دریاچه مارمیشو ارومیه ، آذربایجان غربی | Urmia

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دریاچه مارمیشو ارومیه

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با دریاچه مارمیشو ارومیه آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این جاذبه دیدنی در استان آذربایجان غربی در ادامه با ما باشید.

آذربایجان غربی یکی از استان های مرزی ایران و مرکز آن شهر زیبای ارومیه است. استان آذربایجان غربی تنها استان هم مرز با کشور ترکیه است. بخش جنوبی آن اغلب کردنشین بوده و به نام مکریان شناخته می‌شود. موقعیت این استان و هم جواری اش با کشور ترکیه باعث شده که این استان از طبیعت بسیار زیبایی برخوردار باشد. یکی از جاذبه های طبیعی این استان، دریاچه مارمیشو است.

دریاچه مارمیشو (Marmisho Lake) در ۴۵ کیلومتری غرب شهر ارومیه در استان آذربایجان غربی و در نزدیکی مرز ایران و ترکیه قرار دارد. مساحت این دریاچه ۵ هکتار است. درختان صنوبر، بلوط و گردو ازجمله پوشش گیاهی اطراف دریاچه هستند. مارمیشو بر اثر زمین‌لرزه و سد کوه در مسیر آب‌های مرزی ایران و ترکیه به وجود آمده‌ است. نام دریاچه از مارشیمون بنیامین، رهبر مسیحیان آشوری ارومیه گرفته شده‌ است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


این دریاچه نیلی زیبا از میان کوهستان های شهرستان ارومیه که به مرز ترکیه هم نزدیک است، به چشم می خورد. دریاچه مارمیشو از حاشیه رودخانه نازلوچای واقع در غرب شهر ارومیه عبور می کند و در طول مسیرش روستاهای بانی، هلانی و پسان قرار دارند. جاده دسترسی به دریاچه مارمیشو خود به قدری زیبا و چشم نواز است که تا رسیدن به دریاچه هرگز احساس خستگی نمی کنید. این جاده در دره زیبایی واقع شده و از منظره کوهستانی بی نظیری برخوردار است.

ویژگی های دریاچه

مساحت این دریاچه ۵ هکتار و عمق آن ۵۰ الی ۶۰ متر است و قزل‌آلاهای آن در میان مردم منطقه شهرت دارد. سرمنشا آب این دریاچه، رودخانه نازلوچای است که از کوه‌های بایبون و ستاره لوند سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به تنگه‌ای بسیار سرسبز و دیدنی می‌رسد.

پوشش گیاهی و جانوری

اگر با سبزیجات کوهی و داروهای گیاهی آشنا هستید، می‌توانید در طبیعت دریاچه مارمیشو به چیدن این گیاهان مشغول شوید. گیاهانی مثل خار شتر، گزنه، آویشن، شیرین بیان، بوماداران و کاسنی در این منطقه به وفور یافت می شود. درختانی مثل زالزالک، بید، صنوبر و بلوط هم در سرتاسر مسیر به چشم می‌خورد.

با وجود تنوع گیاهی، پرورش زنبورعسل در این منطقه بسیار رواج دارد. تهیه عسل مرغوب از زنبورداران مارمیشو، گزینه مناسبی برای سوغات سفرتان است. در آب این دریاچه، آبزیانی مثل ماهی قزل‌آلا و ماهی سفید وجود دارد. در دره‌های مارمیشو، گونه‌های مختلف جانوری مثل روباه، گرگ و خرگوش نیز زندگی می‌کنند.

دریاچه مارمیشو ارومیه
دریاچه مارمیشو ارومیه

بهترین زمان سفر

از آن جایی که دریاچه مارمیشو در منطقه کوهستانی آذربایجان غربی واقع شده است، بهتر است برای لذت بردن هرچه بیشتر از منظره و طبیعت در روزهای خوش و آب و هوای بهار و تابستانی به بازدید از دریاچه مارمیشو بروید. در زمستان هوای سرد و بارش برف بر منطقه حاکم است و دریاچه ممکن است یخ بزند و به شما این امکان را ندهد تا آن طور که باید، از دریاچه لذت ببرید.

امکانات رفاهی

باید بدانید که اطراف دریاچه امکاناتی وجود ندارد. بهتر است تجهیزات و لوازم ضروری سفر و هر آنچه که نیاز دارید را با خود ببرید. روستاهای اطراف هم امکانات بسیار محدودی دارند.

اقامت در سفر به دریاچه مارمیشو

متاسفانه امکان شب‌مانی در اطراف دریاچه وجود ندارد و حداکثر تا ساعت 4 بعدازظهر اجازه ورود به منطقه را خواهید داشت. برای اقامت می‌توانید هتل‌ها و اقامتگاه‌های ارومیه را که تا دریاچه 63 کیلومتر فاصله دارد، انتخاب کنید.

جاذبه های دیدنی اطراف

آبشار مارمیشو

در نزدیکی دریاچه مارمیشو، یک آبشار به نام “آبشار مارمیشو” وجود دارد که در مسیر رودخانه نازلوچای واقع شده و به طراوت محیط چندین برابر افزوده است. آبشار مارمیشو فصلی است و در فصل های پرباران آبش زیاد می شود و صدای آن را می توان از چندصد متری شنید. می توانید در کنار آبشار مارمیشو اتراق کرده و طبیعت بی نظیر مارمیشو را به طور تمام و کمال تجربه کنید.

چادرهای عشایر

یکی از جالب‌ترین مناظری که در این سفر خواهید دید، چادرهای ایلات و عشایر است که در این منطقه اتراق کرده‌اند. آشنایی با نحوه زندگی عشایر بسیار جذاب است و در کنار بازدید از دریاچه و دیدن مناظر اطراف آن می‌تواند خاطره‌انگیز باشد.

زنبورداران و عسل طبیعی مارمیشو

پرورش زنبور عسل به دلیل وجود داشتن گیاهان متنوع و خوش عطر و بو در این منطقه بسیار رواج دارد و عسل هایی که از این گیاهان وحشی و مرغوب به دست می آیند، واقعا خوشمزه و با کیفیت هستند. عسل های این منطقه واقعا خوردن دارند و از بابت اصل بودن اطمینان بخش هستند. اگر شانس یاری تان کند و در بازدید از دریاچه مارمیشو زنبورداران منطقه را ملاقات کنید، حتما از طعم عسل هایشان بچشید و به عنوان سوغاتی سفر از آن ها خریداری کنید.

ماهیگیری در مارمیشو

دریاچه مارمیشو با دارا بودن انواع آبزیان چون قزل‌آلا محل مناسبی برای ماهیگیری است. البته در سال جاری به دلیل ماهیگیری بیش از اندازه در این مکان، ماهیگیری ممنوع اعلام شده است‌ و حضور در مارمیشو تا ساعت ۶ بعد از ظهر ممکن است و بعد از ساعت ۶ جاده ورودی توسط هنگ مرزی بسته می شود.

دریاچه مارمیشو ارومیه
دریاچه مارمیشو ارومیه

چطور به دریاچه مارمیشو برویم ؟

برای دسترسی به دریاچه باید از میدان مدرس  شهر ارومیه حرکت کنید و با طی حدود ۴۵ کیلومتر به‌سمت غرب و با عبور از روستاهای زیبای پسان، بانی و هلانی به روستای زیبای مارمیشو برسید. مسیر جاده در دره زیبایی قرار گرفته که از منظره کوهستانی خاصی برخوردار است. در روستای مارمیشو با پیداکردن زیارتگاه پیر خراسانی و ادامه مسیری سنگلاخی و زیبا، به دریاچه مارمیشو خواهید رسید.

دریاچه مارمیشو یکی از بکرترین جاهای دیدنی استان آذربایجان‌غربی است که با چشم‌اندازی زیبا مکانی مناسب برای استراحت و آرامش است و هر مسافری را شیفته خود می‌کند.

آدرس: ایران، استان آذربایجان غربی، ارومیه٬ ۴۵ کیلومتری ارومیه، مرز ایران و ترکیه، روستای مارمیشو

ساعت بازدید:

  • با توجه به مرزی‌بودن منطقه، هنگ مرزی اجازه شب مانی را نمی‌دهد و حداکثر تا ساعت 4 بعدازظهر اجازه ورود به منطقه را خواهید داشت.
  • صبح‌ها از ساعت 9 اجازه ورود داده می‌شود.

هزینه بازدید: رایگان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨