دیدنی های کرمان

جاذبه‌های گردشگری کرمان | Kerman

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دیدنی های کرمان

استان کرمان با دارا بودن جاذبه‌های گردشگری و سوغات‌های گوناگون در جنوب ایران واقع‌شده است. این استان ازجمله استان‌های وسیع و باستانی کشور ایران به شمار می‌آید و ازلحاظ جغرافیایی در جنوب شرقی ایران واقع‌شده است. جمعیت این استان بالغ‌بر ۳ میلیون نفر بر اساس آخرین ارزیابی‌ها می‌باشد. استان کرمان از بزرگترین استان های کشور با جاذبه های تفریحی، تاریخی، گردشگری و مذهبی بسیار می باشد. که نه تنها به دلیل وجود این جاذبه ها بلکه به خاطر داشتن صنایع بزرگ و با اهمیت و همچنین داشتن محصولات کشاورزی که مایحتاج سایر استان ها را تامین می کنند و به خارج از مرزها نیز صادر می شود، از استان های با اهمیت کشور به شمار می آید.در ادامه همراه تاپ توریست باشید تا با آثار تاریخی این استان آشنا شوید .

باغ شاهزاده ماهان

باغ شاهزاده ماهان كرمان یكی از نمونه باغ تخت‌های ایرانی است كه از شرایط مساعد طبیعی ممتازترین بهره برداری را نموده است. باغ شاهزاده، ماهان در عصر قاجار در دوران یازده ساله فرمانفرمایی عبدالحمید میرزا ناصرالدوله (١٢٩٨ ه . ق تا ١٣٠٩ ه. ق) احداث گردید  كه با مرگ وی ساخت باغ ناتمام ماند. محل استقرار این باغ در نزدیكی مقبره «شاه نعمت الله ولی» در دامنه ارتفاعات جوپار است.

دیدنی های کرمان

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


ارگ راین 

ارگ راین دومین بنای خشتی عظیم در دنیا و یکی از بهترین دیدنی های کرمان می باشد. ارگ راین نیز در کرمان، در جنوب غربی شهر راین واقع شده است. سالانه گردشگران بسیاری از این بنای باشکوه و عظیم بازدید می‌کنند. شهر راین در مسیر جاده کرمان – بم واقع شده است ، این منطقه کوهستانی است و دارای یک آبشار معروف نیز می باشد .

دیدنی های کرمان

باغ فتح آباد کرمان

این باغ در روستای اختیار آباد و در ۲۵ کیلومتری شهر کرمان قرار دارد و الگوی احداث باغ شازده ماهان بوده است. باغ فتح آباد یادگار فضلعلی خان بیگلربیگی و از آثار دوره ی قاجاریه است و آن را با نام باغ بیگلربیگی نیز می شناسند. آب روستای فتح آباد که از میان این باغ می گذرد، طراوت و صفای خاصی به آن بخشیده است. خوشبختانه در سالهای اخیر این باغ مورد توجه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفته و اکنون در دست مرمت قرار دارد.

دیدنی های کرمان

گنبد جبلیه 

نزدیک پارک پردیسان کرمان که می‌شوید، یک بنای سنگی غریب به چشم‌تان می‌خورد که قدمت آن را به دو قرن پیش از میلاد مسیح تخمین زدند. گنبد جبلیه، این بنای دو هلالی با گنبدهای آجری که تنها بنای سنگی تاریخی در کرمان شناخته شده است، در حال حاضر تبدیل به یک موزه‌ی سنگی شده است که پیشنهاد می‌کنم از آن دیدن کنید. تصور کنید وارد بنایی خواهید شد که برای استحکام، معمارانش در ساخت آن به جای آب، از شیرشتر استفاده کرده‌اند.

دیدنی های کرمان

حمام وکیل کرمان

یکی دیگر از دیدنی های کرمان حمام وکیل می باشد. زیبایی و شکوه این حمام آنقدر زیاد می باشد که در کلام نگنجد.معماری حمام همان معماری خاص دوره زندیه است که دارای بخش های متعددی می باشد و با ستون های بسیار شکیل و سقف های هلالی شکل خود مشغول جلوه گری می باشد. گچ بری های سقف و ستون ها، بسیار چشم نواز و ماهرانه طراحی شده است که چشم هر بیننده ای را از زیبایی سیراب می کند. این بنای تاریخی زیبا در خیابان امام خمینی واقع شده است.

دیدنی های کرمان

کتابخانه ملی کرمان

کتابخانه ملی کرمان که متعلق به دوران پهلوی اول است در خیابان شهید رجایی قرار دارد. ساختمان این بنا بسیار زیبا بوده و دارای نمای آجری می باشد. کتابخانه ملی در ابتدا مشهور به کارخانه ریسندگی خورشید بوده که پس از گذر زمان و وقایع مربوطه تبدیل به کتابخانه ای ایده آل و همه پسند شده است. نوع در و پنجره های این کتابخانه هنوز هم سبک و سیاق خود را حفظ نموده است.

تزیینات آجرکاری آن زیبا و بسیار نفیس است. فضای ورودی کتابخانه به شکل خاصی تزیین شده است. تعداد کتاب های موجود در کتابخانه خرد ۱۲۱ هزار جلد بود و بیش از ۳۰ نفر کتابدار آن هستند. این کتابخانه دارای بخش های مختلفی از قبیل پذیرش، خدمات فنی نسخه های خطی و همینطور چاپ سنگی است. منابع دیداری و شنیداری این متابخانه بسیار مشهور است. بازدید از این منطقه دیدنی را به همه افراد توصیه می کنیم.

دیدنی های کرمان

مجموعه گنجعلی خان 

اگر می خواهید پی به هنر بی نظیر گذشتگان خود ببرید، حتما از مجموعه گنجعلی خان دیدن کنید. این مجموعه که شامل قسمت های مختلفی از قبیل: حمام، بازار، آب انبار، مدرسه، کاروانسرا می باشد، روی هم رفته مجموعه ای بی نظیری را شکل داده است.

سقف های این بنای عظیم، گنبدی شکل می باشد و طرح های مختلفی که برگرفته از معماری ایرانی اسلامی دوره صفویه میباشد و اغلب با رنگ های شادی مثل آبی روشن، نارنجی، زرد و قرمز بر پیکره این بنا نقش بسته است، طرح هایی که چشم همگان را مجذوب این همه دقت، ظرافت، اصالت وهنر میکند. این بنا درست در مرکز قدیمی و کنار بازار بزرگ کرمان قرار دارد.

دیدنی های کرمان

قلعه دختر

قلعه دختر که به آتشکده آناهیتا نیز شهرت دارد بر بالای تپه های شرق کرمان واقع شده است این قلعه در دوران پیش از اسلام ساخته شده است و معماری آن بر اساس آتشکده آناهیتا صورت گرفته است.

دیدنی های کرمان

مسجد ملک کرمان

مسجد ملک که در بافت قدیم شهر كرمان در محله‌ای موسوم به شاه عادل بنا شده است، یكی از قدیمی‌ترین و بزرگترین مساجد ایران و كرمان است كه سابقه تاریخی آن به قرن پنجم می‌رسد. این مسجد با شبستان‌های متعدد و صحن وسیع جاذبه تاریخی خود را حفظ كرده است. وجود برج آجری و سه محراب گچ‌بری شده حكایت از قدمت و دیرینگی این مسجد دارد.

دیدنی های کرمان

یخدان مویدی

یخدان مویدی یکی از زیباترین آثار تاریخی کرمان است که در خیابان ابوحامد قرار گرفته است. در گذشته اهالی این شهر از قنات ها، کانال ها، آب ‌انبارها و یخدان‌ها استفاده می کردند تا زندگی راحت تری داشته باشند.

آب مورد نیاز هر قنات از آب‌انبارها تامین می شد و به همین ترتیب آب انبارها هم آب یخدان ها را فراهم می کردند، البته یخدان های بزرگ برای خود یک قنات اختصاصی داشتند. این یخدان ها در زمان هایی که هنوز برق اختراع نشده بود مثل یخچال عمل می کردند. یخدان مویدی در سال ۱۳۷۸ در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت.

دیدنی های کرمان

مقبره‌ مشتاق علی‌ شاه

گنبد مشتاقیه یا سه‌گنبدان با کاشی‌های آبی و سفید زیبایش از آثار اواخر دوران قاجار است که مقبره‌ی چند چهره‌ی مشهور کرمانی در آن قرار دارد. اما مشخصا به‌خاطر مشتاق علی شاه که از عرفا و نامداران شعر و ادب پارسی است، شناخته می‌شود.

آواز خواندن، اضافه کردن سیم چهارم سه‌تار به این آلت موسیقی زیبا و موهای افشان مشتاق‌علی شاه ازجمله چیزهایی بود که باعث معروفیت او شد. اما فلسفه‌های صوفیانه و دیدگاه‌های خاص او (مثلا خواندن قرآن با سه‌تار) باعث خشم حاکمان مذهبی آن دوران و سنگسار شدن این عارف بزرگ در مسجد جامع کرمان شد.

دیدنی های کرمان

روستای میمند کرمان

میمند در ۳۶ کیلومتری شهرستان شهربابک قرار دارد و مجموعه‌ای از ۴۰۰ خانه، مسجد، حسینیه، حمام و مدرسه است که همگی در دل کوه کنده شده‌اند فصول مناسب برای بازدید از این روستا بهار و تابستان است.

دیدنی های کرمان

باغ سنگی

در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی سیرجان، روستای میاندوآب باغی وجود دارد که از درختان باغ سنگ‌هایی آویزان شده که ما را حیرت زده‌خواهد کرد. در دهه ۴۰ ، باغ درویش‌خان بعد از اصلاحات ارضی خشک شد و او تا آخر عمرش از درختان خشک شده سنگ آویزان کرد. با این کار دیگر هیچ کس نمی‌توانست درختان بی‌ارزش او را از چنگش درآورد. باغ سنگی این مرد بعد از سال‌ها به یک جاذبه گردشگری تبدیل شد و برای روستای او در سیرجان برکت آورد.

دیدنی های کرمان

کلوت شهداد

فاصله شهر شهداد تا کرمان در حدود 100 کیلومتر است. البته این فاصله تا کلوت‌ شهداد 40 کیلومتر می‌باشد. شهداد در حقیقت گرم‌ترین نقاط زمین را در خود جای داده‌. جالب است بدانید بصورت کلی کلوت کوه‌های شنی می‌باشند که اساس و عامل تشکیل دهنده‌‌شان،  باد  است. کلوت با شکل‌های خیره کننده‌اش و وجود گلدان‌‌های کویری یا نبکا، با حدود 10 متر طول از جاذبه‌های شگفت‌انگیز این نقطه عجیب از کویر می‌باشد.

دیدنی های کرمان

بازار بزرگ کرمان

بازار بزرگ کرمان که یکی از بزرگترین مجموعه‌های تاریخی و دیدنی های کرمان محسوب می‌شود، طولانی‌ترین راسته بازار ایران نیز به حساب می‌آید و مربوط به سدهٔ ۸ تا دوره پهلوی اول است. این راسته بازار از میدان ارگ شروع و به میدان مشتاقیه ختم می‌شود. هر بخش از بازار کرمان در زمان یکی از فرمانروایان این شهر ساخته شده و به خاطر برخی ویژگی‌هایش در ایران منحصر به فرد و دارای شهرت جهانی است.

این بازار که به بازار گنجعلی‌خان نیز شناخته می‌شود، یکی از مهمترین مراکز تاریخی و همچنین تجاری کرمان است به طوری که بیش از 60 درصد آثار تاریخی این شهر را در خود جای داده است.نمای گچبری در سقف این چهارسوق زیبا مربوط به حدود 350 تا400 سال پیش است و هنوز در جای جای این سقف نقاشی های رنگ روغن قابل مشاهده است.

دیدنی های کرمان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)