جاهای دیدنی اسکاتلند ، کشوری زیبا در شمال بریتانیا

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی اسکاتلند

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره جاهای دیدنی اسکاتلند صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این کشور زیبا در ادامه با ما همراه باشید.

اسکاتلند (Scotland) بخشی از پادشاهی متحده بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی است. اسکاتلند بخش شمالی جزیره بریتانیای کبیر را تشکیل می‌دهد و از جنوب با انگلستان دارای مرز مشترک‌ است. پایتخت کشور اسکاتلند شهر تاریخی ادینبورگ است که ادینبرو یا ادینبرا نیز گفته می شود.

اسکاتلند و انگلستان (شامل ولز که به آن ضمیمه شده بود) تا سال ۱۷۰۷ کشورهایی با پادشاهی مستقل بودند اما در تاریخ یکم ماه مه ۱۷۰۷ دو کشور طی توافقنامه‌ای با هم متحد شده و کشور «پادشاهی بریتانیای کبیر» را به وجود آوردند. بعدها در سال ۱۸۰۱ با اتحاد پادشاهی بریتانیای کبیر با پادشاهی ایرلند، پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند به وجود آمد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


اسکاتلند از شمال با دریای نروژ، از شرق با دریای شمال، از جنوب‌غربی با دریای ایرلند و از غرب با اقیانوس اطلس شمالی مرز آبی دارد. افزون‌بر سرزمین اصلی اسکاتلند در جزیره بریتانیا، اسکاتلند شامل ۷۹۰ جزیره کوچک و بزرگ است.

بخش بزرگی از بلندی‌های بریتانیا در اسکاتلند واقع شده و ناحیه‌ای سرسبز و پوشیده از چمنزار است که قسمت عمده جنگل‌های کشور را دربرگرفته‌ است. اسکاتلند علاوه بر طبیعت زیبا، مانند گنجینه ای از تاریخ است و قدم زدن در شهرهای آن و دیدن ساختمان های پرابهت اش شما را به دل تاریخ می برد. در ادامه با شهرها و دیدنی های اسکاتلند بیشتر آشنا می شویم.

دیدنی های اسکاتلند

شهر ادینبورگ – Edinburgh 

ادینببورگ دومین شهر بزرگ‌ و پایتخت اسکاتلند است که در مدخل رودخانه‌ی فورث قرار دارد. امروزه‌، ادینبرو به خاطر داشتن قلعه‌ی زیبا‌ی ادینبرو، نواختن طبل نظامی، خیابان رویال مایل (Royal Mile)، سبک معماری کلاسیک و بارونیال و همچنین دورنمایی چشم‌نواز از برج‌های مخروطی شکل، قلعه‌ها و شیروانی‌های کنگره‌دار خود در جهان شهرت دارد.

در گذشته، هم‌زمان با عصر روشنگری، به این شهر، لقب آتن شمال را داده‌اند. در ادینبرو می‌توانید از گالری ملی اسکاتلند و همچنین یکی از بزرگ‌ترین فستیوال‌های فرهنگی دنیا در ماه آگوست بازدید کنید. این شهر مسحورکننده شما را به قلب تاریخ می برد و از قدم زذن در خیابان های آن شگفت زده می شوید.

جاهای دیدنی اسکاتلند
جاهای دیدنی اسکاتلند

شهر قدیمی ادینبورگ – Edinburgh Old Town

شهر قدیمی نامی است که معمولا به قدیمی‌ترین بخش پایتخت اسکاتلند، یعنی شهر ادینبورگ داده می‌شود. این منطقه بسیاری از نقشه خیابان های قرون وسطایی و بسیاری از ساختمان های آن دوران را حفظ کرده است. شهر قدیمی ادینبورگ بخشی از یک سایت حفاظت شده میراث جهانی یونسکو را تشکیل می دهد.

ساختمان های مهم در شهر قدیمی عبارتند از؛ کلیسای جامع سنت گیلز، سالن مجمع عمومی کلیسای اسکاتلند، موزه ملی اسکاتلند، کالج قدیمی دانشگاه ادینبورگ و ساختمان پارلمان اسکاتلند. خیابان اصلی شهر قدیمی خیابان رویال مایل است که یکی از اصلی ترین جاذبه های ادینبورگ محسوب می شود.

قلعه ادینبورگ – Edinburgh Castle

قلعه ادینبورگ یک قلعه تاریخی معروف در شهر ادینبورگ، پایتخت اسکاتلند است. این بنا بر روی سنگ قلعه، که حداقل از عصر آهن توسط انسان ها اشغال شده است، قرار دارد، اگرچه ماهیت استقرار اولیه نامشخص است. حداقل از زمان سلطنت داوود اول در قرن 12، یک قلعه سلطنتی روی صخره وجود داشته است و این مکان تا سال 1633 به عنوان یک اقامتگاه سلطنتی بوده است.

از قرن 15، نقش مسکونی قلعه کاهش یافت و در قرن هفدهم از آن عمدتا به عنوان پادگان نظامی با یک پادگان بزرگ استفاده می شد. اهمیت این قلعه به عنوان بخشی از میراث ملی اسکاتلند از اوایل قرن 19 به بعد به طور فزاینده ای شناخته شد و برنامه های بازسازی مختلفی در طول یک قرن و نیم گذشته انجام شده است.

جاهای دیدنی اسکاتلند
جاهای دیدنی اسکاتلند

کاخ هالیرودهاوس – Palace of Holyroodhouse

کاخ هالیرودهاوس که معمولا به عنوان کاخ هالیرود یا خانه هالیرود شناخته می شود، محل اقامت رسمی پادشاه بریتانیا در اسکاتلند است. این کاخ در انتهای خیابان رویال مایل در ادینبورگ، و در انتهای مخالف قلعه ادینبورگ واقع شده است و مکانی برای مناسبت های ایالتی و مهمانی های رسمی است.

شاه چارلز سوم در ابتدای تابستان یک هفته را در اقامتگاه هالیرودهاوس می گذراند و در آنجا مجموعه ای از مراسم های رسمی را انجام می دهد. آپارتمان‌های تاریخی قرن شانزدهمی مری، ملکه اسکاتلند و آپارتمان‌های دولتی، در تمام طول سال به روی عموم باز هستند، به استثنای زمانی که اعضای خانواده سلطنتی در اقامتگاه باشند.

خیابان رویال مایل – Royal Mile

خیابان رویال مایل به‌ وسیله خانه‌های روستایی آجری و مکان‌های تاریخی و همچنین مغازه‌های کوچک، تولیدی‌های لباس، چایخانه‌ها، موزه‌ها و کافه‌ها پر شده است. رویال مایل شلوغ ترین خیابان توریستی شهر قدیمی است که تنها با خیابان پرنسس در بخش جدید شهر رقابت می کند.

در انتهای خیابان رویال مایل به «قصر زیبای هولی‌رودهوس» (Palace of Holyroodhouse)، که یکی دیگر از جاذبه‌های معروف ادینبورگ است، می‌رسیم. درواقع این خیابان بین دو مکان مهم در تاریخ سلطنتی اسکاتلند، یعنی قلعه ادینبورگ و کاخ هالی رود قرار گرفته است.

جاهای دیدنی اسکاتلند
جاهای دیدنی اسکاتلند

دهکده دین – Dean Village

دهکده دین با پای پیاده تنها حدود پنج دقیقه از مرکز شهر ادینبورگ فاصله دارد. دین دهکده ایست آرام و زیبا به همراه تعداد زیادی بنای قدیمی جالب و مسیرهای پیاده‌روی که از گشت‌و‌گذار در آن‌‌ها لذت خواهید برد.

برخی از ساختمان‌های موجود در این دهکده، حدود ۸۰۰ سال قدمت دارند. وقتی قدم به این دهکده می‌گذارید، خود را در دنیایی دیگر پیدا خواهید کرد. اگر در سفر به اسکاتلند در شهر ادینبورگ اقامت دارید، پیشنهاد می کنیم حتما از این دهکده زیبا دیدن کنید.

شهر گلاسگو – Glasgow

گلاسگو درست مثل ادینبرو، شهری پر جنب‌وجوش است. این شهر که بزرگ‌ترین شهر اسکاتلند محسوب می‌شود، مهم‌ترین سازمان‌های تجاری و فرهنگی کشور نظیر اپرای اسکاتلندی، تئاتر ملی و باله‌ی اسکاتلندی را در خود جای داده است. دو مجموعه‌ مهم هنری و ادبی گلاسکو، گالری هنری و موزه‌ کلوین گروو (Kelvingrove Art Gallery and Museum) و کتابخانه‌ میچل (Mitchell) به روی عموم باز هستند.

شهر گلاسگو به معماری منحصربه‌فرد خود می‌بالد و با شهر ادینبرو در عظمت و زیبایی به رقابت می‌پردازد. آثار معماری این شهر عمدتا به سبک احیای یونانی (Greek Revival) و آرت نوو هستند. از دیگر دیدنی های مهم شهر گلاسگو نیز، کلیسای آن (Glasgow Cathedral) است.

جاهای دیدنی اسکاتلند
جاهای دیدنی اسکاتلند

شهر آبردین – Aberdeen

آبردین سومین شهر پرجمعیت اسکاتلند در شمال شرق آن است. این شهر در 150 کیلومتری شمال شرقی ادینبورگ و 641 کیلومتری شمال لندن قرار دارد و شمالی ترین شهر بزرگ بریتانیاست. آبردین دارای خط ساحلی طولانی و شنی است و دارای آب و هوای اقیانوسی با تابستان‌های خنک و زمستان‌های معتدل و بارانی است.

معماری آبردین به دلیل استفاده از گرانیت در دوران ویکتوریایی شناخته شده است و منجر به نام مستعار محلی آن یعنی “شهر گرانیتی” شده است. این شهر آثار برجسته بسیاری برای دیدن دارد. گالری هنر آبردین (Aberdeen Art Gallery)، موزه دریایی آبردین (Aberdeen Maritime Museum)، پارک دوتی (Duthie Park) و پارک ها و ساختمان های تاریخی بی شمار دیگر از دیدنی های آبردین هستند.

شهر سنت اندروز – St Andrews

گردشگران با اهداف مختلفی ممکن است شهر سنت اندروز را برای بازدید انتخاب کنند. این شهر در شمال شرقی ادینبورگ واقع شده است. دانشگاه معروف سنت اندروز سومین دانشگاه قدیمی انگلیسی زبان در سراسر جهان می باشد. سنت اندروز منزل و جایگاه گلف به شمار می رود و در واقع مکان برگزاری مسابقات آزاد گلف می باشد.

شهر سنت اندروز یک شهر گردشگری ساحلی است. علاقه مندان به تاریخ نیز به سوی سنت اندروز حرکت می کنند تا به تماشای قلعه سنت اندروز که در بالای صخره رو به دریا و شهر قرار گرفته، بپردازند. روزگاری کلیسای جامع سنت اندروز، بزرگ ترین کلیسای کشور اسکاتلند محسوب می شد، امروزه این بنای تاریخی رو به ویرانی و تخریب می باشد.

جاهای دیدنی اسکاتلند
جاهای دیدنی اسکاتلند

شهر داندی – Dundee

شهر ساحلی داندی چهارمین شهر بزرگ اسکاتلند است. این شهر با چهره ای زیبا و تاریخی دارای آثار دیدنی متعددی است. شهر داندی کلیساهای بسیاری دارد از جمله کلیسای قدیمی سنت پل، کلیسای سنت دیوید و کلیسای سنت مریم. قدیمی ترین ساختمان در شهر برج سنت مریم است که مربوط به اواخر قرن پانزدهم می باشد.

از دیدنی های شهر داندی می توان موزه وی اند ای (V&A Dundee)، موزه و گالری هنر داندی (The McManus: Dundee’s Art Gallery & Museum)، موزه آثار سرسبز (Verdant Works) و… را نام برد.

دهکده کالروس – Culross

کالروس شهری قدیمی است که شاید تابه‌حال در فیلم‌ها یا تلویزیون با آن آشنا شده باشید. این شهر کوچک از قرن هفدهم و هجدهم به‌جای مانده و دارای زندان جادوگران، سنگفرش‌های قدیمی و ساختمان شهرداری است که ساخت آن به سال ۱۶۲۶ باز می‌گردد. در کالروس نمونه‌های بی‌نظیری از معماری محلی را می‌توان دید.

یکی از آثار به‌جای مانده از گذشته، قلعه‌ای زیباست که مالک محلی به نام جرج بروس ‌(George Bruce) آن را در سال ۱۵۹۷ بنا کرد. از دهه‌ی ۱۹۳۰ میلادی تا امروز، تلاش‌های زیادی برای نگهداری از شهر کالروس انجام گرفته و در فیلم‌های زیادی از آن به‌عنوان صحنه فیلم‌برداری استفاده شده است.

جاهای دیدنی اسکاتلند
جاهای دیدنی اسکاتلند

شهر استرلینگ – Stirling

شهر استرلینگ در بخش مرکزی اسکاتلند قرار دارد و گرگ یکی از حیوانات پر افتخار و با ارزش در این ناحیه به شمار می رود. طبق افسانه های گفته شده، گرگ در گذشته با زوزه کشیدن، هنگام حمله وایکینگ ها مردم محله را مطلع می کرده است و آنها آمادگی دفاع از خانه و کاشانه خود را پیدا می کردند. برای گردشگرانی که تمایل به تماشای یک شهر باستانی و قرون وسطایی اسکاتلندی دارند، استرلینگ مکان مناسبی خواهد بود.

وجود دژها و قلعه های باستانی چهره ای دیگر به شهر بخشیده است. چند پادشاه و ملکه اسکاتلند در قلعه تاریخی استرلینگ و کلیسای آن تاج ‌گذاری کرده ‌اند. قدمت این قلعه به قرن 12 میلادی بر می گردد. گفتنی است که کلیسای قرون وسطایی هالی رود (Holy Rude) امروزه نیز در روزهای یکشنبه در حال ارائه خدمات می باشد.

شهر اینورنس – Inverness

شمالی ترین شهر بریتانیا، شهر اینورنس است که دروازه ای به سوی بلندی های اسکاتلند می باشد. این شهر در بخش شمالی و انتهای دریاچه لاک ‌نس (Loch Ness) واقع شده است. گردشگران با قدم زدن در کنار رودخانه نس می توانند به دیدن جزایر نس پیش بروند و بندر کلدونیان ( Caledonian Canal ) یا کلیساهایی که در طول رودخانه قرار دارند را تماشا کنند.

قدم زنان به سوی شهر قدیمی و ساختمان های سنگی باستانی و بازار ویکتوریایی پیش بروید، در این بخش می توانید سوغاتی و آثار دستی را تهیه کنید. از قلعه معروف اینورنس که به قرن 19 میلادی تعلق دارد بازدید کنید اما شاید امکان بازدید از درون این قلعه را نداشته باشید. شهر اینورنس دارای جاذبه های بسیار عالی و متعددی است.

جاهای دیدنی اسکاتلند
جاهای دیدنی اسکاتلند

دریاچه لاک نس – Loch Ness

دریاچه لاک نس یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری و محبوب به شمار می رود که در نزدیکی شهر اینورنس در منطقه تاریخی و کوهستانی اسکاتلند واقع شده است. گفتنی است که این دریاچه عمیق ‌ترین دریاچه کشور است و بیشتر گردشگرانی که به این ناحیه سفر می کنند، به دنبال افسانه های قدیمی دریاچه می باشند و می خواهند موجود افسانه ای یا هیولای نسی را تماشا کنند. با سوار کروز شدن و گشت و گذار در این دریاچه هیچ هیولایی نخواهید دید اما لحظات خوشی را تجربه خواهید کرد.

دریاچه نسی بسیار وسیع و بزرگ بوده و دارای بیشترین آب شیرین نسبت به دیگر دریاچه های انگلستان و ولز می باشد. گردشگران می توانند در کنار این دریاچه با عظمت قدم بزنند یا از روستاهای قدیمی و شگفت انگیز حوالی آن بازدید کنند. بهتر است که از مرکز نمایشگاه لاک نس در روستای درام نادراکت (Drumnadrochit) نیز دیدن کنید.

دریاچه لوموند و پارک ملی تروساچ – Loch Lomond and the Trossachs

یکی دیگر از جاذبه های توریستی سرزمین اسکاتلند دریاچه زیبای لوک لوموند می باشد، این دریاچه بزرگ ترین دریاچه درون مرزی در سراسر بریتانیای کبیر به شمار می رود. لوک لوموند بیش از 30 جزیره دارد که در این میان جزیره اینکمارین (Inchmurrin) بزرگ ترین جزیره دریاچه است. در این ناحیه هفت آبشار فوق العاده زیبا وجود دارد که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

گردشگرانی که به این پارک ملی سفر کنند، می توانند در فعالیت های بسیار زیادی که وجود دارد شرکت کنند، به ماهیگیری بپردازند، گلف بازی کنند یا در دل طبیعت قدم بزنند و در پایان مشغول کمپ، دوچرخه سواری و یا کوهنوردی شوند. بهتر است که برای بازدید از خرابه ها و باقیمانده های کلیسای باستانی به نام اینچ کیلیک (Inchcailloch) هم برنامه داشته باشید.

جاهای دیدنی اسکاتلند
جاهای دیدنی اسکاتلند

جزایر هیبرید – Hebrides

مجمع الجزایر هیبرید در بخش سواحل غربی اسکاتلند قرار دارد و به داشتن فرهنگی غنی معروف می باشد. گفتنی است که قدمت این جزایر به دوران میان ‌سنگی باز می‌ گردد. این جزایر زیبایی خاصی برای گردشگران دارند، مجمع الجزایر هیبرید بیش از 50 جزیره دارد که جزیره معروف اسکای (Skye) در این مجموعه قرار دارد و به معنی ابر و مه می باشد.

گردشگران در سفر به هیبرید می توانند از قلعه ها و آثار باستانی به جا مانده از دوران قرون وسطی نیز بازدید کنند، برای نمونه قلعه معروف دان ‌وگن (Dunvegan) که امروزه نیز مسکونی می باشد، دیدنی های زیادی دارد. علاوه بر صخره‌ ها و چشم انداز‌ های زیبای جزایر هیبرید، سواحل بکر و زیبایی را در این جزایر می توان یافت. در سفر به مجمع الجزایر هیبرید فراموش نکنید که پوتین های پیاده روی را همراه داشته باشید، فعالیت های مختلف و متنوعی را در طبیعت این جزیره می توانید تجربه کنید.

جزیره اسکای – Skye

جزیره اسکای در شمالی ترین ناحیه ی اسکاتلند واقع شده و دومین جزیره ی بزرگ کشور محسوب می شود. جزیره‌ اسکای را می‌توان چکیده‌ای از تمام شگفتی‌های اعجاب‌آور اسکاتلند دانست. این جزیره مناظری تحسین‌برانگیز و حیات‌وحشی منحصربه‌فرد دارد. علاوه بر این، اسکای، زادگاه شاعران بزرگ بوده است و از پیشینه‌ فرهنگی قوی برخوردار است. ماجرای بیشتر رمان‌های معروف ویرجینیا وولف همچون فانوس دریایی در این جزیره اتفاق می‌افتد.

در حیات‌وحش اسکای، حیواناتی نظیر گوزن قرمز و عقاب طلایی یافت می‌شوند. بسیاری از اهالی جزیره هنوز به پیشه‌ کشاورزی اشتغال دارند و بر روی مزارع کوچک کار می‌کنند. پیرامون اسکای، رشته‌کوه‌های سنگی و ناهموار کولین (Cuillin) و صخره‌های تماشایی پیرمرد استور (Old Man of Storr) در شبه‌جزیره‌ تروتِرنیش (Trotternish)، قد برافراشته‌اند.

جاهای دیدنی اسکاتلند
جاهای دیدنی اسکاتلند

جزایر اورکنی – Orkney

جزایر اورکنی تنها ۵۰۰ سال است که به خاک اسکاتلند ضمیمه شده‌اند. بعد از ناتوانی پادشاه نروژ در پرداخت کردن بهایی به‌عنوان جهیزیه‌ی دخترش، این جزایر به پادشاه اسکاتلند تعلق گرفت. بخش شمالی این جزیره یکی از مهم‌ترین و جالب‌ترین آثار باستان‌شناسی جهان را دارد و در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

از آثار تاریخی جزیره، آرامگاه حجره‌ای میزهو (Maeshowe) که در انقلاب زمستانی با تابش خورشید روشن می‌شود، حلقه‌ سنگی برادگار (Brodgar) با شعاع ۱۰۴ متر، سنگ‌های ایستاده استنس (Stenness) و زیباترین دهکده‌ عصر سنگی در اروپا به نام اسکارا برا (Skara Brae) هستند. همچنین از دوره‌ عصر آهن، انبارهای زیرزمینی و بروخ‌ یا بروک‌های سنگی (stone brochs)، که نوعی برج‌های مدور بودند، به‌ جای مانده است.

جزیره آیونا – Iona

جزیره‌‌ آیونا آرامگاهی باستانی است که پادشاهان اسکاتلند و شخصیت‌های تاریخی نظیر مکبث و دانکن در آن آرمیده‌اند. مکبث و شاه دانکن توسط شکسپیر در نمایشنامه‌ مکبث به شهرت رسیدند. این جزیره‌ خوش‌منظره در مجمع‌الجزایر اینر هیبریدز واقع شده است. در ادوار گذشته، آیونا به‌ عنوان مرکز تحصیل علم در سرتاسر اروپا شناخته می‌شد.

آیونا همچنین دارای نسخه‌های خطی زیبایی مثل کتاب کلز (Book of Kells) است که در قرن هشتم توسط راهبان صومعه‌ آیونا ابی (Iona Abbey) نوشته شده‌اند. در اوایل قرن بیستم، چشم‌اندازهای چشمگیر آیونا، توانست نقاشان سرشناس اسکاتلندی نظیر فرانسیس کادل و ساموئل پیپل را از ادینبرو به‌سوی خود بکشاند تا در هوای تازه و مطبوع جزیره گردش کنند و دست به خلق شاهکارهای هنری بزنند.

جاهای دیدنی اسکاتلند
جاهای دیدنی اسکاتلند

کوهستان های کارن گورم – Cairngorm

کوهستان‌های کارن گورم حدود ۴۰ میلیون سال پیش، حتی قبل از آخرین عصر یخبندان شکل گرفتند. این کوهستان‌ها دارای جنگل‌های باستانی و پنج قله‌ی برافراشته‌ی اسکاتلند نظیر بن مکدوی (Ben Macdhui)، براریاک (Braeriach)، کارن تول (Cairn Toul)، اسگور آن لوکِن اوئن (Sgor an Lochain Uaine) و کارن گورم (Cairn Gorm) است.

کارن گورم سردترین و رفیع‌ترین ناحیه‌ی بریتانیا به شمار می‌رود و طبیعت بکر آن اسکی‌بازان، کوهنوردان، کوه‌پیمایان و علاقه‌مندان به تماشای چشم‌اندازهای مرتفع را مجذوب خود می‌کند. انواع حیوانات نادر مانند عقاب‌ طلایی، جغد برفی، عقاب دریایی، سنجاب‌ قرمز، گوزن قرمز و تنها گله‌ی گوزن‌های شمالی منطقه در این ناحیه‌ مرکزی اسکاتلند یافت می‌شوند.

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨