کلوت های شهداد کرمان ، چهارمین جاذبه طبیعی دنیا | Shahdad

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

کلوت های شهداد کرمان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با کلوت های شهداد کرمان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این بیابان بی نظیر در استان کرمان در ادامه با ما همراه باشید.

استان کرمان با دارا بودن جاذبه‌های گردشگری و سوغات‌های گوناگون در جنوب ایران واقع‌ شده است. این استان از جمله استان‌های وسیع و باستانی کشور ایران به شمار می‌آید و از لحاظ جغرافیایی در جنوب شرقی ایران واقع‌ شده است.

کَلوت از واژه‌های کل و لوت به معنای شهر لوت تشکیل شده‌ است و در نواحی بیابانی، به برجستگی‌های بین شیارهای نعلی شکل کَلوت می‌گویند. نوک این برجستگی‌ها مسطح و طرف رو به باد آن‌ها پرشیب و طرف دیگر آن‌ها کم‌شیب است. عموما بزرگ‌ترین کلوتهای ایران و در واقع معروف‌ترین آن‌ها در دشت شهداد دیده شده و در منطقه لوت براساس ابعاد و عامل فرسایش به دو رخساره تقسیم می‌گردند. در ادامه کلوت شهداد را به شما معرفی می کنیم.

کلوت های شهداد کرمان (Kalut Shahdad Desert) از زیباترین منظر طبیعی دنیا هستند که همه ساله گردشگران خارجی فراوانی را به سوی خود می‌کشانند. به ویِژه که در سالهای اخیر امکانات رفاهی و دسترسی این منطقه بهبود پیدا کرده‌ است. این منطقه که به شهر خیالی لوت هم شهرت دارد از سوی مجله نشنال جئوگرافیک چند سال پیش به عنوان چهارمین جاذبه طبیعی دنیا انتخاب شده‌ است. همچنین بخشی از دشت لوت در میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


اگر از شهر شهداد به سمت شهرستان نهبندان به راه بیفتید، پس از مدتی چشم تان به تابلویی می خورد که شما را به سمت کلوت های شهداد راهنمایی می کند و شما را به بازدید از جاذبه ای در بیابان لوت می خواند. جاده شهداد- نهبندان، مسیری که یکی از زیباترین جاده های ایران نیز به حساب می آید.

کلوت های شهداد کرمان
کلوت های شهداد کرمان

این ابر شهر کلوخی دنیا، ۸۰ کیلومتر عرض و ۱۴۵ کیلومتر طول دارد. بیش از ۱۱ هزار کیلومترمربع مساحتش است و در دل کویر لوت قرار دارد. کلوت‌ها آثاری بسیار شگفت هستند.

کلوت نام عوارضی طبیعی و جغرافیایی در بیابان لوت ایران است که در اثر ساز و کار شگفت‌انگیز آب و باد و فرسایش زمین و حدود ۲۰ هزار سال قبل با فرسایش آبی و بادى به وجود آمده است.

کلوت‌‌ها پدیده‌‌ای منحصربه‌فرد و یکی از باشکوه‌‌ترین مناطق دیدنی و طبیعی جهان به شمار می‌روند , سازه‌هایی هستند که به دست طبیعت ساخته شده‌اند. به زبان ساده، باد و آب مهم‌ترین عوامل در شکل‌گیری کلوت‌ها هستند.

شاید از خود پرسیده باشید که گرمترین نقطه زمین کجاست، باید بدانید که منطقه کلوت های شهداد یا همان کویر شهداد در ایران گرمترین نقطه جهان است. منطقه ای که از آن به عنوان جاذبه ی منحصر به فرد طبیعی ایران یاد می شود و نمونه ای از آن در منطقه یوتا ایالات متحده وجود دارد.

نکته ای که آن را در سراسر جهان بر سرزبان ها انداخته است، دارا بودن بالاترین درجه حرارتی کره زمین می باشد. به عبارت ساده تر منطقه شهداد در کرمان به عنوان گرم ترین نقطه کره زمین شناخته شده است، در سال 2005 نیز ناسا دمای هوا در این قسمت را حدود 70.7 درجه سانتیگراد اندازه گیری کرد.

البته این نظریه تا به حال در جایی ثبت نشده است و زمانی صحرای آریزونای آمریکا با دمای 63 درجه سانتیگراد گرم ترین نقطه شناخته می شد؛ حال آنکه دمای کویر شهداد، بیش از این حرف ها بوده و هست.

کلوت های شهداد کرمان
کلوت های شهداد کرمان

چشم انداز ماورایی و وهم آلود کلوت های شهداد سالانه توریست های بسیاری را از داخل و خارج از کشور به سمت خود جذب می کند و محلی برای تفریحات هیجان انگیز نظیر سافاری، کویرنوردی و همچنین تحقیقات علمی به شمار می رود.

از دور دست که به کلوت‌ها نگاه می‌کنیم، شهری بزرگ با آسمان خراش‌های فراوان را تداعی می‌کند و همین امر باعث شده که برخی جهانگردان خارجی از آن به‌عنوان «شهر ارواح» یاد کنند.

رود شور تنها رود دایمی کویر لوت به شمار می رود و تاثیر زیادی در شکل گیری کلوت ها دارد. این رود از شور‌ترین آب‌ های جهان محسوب می شود و آن قدر نمکش زیاد است که در اواخر مسیر، شکلی شبیه ماست پیدا می کند. البته احتمالا این رود شور نیست و به دلیل عبور از کویر شور می‌شود. همین رود است که بر مرطوب کردن دیواره کلوت‌ها اثر کافی گذاشته و فرسایش آن‌ها را تسهیل کرده است.

بهترین زمان بازدید

قائدتا بهترین زمان برای رفتن به سمت مناطق کویری فصل های سال است، اما پاییز شرایط رفتن به سمت کلوت های شهداد بسیار مساعد است.البته شرایط آب و هوایی در فصل بهار هم بد می توانید می توانید بر روی یک کویرنوردی خوب حساب کنید.

کلوت های شهداد کرمان
کلوت های شهداد کرمان

تفریحات در کلوت های شهداد

  • سافاری

  • موتور چهارچرخ
  • شترسواری
کلوت های شهداد کرمان
کلوت های شهداد کرمان
  • پیاده روی و عکاسی
  • تماشای طلوع و غروب خورشید و ستارگان در شب

لوازم مورد نیاز برای بازدید

آب آشامیدنی، دارو های عمومی، میان وعده، لباس گرم، کلاه آفتابگیر، کفش پیاده روی، پاور بانک، کیسه زباله، کوله پشتی، کمک های اولیه، لباس نخی و خنک، کارت شناسایی، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب، دمپایی و صندل، وعده های غذایی، کفش اضافه، لباس اضافه، زیرانداز، چادر مسافرتی، کیسه خواب، پتو و لوازم خواب

اقامت

در حوالی کلوت شهداد، کمپ کویری شهداد ایجاد شده است تا مسافران از امکانات رفاهی خوب بهره مند شوند. این کمپ، تنها کمپ کویری بیابان لوت است و به صورت شمالی- جنوبی در بین چندین کلوت احداث شده تا باد و طوفان های شن به آن آسیبی نزنند. در این کمپ به امکاناتی همچون سرویس بهداشتی، پارکینگ، 40 آلاچیق با مصالح طبیعی برای اقامت و تورهای کویری و تفریحات دسترسی دارید.

کلوت های شهداد کرمان
کلوت های شهداد کرمان

آلاچیق های مدور گنبدی شکل از جمله دلایل شهرت این کمپ هستند که در مرکز آنها یک سالن اجتماع بزرگ از برگ های درختان و نخل دیده می شود. آلاچیق ها، سطح سیمانی و دیوار و سقف های چوبی دارند و دسترسی به برق نیز در آنها در نظر گرفته شده است. این کمپ در حاشیه غربی کویر لوت ایجاد شده است و در شب به دلیل نورپردازی جلوه ای دیگر پیدا می کند.

نکته: کمپ کویری شهداد ممکن است به دلایل مختلف از جمعه وزش باد و طوفان شن و … تعطیل باشد. برای همین حتما پیش از مراجعه با شماره 09136348631 تماس بگیرید.

برای بازدید از منطقه شهداد و کلوت ها نیاز به اخذ مجوز دارید!

کلوت های شهداد در کرمان به سه منطقه سبز، نارنجی و قرمز تقسیم می شوند:

منطقه سبز: این منطقه که با رنگ سبز نشان داده می شود، از جاده شهداد-نهبندان حدود ۲ کیلومتر امتداد دارد و برای گردشگران قابل مشاهده و تردد است. در صورتی که قصد کویرنوردی حرفه ای و رفتن در دل کویرهای این منطقه ندارید مجوز منطقه سبز برایتان کافی است.

منطقه نارنجی و قرمز: منطقه ی ممنوعه! دو منطقه نارجی و قرمز درست بعد از منطقه سبز شروع می شود و بدون همراه داشتن راهنما و هماهنگی های لازم با دستگاه های مربوط رفتن به این مناطق ممکن برگشتی نداشته باشد. به دلیل سختی در تشخیص مسیر، احتمال گم شدن و گیر کردن گردشگران در بیابان بسیار زیاد است.

بهترین راه برای بازدید از کویرهای شهداد همراه شدن با تورهای گردشگری است که برای این منطقه برپا می شود.

دسترسی به منطقه شهداد در کرمان

برای رسیدن به کلوت های شهداد می بایست خودتان به شهرستان نهبندان برسانید که به این منظور باید وارد جاده کرمان – بم شوید و پس از کمی رانندگی در این مسیر چشمتان به تابلویی خواهد خورد که برای رسیدن به کلوت شهداد کرمان شما را راهنمایی می کند. مسیر تا جاده سیرچ بزرگراه دوبانده و امن است؛ اما پس از آن جاده ای کوهستانی و یک بانده در انتظار شماست.

کلوت های شهداد کرمان
کلوت های شهداد کرمان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨