پارک شهر

همه چیز درباره پارک شهر تهران

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

پارک شهر ؛نگاهی به اولین پارک پایتخت با قدمتی طولانی

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره پارک شهر تهران صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این پارک قدیمی در ادامه با ما همراه باشید.

پارک شهر یکی از صدها جاذبه دیدنی پایتخت است و یکی از زیباترین بوستان‌های ایران شناخته می‌شود. در این پارک امکانات تفریحی و رفاهی زیادی وجود دارد که به هیچ عنوان حوصله‌تان سر نمی‌رود. قدم زدن در میان درخت‌ها و گل‌های رنگارنگ در پارک قدیمی شهر تهران بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است، همچنین این پارک مکانی آرام و دلنشین برای تفریحات خانوادگی و دوستانه است. برای آشنایی کامل با پارک شهر تهران تا آخر مقاله با ما همراه شوید.

معرفی پارک شهر

پارک شهر از معروف‌ترین و جذاب‌ترین بوستان‌های تهران است که قدمت آن به بیش از ۶۰ سال می‌رسد. این پارک در سال ۱۳۳۹ هجری شمسی با نام باغ ملی یا پارک شهرداری افتتاح شد که پس از آن به پارک شهر تغییر نام داد. این پارک ۲۵۰ هزار مترمربع مساحت دارد و از بزرگترین جاذبه‌های پایتخت به شمار می‌رود. پارک شهر تهران از جاذبه‌های تفریحی، هنری، تاریخی، فرهنگی و ورزشی پایتخت محسوب می‌شود و جهت رفاه بازدیدکنندگان انواع امکانات رفاهی و تفریحی در آن به وجود آمده‌اند.

این پارک در منطقه ۱۲ تهران قرار دارد و این مکان از فضای سبز گسترده با آب و هوای مناسب برخوردار است. در این پارک تنوع گیاهی به راحتی دیده می‌شود و از انواع آنها می‌توان به درختان بلوط، صنوبر، شاه‌بلوط، زبان گنجشک، پروس، سولاسون و مایونولیا اشاره کرد. پیاده‌روهای سنگفرش شده، دریاچه مصنوعی، چندین آبنما و بخش‌های تفریحی از جاذبه‌های این پارک هستند که در ادامه آنها را به طور کامل معرفی می‌کنیم.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


پارک شهر تهران

امکانات تفریحی پارک شهر

دیدنی‌ترین بخش‌های تفریحی و سرگرم‌کننده پارک زیبای شهر عبارتند از:

موزه صلح تهران

یکی از مکان‌های تفریحی پارک قدیمی شهر که دارای جنبه فرهنگی است موزه صلح نام دارد. این موزه در سال ۱۳۸۶ تاسیس شد و به موزه‌های بین‌المللی صلح وابسته است. هدف از ایجاد این موزه نمایش آثار مخرب جنگ بر زندگی افراد و محیط‌زیست و ترویج فرهنگ و آداب صلح در کشور است. ابزارها و ادوات جنگی مانند ماسک‌های حفاظت از گازهای شیمیایی، بمب‌های خوشه‌ای و مین از جمله آثاری هستند که در این موزه نگهداری می‌شوند.

همچنین در برخی از روزهای سال به برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری در این موزه پرداخته می‌شود و شاید برایتان جالب باشد بدانید که اغلب پرسنل این موزه از مجروحان و بازماندگان جنگ ایران و عراق هستند. موزه صلح پارک شهر بخش‌های دیگری مانند غرفه‌های گریم و نقاشی کودکان، کتابخانه صلح گالری، آثار نمادین صلح، استودیو برای ضبط گزارش‌ها و آموزش‌های شفاهی، کارگاه‌های آموزشی و… دارد. موزه صلح همه‌روزه به جز جمعه و تعطیلات رسمی از ساعت ۹ الی ۱۷ باز است و به‌صورت رایگان می‌توانید از آن بازدید کنید.

کتابخانه پارک شهر

یکی دیگر از پرطرفدارترین بخش‌های این پارک کتابخانه مرکزی است که با تاسیس در سال ۱۳۵۰ از قدیمی‌ترین و بزرگترین کتابخانه‌های پایتخت به شمار می‌رود. در این کتابخانه انواع کتاب‌های قدیمی و نفیس و کتاب‌های چاپ سنگی، همچنین حدود ۳۵ هزار جلد کتاب در این کتابخانه نگهداری می‌شوند که موضوعات بسیار گوناگونی را در بر می‌گیرند.

خدمات فنی، بخش‌های نشریاتی، سالن مطالعه، بخش مرجع و بخش کودک از بخش‌های مختلف این پارک هستند. در بخش نشریات کتابخانه ۱۰۰ هزار کتاب، ۷۰۰ عنوان مجله و ۱۶ عنوان روزنامه به چاپ رسیده است و دسترسی به کتابخانه بسیار راحت است و روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۲۱ و ایام آخر هفته و تعطیلات از ساعت ۸ الی ۱۸ باز است.

کتابخانه پارک شهر

باغ پرندگان

باغ پرندگان از دیگر بخش‌های جذاب این پارک است که ۵۰۰۰ مترمربع مساحت دارد. این باغ ۸ قفس دارد که هر کدام ۴۴۰۰ متر مربع مساحت دارند و به نگهداری پرندگان در آنها پرداخته می‌شود. مرغ عشق، مرغ زینتی، کبک، بلدرچین، بوقلمون، قرقاول، طاووس، فلامینگو، مرغابی، کبوتر، قو، خروس کوچین، طوطی و عروس هلندی از جمله پرندگان در این باغ هستند. باغ پرندگان دارای حصارکشی است و کودکان و خانواده‌ها با دیدن پرندگان آن بسیار هیجان‌زده می‌شوند.

آکواریوم پارک شهر

پارک شهر دارای اولین آکواریوم بزرگ و عمومی ایران است که در ضلع شرقی پارک قرار دارد. آبزیان آکواریوم تحت‌نظر شهرداری تهران قرار دارند و به خوبی از آنها محافظت می‌شود، این آکواریوم دارای یک حوضچه ۵۰ متری است که گنجایش آن به ۲۰ هزار لیتر آب می‌رسد. در این حوضچه ماهیان بسیار زیبا و رنگارنگی وجود دارند که گردشگران می‌توانند به آنها غذا بدهند. همچنین فیش اسپا، آزمایشگاه مجهز، اتاق کودک و کافه از امکانات این بخش هستند.

دریاچه مصنوعی

در ضلع شمال شرقی پارک یکی دیگر از جذاب‌ترین بخش‌های تفریحی به نام دریاچه مصنوعی قرار دارد که مساحت آن به ۴۵۰۰ متر مربع می‌رسد و بسیاری از بازدیدکنندگان برای قایق‌سواری به بازدید این دریاچه می‌آیند. زمین بازی کودکان، زمین‌های ورزشی بزرگسالان، میزهای پینگ پونگ، ایستگاه اجاره دوچرخه و… از دیگر امکانات تفریحی پارک شهر تهران به شمار می‌روند.

دریاچه مصنوعی

امکانات رفاهی پارک شهر

پارک شهر را می‌توان از بزرگترین و مجهزترین جاذبه‌های تفریحی و گردشگری پایتخت به شمار آورد. این پارک همه‌روزه توسط شهروندان و گردشگران ایرانی و خارجی مورد بازدید قرار می‌گیرد، برای همین تجهیزات و امکانات رفاهی متعددی دارد. آلاچیق، آبخوری، سرویس بهداشتی، بوفه‌های غذا، مسجد، مسیرهای پیاده‌روی، ساختمان امنیت پلیس، مرکز بهزیستی و خدمات ورزشی مخصوص معلولین جسمی از جمله امکانات این پارک هستند.

تفریحات پارک شهر

در پارک شهر تفریحات بسیار متنوعی وجود دارد که افراد در رده‌های سنی مختلف می‌توانند خود را مشغول بازی و تفریح کنند:

دوچرخه‌سواری و اسکیت سواری

پارک شهر دارای ایستگاه دوچرخه و اسکیت اجاره‌ای است و علاقه‌مندان می‌توانند با اجاره کردن در پیست و مسیرهای مشخص شده دوچرخه‌سواری و اسکیت سواری کنند.

زمین بازی کودکان

بخشی از این پارک به زمین بازی کودکان تعلق دارد که در آن وسایل و اسباب‌بازی‌های مختلفی قرار گرفته‌اند. تاب، سرسره و چرخ و فلک از امکانات تفریحی این بخش هستند که  می‌توانید با سپردن کودکان خود در این بخش به بازدید از سایر قسمت‌های پارک بروید.

قایق‌سواری

همانطور که گفته شد در دریاچه مصنوعی پارک امکان قایق‌سواری وجود دارد و این تفریح در روزهای گرم سال بسیار لذت‌بخش است. عمق دریاچه تنها یک متر است و محل امنی برای قایق‌سواری و انجام تفریحات آبی به شمار می‌رود.

وسایل ورزشی

در قسمت‌هایی از پارک وسایل ورزشی و امکانات بدنسازی تعبیه شده‌اند. تنوع وسایل ورزشی بسیار بالا است و افراد با هر سن و سلیقه‌ای می‌توانند از آنها استفاده کنند.

وسایل ورزشی پارک شهر

جاهای دیدنی اطراف پارک شهر

پارک شهر از نظر دسترسی به مکان‌های مهم و جاذبه‌های پایتخت در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد. پس از گشت و گذار در پارک پیشنهاد می‌شود از جاذبه‌های زیر نیز دیدن کنید:

کاخ گلستان

از نزدیک‌ترین جاهای دیدنی تهران به پارک شهر کاخ گلستان است، این مکان تاریخی و باشکوه معماری بسیار جذاب و شگفت‌انگیزی دارد و به نمایش فرهنگ و تاریخ دوران صفویه و قاجاریه می‌پردازد. کاخ گلستان از بخش‌های دیدنی تالار ظروف، تالار عاج، تالار الماس، تالار برلیان، تالار سلام، موزه مردم‌شناسی، عمارت بادگیر، ایوان تخت مرمر، خلوت کریم خانی و شمس‌العماره برخوردار است. کاخ گلستان تا پارک شهر ۷۰۰ متر فاصله دارد و همه‌روزه میزبان تعداد کثیری از شهروندان و گردشگران است.

خانه مقدم

از باارزش‌ترین خانه‌های تاریخی در تهران خانه مقدم است که به درباریان دولت قاجار تعلق داشت. در این خانه آثاری مانند قلیان، چپق‌های قدیمی، شیشه‌های تاریخی، تابلوهای نقاشی و ظروف سفالی در معرض نمایش قرار دارند. این خانه شیک و لوکس به سبک پهلوی، قاجار و اروپایی ساخته شده است و کمتر از ۱۰ دقیقه تا پارک زیبای شهر فاصله دارد.

خیابان ۳۰ تیر

یکی از جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین خیابان‌های پایتخت خیابان ۳۰ تیر است. این خیابان در قسمت جنوبی خیابان امام خمینی قرار دارد و سالن‌های غذاخوری باکیفیت و متعددی در آن واقع شده‌اند. پس از تفریح در پارک قدیمی شهر برای استراحت و خوردن غذا حتماً به این خیابان بروید.

 

خیابان ۳۰ تیر

موزه ملی ایران

در چند قدمی این پارک یکی از باشکوه‌ترین و بزرگترین موزه‌های کشور به نام موزه ملی ایران قرار دارد. معماری موزه بسیار جالب توجه است و از ساختمان آجری قرمز رنگ و به دست معماران فرانسوی طراحی و ساخته شده است. در این موزه آثار بسیار قدیمی متعلق به دوران نوسنگی پارینه‌سنگی، هخامنشیان، سلوکیان، پارتیان، ساسانیان و دوره اسلام قرار دارند.

مسیر دسترسی به پارک شهر

این پارک قدیمی در تهران، خیابان امام خمینی، خیابان وحدت اسلامی و خیابان بهشت واقع شده است. راه‌های زیادی برای دسترسی به این پارک وجود دارد که شامل خودرو شخصی، اتوبوس، تاکسی و مترو هستند. این پارک در مرکز تهران قرار دارد و اگر خودروی شخصی را برای رفتن به آن انتخاب می‌کنید باید انتظار ترافیک سنگین را هم داشته باشید. در اطراف این پارک، پارکینگ عمومی وجود دارد و می‌توانید در کوچه و خیابان‌های اطراف نیز خودروی خود را پارک کنید.

برای استفاده از اتوبوس باید سوار اتوبوس‌های میدان امام خمینی شوید. همچنین اتوبوس‌های بی‌آرتی در خیابان ولیعصر به پارک منتهی می‌شوند. علاوه‌براین تاکسی‌های سطح شهر و تاکسی‌های اینترنتی تهران نیز در هر نقطه شما را به پارک شهر می‌رسانند. مترو از دیگر گزینه‌های مناسب برای رفتن به این پارک است، به این منظور در ایستگاه مترو امام خمینی پیاده شوید و پس از ۱۰ دقیقه پیاده‌روی وارد خیابان خیام جنوبی شوید.

سخن پایانی

جاذبه‌های پایتخت بسیار زیاد و متنوع هستند که یکی از محبوب‌ترین و پربازدیدترین آنها پارک شهر است. پارک شهر تهران با انواع امکانات تفریحی و رفاهی اوقات مفرح و خوشی را برای شهروندان و گردشگران به وجود می‌آورد.



 الی گشت    

                تور کیش