طاق پیروزی پاریس
طاق پیروزی پاریس

طاق پیروزی پاریس ، نماد شکوه فرانسه

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

طاق پیروزی پاریس

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ توریست شما را با طاق پیروزی پاریس ، نماد شکوه فرانسه آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

طاق پیروزی (Arc de Triomphe) در مرکز تاریخی شهر پاریس و محل تقاطع مناطق ۸، ۱۶ و ۱۷ پاریس قرار گرفته است. این بنای زیبا در سمت راست رود سن (Seine) و وسط میدانی واقع شده است که از مهمترین میادین و دیدنی های شهر پاریس به شمار می‌رود.

طاق پیروزی به ارتش پیروز فرانسوی انقلاب و امپراطور اول اهدا شد. ناپلئون دستور ساخت این سازه‌ی بزرگ را در سال ۱۸۰۶ صادر کرد اما تا سال ۱۸۳۶ زنده نماند تا تکمیل ساخت آن را ببیند. این سازه توسط JF Chalgrin طراحی شده که بزرگ‌تر از اندازه‌ی واقعی نگاره‌ی آن است که نشان‌دهنده‌ی عزیمت، پیروزی‌ها و بازگشت شکوهمند ارتش فرانسه است.

همچنین در نمایی از این طاق که در مقابل بلوار شانزلیزه قرار دارد، اثر بسیار زیبا و برجسته‌ای از Francois Rude روی آن طاق حک شده است، به نام عزیمت داوطلبان در سال ۱۷۹۲ که با نام The Marseillaise (سرود ملی فرانسه) نیز شناخته می‌شود. این اثر کنده‌کاری‌شده، سربازانی را نشان می‌دهد که آماده‌ی عزیمت هستند که توسط روح بالدار آزادی هدایت می‌شوند. در قسمت داخلی نما، اسم بیش از ۶۶۰ ژنرال و بیش از ۱۰۰ جنگ نوشته شده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


تاریخچه طاق پیروزی پاریس

ناپلئون در سال ۱۸۰۶ پس از پیروزی در نبرد اوستِرلیتز دستور ساخت این طاق را صادر کرد. این دروازه که ۵۰ متر ارتفاع و ۴۵ متر عرض دارد، توسط ژان فرانسوا تِرِز شالْگرَن طراحی شده است. این بنا در یک میدان دایره‌ای شکل قرار گرفته است که دوازده خیابان به آن ختم می‌شود. مجاورت میدان و خیابان‌ها شکلی شبیه به ستاره ایجاد کرده است؛ به همین‌خاطر نام دیگر این میدان اِتُوال یا همان ستاره است.

عملیات ساخت این بنا در روز تولد ناپلئون یعنی پانزدهم ماه اوت سال ۱۸۰۶ آغاز شد. تا زمان ازدواج ناپلئون با ماری لوئیز شاهزاده اتریشی در سال ۱۸۱۰، تنها قسمت‌هایی از پی‌ریزی بنا انجام شده بود. به پاس ورود ملکه جدید به پاریس یک نمونه چوبی در ابعاد واقعی از طاق پیروزی ساخته و نمای این سازه‌ی چوبی با نقاشی‌های کشیده شده برروی پارچه پوشیده شد. ساخت این نمونه چوبی به شالگرَن فرصت داد تا بتواند تغییرات کوچکی را در طراحی بنای اصلی به‌وجود آورد.

در زمان مرگ او در سال ۱۸۱۱، تنها بخش اندکی از سازه کامل شده بود. عملیات ساخت بنا پس از کنار رفتن ناپلئون از مسند قدرت و بازگشت بوربون‌ها به سلطنت در سال ۱۸۱۴ کندتر از قبل پیش می‌رفت. شرایط به نحوی بود که تا مدت‌ها تنها پیشرفت اندکی در ساخت این بنا انجام شد. سرانجام پادشاه لویی هجدهم در سال ۱۸۲۳ دستور به ادامه‌ی ساخت این یادواره داد. او پس از فتح اسپانیا از سوی ارتش فرانسه و استقرار مجدد فردیناند هفتم به‌عنوان پادشاه مطلقه، به ادامه‌ی ساخت طاق پیروزی راغب شد. سازه اصلی بنا در سال ۱۸۳۱ تکمیل شد و نصب تز‌ئینات و مجسمه‌ها در سال ۱۸۳۶ به اتمام رسید. در طول حکومت لویی فیلیپ بود که ساخت بنا تکمیل شد. او در ۲۹ جولای سال ۱۸۳۶ طاق پیروزی را افتتاح کرد.

طاق پیروزی پاریس

شالگرَن طاق پیروزی را به سبک نئوکلاسیک و با الهام از طاق تیتوسِ فروم رم ساخت. مجسمه‌هایی که نشان‌دهنده‌ی فتوحات انقلابیون و امپراطور ناپلئون بودند، توسط فرانسوا رود، ژان پیر کارتو و آنتوان اِتِکس ساخته و بر بالای چهار ستون طاق پیروزی نصب شدند. مشهورترینِ این مجسمه‌ها؛ رهسپاری داوطلبان ۱۷۹۲ است. این اثر هنری که توسط فرانسوا رود ساخته شد، به‌نام مارسِیِز نیز شناخته می‌شود. نماهای دیگرِ بنا با نام‌های صدها ژنرال و جنگ‌هایی که در آنها شرکت داشته‌اند، تزئین شده است. تعداد ۲۸۴ پله شما را به بالای این بنا می‌برد.

آسانسورها تنها تا بخشی از ارتفاع را بالا می‌روند و از آنجا به بعد برای رسیدن به بالای بنا و لذت بردن از مناظر اطراف باید از پله استفاده کنید. یک طبقه پایین‌تر از پشت‌بام، یک موزه کوچک از تاریخ طاق پیروزی وجود دارد. پایین طاق، قبر یک سرباز گمنام فرانسوی قرار دارد که در سال ۱۹۲۱ به این بنا اضافه شد. شعله‌ی یادبودی نیز از سال ۱۹۲۳ در زیر این طاق روشن شده و تا به امروز آن را روشن نگه داشته‌اند. جشن سالگرد پایان جنگ جهانی اول از سال ۱۹۱۸ در این مکان برگزار می‌شود.

معماری و مشخصات طاق

معماری طاق پیروزی پاریس به سبک نئوکلاسیک بوده و کار طراحی آن را ژان شالگرین انجام داده است. هیبت این بنا به اندازه ای است که ناخوداگاه توجه ها را به سمت خود جلب می کند، طاق پیروزی با ارتفاع ۵۰ متر و عرض ۴۵ متر در وسط میدان بزرگی قرار گرفته که دوازده خیابان اصلی پاریس به آن منتهی می شوند و شکل ستاره مانندی به این میدان می دهند.

در طراحی سطوح بیرونی این بنا ۴ تندیس از مجسمه برجسته و بزرگ به کار رفته که هر کدام سمبل و تداعی گر پدیده ای در تاریخ شهر هستند. وقتی به سطوح داخلی طاق نگاه کنید، نام بیش از ۶۰۰ ژنرال فرانسوی را می بینید که در جنگ های ناپلئون و انقلاب فرانسه حضور داشتند.

پایین طاق نیز مقبره سربازان گمنام قرار گرفته که در سال ۱۹۲۱ ساخته شده و آتشدانی در آن وجود دارد که هر روز عصر شعله اش روشن می شود. این بنا به افتخار سربازانی بنا شده که در جنگ جهانی اول و دوم کشته شدند و هرگز هویتشان مشخص نشد.

طاق پیروزی پاریس

بازدید از طاق

طاق پیروزی پاریس در کنار بناهایی چون برج ایفل و کاخ ورسای، از مهمترین جاهای دیدنی پاریس هستند و سالانه گردشگران بسیاری از آنها بازدید می‌کنند. برای رسیدن به این بنای زیبا، می‌توانید از متروی پاریس و خط‌های ۱، ۲ و ۶ استفاده کنید و در ایستگاه میدان شارل دوگل پیاده شوید. البته توصیه می‌کنیم برای رسیدن به میدان، حتما از زیرگذر استفاده کنید زیرا عبور از عرض خیابان‌های شلوغ اطراف می‌تواند خطرساز باشد.

بازدید از طبقه اول طاق پیروزی پاریس رایگان است، اما پیشنهاد می‌کنیم به همین بسنده نکرده و به بالای آن نیز بروید. برای بالا رفتن از طاق پیروزی پاریس یا می‌توانید از ۲۸۴ پله بالا بروید یا از آسانسور استفاده کنید. البته برای رفتن به طبقه بالا باید بلیتی به مبلغ ۱۳ یورو خریداری کنید. برای بازدید از طاق پیروزی می‌توانید همه روزه از ساعت ۱۰ به آن مراجعه کنید و این بنا در ماه‌های آپریل تا سپتامبر تا ساعت ۲۳ و در ماه‌های اکتبر تا مارس تا ساعت ۲۲ میزبان گردشگران است.

طاق پیروزی پاریس

مسیرهای منتهی به طاق

شما خیلی راحت برای اینکه به این طاق بروید و از آن دیدن کنید، می‌توانید از خطوط 1-2 و 6 مترو پاریس استفاده کنید و در ایستگاه شارل دوگل از قطار پیاده شوید. هم‌چنین خطوط اتوبوسرانی پاریس نیز در نزدیکی این بنا، توقف دارند.

اگر می‌خواهید با اتومیبیل شخصی و یا تاکسی به این طاق بروید، باید به سمت جنوب خیابان شانزلیزه رانندگی کنید. حتماً به این نکته توجه داشته باشید، که این طاق در یکی از خیابان‌های شلوغ قرار دارد، و این طاق در وسط میدان، قرار گرفته است.

جالب است بدانید که این بنا در یک میدان دایره‌ای شکل قرار گرفته است که 12 خیابان به آن منتهی می‌شود. این معماری سبب شده است که به این طاق میدان اتوال یا ستاره می‌گویند. بعد از اینکه از این طاق دیدن کردید از خیابان رد نشوید، و از تونلی که در زیر خیابان ساخته شده است، خود را به کنار بنا برسانید.

طاق پیروزی پاریس



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)