبزی ها قرار دارد كه اقلامی از سراسر كرواسی را گرد هم آورده است.

میدان مردم – (People’s Square (or Pjaca

تاریخ این میدان به قرن ۱۵ بازمی گردد و شاخصه‌های جذابی مانند سازه‌های رنسانسی و گوتیکی ساخته شده طی سال‌های مختلف را به نمایش می‌گذارد. از این میان می‌توان به طور خاص به کاخ چامبی (Čambi) اشاره کرد. همچنین بازدید از ساختمان شهرداری به سبک رنسانس که محل موزه قوم شناسی اسپلیت است را نیز نباید از دست داد. تندیس گرگور نینسکی (Grgur Ninski) نیز که در همین نزدیکی به چشم می‌خورد، از آثار مجسمه‌ ساز معروف کرواسی، ایوان مستروویچ محسوب می‌شود.

شهر اسپلیت کرواسی
شهر اسپلیت کرواسی

گالری ایوان مستروویچ – Mestrovic Gallery

هر چند نمونه‌های عالی و متعدد کارهای ایوان مستروویچ را می‌توان در سرتاسر شهر دید، بهترین جا برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این هنرمند گالری‌ ایوان مستروویچ است. ایوان مستروویچ را در بین تأثیرگذارترین مجسمه‌ سازان قرن بیستم نام می‌برند. وی خود شخصا بر روی طراحی گالری نظارت داشت. گالری مستروویچ که طی دهه ۱۹۳۰ محل سکونت این هنرمند بود، در سال ۱۹۵۲ با اهدای آثاری از خود او شروع به کار کرد. آثار مجموعه‌ شامل ۸۶ مجسمه مرمری، سنگی، برنزی، چوبی و گچی هستند. علاوه بر این تعداد زیادی طراحی و ۸ مجسمه برنزی بزرگ در باغ‌های گالری وجود دارند.

تئاتر ملی کرواسی – Croatian National Theater

تئاتر ملی کرواسی در سال ۱۸۹۳ بازگشایی شد و یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های شهر در این زمینه به شمار می‌رود. در تئاتر ملی اسپلیت می‌توانید جامعه‌ای پویا و سرزنده از فرهنگ و هنر را تماشا کنید. این تئاتر، سالانه بیش از ۳۰۰ اجرای متفاوت را به روی صحنه برده که از باله تا تئاتر و اجراهای موسیقی تنوع دارند. برخی فستیوال‌های مهم نیز در این ساختمان برگزار می‌شوند که از این میان می‌توان به جشنواره تابستانه، یکی از قدیمی‌ترین رویدادهای هنرهای اجرایی در کشور و هفته مارولیچ (Marulić) مرتبط به ادبیات کرواسی اشاره کرد.

شهر اسپلیت کرواسی
شهر اسپلیت کرواسی

موزه باستان‌شناسی اسپلیت – Split Archaeological Museum

موزه باستان شناسی یکی از جاذبه‌های مهم تاریخی این شهر به حساب می‌آید. اینجا یکی از قدیمی‌ترین انستیتوی‌های باستان شناسی کرواسی بوده که در سال ۱۸۲۰ تأسیس شد و از سال ۱۹۲۲ در مکان فعلی قرار دارد. از آثار برجسته آن می‌توان به ۱۵۰.۰۰۰ مورد از بزرگ‌ترین مجموعه سنگ‌های قیمتی کشور، حکاکی‌های سنگی، سرامیک‌، شیشه‌های رومی، ۱۶۰۰ عدد چراغ گلی و تعداد زیادی استخوان و اشیای فلزی اشاره کرد.

موزه یادمان‌های باستان شناسی کرواسی – Museum of Croatian Archaeological Monuments

این موزه با تمرکز بر دست سازه‌های قرن ۷ تا ۱۵، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های فرهنگی تاریخی شهر اسپلیت به شمار می‌رود. موزه یادمان‌های باستان شناسی، از قدیمی‌ترین موزه‌های کرواسی، در سال ۱۸۹۳ تأسیس و به تحقیقات مربوطه و جمع آوری اقلام جدید به ویژه در جنوب کرواسی کمک بسیاری کرده است. این موزه در یک ساختمان مدرن متعلق به سال ۱۹۷۶ قرار داشته و حدود ۲۰.۰۰۰ مورد تاریخی را به نمایش می‌گذارد. آثار این مجموعه بیشتر از جواهرآلات، سلاح و حکاکی‌های روی سنگ متعلق به کلیساها تشکیل می‌شود.

شهر اسپلیت کرواسی
شهر اسپلیت کرواسی

تپه مریان – Marjan

ساکنین شهر اسپلیت به پارک جنگلی و تپه مریان می‌بالند و برای این امر دلیل خوبی دارند. قدمت این پارک زیبا به قرن چهارم میلادی بازگشته و یک شبه جزیره مشرف به شهر را در بر می‌گیرد که بسیار شگفت انگیز و دیدنی است. در کنار نواحی استراحت متعدد و نیمکت‌ها، این پارک به خاطر درختان کاج بلندش که بر روی مسیرهای پیاده روی سایه می‌اندازند نیز شهرت دارد. پلکان مریان با ایجاد دسترسی به تلگرین (Telegrin) با نماهایی فوق‌العاده از دریا و خلیج کاستلا (Kastela) و جزایر دیگر بسیار جذاب خواهد بود. ورزش سنگ نوردی بر روی صخره‌های این نواحی خیلی محبوب است.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨