کلیسای مارسرگیز ارومیه ، آذربایجان غربی | Urmia

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

کلیسای مارسرگیز ارومیه

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با کلیسای مارسرگیز ارومیه آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این جاذبه تاریخی در استان آذربایجان غربی در ادامه با ما باشید.

آذربایجان غربی یکی از استان های مرزی ایران و مرکز آن شهر زیبای ارومیه است. استان آذربایجان غربی تنها استان هم مرز با کشور ترکیه است. بخش جنوبی آن اغلب کردنشین بوده و به نام مکریان شناخته می‌شود. موقعیت این استان و هم جواری اش با کشور ترکیه باعث شده که این استان از طبیعت بسیار زیبایی برخوردار باشد. یکی از جاذبه های تاریخی این استان کلیسای مارسرگیز است.

کلیسای مارسرگیز (Sir Church) مربوط به دوره ساسانیان است و در ۳ کیلومتری جنوب غربی ارومیه در دامنه کوه سیر و در روستایی به اسم کلیسا واقع گردیده‌ است که در این روستا کردهای کرمانج و برادران مسیحی زندگی میکنند. باستان شناسان قدمت این کلیسا را از نظر سبک معماری متعلق به دوره ساسانی و قرن سوم میلادی می‌دانند. این کلیسا به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


سیر داغی ارومیه یکی از مهم‌ترین و زیبا‌ترین مکان‌های گردشگری این شهر است که در طول هفته و به خصوص در صبح روز جمعه پذیرای گردشگران زیادی است که برای تفریح و کوه نوردی به این نقطه از شهر می‌آیند. مهم‌ترین جاذبه گردشگری که در کوه سیر داغی ارومیه به چشم خورده و در بام این شهر 6000 ساله خودنمایی می‌کند، کلیسای تاریخی مارسرگیز است که 18 قرن است که عرش معنوی عابدان و مومنان مسیحی را به فرش بندگی متصل کرده است.

این کلیسا یکی از انگشت شمار‌ترین آثاری است شکل ظاهری خود بعد از 18 قرن حفظ کرده و تغییری در آن با توجه به تردد زیاد مردم ارومیه و گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه، ایجاد نشده است.

کلیسای مارسرگیز ارومیه
کلیسای مارسرگیز ارومیه

تاریخچه کلیسای مارسرگیز 

در سردر ورودی این کلیسا نوشته‌ای وجود دارد که طبق این نوشته این کلیسا حدود 18 قرن است که دست نخورده باقی مانده است. با توجه به سبک معماری این بنا و کتب مورخان آشوری، قدمت کلیسای مار سرگیز به قبل از اسلام می‌رسد. همچنین گفته می‌شود زمانی که خسروپرویز بر رومیان پیروز شد، همسرش شیرین که مسیحی بود، دستور ساخت این کلیسا را صادر کرد.

در کلیسای مارسرگیز دو قدیس به نام ‌‌‌‌‌های مارسرگیز و ماربرگوس دفن شده‌اند که کلمه مار در زبان عاشوری به معنای حضرت است. یعنی حضرت سرگیس و حضرت برگوس. در تاریخ آورده‌اند مارسرگیز (حضرت سرگیس) و ماربرگوس (حضرت برگوس) که به ترتیب فرمانده کل ارتش روم و معاونش بوده‌اند پس از گرویدن به دین مسیحیت و تبلیغ برای آن، توسط پادشاه روم احضار و به ایران تبعید می‌شوند. پادشاه به فرمانده منطقه می‌گوید درصورتی‌که این دو شخص به مکان کنونی کلیسای سیر بیایند آن‌ها را اعدام کند. سرگیس و برگوس که اصرار به ماندن در این مکان را داشتند به طرز فجیعی کشته می‌شوند.

می‌توان گفت این کلیسا یکی از مهم‌ترین زیارت گاه‌های مسیحیان است که از اغلب کشورهای دنیا مانند آمریکا، آلمان، انگلیس، سوئد، فرانسه و کانادا و سایر کشور‌ها برای بازدید و زیارت به این کلیسا می‌آیند و بعضی از مسیحیان از سایر کشور‌ها در سال حتما یک بار برای زیارت مزار این دو شخصیت به اینجا می‌آیند.

معماری

تمام دیوارها و سقف کلیسا را با سنگ‌های نامنظم، به شکل ماهرانه‌ای و کاملا مستحکم ساخته‌اند. ارتفاع درب ورودی این کلیسا کوتاه است و هر شخص هنگام ورود به حالت تعظیم در می‌آید که نشانه احترام به کلیسا و دو شخصیتی است که در این مکان مدفون هستند. البته در حالت کلی این رسم اکثر کلیسا‌‌‌‌های تاریخی است.

سقف کلیسا طاق گهواره ای است و دیوار‌‌‌‌های قطور کلیسا را با سنگ‌‌‌‌های نامنظم و با ملات ماسه و آبک بنا کرده اند. کلیسای مارسرگیز از دو بخش مجزا که توسط یک درب ورودی به هم مرتبط اند تشکیل شده است. سالن ضلع جنوبی به نام مارسرگیس و سالن ضلع شمالی به نام ماربرگوس معروف است.

در سقف این کلیسا سوراخ‌هایی هست که برای اکو در نظر گرفته شده و طوری کانال کشی شده که در محراب موقعی که روحانی دعا می‌کرد، صدا برای جماعتی که اینجا در انتظار نماز و مشغول به عبادت بودند، پخش می‌شود.

کلیسای مارسرگیز ارومیه
کلیسای مارسرگیز ارومیه

چطور به کلیسای مارسرگیز برویم ؟

همانطور که گفتیم کلیسای مارسرگیز در دامنه کوه سیرداغی و در نزدیکی جاده گردشگری سلامت سیر قرار دارد و امکانات رفاهی در کوه سیر برای گردشگران فراهم شده است. طبق گفته بازدیدکنندگان این مکان معمولا بسته است و روز‌‌‌‌های یکشنبه باز می‌شود.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ۱۲ کیلومتری ارومیه، دامنه‌ی کوه سیر

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨