حمام وکیل کرمان ، یادگار باشکوه دوران قاجاریه | Kerman

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

حمام وکیل کرمان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با حمام وکیل کرمان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این بنای باشکوه در کرمان در ادامه با ما همراه باشید.

استان کرمان با دارا بودن جاذبه‌های گردشگری و سوغات‌های گوناگون در جنوب ایران واقع‌ شده است. این استان از جمله استان‌های وسیع و باستانی کشور ایران به شمار می‌آید و از لحاظ جغرافیایی در جنوب شرقی ایران واقع‌ شده است.

یکی از مکان های دیدنی و پر اهمیت که در سفر به کرمان نباید بازدید از آن را فراموش کنید، حمام وکیل کرمان است، یادگاری ارزشمند از دوران تاریخی در دل شهر کرمان. در ادامه این حمام را به شما معرفی می کنیم.

حمام وکیل بخشی از مجموعه وکیل کرمان است. این بنا در سال ۱۲۷۰ به شکل با شکوه و با تأثیرپذیری از سبک معماری دوره زندیه قاجاریه احداث شده‌ است. این بنا یکی از حمام‌های تاریخی، سنتی و باستانی کرمان است و به تقلید از گنجعلی خان ساخته شده‌ است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


سردر این حمام در سال ۱۳۶۹ به سبک معماری دوره مربوطه اش بازسازی شد و مستقیما به بازار کرمان مرتبط است. سازنده این حمام وکیل‌ الملک (اسماعیل خان نوری) حاکم عصر قاجار کرمان بوده است.

حمام وکیل کرمان
حمام وکیل کرمان

بخش های مختلف حمام وکیل

  • ورودی حمام وکیل
  • سربینه یا رختکن
  • گرمخانه
  • خزینه
حمام وکیل کرمان
حمام وکیل کرمان

معماری

ورودی حمام از سردر و هشتی و دالان تشکیل شده است. سردر تزییناتی شامل مقرنس در زیر طاق و ازاره کاشی و کتیبه کمربندی دارد. قسمت فوقانی سردر فروریخته بود که در سال‌های اخیر، مرمت شده‌ است. هشتی سقف رسمی بندی بسیار زیبایی دارد که با سوار شدن سه رسمی پرکار بر بالای یکدیگر، شکل گرفته‌ است. طاق نماهای پیرامون این هشتی با کاشیهایی با نقوش گل و بوته تزیین شده اند. تغییر زاویه مسیر حرکت از سردر تا سربینه موجب شده که دید مستقیم به سربینه از بین برود و از تبادل حرارت با بیرون کاسته شود.

حمام وکیل کرمان
حمام وکیل کرمان

سرامیک و کاشیکاری‌های زیبای این حمام که از کف تا سقف امتداد یافته است، فضای داخلی حمام را بسیار زیبا و چشم‌نواز کرده است. به طور کلی این بنا به‌ دو بخش‌ رختکن‌ و گرمخانه‌ تقسیم‌ می‌شود. نورگیرهای مختلف در سقف فضاهای حمام، علاوه بر تأمین روشنایی، به زیبایی بر هندسه آن‌ها تأکید می‌کنند.

ستون های بکار رفته در حمام وکیل سنگی هستند و از نقوش زیبایی برخوردار هستند. در این حمام یک حوض بزرگی وجود دارد که در قسمت خزینه و گرمخانه حمام قرار گرفته است. حجاری هایی که بر روی حوضچه های دو طرف حمام انجام شده است بسیار باشکوه و منحصر به فرد می باشند. این زیبایی ها بر اساس سبک های قاجاریه انجام شده است که جلوه خاصی به حمام داده است.

حمام وکیل کرمان
حمام وکیل کرمان

این بنای تاریخی متأسفانه با بهره برداری غیر اصولی توسط میراث‌فرهنگی از سال ۱۳۹۶ برای استفاده به عنوان چایخانه اجاره داده شده‌ است که نگرانی‌هایی بابت تخریب این بنا به دنبال داشته‌ است. در حال حاضر مهمانان و بازدیدکنندگان در این حمام با فالوده کرمانی، چای و انواع نوشیدنی مورد پذیرایی قرار می‌گیرند. بخش گرمخانه این حمام محل صرف غذاهای محلی کرمان شده است.

آدرس: ایران، استان کرمان، کرمان، میانه‌های بازار کرمان، بعد از حمام گنجعلی خان

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 08:30 الی 20:30

هزینه بازدید: نامشخص

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨