شهر کراکوف لهستان و جاذبه های دیدنی بی نظیر آن

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

شهر کراکوف لهستان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره شهر کراکوف لهستان صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این شهر زیبا در ادامه با ما همراه باشید.

لهستان کشوری است زیبا با فرهنگی غنی و پایتخت آن شهر زیبای ورشو است. این کشور که یکی از خاستگاه‌های تئاتر مدرن و سینمای هنری به شمار می‌آید، در جنگ جهانی دوم به تمامی به اشغال آلمان درآمد. از این روی در آن زمان مهاجران زیادی از لهستان به ایران آمدند و ارتباطات بسیاری میان فرهنگ و مردم این دو کشور برقرار شد. یکی دیگر از شهرهای جادویی و زیبای این کشور شهر قدیمی کراکوف است.

کراکوف (Kraków) یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای کشور لهستان است. این شهر در جنوب لهستان و کنار رودخانه ویسلا قرار گرفته و تا سال ۱۶۰۹ پایتخت لهستان بود. کراکوف پس از ورشو دومین شهر بزرگ در لهستان است و یکی از مهم‌ترین شهرهای فرهنگی اروپای مرکزی به‌ شمار می‌آید. همچنین کراکوف را یکی از زیباترین شهرهای اروپا دانسته‌اند و به آن لقب «فلورانس لهستان» نیز داده شده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


مرکز شهر کراکوف در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و این شهر در سال ۲۰۰۰ عنوان پایتخت فرهنگی اروپا را دریافت کرد. کراکوف یکی از شهرهایی است که به دلیل معماری بی نظیر و آثار تاریخی فوق العاده، لیاقت بودن در فهرست میراث جهانی یونسکو را داشته است.

کراکوف شهری دانشگاهی است که در عین پر جنب‌و‌جوش بودن، جذابیت‌های قرون وسطایی و تاریخی‌اش را حفظ کرده است. به نوعی می‌توان این شهر را جالب‌ترین مقصد لهستان برای گردشگران دانست. این شهر یکی از مقرون به صرفه‌ترین شهرهای اروپایی محسوب می‌شود که جذابیت‌های بسیاری در خود دارد.

بهترین فصل سفر

با توجه به شرایط جغرافیایی شهر کراکوف در کشور لهستان به طور کلی باید انتظار هوای خنک و تقریبا سردی را به خصوص در زمستان ها داشته باشید. این شهر در تابستان دارای آب و هوای گرم است و بهترین زمان برای بازدید از آن ماهای مرداد و شهریور است.

اگرچه این زمان از سال جمعیت زیادی به کراکوف می آیند و بسیار شلوغ است، بنابراین میزان هزینه ها هم بالاتر می رود. سعی کنید در ماه های اردیبهشت و تیر برنامه سفرتان را تنظیم کنید، زیرا هم تعداد مسافران کمتر است و هم شهر پر از شکوفه است.

جاذبه های دیدنی و تفریحی 

شهر قدیمی کراکوف – Krakow Old Town

شهر قدیمی کراکوف که با نام مرکز تاریخی کراکوف نیز شناخته می‌شود، از مشهور‌ترین مناطق تاریخی در لهستان به‌ شمار می‌رود و در زبان لهستانی با نام استار میاستو شهرت دارد. این محدوده از سال ۱۰۳۸ تا زمان پادشاهی زیگیسموند سوم واسا قلب سیاسی لهستان بوده است و امروزه چشم‌اندازهای تاریخی مشهوری مانند کلیسای ویرجین ماری (کلیسای سنت ماری) را در خود جای داده است. این منطقه به‌ عنوان یکی از اولین مکان‌ها، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

شهر کراکوف لهستان
شهر کراکوف لهستان

میدان بازار اصلی – Rynek Główny

این میدان زیباترین و همچنین بزرگ‌ترین بازار میدان قرون وسطایی لهستان است. قدمت این میدان با ۴۰.۰۰۰ متر مربع وسعت، به قرن ۱۳ میلادی برمی‌گردد. اطراف این میدان تاریخی و مهم پر از خانه‌های زیبای قدیمی، رستوران و کافه است. مرکز این میدان با ساختمان رنسانسی کلاد هال (Sukiennice) مزین شده است. پیشنهاد می‌شود حتما در تورهای اسب و کالسکه‌سواری شرکت و همچنین از غرفه‌های گل و بازار آخر هفته‌ عتیقه در این میدان دیدن کنید. این میدان علاوه بر کلاف هال، میزبان دو مورد دیگر از جاهای دیدنی کراکوف یعنی کلیسای سنت ماری (Kosciol Mariacki) و جدیدترین موزه‌ شهر است.

ساختمان کلاد هال – Sukiennice

قدمت ساخت تالار لباس (Cloth Hall) که اولین مرکز خرید مخفی جهان محسوب می‌شود، به قرون وسطی و سال ۱۵۵۵ میلادی باز می‌گردد. امروزه غرفه‌هایی در طبقه‌ همکف، انواع سوغاتی از جمله عروسک‌های زیبای چوبی، تخم‌مرغ‌های رنگ شده، منسوجات منقوش و جواهرات طلایی و کهربایی را به فروش می‌رسانند. علاوه بر این، در طبقه‌ بالایی، یک گالری هنری قرن نوزدهمی باشکوه، ولی کمتر دیده شده، وجود دارد که آثاری تاریخی از یان ماتیکو (هنرمند نقاش لهستانی) و آثار انتزاعی محبوبی متعلق به استانسیلاو ویتکویز (نگارگر لهستانی مشهور به Witkacy) را در آن به نمایش گذاشته‌ شده است. این بنا در طول شب بسیار خیره‌کننده به نظر می‌رسد.

شهر کراکوف لهستان
شهر کراکوف لهستان

کلیسای ویرجین ماری – Kosciol Mariacki

کلیسای ویرجین ماری (Sr. Mary’s Basilica) در گوشه‌ جنوب‌شرقی میدان Rynek قرار دارد و عمدتا به خاطر تاج های مخروطی شکلش تحسین می‌شود. برج شمالی این کلیسا ۸۰ متر ارتفاع دارد. راس هر ساعت، موزیکی به نام Hejnał mariacki در این برج نواخته می‌شود. فضای داخلی کلیسا متفاوت و آثار سبک باروک با وجود رنگ‌آمیزی، نقاشی سنگ مرمر کف و محراب و تزئینات زیبا کاملا در آن مشهود است. این بنای گوتیکی آجری در اوایل قرن سیزدهم ساخته شد، ولی در قرن چهاردهم بازسازی شده است. کلیسای یاد شده به خاطر شمایل مقدس حجاری شده چوبی شهرت دارد که اثر ویت اشتاوس است.

قلعه سلطنتی ووئل – Wawel

قلعه‌ ووئل روی تپه‌ای در جنوب شهر قدیمی واقع شده است. این قلعه با سازه‌هایی در اطراف حیاط مرکزی‌اش، سبکی گوتیکی دارد و به دستور کازیمیر سوم که بین سال‌های ۱۳۳۳ تا ۱۳۷۰ میلادی حکومت می‌کرد، ساخته شده است. قلعه‌ یاد شده در قرن چهاردهم بازسازی شد. از جمله دیدنی‌های این قلعه می‌توان به جواهرات سلطنتی لهستان در خزانه‌‌داری، مقبره‌‌های سلطنتی و نقاشی‌های دیواری روسی در کلیسای جامع و همچنین ساختمان‌های بسیار تزئینی به علاوه‌ مجموعه‌های هنری در خود قلعه اشاره کرد. بازدید از تمام این محدوده حدود نیمی از روز زمان می‌برد. پس با آمادگی کامل از آن دیدن کنید. این قلعه‌ در انتهای جاده‌ شاهی کراکوف قرار دارد.

شهر کراکوف لهستان
شهر کراکوف لهستان

خیابان فلوریانسکا – Ulica Florianska

فلوریانسکا (Florianska Street) یکی از خیابان‌های اصلی و مشهور کراکوف در بخش شهر قدیمی محسوب می‌شود که همیشه پر از جنب و جوش است. ساختمان‌های بازسازی‌ شده‌ این خیابان میزبان فروشگاه‌هایی است که انواع و اقسام کالاها مانند پوشاک، سوغاتی، جواهرات، اجناس چرمی صنعتی و انواع نوشیدنی را به فروش می‌رسانند. علاوه بر مغازه‌ها، تعدادی از کافه‌ و رستوران های کراکوف و برخی کلاب ها نیز در این خیابان قدیمی قرار دارند. این خیابان از مسیر سلطنتی کراکوف شروع  و در امتداد شمال‌غربی میدان اصلی (Rynek) تا دروازه‌ سنت فلورین کشیده می‌شود.

منطقه‌ یهودی‌ها – Kazimierz

این منطقه، منطقه‌ای تاریخی و یهودی‌نشین در کراکوف است که از زمان تأسیس در قرن چهاردهم میلادی تا اوایل قرن نوزدهم با شاخه‌ای از رودخانه‌ ویستولا واقع در جنوب شهر قدیمی کراکوف جدا و به صورت مستقل اداره می‌شد. به مدت چند قرن مردم مسیحی و یهودی در این ناحیه به صورت مسالمت آمیز زندگی می‌کردند. یهودی‌ها در بخش شمال‌شرقی این منطقه ساکن بودند تا اینکه در سال ۱۹۴۱ ارتش نازی آن‌ها را به محله‌ کلیمی‌های کراکوف در عرض رودخانه‌ Podgórze منتقل کرد. به طور کلی چیز زیادی برای اکتشاف در این ناحیه وجود ندارد، اما اگر به تاریخ علاقمند هستید و دوست دارید کمی با فرهنگ یهودی‌ها آشنا شوید، بازدید از منطقه کازمیرز پیشنهاد می‌‌شود.

شهر کراکوف لهستان
شهر کراکوف لهستان

محوطه‌ کالج مایوس – Collegium Maius courtyard

کالج مایوس، یک ساختمان زیبا با آجرهای سرخ است که قدیمی‌ترین ساختمان دانشگاه یاگیلونیای (Jagiellonian University) کراکوف است. محوطه‌ی کالج با گذرگاه‌های طاقدارش که به قرن پانزدهم تعلق دارد یک مکان عالی برای بازدید است؛ به ویژه صبح‌های زود قبل از بیدار شدن دانشجویان و رسیدن توریست‌ها. این وقت روز برای عکسبرداری از یادداشت‌های ریاضی و نجوم نیکولاس کوپرنیک که یکی از مشهورترین دانشجویان این دانشگاه بوده، بهترین زمان است. برای دیدن سایر مکان‌ها از جمله کتابخانه، همراه شدن با یک تور و راهنما نیز ایده‌ی خوبی است.

کارخانه‌ اسکار شیندلر – Oskar Schindler’s Enamel Factory

احتمالا تاکنون فیلم فهرست شیندلر، شاهکار فراموش نشدنی استیون اسپیلبرگ را دیده‌ یا دست‌کم اسم آن را شنیده‌اید. اسکار شیندلر، یک نازی بود که جان صدها لهستانی یهودی را با استخدام آن‌ها در کارخانه‌اش نجات داد. امروزه این کارخانه به‌ عنوان یک موزه‌ مربوط به واقعه‌ هولوکاست در کراکوف فعالیت می‌کند. استفاده از تصاویر گرافیکی، تصاویر متغیر سه بعدی، پیام‌های ویدیویی و نمایشگرهای تعاملی دارای ترتیب زمانی از لحظه‌ ورود نازی‌ها به لهستان در سال ۱۹۳۹ میلادی و انقراض و کشتار مردم لهستان تا آزادی آن در سال ۱۹۴۵ میلادی اطلاعات مفید و کاملی ارائه می‌دهد. اگر به تاریخ جنگ جهانی دوم و تبعات آن علاقمند هستید، به هیچ وجه تماشای این موزه را از دست ندهید.

شهر کراکوف لهستان
شهر کراکوف لهستان

کاخ بونروفسکی – Bonerowski Palace

به احتمال زیاد با فردریک شوپن، آهنگساز و پیانیست شهیر لهستانی، آشنایی دارید. آهنگساز  و نوازنده‌ای بسیار مسلط که تعدادی از بهترین شاهکارهای موسیقی کلاسیک را خلق کرده است. یکی از بهترین کارهایی که در طول شب می‌توانید انجام دهید، رفتن به کاخ بونروفسکی و تماشای اجراهای منظم و زنده‌ پیانو، کنسرت ها و آثار زیبای این آهنگساز توسط نوازندگان مجرب است. توصیه می‌کنیم اگر به موسیقی پیانو علاقمند هستید، برای یکی دو ساعت هم که شده حتما برای شنیدن آثار جاودانه‌ شوپن در فضایی کاملا کلاسیک وقت بگذارید.

کوه‌های تاتراس کراکوف – Tatry

رشته‌ کوه‌های تاتراس بخشی از محدوده‌ کوه کارپات محسوب می‌شوند که طبیعتی خشن و در عین حال زیبا دارد. این رشته‌های مرتفع و برفی ۵۳ کیلومتر طول دارند که از قله‌های بلند تا دریاچه دره‌های زیبا را شامل می‌شود. این کوه‌های زیبا تعدادی از بهترین مسیرهای پیاده‌روی و کوهنوردی لهستان را از ماه مه تا سپتامبر و همچنین بهترین پیست‌های اسکی از ماه نوامبر تا ماه می را در اختیار بازدیدکنندگان می‌گذارند. اصلی‌ترین پیست اسکی لهستان در کوه‌های تاتراس، Zakopane است. هنگام کوهپیمایی همیشه در مسیرهای مشخص بمانید. ۲۷۵ کیلومتر مسیر نشانه‌گذاری شده وجود دارد که طی کردن آن بسیار دشوار است.

شهر کراکوف لهستان
شهر کراکوف لهستان

قایق‌سواری در رودخانه‌ دوناجک – Dunajec

تنگه‌ رودخانه‌ دونجاک واقع در کوه‌های Pieniny (جنوب شرقی کراکوف) جزو چشمگیرترین مناظر لهستان محسوب  و در حال حاظر به عنوان پارک ملی حفاظت می‌شوند. در فصل تابستان این منطقه کانون پیاده‌روی و دوچرخه سواری است. تعدادی قلعه‌ قرون وسطایی در این ناحیه پراکنده شده که مشهورترین آن‌ها قلعه‌ Niedzica است. علاوه بر قلعه‌ها، می‌توان چندین صومعه، کلیسای چوبی و دهکده‌ چشمه‌ آب گرم Szczawnica را پیدا کرد که روی مرز لهستان با اسلواکی قرار دارد و در طول زمستان مقصدی عالی برای انجام ورزش هیجان‌انگیز اسکی به شمار می‌رود. با این وجود، اغلب مردم برای قایق‌سواری سنتی روی رودخانه‌ دونجاک از این ناحیه بازدید می‌کنند.

غذاهای سنتی کراکوف

فرهنگ غذایی این کشور بسیار متنوع بوده و اکثر غذاهای این کشور ترکیبی از گوشت و سبزیجات می باشد. یکی از خوراکی هایی حتما در طول سفرتان باید میل کنید شیرینی رولی است. این شیرینی برای عید پاک و کریسمس تهیه می شود و از گردو و خشخاش تهیه می شود. دیگر غذای محبوب در این شهر هات داگ کراکوف است که از دیگر هات داگ های معمول در رستوران ها بزرگتر است و در کل دنیا معروف می باشد.

در رستوران لو پیزت (Le Pizzette) می توانید انواع پیتزاها را امتحان کنید، در رستوران اینترولگتورنیا اسماکو (Introligatornia Smaku) انواع غذاهای سنتی لهستان، غذاهای اروپایی، اروپای مرکزی، گیاهی و رژیمی سرو می شود، همچنین در رستوران سیرانو د برژراک (Cyrano de Bergerac) می توانید انواع غذاهای فرانسوی، اروپایی و رژیمی را میل کنید.

شهر کراکوف لهستان
شهر کراکوف لهستان

کجا اقامت کنیم ؟

در شهر زیبای کراکوف شمار متعدد هتل ها از لوکس ترین های 5 ستاره تا اقتصادی ترین های 2 الی 3 ستاره برای انتخاب پیش روی شماست. به غیر از هتل، اقامتگاه های متنوعی هم در این شهر وجود دارد که بتوانید با اقامت در آنها از لحاظ اقتصادی اقامتی مقرون به صرفه داشته باشد.

از هتل های لوکس و مجهز این شهر می توان به هتل 5 ستاره شرایتون گرند کراکوف (Sheraton Grand Krakow)، هتل 5 ستاره رادیسون بلو کراکوف (Radisson Blu Hotel Krakow) و هتل 4 ستاره هیلتون گاردن کراکوف (Hilton Garden Inn Hotel Krakow) اشاره کرد.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨