خانه ی ملک زاده
خانه ی ملک زاده

خانه هنر یزد ☀️ (خانه ی تاریخی ملک زاده)

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

خانه هنر یزد

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با خانه هنر یزد آشنا خواهیم کرد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا درباره این خانه ی تاریخ و هنر بیشتر بدانید.

یزد، اولین شهر خشتی جهان در مرکز ایران است که جاذبه های گردشگری بسیاری دارد و ما را مهمان تماشای کویر و تاریخ می کند. هر سال گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای دیدن آثار خشتی به یزد سفر می کنند تا با دیدن بناهای خشتی و حال و هوای کویری، روح دیرینه خود را سیراب نمایند و شکوه و قدمت تاریخ ایران زمین را با خود به یادگار ببرند. در سالهای اخیر شهر یزد بعنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

خانه ی ملک زاده

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


در بین آثار تاریخی یزد بناهایی وجود دارد که مثل تمام آثار دیگر ایران بازدید کننندگان خاص خود را دارد. خانه هنر یزد نیز که در عمارتی تاریخی دایر شده است از جمله این مکانها به شمار میرود. خانه هنر یزد از خانه های تاریخی بافت فهادان یزد می باشد که با نام خانه مهدی ملک زاده ثبت شده است.

این خانه پس از بازسازی به یک مجموعه گردشگری و فرهنگی تبدیل شده که مدیریت آن را آقای میرزایی برعهده دارند.خانه ملک زاده مربوط به دوره قاجار است و در یزد، محله فھادان، نزدیک مسجدچھل محراب واقع شده و این اثر در تاریخ ٢٨ دی ١٣٧٩ با شماره ثبت ٢٩۵٠ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

خانه ی ملک زاده

معماری بنا

قدمت خانه هنر یزد به عصر قاجار می رسد. ورودی این خانه از خشت و گل است و پس از عبور از یک هشتی کوچک که سقف آن با گچ کاربندی شده و راهرویی کم عرض، به حیاط می رسد.خانه از سمت شمال، جنوب و غرب حیاط دارای ساختمان و در ضلع شرقی جهت هماهنگی با سه بدنه دیگر دارای طاق و طاقچه نماهایی است.

تالار خانه در سمت جنوب، بادگیر نه چندان بلندی را در خود جای داده است.در ضلع شمالی خانه یک پنج دری با گچ کاری و آیینه کاری در سقف و بدنه و در ضلع شرقی سه عدد سه دری دیده می شود. در طرفین پنج دری ضلع شمالی و نیز در طرفین تالار ضلع جنوبی، بالاخانه هایی وجود دارد. در سه طرف ساختمان نیز زیرزمین ساخته شده است.

خانه ی ملک زاده

در ضلع جنوبی حیاط اصلی و پشت تالارخانه، یک حیاط کوچک (بیرونی یا نارنجستان) قرار دارد. ارتباط حیاط اصلی با حیاط کوچک از طریق راهروهایی است که در طرفین تالار ساخته شده است. نماسازی حیاط اندرونی سیم گل و نماسازی حیاط بیرونی کاهگل است. این خانه دارای یک اتاق پنج دری با گچبری و آئینه کاری نفیس می باشد.

خانه ی ملک زاده

خانه‌ هنر یزد که بیشتر با نام کافه هنر شناخته می‌شود، فاصله‌ی خیلی کمی تا مسجد جامع یزد دارد. در شب‌گردی‌هایتان که از کوچه پس‌کوچه‌ها می‌گذرید، سری به کافه هنر بزنید و شهر را از نمای دیگری ببینید. صاحبان این کافه زوج جوان و دوست‌داشتنی هستند که با مهربانی پذیرای مسافران و مشتریان هستند.

خانه ی ملک زاده

طبقه‌ی پایین کافه جایی برای فروش صنایع دستی است و شما بعد از رفتن به طبقه‌ی بالا، با محیط کافه روبرو می‌شوید. صندلی‌های لهستانی و میز‌های کوتاهش، با موسیقی سنتی که در فضا پخش می‌شود باعث آرامشتان خواهد شد.

با اینکه در منوی این کافه خوردنی‌های محدودی برای ارائه وجود دارد اما حتما دمنوش‌هایش را امتحان کنید. روی یکی از این صندلی‌ها بنشینید و با گوش دادن به صدای موسیقی، از لحظات شبانه‌تان لذت ببرید. می‌توانید صبح‌تان را در این کافه با خوردن املتی خوشمزه شروع کنید.

خانه هنر یزد



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)