کتابخانه ملی کرمان ، بنایی از دوره پهلوی | Kerman

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

کتابخانه ملی کرمان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با کتابخانه ملی کرمان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این بنای زیبا در کرمان در ادامه با ما همراه باشید.

استان کرمان با دارا بودن جاذبه‌های گردشگری و سوغات‌های گوناگون در جنوب ایران واقع‌ شده است. این استان از جمله استان‌های وسیع و باستانی کشور ایران به شمار می‌آید و از لحاظ جغرافیایی در جنوب شرقی ایران واقع‌ شده است.

یکی از مکان های دیدنی و پر اهمیت که در سفر به کرمان نباید بازدید از آن را فراموش کنید، کتابخانه ملی کرمان است، یادگاری ارزشمند از دوران تاریخی در دل شهر کرمان. در ادامه این کتابخانه را به شما معرفی می کنیم.

کتابخانه ملی کرمان (کارخانه ریسندگی خورشید) مربوط به دوره پهلوی اول است و در کرمان، خیابان شهیدرجائی، خورشید قرار گرفته است و به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


کتابخانه ملی کرمان در مقابل باغ ملی کرمان قرار دارد. باغ ملی در بسیاری از شهرهای ایران در دوره پهلوی ساخته شد و یکی از این شهرها کرمان است. این کتابخانه بنایی است هم دوره با سردر باغ ملی تهران، که از بناهای ارزشمند دوره پهلوی محسوب می شوند.

کتابخانه ملی کرمان
کتابخانه ملی کرمان

پس از تغییر سلطنت و سکنی گزیدن رضاشاه در کاخ مرمر که در کنار چهارراه سپه واقع بود، این خیابان آباد شد. به علت نبود قوانین بلدیه و شهرسازی در طول خیابان و حول و حوش میدان مشق، دکان‌ها و اماکن مختلفی ساخته شد که هیچ تناسبی با محیط زیست و چهره شهر نداشت. به همین دلیل در همین دوران بود که قوانین بلدیه و شهرسازی گذاشته شد و در اکثر شهرهای ایران خیابان کشی‌هایی که به خیابان کشی‌های رضاشاهی معروف بود، صورت گرفت.

به‌ طور مثال میدان مشق کرمان که اندک‌اندک با قرار گرفتن در مرکز شهر دیگر از تیر و توپ در کردن در آن خبری نبود. در اواسط حکومت رضاشاه پهلوی بخشی از قسمت غربی این میدان به باغ عمومی تبدیل شد؛ این همان باغ ملی معروف و از زیباترین جاهای دیدنی کرمان است.

بنای کنونی کتابخانه مرکزی کرمان نزدیک به ۹۰ سال پیش، توسط عده ای از تجار کرمانی و یزدی، با عنوان کارخانه پشم ریسی و پنبه پاک کنی ساخته شد این بنا توسط محمد علی راوری معمار معروف کرمانی ساخته و به پایان رسید و تا ۴۰ سال قبل این فعالیت ادامه داشت.

کتابخانه ملی کرمان
کتابخانه ملی کرمان

در سال ۱۳۶۸ این ساختمان از وجود دستگاه ها خالی و سپس بازسازی شد و مدتی با نام مرکز کرمان شناسی شروع به فعالیت کرد. این بنا در سال ۱۳۷۰، همزمان با کنگره جهانی خواجوی کرمانی، با همکاری سازمان میراث فرهنگی به کتابخانه ملی تبدیل شد. تعداد کتابهای موجود در کتابخانه ۱۲۱ هزار جلد می باشد و بیش از ۳۰ نفر کتابدار در این کتابخانه فعالیت می کنند.

معماری

این ساختمان زیبای یک طبقه‌ی آجری، دارای محوطه زییایی است که خود بنا وسط آن واقع شده است. داخل محوطه درخت‌های سرو و نیز حوض آب و آبنمایی قرار دارد که زیبایی صد چندانی به خود ساختمان داده، نوع درها و پنجره‌هایی که هنوز سبک و سیاق اصلی خود را حفظ کرده و تزئینات آجرکاری آن بسیاز زیبا و نفیس است.

این بنا علاوه بر کاشی‌های معرق دارای آجرتراش‌هایی است که بافت بسیار زیبایی را در نما ایجاد کرده است. ورودی این ساختمان دارای تشخص و هویتی است که آن نیز علاوه بر فضای ورودی دارای تزئینات نام برده است. سردر ورودی کتابخانه که با کاشی‌کاری‌های معرق و فیروزه‌ای و آجر ساخته شده است شباهت بسیاری با سردر موزه صنعتی کرمان (موزه هنرهای معاصر) دارد.

کتابخانه مرکزی کرمان در حال حاضر، با دارا بودن بخش های گوناگونی مانند پذیرش، خدمات فنی، امانت، مرجع، نسخه های خطی و چاپ سنگی، منابع دیداری- شنیداری، کرمان شناسی، نمایشگاه تازه های کتاب، کتابخانه نابینایان، کتابخانه کودک، کتابخانه تخصصی دفاع مقدس، بخش جستجوی کتاب و سالن های مطالعه، در خدمت مراجعان محترم است.

Photo: Meysam Ahmadi
Photo: Meysam Ahmadi
Photo: Meysam Ahmadi
Photo: Meysam Ahmadi

حتی اگر قصد مطالعه و کتابخوانی ندارید، بدون شک بازدید از این بنای تاریخی ارزشمند که نمایانگر اصول معماری باشکوه دوره پهلوی است ارزش دارد. این بنا یکی از زیباترین بناهای تاریخی کرمان است که هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

آدرس: ایران، استان کرمان، کرمان، خیابان شهید رجائی (خورشید سابق)

ساعت کاری: همه روزه طبق ساعات زیر (جمعه ها بسته است).

  • سالن های مطالعه به صورت شبانه روزی
  • بخش امانت از ساعت 07:00 صبح الی 24:00
  • بخش پذیرش، نمایشگاه تازه های کتاب، مرجع و دفاع مقدس از ساعت 07:00 صبح الی 19:30
  • بخش خدمات فنی و کتابخانه نابینایان از ساعت 07:00 صبح الی 14:00

شماره تماس: 5076 3222 034

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨