جاهای دیدنی لهستان ، کشوری زیبا در اروپای مرکزی

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی لهستان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره جاهای دیدنی لهستان صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این کشور تاریخی زیبا در ادامه با ما همراه باشید.

لهستان (Poland) کشوری زیبا و دارای فرهنگی غنی است. این کشور که یکی از خاستگاه‌های تئاتر مدرن و سینمای هنری به شمار می‌آید، در جنگ جهانی دوم به تمامی به اشغال آلمان درآمد. از این روی در آن زمان مهاجران زیادی از لهستان به ایران آمدند و ارتباطات بسیاری میان فرهنگ و مردم این دو کشور برقرار شد. ورشو یا به زبان محلی همان ورشاوا، پایتخت کشور لهستان است. همچنین ورشو، یکی از بزرگترین شهرهای لهستان می باشد.

بیشتر جاذبه های دیدنی این کشور که از منظر تاریخی با اهمیت اند به دوره جنگ جهانی و آثار به جای مانده از آن بر می گردند. همچنین طبیعت بکر و زیبای این کشور، مناطق سرسبز و سواحل جنگلی با رودهای جاری بسیار دیدنی هستند و برای گردشگران بسیار هیجان انگیز هستند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


این کشور در جنگ جهانی دوم وقتی بسیاری از شهروندان آن از جمله یهودیان آنجا، توسط نازی‌ها مورد حمله قرار گرفتند، سختی‌های فراوانی را از سر گذراند. با این وجود، شور و شوق مردمان این کشور باعث شد تا نابود نشوند و امروزه می‌بینیم که لهستان با ترکیب معماری قرون وسطایی خود یکی از کشورهای زیبای اروپا می باشد.

اکثر شهرهای کشور لهستان دارای آثار تاریخی ارزشمند و قلعه ها و کاخ های زیبا هستند. از مهمترین شهرهای لهستان می توان ورشو، کراکوف، وروتسواف، پوزنان، گدانسک و… هستند. در ادامه با شهرها و دیدنی های این کشور زیبا با پیشینه تاریخی بیشتر آشنا می شویم.

شهر پوزنان (Poznań)
شهر پوزنان (Poznań)

جاذبه های دیدنی لهستان

شهر ورشو – Warsaw

ورشو پایتخت لهستان و یکی از بزرگترین و زیباترین شهرهای آن است. از جذاب ترین قسمت های دیدنی شهر ورشو، شهر قدیمی یا همان مرکز تاریخی شهر است. این قسمت از شهر پر از خانه های مثلثی شکل و قدیمی است که انگار با شهر سنگ فرش شده اند. این بخش به خاطر وجود کلیساهای سبک باروک، همراه با دیواره های دفاعی و معماری رنگین، به ثبت یونسکو رسیده است. کافه ها و رستوران های قدیمی و اصیلی در ورشو قدیم وجود دارد و شما با وقت گذراندن در آنها می توانید یافته های بسیاری از شهر ورشو و فرهنگ و آداب رسوم لهستانی ها کسب کنید.

از دیدنی های مهم شهر زیبای ورشو، مرکز تاریخی ورشو یا همان ورشوی قدیم، رودخانه «ویستولا» با شب های زنده و کافه ها و کنسرت ها، کاخ سلطنتی ورشو، کاخ فرهنگ، موزه ورشو، موزه ملی، کلیسای سنت آنه، از زیباترین کلیساهای نئوکلاسیک اروپا و… هستند.

جاهای دیدنی لهستان
جاهای دیدنی لهستان

شهر کراکوف – Kraków

کراکوف یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای کشور لهستان است. این شهر در جنوب لهستان و کنار رودخانه ویسلا قرار گرفته و تا سال ۱۶۰۹ پایتخت لهستان بود. کراکوف پس از ورشو دومین شهر بزرگ در لهستان است و یکی از مهم‌ترین شهرهای فرهنگی اروپای مرکزی به‌ شمار می‌آید. همچنین کراکوف را یکی از زیباترین شهرهای اروپا دانسته‌اند و به آن لقب «فلورانس لهستان» نیز داده شده است. این شهر زیبا از محبوب ترین مقاصد گردشگری کشور لهستان می باشد.

از جاذبه های دیدنی کراکوف می توان به مرکز شهر قدیمی آن که در یونسکو به ثبت رسیده است، میدان قرون وسطایی کراکوف، کلیسای ویرجین ماری، ساختمان زیبای کلاد هال، قلعه‌ سلطنتی ووئل، کلیسای جامع ووئل، خیابان مشهور فلوریانسکا، منطقه یهودی ها، کارخانه اسکار شیندلر و… اشاره کرد.

شهر وروتسواف – Wrocław

این شهر که در کنار رودخانه اودِر واقع شده، بزرگ‌ترین شهر در غرب لهستان است. وروتسواف طی قرن‌ها تحت حاکمیت پروس، لهستان، آلمان و بوههم بوده است و از سال 1945 تحت حاکمیت لهستان قرار گرفته است. پایتخت پیشین سیلزی همچنان در مقایسه با دیگر نقاط لهستان شهرت چندانی ندارد ولی وقتی پای معماری شگفت‌انگیز به میان بیاید این شهر مطمئنا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

مهم‌ترین جاذبه‌های شهر وروتسواف عبارتند از میدان بازار و ساختمان قدیمی و شگفت‌انگیز شهرداری، کلیسای سنت الیزابت با چشم‌انداز شهر و بزرگ‌ترین باغ‌وحش در لهستان. کشتی‌سواری در رود اودر راه آرامش‌ بخشی برای درک بهتر و دیدن این شهر قرون وسطایی‌ست.

شهر پوزنان – Poznań

مسافران دانشجویی که مایلند همتاهای لهستانی خود را ملاقات کنند می‌توانند از شهر پوزنان دیدن کنند، شهری که سال‌ها به‌ عنوان مرکز آکادمیک شناخته شده و بزرگ‌ترین دانشگاه لهستان نیز در آن واقع شده است. این شهر میزبان رویدادهای بین‌المللی بسیاری از جمله فستیوال بین‌المللی تئاتر مالتا که هر تابستان برپا می‌شود است.

نقاط مهم این شهر به‌ راحتی با قدم زدن در مسیر رویال-امپریال که مخصوص گردشگران است قابل دستیابی هستند. ورزشکاران نیز می‌توانند به دریاچه مصنوعی مالتا بروند و از ورزش‌هایی همچون اسکی، هاکی، اسکیت و شنا لذت ببرند.

جاهای دیدنی لهستان
جاهای دیدنی لهستان

شهر گدانسک – Gdańsk

این شهر که به دانزیک نیز معروف است، بزرگ‌ترین شهر در شمال لهستان است و به‌ دلیل اینکه در کنار دریای بالتیک قرار گرفته، بزرگ‌ترین بندر این کشور نیز می‌باشد. گدانسک حدودا در قرن دهم تأسیس شده است و تاریخچه سیاسی پیچیده‌ای دارد، زمانی به آلمان و لهستان تعلق داشته و پیش از اینکه بعد از جنگ جهانی دوم به‌ طور همیشگی بخشی از کشور لهستان شود شهری آزاد بوده است.

این شهر بعد از جنگ دوباره ساخته شد و بخش قدیمی شهر که جاده مشهور رویال در آن واقع شده و پادشاهان لهستانی در زمان بازدید از این شهر از آن عبور می‌کرده‌اند به حال اول بازگردانده شد. کلیسای سنت مِری، بزرگ‌ترین کلیسای خشتی جهان نیز در این شهر واقع شده است. شهر گدانسک به خانه های جالب و معماری خود معروف است.

شهر مالبورک – Malbork

شهرت شهر قرون وسطایی مالبورک، که شاید با نام آلمانی‌اش شناخته‌ شده‌تر باشد، بیشتر به‌ خاطر قلعه مالبورک (Malbork Castle) است. این قلعه در قرن سیزدهم به دستور شوالیه‌های توتنی به عنوانی قرارگاهی برای آنها ساخته شد و بزرگ‌ترین دژ گوتیک در اروپاست. این قلعه در واقع از 3 قلعه مجزا تشکیل شده و بزرگ‌ترین قلعه خشتی جهان است و ساخت آن 230 سال طول کشیده است.

بخش اعظم این قلعه در جنگ جهانی دوم تخریب شد که از آن هنگام به بعد قسمت زیادی از این قلعه را مرمت کردند. همچنان این قلعه عظیم ابهت خود را حفظ کرده است و یکی از زیباترین قلعه های گوتیک در اروپا می باشد.

جاهای دیدنی لهستان
جاهای دیدنی لهستان

شهر تورون – Toruń

شهر تورون که در ساحل رود ویستولا واقع شده است، شاید بیشتر به‌ دلیل اینکه زادگاه کوپرنیک است مشهور باشد، ولی شهرت بازار و ساختمان شهرداری به سبک گوتیک این شهر که جزو 30 مکان زیبای دنیا در فهرست نشنال جئوگرافیک لهستان قرار گرفته نیز کاملا با دلیل اول برابری می‌کند. از آنجایی ‌که تورون از بمباران‌های جنگ جهانی دوم در امان مانده، همچنان به ساختمان‌های متعدد خود که متعلق به قرون وسطی هستند می‌ بالد.

ساخت ساختمان شهرداری از قرن سیزدهم آغاز شد و ساخت بسیاری از کلیساها از جمله کلیسای جامع یوحنای اوانجلیست و جان باپتیست به قرن چهاردهم برمی‌گردد. گردشگرانی که علاقه‌ مند به نقاشی‌ها و مجسمه‌ های گوتیک و محراب‌های باروک هستند حتما از این کلیسا دیدن کنند.

شهر ساحلی سوپوت – Sopot

سوپوت یکی از جذاب‌ترین شهرهای ساحلی لهستان است و سواحل آن از جمله تمیزترین سواحل این کشور محسوب می‌شوند. در سوپوت می‌توانید قدم زدن روی شن‌های نرم و خیس‌خورده ساحلی را تجربه کنید یا اینکه به سراغ تفریحات آبی هیجان‌انگیز بروید. پارک‌های آبی این شهر می‌توانند یک روز سرشار از شادی و هیجان را برایتان رقم بزنند. البته برای رستوران گردان و علاقه‌مندان به غذاهای دریایی هم سوپوت یکی از محبوب‌ترین مکان های لهستان به‌ حساب می‌آید.

می‌توانید اول به سراغ مغازه‌های شهر بروید و در آن‌ها گشتی بزنید، بعد خودتان را به‌ صرف یک غذای خوشمزه لهستانی مهمان کنید. یادتان باشد که موقع گشت زنی در این شهر ساحلی حتما سری هم به اسکله چوبی آن بزنید. این اسکله چوبی طولانی‌ترین اسکله در اروپا است و منظره شگفت‌انگیزی از سواحل شنی و دریاچه بالتیک را از روی آن می‌توان تماشا کرد.

جاهای دیدنی لهستان

شهر ساحلی گدنیا – Gdynia

گدنیا یکی از شهرهای شلوغ و پرجنب‌وجوش لهستان است که دو ساحل دارد. اورتوو ساحل آرامش‌بخش این شهر است. در این ساحل جذاب و رویایی می‌توانید پاراگلایدر سواری را بر فراز صخره‌های مشرف‌ به اقیانوس و جنگل‌های سرسبز و پوشیده از انبوه درختان تجربه کنید.

ساحلی که در شمال شهر قرار دارد به نسبت آرام‌تر است. این ساحل به‌ عنوان یکی از بهترین مکان‌ها برای استراحت و حمام آفتاب گرفتن شناخته می‌شود. اگر در فصل‌های کم گردشگر لهستان به این کشور سفر کرده باشید، این شهر می‌تواند یکی از بهترین جاهای دیدنی لهستان برایتان باشد.

شهر ساحلی میدزیزدرویه – Międzyzdroje

شهر ساحلی میدزیزدرویه در ضلع غربی لهستان و در نزدیکی مرز آلمان واقع‌ شده است. این شهر ساحلی به‌ عنوان محلی برای برگزاری فستیوال ستاره‌ها (Festiwal Gwiazd) به شهرت رسیده است. اگر می‌خواهید بسیاری از افراد مشهور فیلم و تلویزیون لهستان و هالیوود را از نزدیک ببینید، حتما سفرتان به لهستان را برای تابستان برنامه‌ریزی کنید. چون این شهر ساحلی در روزهای گرم و سوزان تابستانی میزبان بسیاری از این افراد مشهور است.

البته این شهر ساحلی جذاب چیزهای دیگری هم برای گردشگران دارد. یک اسکله طولانی با طول ۳۹۵ متر که راهش را در دریای بالتیک باز کرده، موزه موم (wax museum)، پارک‌های سرگرم‌کننده برای بچه‌ها و پارک ملی وولین (Wolin National Park) از جمله جاذبه‌های دیدنی و تفریحی این شهر ساحلی هستند.

جاهای دیدنی لهستان
جاهای دیدنی لهستان

اردوگاه کار اجباری آشویتس – ‏(Auschwitz (Birkenau Camps

اردوگاه آشویتس، بزرگترین و مجهزترین اردوگاه کار اجباری آلمان نازی بود که در طول اشغال لهستان توسط نازی‌ها ساخته و ‏تجهیز شده بود. بازدید از این اردوگاه که در در ۳۷ مایلی غرب شهر کراکوف قرار گرفته است شاید نتواند به معنای واقعی ‏کلمه اتفاقات ترسناک و وحشت آوری که در این اردوگاه رخ داده است را نشان دهد.

اتاق‌های گاز و کوره‌های آدم سوزی برای ‏اولین بار در این اردوگاه به طور وسیع راه‌اندازی شدند. در سال ۱۹۷۹ میلادی، سازمان یونسکو، این اردوگاه را به عنوان «نماد ‏بیرحمی انسانی نسبت به هم‌نوعان خود در قرن بیستم»، درفهرست میراث جهانی یونسکو قرار داد. این مرکز به یک موزه تبدیل شده است و سالانه هفتصد هزار نفر از این ‏اردوگاه بازدید می‌کنند.‏ ‏

جاهای دیدنی لهستان

معدن نمک ویلیچکا – Wieliczka Salt Mine

معدن نمک ویلیچکا در دوران رنسانس یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های تجاری اروپا بوده است. چون در آن زمان نمک حکم طلای سفید را داشت و کشورهایی که معدن نمک داشتند، به‌ عنوان ثروتمندترین کشورهای جهان شناخته می‌شدند. اما طولی نکشید که این طلای سفید به تولید انبوه رسید و معدن نمک دیگر یک گنج پنهان در قلب زمین نبود.

پس ‌از این اتفاق و در سال ۱۹۹۶، برداشت نمک از این معدن در لهستان متوقف شد و این معدن به یکی از جاذبه گردشگری بی‌همتا در لهستان تبدیل شد. وقتی وارد این معدن می‌شوید، این مجسمه‌های نمکی جذاب هستند که به استقبالتان می‌آیند. بعد از آن می‌توانید در راهروهای پیچ‌درپیچ نمکی معدن راه بروید و از شهری متفاوت که در قلب زمین ساخته‌ شده دیدن کنید.

تپه های شنی اسکووینسکی – ‏Słowiński National Park

تپه های شنی اسکووینسکی در شمال لهستان واقع شده اند و بخشی از پارک ملی اسلووینسکی در نزدیکی سواحل دریای بالتیک ‏هستند. در گذشته مردم اسلواکی در این منطقه زندگی می کردند و نام این پارک نیز از آنها گرفته شده است.

شن های یکدستی که ‏در این منطقه وجود دارند از جذابیت های آن به شمار می روند. این شن های سفید رنگ در فصل های مختلف و با توجه به جهت های گوناگون باد ‏شکل های مختلفی به خود می گیرند و به همین جهت به آنها “شن های متحرک” می گویند. ‏‏ ‏‏ ‏ ‏ ‏‏ ‏ ‏ ‏‏ ‏‏‏

جاهای دیدنی لهستان
جاهای دیدنی لهستان

دریاچه مورسکای اکو – Morskie Oko Lake

این دریاچه در قلب پارک ملی تاترا واقع‌ شده و کاج‌های سوئیسی آن را در بر گرفته‌اند. مسیر رسیدن به دریاچه مورسکای اکو هموار است، شما فقط باید به دل جنگل‌های پارک بزنید و آهسته و پیوسته قدم بردارید. رنگ این دریاچه در طول سال تغییر می‌کند. در زمستان‌ها دریاچه مورسکای اکو به رنگ آبی تیره درمی‌آید، به‌مرور این آبی رو به‌روشنی می‌رود تا اینکه در بهار دریاچه به رنگ آبی فیروزه‌ای دیده می‌شود.

علاوه بر تماشای این دریاچه زیبا، می‌توانید در محوطه پارک ملی تاترا هم گشتی بزنید و از این جاذبه طبیعی شگفت‌انگیز هم دیدن کنید. این پارک بزرگ در مرز لهستان واقع‌ شده و قلمرو اش را تا اسلواکی گسترش داده است. پارک ملی تاترا خانه بیش از ۶۰۰ غار است و چندین و چند قله پوشیده از برف دارد. البته آبشارهای خروشانی هم در این پارک پهناور دیده می‌شوند که ازجمله آن‌ها می‌توان به آبشار ویلکا سیکلوا با طول ۷۰ متر اشاره کرد.

دریاچه ماسوریان – Masurian Lakeland

در نواحی پایین‌دست رودخانه ویستولا تا مرز لیتوانی، یکی از جاذبه‌ های لهستان به نام دریاچه ماسوریان دیده می‌شود. جالب است بدانید که این دریاچه میعادگاه بیشتر از ۲۰۰۰ رودخانه کوچک و بزرگ است.

اگر می‌خواهید چند روز را در کنار این دریاچه همیشه آبی سپری کنید، می‌توانید از مهمانخانه‌ها و کمپ‌هایی که در اطراف دریاچه ماسوریان قرار دارند استفاده کنید. این دریاچه زیبا یکی از جاذبه های دیدنی محبوب در کشور لهستان می باشد.

جاهای دیدنی لهستان
جاهای دیدنی لهستان

جنگل بیالوویزا – Białowieża Forest

جنگل بیالوویزا یکی از جاهای دیدنی لهستان است که از گذشته‌های دور به یادگار مانده است. صدها گونه از پرندگان، حشرات، حیوانات و همچنین گاومیش‌های اروپایی این جنگل را خانه خودشان می‌دانند. با توجه به سن این جنگل، تنوع زیستی آن و مساحتی که دارد، نام جنگل بیالوویزا در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته و همه‌ ساله گردشگران زیادی از این جاذبه طبیعی دیدن می­کنند.

اگر به دنبال کشف جاهای دیدنی لهستان هستید که کمتر کسی به آن‌ها سرزده، پیشنهاد می‌کنیم سری به دهکده‌ها و شهرهای اطراف این جنگل سبز کهنسال بزنید. با گشت زنی در این مکان‌ها می‌توانید با فرهنگ مردم لهستان بیشتر آشنا شوید.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨