غذاها و خوراکی های محلی یزد | Yazd

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

غذاهای محلی یزد

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با غذاهای محلی یزد آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با غذاهای سنتی شهر یزد در ادامه با ما همراه باشید.

یزد، اولین شهر خشتی جهان در مرکز ایران است که جاذبه های گردشگری بسیاری دارد و ما را مهمان تماشای کویر و تاریخ می کند. هر سال گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای دیدن آثار خشتی به یزد سفر می کنند تا با دیدن بناهای خشتی و حال و هوای کویری، روح دیرینه خود را سیراب نمایند و شکوه و قدمت تاریخ ایران زمین را با خود به یادگار ببرند. در سالهای اخیر شهر یزد بعنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

یزد شهری است که بدون شک باید حتما در لیست سفرهای شما باشد، بازدید از شهر خشتی و جهانی یزد یکی از بایدها ست. علاوه بر ارزش بالایی که بازدید از شهر یزد دارد، این شهر غذاهای محلی لذیذ و منحصر به فرد خود را نیز دارد، از قیمه معروف یزدی تا آش مخصوص آنها، غذاهایی هستند که امتحان کردن آنها سفر شما را لذت بخش تر می کند. در ادامه بهترین غذاهای محلی یزد را به شما معرفی می کنیم.

قیمه نخود یا قیمه یزدی

از جمله خورشت‌های سنتی یزد قیمه نخود یزدی است که هر گردشگری حتما باید آن را امتحان کند. این غذای لذیذ از نخود (به جای لپه)، گوشت قرمز، پیاز خورد شده، لیمو، ادویه (زردچوبه، فلفل، نمک و دارچین)، سیب‌زمینی، هل و گاها رب گوجه فرنگی تهیه می‌شود. تقریبا شبیه به قیمه معمولی است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


غذاهای محلی یزد
غذاهای محلی یزد

کوفته برنجی

کوفته برنجی، کوفته ای خوشمزه و یکی از غذاهای سنتی پر طرفدار است که با استفاده از برنج، گوشت چرخ کرده گاو یا گوسفند، آرد نخودچی، پیازچه، جعفری، شوید، رازیانه، نعنا، ترخون، لپه، تخم مرغ، رب گوجه فرنگی، گردو و زرشک طبخ می شود.

 

کوفته لپه

کوفته لپه یزدی یکی دیگر از غذاهای سنتی یزد است که با کوفته تبریز کمی فرق دارد. مواد لازم برای درست کردن این کوفته تخم ‌مرغ خام و پخته، گوشت چرخ ‌کرده، سبزی معطر، لپه، زرشک، پیاز داغ، رب ‌گوجه ‌فرنگی، ادویه و نمک است، موادی تازه و با کیفیت که طعمی خارق العاده به غذا می دهند. پیشنهاد می کنیم این غذا را به همراه سبزی خوردن، نان و ترشی میل کنید تا طعم آن را هیچ وقت فراموش نکنید.

غذاهای محلی یزد
غذاهای محلی یزد

کوفته نخودچی

کوفته نخودچی به کوفته یزدی معروفه و از غذاهای محبوب و پرطرفدار یزد است. شاید در میان غذاهای یزد کوفته نخودچی حرف اول را بزند غذایی خوشمزه که لذت سفر به شهر سنتی یزد را دوچندان می کند. مواد لازم برای تهیه این غذا گوشت چرخ‌ کرده، پیاز، سبزیجات معطر مانند تره و جعفری، آرد نخودچی است.

کوفته هویج

کوفته هویج یکی از کوفته‌های خوشمزه یزدی است که از هویج، گوشت چرخ‌کرده، پیاز، آرد، رب گوجه فرنگی یا انار، و سبزیجات معطر تهیه می‌شود. این کوفته نیز مانند تمام کوفته های یزدی طعمی بسیار لذیذ دارد.

غذاهای محلی یزد
غذاهای محلی یزد

خورشت به آلو

ترکیب به و آلو طعمی خارق العاده به این غذا می دهد به طوری که کمتر کسی پیدا می شود که مزه ی این خورشت را دوست نداشته باشد. شیرینی و ترشی در کنار هم باعث طعم ملس خوشایندی شده پس تعجب برانگیز نیست که با شروع فصل پاییز خیلی ها این غذا را در لیست غذاهای روزانه شان قرار می دهند. مواد لازم برای این خورشت، آلو، به، گوشت، لپه، زعفران، لیمو ترش، شکر، فلفل سیاه، زنجبیل و .. است.

آش کدو

معمولا در میان غذاهای سنتی هر استان آش ها جایگاه ویژه ای دارند. یکی از معروف ترین آش های استان یزد آش کدو است که مخصوص شهرستان تفت است. این آش نه فقط طعمی خوشمزه و دلچسب دارد. این غذا که بیشتر مخصوص ماه های سرد سال است با لوبیا، عدس، ماش، نخود، کدو، شوید، آرد و پیاز درست می شود.

غذاهای محلی یزد
غذاهای محلی یزد

آش شولی

این آش یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین آش‌های یزد است که طبخی نسبتا آسان و طعمی لذیذ دارد. برای تهیه این آش از سبزی‌های چون اسفناج، شوید، تره، شنبلیله، و جعفری، چغندر، پیاز، نعنا، عدس، روغن، نمک و ادویه (زردچوبه) استفاده می‌شود. چاشنی این غذا سرکه بوده که گاها به جای آن از رب انار نیز استفاده می‌کنند.

آش انار

این غذا که بیش‌تر در شهرستان مهریز طبخ می‌شود یکی از قدیمی‌ترین غذاها است. برای تهیه این غذا از انار، عدس، لپه، سبزی برنج و مقداری گوشت استفاده می‌شود. با توجه به مواد تشکیل‌دهنده، این آش خواص درمانی فراوانی دارد.

غذاهای محلی یزد
غذاهای محلی یزد

قلیه کدو تنبل

این غذای خوش‌رنگ، خوش عطر، پر خاصیت و زیبا از کدو تنبل (کدو حلوایی)، لوبیا قرمز، ماش، برنج، پیاز، دارچین و فلفل سیاه تهیه می‌شود. قلیه کدو، غذایی سرشار از آنتی اکسیدان و در واقع نوعی خوراکی ضد سرطان به شمار می‌آید که معمولا در فصل پاییز طبخ می‌شود.

آبگوشت گوجه بادمجان

این غذای خوشمزه از ماهیچه گوسفندی، بادمجان، لپه، غوره، رب گوجه فرنگی، سیب‌زمینی، و ادویه (زردچوبه و فلفل) تهیه می‌شود. در آخر نی نعنا خشک به اضافه می‌کنند.

غذاهای محلی یزد
غذاهای محلی یزد

همچنین شهر زیبای یزد، خوراکی ها، دسرها و شیرینی های بسیار لذیذ و بی نظیری دارد که هم می توانید در طول سفرتان از خوردن آنها لذت ببرید و هم از این شیرینی های لذیذ سوغات ببرید. چند مورد از خوراکی های معروف یزد را در زیر آورده ایم.

ماقوت

این خوراکی خوش مزه که طعمی مشابه فالوده دارد تنها تفاوتش با فالوده این است که بریده نمی شود. برای تهیه ماقوت نشاسته را با یک لیوان آب سرد مخلوط می کنیم تا نشاسته کاملا در آب حل شود. سپس نشاسته حل شده را در آب جوش میریزیم و آن قدر به هم می زنیم تا ترکیب کاملا یکدست شود و نشاسته ها گلوله نشود. سپس مواد را حدود ده دقیقه روی حرارت می جوشانیم و مرتب به هم می زنیم تا غلظت مناسبی به خود بگیرد. مواد آماده شده را در کاسه ریخته و در یخچال می گذاریم و بعد از سفت شدن شیره، گلاب و بیدمشک به آن اضافه می کنیم.

باقلوا یزدی

در سال های اخیر باقلوا، به خصوص باقلواهای استانبولی بسیار بین مردم محبوب شده است. اما به نظر نمی رسد بتوانند جای باقلوای یزدی را بگیرند. این شیرینی که به اسم کیک باقلوا هم معروف است به صورت لوزی بریده و فروخته می شود. کیک پخته شده را داخل شهد (آب و شکر و گلاب) می گذارند و داخلش هم پودر پسته و بادام و شکر و هل می ریزند.

غذاهای محلی یزد
غذاهای محلی یزد

فالوده یزدی

نشاسته را با آب سرد و مقداری گلاب مخلوط کرده و آن قدر هم می زنیم تا یکدست شود، سپس مواد را از صافی عبور می دهیم تا مخلوط کاملا صاف باشد. موادی که از صافی عبور می کند روی یخ ریخته می شود تا حالت رشته ای به خود بگیرد. بعد از دو الی سه ساعت رشته ها در آب سرد خود را کاملا بگیرد. این ترکیب با تخم شربتی، یخ و شیره طعمی بینهایت لذت بخش دارد.

عرقیات گیاهی

یزدی ها علاقه زیادی به عرقیجات دارند زیرا از دیرباز به خواص بی نظیر آن پی برده اند. در یزد می توانید طعم واقعی و طبیعی انواع عرقیجات با بهترین کیفیت را تجربه کنید. انواع عرقیجات گیاهی عرق بید و شکر، عرق شاتره، عرق کاسنی، عرق بید و شاتره، عرق نعناع، عرق بیدمشک، عرق بهار نارنج، عرق پونه، عرق نیلوفر، عرق خارشتر و … هستند.

غذاهای محلی یزد
غذاهای محلی یزد

حلوا ارده

نوعی حلوا است که از ترکیب کنجد سابیده شده با شیره یا شکر تهیه می‌شود و یک خوراک مقوی و لذیذ برای طول روز به خصوص صبحانه به شمار می آید. بهترین حلوا ارده را می توانید از یزد بخرید و سوغات ببرید.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨