قلعه دختر کرمان ، از قدیمی ترین قلعه های ایران | Kerman

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

قلعه دختر کرمان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با قلعه دختر کرمان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این قلعه تاریخی در کرمان در ادامه با ما همراه باشید.

استان کرمان با دارا بودن جاذبه‌های گردشگری و سوغات‌های گوناگون در جنوب ایران واقع‌ شده است. این استان از جمله استان‌های وسیع و باستانی کشور ایران به شمار می‌آید و از لحاظ جغرافیایی در جنوب شرقی ایران واقع‌ شده است. استان کرمان به دلیل جاذبه های تاریخی که دارد جزء ۵ شهر دیدنی ایران به شمار می رود و حدود ۷ هزار جاذبه ی تاریخی ارزشمند را در خود جای داده است که از این بین ۷۰۰ مورد آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

یکی از بناهای دیدنی و تاریخی که در سفر به کرمان نباید بازدید از آن را فراموش کنید، قلعه دختر کرمان است، یادگاری ارزشمند و یکی از قدیمی ترین بناهای ایران در استان کرمان. در ادامه این بنای تاریخی را به شما معرفی می کنیم.

قلعه دختر کرمان (Dokhtar Castle) که به قلعه کهنه نیز مشهور است هسته ی مرکزی شهر باستانی کرمان و با قدمتی حداقل معادل دوره مادها و از قدیمی‌ترین قلعه‌های ایران است که بر فراز کوهی کم ارتفاع در همسایگی قلعه اردشیر در خاور شهر کرمان قرار دارد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


این قلعه در کنار قلعه اردشیر از مراکز آیینی شهر کرمان در دوره‌های مختلف تاریخی بوده‌ است. آثاری از پرستشگاه‌های الهه ی آناهیتا و همینطور آتشکده زرتشتیان در این قلعه یافت شده‌ است. این قلعه حدود 220 پیش از میلاد، به هنگام فتح کرمان به دست اردشیر بابکان در منطقه‌ای به نام “گواشیر” و مرکز ولایت کرمان بوده است. قلعه دختر که در بیشتر تواریخ به نام “قلعه کوه” از آن یاد شده است، امروز فقط به نام قلعه دختر خوانده می‌شود.

افسانه ای در مورد قلعه دختر است که می گوید فرمان روای این قلعه دختری بوده است که طلسمی داشته است که با آن از فتح قلعه جلو گیری می کرده است .اما علت نامگذاری این قلعه به قلعه دختر این است که در فرهنگ ایرانی دختر نشانه دست نخوردگی می باشد و گذاشتن کلمه دختر بر این قلعه نشان دهنده غیر قابل تسخیر و بکر بودن  آن قلعه نیز است.

قلعه دختر کرمان
قلعه دختر کرمان

مصالح بکار رفته در این قلعه تنها خشت خام و گل رس است. بقایای قلعه دختر دورنمای گذشته ی دراز این شهر و نام آن آتشکده آناهیتا یادآور پرستش آناهیتای باستانی، ایزدبانوی آب و باروری است. صخره ای که قلعه بر فرازش ساخته شده است در حدود 400 متر بلندی دارد و سطح بام آن بیش از 20 هکتار است.

قلعه دختر میانه در دو کیلومتری جنوب پل دختر روی صخره سنگی که به جاده کاروان رو مشرف است، ساخته شده است. در دیوار قلعه دو مدخل ساخته شده که هر کدام 3 متر بلندی دارد و در بالای یکی از این مدخل ها کتیبه ای روی سنگ نوشته شده است.

قلعه دختر کرمان
قلعه دختر کرمان

این بنا که به یکی از سرداران معروف بابک خرم دین به نام ساسان متعلق بود و روزگاری به نام قلعه ساسان معروف بوده است، از وسایل ایمنی و آب انبار برخوردار است و در داخل آن کلیه تدابیر لازم برای زندگی طولانی فراهم بوده است. این قلعه بنا به گمانه زنی های مورخان 220 سال پیش از میلاد مسیح ساخته شده است و شهری آباد و مرکز ولایت کرمان با نام گواشیر یا کارمانیا بوده است.

تنها راه رسیدن به قلعه تنگه باریکی می باشد که برای محافظت از این تنگه دیوار هایی به طول نیم کیلومتر و عرض پی سنگی 2 متری که بیشتر از دو کیلومتر می باشد ساخته شده است و روی آن را با خشت و گل پوشش داده اند و همچنین برجهای عظیمی در دامنه صخره بنا گردیده است.

قلعه دختر کرمان
قلعه دختر کرمان

آدرس: ایران، استان کرمان، کرمان، خیابان هفده شهریور

ساعت بازدید: همه روزه 24 ساعته

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨