معرفی غذاهای سنتی کرمان | Kerman

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

غذاهای سنتی کرمان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با غذاهای سنتی کرمان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با غذاهای محلی شهر کرمان در ادامه با ما همراه باشید.

استان کرمان با دارا بودن جاذبه‌های گردشگری و سوغات‌های گوناگون در جنوب ایران واقع‌شده است. این استان ازجمله استان‌های وسیع و باستانی کشور ایران به شمار می‌آید و ازلحاظ جغرافیایی در جنوب شرقی ایران واقع‌شده است.

استان کرمان از بزرگترین استان های کشور با جاذبه های تفریحی، تاریخی، گردشگری و مذهبی بسیار می باشد که نه تنها به دلیل وجود این جاذبه ها بلکه به خاطر داشتن صنایع بزرگ و با اهمیت و همچنین داشتن محصولات کشاورزی که مایحتاج سایر استان ها را تامین می کنند و به خارج از مرزها نیز صادر می شود، از استان های با اهمیت کشور به شمار می آید.

علاوه بر دیدنی های بسیار زیاد و جاذبه های تاریخی و طبیعی زیبا و منحصر به فرد در کرمان که نشان از اهمیت اسن شهر دارد، کرمان غذاها و خوراکی های بسیار لذیذ و مخصوص خود را دارد. در ادامه همراه تاپ توریست باشید تا با بهترین غذاها و خوراکی های محلی کرمان آشنا شوید.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


آبگوشت بادمجان و کشک

آبگوشت بادمجان و کشک یکی از غذاهای سنتی کرمان به شمار می‌رود که طرفداران زیادی هم دارد. ترکیبات اصلی این غذا را کشک ساییده، گوشت قرمز، نخود، لوبیا سفید، سیب زمینی، پیاز، بادمجان، چغندر، خیار به همراه نمک، زردچوبه و فلفل تشکیل می‌دهد. به طور کلی مدت زمان تهیه‌ی آبگوشت بادمجان و کشک طولانی است، چرا که باید نخود و لوبیا را از شب قبل خیس کنید. اما مطمئنا ارزشش را خواهد داشت.

غذاهای سنتی کرمان
غذاهای سنتی کرمان

آبگوشت زیره

کرمان به زیره مرغوبش معروف است و این ادویه شفابخش، جایگاه ویژه‌ای در سفره کرمانی‌ها دارد. آبگوشت زیره یکی دیگر از آبگوشت‌های معروف کرمانی‌هاست که تاریخچه بلند بالایی دارد و با تمام آبگوشت‌هایی که تا به حال خورده‌اید فرق می‌کند. این آبگوشت تنها با گوشت، پیاز، زیره و سیر پخته می‌شود و اثری از نخود، لوبیا و سیب‌زمینی در آن نمی‌بینیم. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به کرمان این آبگوشت خوش عطر و بو را از دست ندهید.

آبگوشت یا خورش بز قرمه

بزقرمه غذای کرمانی، غذاییست که به مذاق بسیاری از ایرانی‌ها خوش می‌آید. آبگوشت یا خورشت بز قرمه، غذایی اصیل و فوق‌العاده خوشمزه، یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای سنتی کرمان شناخته می‌شود که با گوشت بز یا بزغاله تهیه می‌گردد؛ به همین دلیل نامش را بزقرمه نامیده‌اند. نخود، پیاز، سیر، کشک، زعفران، نعناع داغ و ادویه‌ها از مواد تشکیل‌دهنده این غذای خوشمزه کرمانی محسوب می‌شوند. این غذا هم با برنج سرو می‌شود و هم می‌توان در آن نان ترید کرد.

غذاهای سنتی کرمان
غذاهای سنتی کرمان

آبگوشت متنجنه

آبگوشت متنجنه از غذاهای محلی کرمان و مخصوصاً شهر رفسنجان می باشد که بیشتر به عنوان نذری در روزهای عزاداری محرم تهیه خواهد شد این آبگوشت از ترکیب گوشت گوسفند، نخود، لوبیا چیتی، دنبه، مغز گردو، به، پیاز، سیب زمینی، برگه زردآلو و ادویه تهیه خواهد شد. هریک از این مواد به تنهایی بسیار مفید بوده و از این جهت نیز آبگوشت متنجنه بسیار مفید و دارای خواص بسیاری است.

آش گندم شیر

یکی دیگر از غذاهای محلی استان، آش گندم شیر است که طرفداران خاص خودش را دارد؛ به خصوص در ماه مبارک رمضان و بر سر سفره‌ی افطار می‌توان این آش را مشاهده کرد. برای پخت این غذا به نخود، گوشت، ادویه‌جات، کشک ساییده، گندم شیر، رشته آش، پیاز، سیر و نعنا داغ نیاز دارید. در خانه هم می‌توانید گندم شیر تهیه کنید، کافی است گندم‌ها را آسیاب و به شکل بلغور درآورید و سپس با الک کردن آن را از آردش جدا کنید. در ادامه گندم‌ها را به همراه شیر، سیاه‌دانه، زنجبیل، فلفل، زردچوبه، زیره و نمک روی یک پارچه داخل قابلمه بریزید تا خشک شود. این نوع گندم خاصیت بسیار زیادی دارد و در چندین غذای محلی این استان استفاده می‌شود.

غذاهای سنتی کرمان
غذاهای سنتی کرمان

اوماچ آش یا شولی کرمانی

اوماچ آش یا آش عوماج یا آش شولی که یکی دیگر از غذاهای محلی کرمانی است منبع خیلی از ویتامین ها و املاح می باشد. از خواص اوماچو می توان به درمان سرماخوردگی و آنفولانزا، تقویت سیستم ایمنی، درمان کم خونی اشاره کرد. همچنین از سوی دیگر این غذا سرشار از ویتامین و املاح معدنی است. از جمله مواد لازم برای تهیه این آش باید به سبزی آش شامل گشنیز، جعفری، شوید، شنبلیله، اسفناج و تره، آرد گندم، چغندر رنده شده، عدس، زرد چوبه، نعنا خشک، تلف (قره‌قروت)،  ادویجات شامل زیره سیاه، تخم شوید، گل پر، زنیان، سیاه دانه اشاره کرد.

 کباب زرگری

کباب زرگری شباهت‌هایی با کباب تابه‌ای دارد اما روش و مراحل پختش تفاوت زیادی با آن دارد؛ برای تهیه کباب زرگری گوشت چرخ‌کرده را در روغن سرخ می‌کند و با پیاز داغ و سیب‌زمینی سرخ‌شده مخلوط می‌کنند و در انتها رب گوجه نیز به آن اضافه می‌کنند.

غذاهای سنتی کرمان
غذاهای سنتی کرمان

زیره پلو

یکی از پلوهای اصیل و سنتی کرمان زیره پلو است که طرفداران خاصی دارد، چرا که هر کسی به زیره علاقه ندارد. با این وجود احتمالا از میل کردن این غذا لذت زیادی خواهید برد، زیرا طعم و عطری فوق‌العاده دارد. مواد اصلی آن را برنج، زیره سیاه، روغن و نمک تشکیل می‌دهند.  طرز تهیه‌ی زیره پلوی کرمانی مانند هر پلوی دیگری بسیار ساده است. پس از پخت می‌توانید آن را به همراه مرغ یا گوشت سرو کنید.

لپه پلو با زیره

لپه پلو با زیره به دلیل استفاده از گوشت و زیره در آن، طعم و عطری فوق‌العاده دارد که تجربه‌ی مزه‌ی آن تا مدت‌ها از خاطرتان نخواهد رفت. بانوانی که به دنبال پلویی متفاوت با طعمی جدید هستند، بد نیست برای یک بار هم که شده لپه پلو با زیره را امتحان کنند. برنج، گوشت چرخ کرده، لپه، زیره، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، نمک، فلفل و زردچوبه ترکیبات اصلی این غذای محلی را تشکیل می‌دهند. به یاد داشته باشید اگر نمی‌خواهید پلو طعم زیاد زیره به خود بگیرد، از زیره‌ی پودر نشده استفاده کنید، چرا که عطر پودر آن قوی‌تر است.

غذاهای سنتی کرمان
غذاهای سنتی کرمان

خورش آلوچه

خورش آلوچه نیز از دیگر غذاهای محلی کرمان است. طعم ترش آلوچه ای که در این غذا به کار رفته جاذبه ای دوست داشتنی برای علاقمندان به غذاهای ترش می باشد. مواد لازم برای طبخ این غذای لذیذ شامل آلوچه، گوشت، سبزی جعفری و گشنیز خشک، آبلیمو، لوبیا چیتی، پیاز، رب گوجه فرنگی و ادویه خواهد شد. نحوه طبخ این خورش نیز بسیار ساده است.

 

خورش به آلو

خورشت به آلو بومی شهر کرمان است و از آنجایی که در طبخ آن از آلو استفاده می‌شود، مصرف آن در طول ماه رمضان برای روزه‌دارانی که مبتلا به تنبلی روده و یبوست هستند، بسیار مفید است. برای تهیه‌ی این خورشت سنتی به موادی چون گوشت ماهیچه یا مغز ران، پیاز داغ، روغن مایع، شکر، آب لیمو (ترجیحا آب لیموی تازه)، زعفران، نمک، فلفل، زردچوبه و البته آلو بخارا و به نیاز دارید. پخت این غذا ساده و به زمان زیادی نیاز ندارد.

غذاهای سنتی کرمان
غذاهای سنتی کرمان

مجور کدو

مجور کدو یکی از غذاهای سالم و مقوی شهر کرمان است. این غذا اضافه بر اینکه طرز تهیه بسیار آسانی دارد به لحاظ اقتصادی نیز مقرون بصرفه می باشد. مواد اولیه جهت طبخ این غذا شامل کدو، آرد گندم، روغن مایع، پنیر سفید، شوید خرد شده، تخم مرغ و ادویه خواهد شد.

کشک کدو

کشک کدو به جهت استفاده از کدو یکی از غذاهای محلی کرمان به شمار می آید. امروزه در علم پزشکی برای کدو خواص گوناگونی ذکر گردیده است. این ماده که از سبزیجات محسوب می شود، برای پیشگیری از بیماری هایی که در اثر کمبود ویتامین C ایجاد می شود، برای پیشگیری از سرطان کولون و برای کاهش وزن بسیار مفید است. مواد لازم برای طبخ کشک کدو، کدو سبز، مغز گردو، پیاز داغ، نعنا داغ، کشک، روغن و ادویه می باشد.

غذاهای سنتی کرمان
غذاهای سنتی کرمان

اشکنه کرمانی یا آب گرمو

اشکنه کرمانی که به آن آبگرمو نیز می‌گویند، نوعی از غذاهای محلی این استان است که از ترکیب آرد گندم، پیاز، روغن، رب گوجه، آب، سیب‌زمینی و تخم مرغ آماده می‌شود و در بین خانواده‌های کرمانی به عنوان غذایی آسان و مقوی، طرفداران زیادی دارد.

کله جوش

نام کله جوش به گوش ایرانی‌ها آشناست و این غذا در سفره اکثر خانواده‌های ایرانی پیدا می‌شود؛ اما کله جوش کرمانی‌ها مزه دیگری دارد و خوب است در سفر به کرمان طعم بی‌نظیر آن را امتحان کنیم. این غذا از کشک سائیده شده، سبزی خشک، نعناع، سیر داغ و پیاز داغ تهیه می‌شود و با نان ترید شده سرو می‌گردد. برخی نیز مغز گردو به آن اضافه می‌نمایند و در کنارش خرما و ترب سیاه نیز میل می‌کنند.

غذاهای سنتی کرمان
غذاهای سنتی کرمان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨