جاهای دیدنی ارومیه ؛ نقشه، اطلاعات و تصاویر | Urmia

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی ارومیه

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با جاهای دیدنی ارومیه آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با دیدنی های مرکز آذربایجان غربی در ادامه با ما باشید.

ارومیه (Urmia) یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز استان آذربایجان غربی می باشد که در شمال غربی ایران قرار گرفته است. از نظر جمعیت این شهر 10 همین شهر پرجمعیت کشور و دومین شهر پرجمعیت شمال غرب ایران نیز به حساب می آید. این شهر دارای هوای نسبتا گرم در تابستان و هوای سرد در زمستان می باشد. شهر ارومیه در غرب دریاچه زیبای اورمیه و در دامنه کوه سیر و در میان دشت ارومیه قرار گرفته است.

این شهر در سده‌های گذشته رخدادها و حوادث متعددی از قبیل اشغال توسط عثمانی‌ها و روس‌ها را تجربه کرده‌ است و به سبب موقعیت مناسبی که در میان شاهراه ارتباطی قفقاز، میان‌رودان و آسیای صغیر داشته در گذشته از مراکز تجاری منطقه به‌شمار می‌رفته‌ است. از معروفت ترین سوغات اورمیه می توان به نقل این شهر اشاره نمود.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


ارومیه به عنوان شهر دارای اولین بیمارستان به شیوه نوین، نخستین مرکز آموزش پزشکی، اولین مدرسه به شیوه نوین، اولین شبکه تلویزیون محلی، اولین نشریه محلی در ایران، پایتخت والیبال ایران، دومین شهر پرترافیک ایران شناخته می‌شود. دارالنشاط، پاریس ایران، شهر آب، شهر ادیان، مذاهب و اقوام از القاب ارومیه است. ارومیه مدتی در دوره پهلوی به رضائیه تغییر نام داد.

جاهای دیدنی ارومیه
جاهای دیدنی ارومیه

بهترین جاذبه های دیدنی ارومیه 

جاذبه های طبیعی

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه نام دریاچه‌ای در شمال غربی کشور ایران است که طبق تقسیمات کشوری ایران، این دریاچه میان دو استان آذربایجان غربی و استان آذربایجان شرقی قرار گرفته‌ است. مساحت این دریاچه در سال ۱۳۷۷ در حدود شش هزار کیلومتر مربع بود که در ردیف بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار می‌گیرد. دریاچهٔ ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران، بزرگ‌ترین دریاچه آب شور در خاورمیانه و ششمین دریاچه بزرگ آب شور دنیا است. آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز،شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.

جاهای دیدنی ارومیه
جاهای دیدنی ارومیه

دهکده ساحلی چی چست

دهکده ساحلی چی چست در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر ارومیه، در جاده دریاچه ارومیه و نزدیک بندر گلمانخانه با ظاهر زیبایش خودنمایی می‌کند. این دهکده ساحلی با امکانات رفاهی و تفریحی مانند هتل سه ستاره، محوطه بازی کودکان، اتاق‌های نمک درمانی، سایت پرواز، پیست رالی اتومبیل، کارتینگ اتومبیل‌رانی و آیس هاکی، بیلیارد و بسیاری امکانات دیگر میزبان گردشگران بسیاری در سفر به ارومیه است.

دریاچه دالامپر

دریاچه‌ دالامپر (دریاچه مام شیخ) دریاچه ای بکر و زیبا است که بر فراز کوه دالامپر، در 45 کیلومتری جنوب غربی ارومیه قرار دارد. این منطقه یکی از مناطق طبیعی گردشگری ارومیه است. مسیر رسیدن به دریاچه کوهستانی و سخت است، ولی به مناظری که در طول مسیر و در هنگام رسیدن به دریاچه می‌بینید، می‌ارزد.

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو در ۴۵ کیلومتری شمال غرب شهر ارومیه قرار دارد. این دریاچه پس از یک زمین لرزه و زمانی که کوه مسیر آب‌های ایران و ترکیه را مسدود کرد به وجود آمد. امروزه مارمیشو با وسعتی در حدود پنج هکتار زیستگاه بسیاری از جانوران و گونه‌های گیاهی است و با زیبایی‌هایش گردشگران و طبیعت دوستان را جذب خود می‌کند.

پارک جنگلی شیخ تپه

پارک جنگلی شیخ تپه بهترین انتخاب برای شماست اگر دوست دارید چشم‌اندازی پانوراما از ارومیه داشته باشید. این پارک در جنوب‌شرقی ارومیه و در مجاورت تپه باستانی شیخ تپه قرار گرفته است. در پارک شیخ تپه به وسعت 44 هکتار علاوه بر استفاده از زیبایی طبیعت می‌توانید از امکانات تفریحی و رفاهی مثل شهربازی، رستوران، فست فود و کافه هم لذت ببرید.

پیست اسکی خوشاکو

پیست اسکی خوشاکو در منطقه راژان و در 30 کیلومتری غرب ارومیه قرار دارد. کوه‌های این منطقه شیب مناسبی برای اسکی سواری دارند و در زمستان پوشیده از برف می‌شوند. به همین دلیل هر ساله در فصل زمستان اسکی بازان از نقاط مختلف ایران و جهان به این منطقه می‌آیند.

جاهای دیدنی ارومیه
جاهای دیدنی ارومیه

چشمه آب گرم هفت آباد

چشمه آب گرم هفت آباد در روستای هفت‌ آباد،  در فاصله ۴۵ کیلومتری ارومیه قرار دارد. چشمه در دامنه کوه آتشفشان خاموش به وجود آمده و گرمای آب ناشی از فعالیت‌های آتشفشانی خفته این کوه است. دمای آب چشمه بین 32 تا 34 درجه است و خاصیت درمانی برای بسیاری از بیماری‌های استخوانی دارد.

آبشار سولک

آبشار سولک با ارتفاع ۷۶ متر در فاصله ۳۲ کیلومتری غرب ارومیه و در تپه‌های سرسبز دامنه‌های کوه دره‌وش، در دره هفت کانی قرار دارد. آب این آبشار از ذوب شدن برف کوه‌های سولک تامین می‌شود. سولک یکی از مهم‌ترین مسیرهای کوهنوردی در این منطقه و محل مناسبی برای کمپ‌های گردشگری و پناهگاه‌های کوهستانی است.

گردشگاه نازلو

گردشگاه نازلو (روستای نازلو) در فاصله 20 کیلومتری شمال ارومیه با هوایی دلپذیر و مناظر طبیعی بی‌نظیر، میزبان گردشگران ارومیه است. از جنوب روستای نازلو رودخانه پرآب نازلوچای گذر می‌کند که طراوت و زیبایی این گردشگاه را صد چندان می‌کند.

ییلاق سیلوانا

ییلاق سیلوانا متعلق به منطقه سیلواناست و آب شدن طبیعی برف های کوهستان منجر به ایجاد دریاچه ها و چشمه هایی شده است که این منطقه بکر را دیدنی تر کرده اند. از جاذبه های این مکان بکر بودن و اکسیژن آن است زیرا سیلوانا یکی از ۱۹ منطقه جهان است که دارای اکسیژن خالص اند. به علاوه مرغوب ترین عسل طبیعی ایران نیز در این منطقه تولید می شود. در فصل تابستان، این ییلاق مکان تفریحی- گردشگری مناسبی برای گردشگران و علاقه مندان به طبیعت گردی است.

روستای بند

تفرجگاه و روستای بند روستایی با طبیعت چشم نواز در فاصله 5 کیلومتری از ارومیه است. این روستا که به نام گردشگاه بند هم معروف است، قدمتش به سه قرن پیش بر می‌گردد. روستا در امتداد رودخانه شهر چای قرار گرفته، خانه‌ها به صورت سنتی با سنگ، چوب، خشت، گل و آجر ساخته شده‌اند که زیبایی طبیعی آن را چندین برابر کرده است.

جاهای دیدنی ارومیه
جاهای دیدنی ارومیه

جاذبه های تاریخی

ساختمان شهرداری ارومیه

عمارت شهرداری ارومیه در میدان ایالت و خیابان امام قرار دارد. ساختمان شهرداری ارومیه در زمان رضاشاه همان طور که نام شهر به رضائیه تغییر پیدا کرده بود با نام شهرداری رضائیه خوانده می شد. سالن بزرگ شهرداری ارومیه محل اجتماعات بزرگ این شهر است که در زمان رضاشاه و با دو ساختمان ساخته شده است. یک ساختمان داخل باغ قرار دارد که محل سکونت استاندار است و ساختمان دیگر مشرف به میدان ایالت است که ادارات شهرداری و استانداری در آن قرار دارد.

مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه مربوط به سده هفتم هجری قمری و دوره ایلخانان است. این مسجد در کنار بازار ارومیه قرار دارد و طوری طراحی شده که از سه طرف به گذرگاه‌های اصلی راه داشته باشد. گچ‌بری‌های محراب مسجد از زیباترین آثار هنر معماری دوران مغول‌ها است. نقوش هندسی، کتیبه‌ای به خط کوفی، طاق‌نماها و تاج آن، زیبایی مسجد را چند برابر کرده است. با توجه به قدمت و خاص بودن معماری مسجد جامع ارومیه این بنا در سال 1314 به عنوان یک اثر ملی تاریخی به ثبت رسید.

بازار قدیمی ارومیه

بازار قدیمی ارومیه در بافت تاریخی و قدیمی شهر، در جنوب شرقی ارومیه قرار دارد که در دوران حکومت صفویان ساخته شده و تا به امروز خون در رگ‌های آن جاری بوده و داد و ستد و تجارت ادامه دارد. این بازار با معماری ساده، طاق‌ها، چشمه‌ها و گنبدهای مختلفی دارد و دارای تیمچه‌ها، حمام‌ها، سراها و مساجد زیادی است که در دوران زندیان و قاجار در این بازار ساخته شده است.

در این بازار کنیسه‌‌ای هم برای یهودیان این منطقه وجود دارد. این بازار درها و دروازه‌های متعددی دارد که رفت و آمد را برای مردم آسان‌تر کرده است. راسته‌های مسگران، چاقوسازان، زرگران، فرش‌فروشان، بذر فروشان، بلور فروشان، کفاشان و عطاران از پررونق‌ترین راسته‌های بازار ارومیه هستند. بازار قدیمی ارومیه در سال ۱۳۶۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی ارومیه
جاهای دیدنی ارومیه

بازار دوشابچی خانا

بازار دوشابچی خانا یا بازار شیره‌فروشان ارومیه در میدان ولایت این شهر قرار دارد. قدمت این بازار به دوران صفویه می‌رسد و حدود ۷۰ مغازه در ۲ طرف آن صف بسته‌اند. دوشابچی خانا یکی از محله‌های قدیمی مشهور ارومیه است که از گذشته محل تهیه، فرآوری و فروش لوازم مربوط به دوشاب در این شهر است. در این محله و بازار، دوشاب یا همان شیره‌ی انگور تهیه و تولید می‌شود. این بازار با شماره‌ی ۳۱۳۶۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدرسه هدایت

مدرسه‌ هدایت یکی از مدارس قدیمی و جاهای دیدنی ارومیه است که در دوران قاجار ساخته شده است. این مدرسه در خیابان امام، کوچه‌ی امیرنظمی ارومیه قرار دارد. ساختمان این مدرسه قبلا خانه‌ی یکی از بزرگان ایل قاجار بود و در سال ۱۳۴۷ شمسی، توسط مالک جدید، تغییر کاربری داد. در این مدرسه کتیبه‌هایی وجود داشت که تخریب شده است، به همین دلیل تاریخ دقیق ساخت و اسم معمار آن مشخص نیست.

ضلع جنوبی صحن ساختمان، مهم‌ترین و باارزش‌ترین بخش مدرسه است. حیاط‌های مدرسه چهارگوش است و دیوارکشی آجری و پایه‌های سنگی و آجری دارد. طاق‌نماهای این بنا با آجر لعاب‌دار فیروزه‌ای تزئین شده است. مدرسه‌ی هدایت در ۱۵ دی ماه ۱۳۷۵ با شماره‌ی ۱۸۳۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مدرسه ۲۲ بهمن

مدرسه ۲۲ بهمن ارومیه در تقاطع خیابان امام و خیام شمالی قرار دارد و از مدارس تاریخی ارومیه محسوب می‌شود. مدرسه‌ی ۲۲ بهمن در اوایل دوران پهلوی، یعنی حدود ۸۰ سال قبل ساخته شده است و حدود ۵ هزار و ۱۰۰ متر زیربنا دارد. این مدرسه در ۷ اسفند ۱۳۸۵، با شماره‌ی ۱۷۷۲۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی ارومیه
جاهای دیدنی ارومیه

موزه شهر ارومیه

موزه ارومیه سال 1346 در خیابان بهشتی ارومیه احداث شد. در این موزه 26 هزار قلم آثار باستانی و تاریخی نگهداری می‌شود که پر قدمت‌ترین آن مربوط به هفت هزار سال قبل از میلاد مسیح است. خط نوشته‌هایی از هزاره اول پیش از میلاد به نام‌های استل کله‌شین، استل موانا و کتیبه محمودآباد که به خط میخی اورارتویی در این موزه وجود دارند. به روز‌ترین آثار آن هم مربوط به دوران قاجار است.

قلعه هلاکوخان

قلعه‌ هلاکوخان یکی از قلعه‌های تاریخی منطقه‌ی آذربایجان است که در شرق دریاچه‌ی ارومیه، در جزیره‌ی اسلامی قرار دارد. این قلعه در بلندی‌های روستای آق گنبد، در اسکله‌ی منتهی بین ارومیه و تبریز قرار دارد. در مسیر آن نیز آب‌انبارهای زیادی وجود دارد که در دل کوه، به شکل عجیبی ساخته شده است؛ در کنار این آب‌انبارها جوی‌های آبی وجود دارد که هنگام بارندگی، آب را به سمت آب‌انبارها هدایت کرده و آب مورد نیاز را در تمامی فصول سال تامین می‌کند.

دیواره‌های قلعه‌ی هولاکوخان به طور کلی از سنگ ساخته شده است. این قلعه از نظر استحکامات، موقعیت و استقرار، شبیه قلعه‌های بابک، قهقهه و جوشون است. دسترسی به این قلعه آسان نیست و در ۳ طرف آن را پرتگاه‌های خطرناک احاطه کرده است که این موقعیت، دفاع از قلعه را برای قلعه‌بانان آسان می‌ساخت.

قلعه بردوک

قلعه‌ تاریخی بردوک در شش کیلومتری روستای بردوک و در ۹۶ کیلومتری ارومیه قرار دارد و یکی دیگر از دیدنی های ارومیه به حساب می آید. زیر قوس دروازه‌ی ورودی این قلعه، کتیبه‌ای روی دو سنگ مرمر وجود دارد که قدمت قلعه‌ی بردوک روی آن، سال ۱۰۷۸ هجری قمری، همزمان با دوران صفویه ذکر شده است. به طور کلی این بنا شامل سه قسمت قلعه، مسجد و مقبره می‌شود.

قلعه‌ی بزرگ روبروی مسجد قرار دارد که در ارتفاعات میانه کوهستان ساخته شده است و راه دست‌یابی به آن شیب تندی دارد. در بخش مرکزی قلعه چند بنای دیگر وجود دارد که با سنگ‌های چهارگوش و ملات شن و آهک ساخته شده و فقط یکی از آن‌ها سالم مانده، که به نظر می‌رسد از آن به عنوان آب‌انبار استفاده می‌شد.

جاهای دیدنی ارومیه - عکس از: Tasnimnews
جاهای دیدنی ارومیه – عکس از: Tasnimnews

برج سه گنبد

سه‌ گنبد ارومیه نام برجی در جنوب شرقی شهر است. این بنا در واقع آرامگاه بوده و در سال ۵۸۰ قمری ساخته شده است. بنای سه گنبد در جنوب شرقی ارومیه، خیابان جانبازان (استاد برزگر) قرار دارد و امروز با گسترش شهر در میان بافت قدیمی قرار گرفته و در اطراف آن محوطه و حریمی ساخته شده تا تزئینات و بنای برج دچار صدمه و آسیب نشود.

این بنا در واقع آرامگاهی است که قدمتش به زمان سلجوقی برمی گردد و به شکل استوانه ای مدور از سنگ و آجر بنا شده است. قسمت های پایینی این برج تا بلندای حدود ۶.۳ متر با سنگ های تراش خورده خاکستری پوشیده شده اما از این بخش به بالا تمامی بنا با آجرهای چهارگوش ساخته شده است.

کلیسای مارسرگیز

کلیسای مارسرگیز در ۱۲ کیلومتری ارومیه، در دامنه‌ی کوه سیر قرار دارد و از مکان های دیدنی ارومیه به حساب می آید. کلیسای مارسرگیز از نظر مذهبی، بسیار ارزشمند است و عموم مسیحیان، اعم از آشوری و ارامنه، آن را به عنوان زیارتگاه می‌شناسند. این کلیسا یکی از آثار سنگی استان آذربایجان غربی است.

تمام دیوارها و سقف کلیسا را با سنگ‌های نامنظم، به شکل ماهرانه‌ای و کاملا مستحکم ساخته‌اند. با توجه به سبک معماری این بنا و کتب مورخان آشوری، قدمت کلیسای مار سرگیز به قبل از اسلام می‌رسد. گفته می‌شود زمانی که خسروپرویز بر رومیان پیروز شد، همسرش شیرین که مسیحی بود، دستور ساخت این کلیسا را صادر کرد.

کلیسای ننه مریم

کلیسای ننه مریم را نخستین کلیسای مشرق زمین می‌دانند. هرچند که این تنها روایتی است ولی قدمت این کلیسا بسیار زیاد است. تا جایی که بعضی از باستان شناسان ادعا می‌کنند این کلیسا بعد از «کلیسای بیت‌لحم» در فلسطین، قدیمی‌ترین است. معماری کلیسا به سبک ساسانی و پارتی است. محوطه داخلی کلیسا ساده و به دور از هر گونه تزئینات، معرف ساده زیستی آشوریان ارومیه است.

یخچال دوقوز پله (خانه آبگینه شهر ارومیه)

یخچال دوقوز پله در خیابان عسگرخان ارومیه، و در محله‌ای به همین نام قرار دارد. این بنا را می‌توان یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری آذربایجان غربی و ارومیه نامید. دوقوز کلمه‌ای ترکی و به معنی عدد نه است و به همین خاطر در برخی موارد آن را یخچال نه پله نیز می‌خوانند.

این یخچال در دوران قاجار ساخته شده است و از آن برای نگهداری و تامین یخ مورد نیاز شهر در تابستان استفاده می‌شد. حتی مردم برای انجام بعضی از مراسمات مانند چهارشنبه سوری به دور حوضچه‌ای که در نزدیکی یخچال است جمع می‌شدند، اما بعد از پیشرفت شهر ارومیه و صنعتی شدن شهر بلا استفاده ماند. امروزه این یخچال از نام دوقوز پله به خانه آبگینه شهر ارومیه تغییر نام داده و از آن به‌عنوان نمایشگاه استفاده می‌شود.

جاهای دیدنی ارومیه
جاهای دیدنی ارومیه

ویدئویی از دیدنی های ارومیه

 

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

 



 الی گشت    

                تور کیش