????????????????????????????????????????????

راهنمای سفر به کرمان | Kerman

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

راهنمای سفر به کرمان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست با راهنمای سفر به کرمان با شما خواهیم بود. برای آشنایی بهتر با شهر کرمان، با راهنمای سفر به کرمان در ادامه با ما همراه باشید.

استان کرمان با دارا بودن جاذبه‌های گردشگری و سوغات‌های گوناگون در جنوب ایران واقع‌ شده است. این استان از جمله استان‌های وسیع و باستانی کشور ایران به شمار می‌آید و از لحاظ جغرافیایی در جنوب شرقی ایران واقع‌ شده است. این شهر بزرگ ترین شهر ناحیه جنوب شرق ایران بوده و استان های یزد، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و فارس در اطرافش هستند. استان کرمان به دلیل جاذبه های تاریخی که دارد جزء ۵ شهر دیدنی ایران به شمار می رود و حدود ۷ هزار جاذبه ی تاریخی ارزشمند را در خود جای داده است که از این بین ۷۰۰ مورد آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این شهر توریستی سالانه پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر ایران و جهان است. کرمان یکی از مقاصد برتر گردشگری در ایران محسوب می شود که آثار بی نظیری دارد. از مجموعه گنجعلی خان گرفته تا باغ فتح آباد، سفر به کرمان یکی از بهترین سفرهای شما خواهد بود. در ادامه با راهنمای سفر به کرمان با ما باشید.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


راهنمای سفر به کرمان
راهنمای سفر به کرمان

اطلاعات کلی

  • کد شهر: ۰۳۴
  • فاصله از تهران: ۹۹۸٫۳ کیلومتر
  • مدت سفر هوایی: حدود یک ساعت و نیم دقیقه
  • مدت سفر با قطار: با قطار سریع السیر ۱۴ ساعت
  • مدت سفر زمینی: حدود ۱۴ ساعت بدون توقف
  • فرودگاه بین المللی کرمان تا مرکز شهر: تنها ۲۰ دقیقه فاصله دارد.
  • آدرس فرودگاه بین المللی کرمان یا فرودگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: استان کرمان، شهر کرمان، انتهای بلوار جمهوری اسلامی

آب و هوا

استان كرمان به علت وسعت منطقه، وجود پستی و بلندی‌ها و شرايط خاص اقليمی، در نواحی مختلف آب‌وهوایی کاملا متفاوت دارد. تنوع آب‌وهوايی استان كرمان قابل توجه است، به طوری كه از آب‌وهوای خشک و معتدل در نواحی شمال و شمال‌غربی و مركزی تا آب‌وهوای گرم و مرطوب در جنوب‌شرقی آن به چشم می‏‌خورد. به طور كلی می‌توان گفت استان كرمان ۳ منطقه‌ی متفاوت آب‌وهوایی دارد: نيمه استوايی (جيرفت و كهنوج)؛ كويری (حاشيه بم و شهداد)؛ معتدل و سردسيری (نواحی كوهستانی).

راهنمای سفر به کرمان
راهنمای سفر به کرمان

بهترین زمان سفر

از آنجا که کرمان استان کویری است، بهترین زمان سفر به کرمان فصل بهار است. بهترین فصل سفر به این شهر، فصل کویرنوردی، یعنی فصل بهار، به ویژه اردیبهشت ماه است که هم آسمان کویر بسیار فوق العاده است و هم از لحاظ آب و هوایی شرایط مناسب تری دارد.

کرمان یکی از شهرهایی است که در ایام نوروز مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند و در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا به میزان قابل توجهی از میزان مسافران آن کاسته می‌شود. در فصل پاییز و زمستان هم علاقه‌مندان به آثار تاریخی کرمان و کویر لوت روانه این شهر می‌شوند؛ بنابراین می‌توان گفت خلوت‌‌ترین زمان سفر به کرمان معمولا سه ماه تابستان است.

جاذبه های گردشگری کرمان

این شهر پر از جاذبه های تاریخی و گردشگری ست، که ما چند تا از مهم ترین آنها را به شما معرفی می کنیم. آتشکده آناهیتا (قلعه دختر) که قدیمی ترین اثر تاریخی کرمان است. همچنین بازار بزرگ کرمان، که شهرت جهانی دارد و طولانی ترین راسته بازار ایران به حساب می آید. از جمله دیگر جاذبه های مهم این شهر می توان به باغ شاهزاده ماهان، باغ فتح آباد، گنبد جبلیه، حمام وکیل، کتابخانه ملی، مجموعه گنجعلی خان، مسجد جامع کرمان، مسجد ملک، یخدان مویدی و مقبره‌ مشتاق علی‌ شاه اشاره کرد.

همچنین از جمله های دیدنی های مهم استان کرمان می توان به ارگ قدیم بم، مجموعه تفریحی ارگ جدید بم، ارگ راین، طبیعت دلفارد، لاله زار، دیدنی های شهر راین، دیدنی های شهر زیبای رابر و کلوت های شهداد اشاره کرد.

راهنمای سفر به کرمان
راهنمای سفر به کرمان

غذا و نوشیدنی

نمی‌شود مسافری به کرمان بیاید و بزقرمه را امتحان نکند. همچنین آش شولی و آبگوشت کرمانی، انواع آش، کشک کدو، کشک گردو، کورماست، زیره‌پلوی کرمان، قاتق و اشکنه از غذاهای سنتی کرمان است. هم از غذاهای معروف این شهر هستند. این غذاها را می‌توان در رستوران‌های معروف کرمان به نام سیاح، مکث، رستوران سنتی وکیل و آسیاب‌بادی امتحان کرد. کرمانی‌ها دستی هم در درست کردن مسقطی و شیرینی‌های دیگر دارند که باید آن را از فروشگاه‌های شناخته شده‌ شهر خرید. مسقطی‌های سیرجان از کرمان شهرت بیشتری دارند.

راهنمای سفر به کرمان
راهنمای سفر به کرمان

کرمانی‌ها در تولید غذاهای مقوی استاد هستند. قووت که مردم به آن قوتو می‌گویند پودری قهوه‌ای رنگ است که مزه شیرینی دارد و در شیرینی فروشی‌های بازار فروخته می‌شود. اگر عیدها به خانه یک کرمانی برویم محال است در سفره هفت‌سین آن کلمپه پیدا نکنیم. کلمپه، شیرینی‌ای گردویی و خرمایی است که با روغن حیوانی پخته می‌شود. همچنین یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های دیگر کرمان برشتوک‌های لوزی شکلی است که با ترکیب آرد، شکر یا خرما، پودر هل و آرد نخودچی درست می‌شود.

سوغات و صنایع دستی

حتما ضرب‌المثل «زیره به کرمان نمی‌برند» را شنیده‌اید. بله! چون کرمان دقیقا همان جایی است که باید از آن زیره خرید. زیره‌ی کرمان را به عنوان اولین ره‌آورد سفر کرمان در سبد سوغاتی‌های خود قرار دهید. پسته‌ی رفسنجان پیشنهاد بعدی ما به شما است. قاووت یا قوتو را هم در لیست‌تان قرار دهید. بعد از گردو، خرما، گیاهان دارویی کرمان و عرقیات سنتی، نوبت به شیرینی‌های خاص کرمان می‌رسد. کلمپه، کماج سهن، حلوا، حاج بادام و حاج پسته و مسقطی سیرجان را فراموش نکنید.

صنایع دستی کرمان آوازه‌ی جهانی دارند. قالی کرمان زبانزد خاص و عام است. دیگر صنایع دستی کرمان پته‌دوزی، ترمه و شال‌بافی است. ظروف مسی کرمان نیز از ماندگارترین سوغاتی‌های این شهر است.

راهنمای سفر به کرمان
راهنمای سفر به کرمان

خرید در کرمان

کرمان از جمله شهرهای ایران است که مراکز خرید بزرگ ندارد. در حقیقت در این شهر، بیشتر خیابان هایی بزرگ برای خرید وجود دارد. همچنین بازار قدیمی کرمان یعنی بازار گنجعلی خان همچنان دایر بوده و بسیار پر قدرت زندگی و رفت و آمد در آن جریان دارد. از جمله مراکز خرید کرمان می توان به پاساژ گلستان، بازار بزرگ ستاره، مراکز خرید اطراف قرنی و خیابان هایی چون خیابان هزار و یک شب و خیابان شفا اشاره کرد که مغازه ها، کافه ها و رستوران های بسیاری در آن قرار دارد.

راهنمای سفر به کرمان
راهنمای سفر به کرمان

اقامت در کرمان

برای اقامت در شهر کرمان، می توانید از هتل های این شهر استفاده کنیدن، که معروفترین و لوکس ترین آنها هتل 5 ستاره پارس در بلوار جمهوری است. هتل های گواشیر در بزرگراه امام و جهانگردی نبش چهارراه صفا، نیز هتل های مناسب و تمیزی هستند. هتل اخوان نیز برای کسانی که می خواهند اقامتی مقرون به صرفه داشته باشند مناسب ترین انتخاب است. هتل هزار کرمان نیز یکی از جدیدترین و بهترین هتل های کرمان است.

قیمت هتل‌های کرمان از ۹۰ هزار تومان تا ۳۵۰ هزار تومان متغیر است و قیمت یک هتل مناسب بین ۹۰ تا ۲۱۰ هزار تومان متغییر است؛ البته ممکن است این نرخ‌ها در ایامی مثل ایام نوروز افزایش یابد یا حتی در برخی از سال کاهش یابد.

حمل و نقل عمومی

خطوط اتوبوس در کرمان، اکثر نقاط شهر را پوشش می‌دهد و به راحتی می‌توانید برای تردد در شهر کرمان از اتوبوس استفاده کنید. تاکسی‌های خطی و کورسی در تمام نقاط شهر کرمان آماده‌ی خدمت‌رسانی به شهروندان و مسافران است. برای استفاده از تاکسی‌های تلفنی در این شهر نیز می‌توانید با شماره‌ی ۱۳۳ تماس بگیرید.

راهنمای سفر به کرمان
راهنمای سفر به کرمان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨