دیدنی های بندر خمیر
دیدنی های بندر خمیر

جاذبه های گردشگری بندر خمیر | Bandar Khamir

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دیدنی های بندر خمیر

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ توریست شما را با دیدنی های بندر خمیر در استان هرمزگان آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

بندر خَمیر (شهر تالابی بندرخمیر) یکی از شهرهای زیبای استان هرمزگان در جنوب ایران می باشد. این شهر در فاصله ۹۵ کیلومتری جنوب غربی بندرعباس و ۱۱۰ کیلومتری شرق بندرلنگه واقع شده و مرکز شهرستان خمیر است.

بندرخمیر به واسطه ی مجاورت با بزرگترین تالاب دریایی ایران و خاورمیانه ( تالاب بین المللی خورخوران) و زندگی توآم با احترام مردم نسبت به تالاب در بهمن ماه سال 97 توانست عنوان اولین شهر ملی تالابی ایران را کسب کند. شهرستان بندر خمیر از لحاظ آب و هوایی در محدوده گرم و مرطوب قرار دارد که چشم انداز مناظر فوق العاده ای را در خود جای داده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


قلعه خمیر

این قلعه در نزدیکی بندر خمیر قرار دارد. از این قلعه به جز بقایای دو سر در شمالی و جنوبی و برج شرقی نیمه ویران آن، اثری برجای نمانده است. سردر شمالی قلعه که اکنون در کنار کوچه تنگی متصل به شهر خمیرجای دارد به صورت شکوهمندی از سنگ و گچ و به سبک قلعه های اروپایی ساخته شده است.

در چهار برج مدوربنا شده و بین هر دو برج یک برج کوتاه نیز ساخته شده است. در جنوب غربی قلعه عمارت دو طبقه ای وجود دارد. در وسط آب انباری (برکه) ای ساخته شده که باقی مانده است. از عمر این قلعه حدود یک قرن می گذرد. این قلعه یکی از بزرگترین قلعه های استان هرمزگان می باشد.

دیدنی های بندر خمیر

دیوار سدار

یکی از دیدنی های بندر خمیر ، سدار بروزن جدار می باشد. سدار دیوارهای بلندی است از بالای کوه تا ساحل دریا که برای محافظت از شهر بنا گردیده است. باستان شناسان قدمت آن را به دوره زندیه می رسانند. این دیوار ساحلی تاریخی جهت مقابله با هجوم قبایل ساخته شده و مرحوم صدرالاسلام از شعرای بنام بندرخمیر در وصف این دیوار و رشادت مردم اشعاری سروده است. این دیوار در ۳ کیلومتری شرقی بندرخمیر و در نزدیکی جنگل حرای «مردو» قرار دارد.

دیدنی های بندر خمیر

خانه قاضی رویدر

خانه قاضی رویدر در شهرستان خمیر و بخش رویدر واقع شده و مربوط به دوره قاجار می باشد. در ساخت این بنا از مصالح خشت و آجر استفاده شده است . سبک معماری این بنا سبک ساحلی خلیج فارس و دارای بادگیر است. احتمالا این بنا در گذشته خانه کدخدا یا خان منطقه رویدر و مکانی برای رفع مشکلات و اختلافات اهالی بوده است.

این خانه در میان نخلستان زیبایی در منطقه انجیری واقع در رویدر بنا شده است. لازم به ذکر است خانه قاضی رویدر در سال ۱۳۸۷ به شماره ۲۴۴۹۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و تاکنون در دو مرحله مورد مرمت قرار گرفته است.

دیدنی های بندر خمیر

جنگل های حرا

جنگل های حرا، یکی از زیباترین دیدنی های بندر خمیر است که در کناره جنوبی شهر بندرخمیر و درون آب های آرام تنگه خوران واقع شده است. این جنگل یکی از بزرگترین جنگل های دریایی جهان و زیست گاه پرندگان نادر است و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می نماید.

جزایر مرجانی و آبراهه های جنگلی حرا به نام خمرد، چیروو و گرمونو از جمله مراکز دیدنی هستند که می توان به وسیله قایق های دریایی موجود در اسکله، دقایقی را در این طبیعت بی نظیر سپری کرد و لذت برد.

دیدنی های بندر خمیر

کاروانسرای تقی خانی

آبگرم بندرخمیر

این آبگرم (در گویش محلی هوباد) که با ویژگی‌های درمانی‌اش شناخته می‌شود یکی از قدیمی‌ترین آب‌گرم‌های استان هرمزگان است که سالانه پذیرای گردشگران زیادی از اقصی نقاط مختلف کشور است.

دیدنی های بندر خمیر

کهورستان بندر خمیر

معمولا اغلب افرادی که به استان هرمزگان سفر می کنند، انتظار دارند تنها دریا و یا شوره زار مشاهده نمایند، اما وجود آب های زیر زمینی باعث به وجود آمدن منطقه ای بسیار سرسبز و دیدنی در بندر خمیر به نام کهورستان شده است.

وجود درخت های بسیار زیاد و تنومند در منطقه کهورستان و از طرفی محاصره شدن منطقه با کوه ها باعث به وجود آمدن مناظر بی نظیری شده است. بدین ترتیب کهورستان به عنوان یکی از جذاب ترین و متفاوت ترین جاذبه های دیدنی بندر خمیر شناخته می شود.

دیدنی های بندر خمیر

کوه گوری بندر خمیر

یکی از نقاط سرسبز و زیبای شهرستان بندر خمیر ، دامنه و ارتفاعات کوه گوری در شمال شهر خمیر است که با وجود صعب العبور بودن، علاقمندان و بازدیدکنندگان بسیاری دارد.کوه شب نیز با ارتفاع 2681 متر از سطح دریا از کوه های مهم استان است که در محدوده این شهرستان قرار دارد.



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)