یخچال دوقوز پله (خانه آبگینه شهر ارومیه) | Urmia

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

یخچال دوقوز پله

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با یخچال دوقوز پله ارومیه آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این جاذبه تاریخی در استان آذربایجان غربی در ادامه با ما باشید.

آذربایجان غربی یکی از استان های مرزی ایران و مرکز آن شهر زیبای ارومیه است. استان آذربایجان غربی تنها استان هم مرز با کشور ترکیه است. بخش جنوبی آن اغلب کردنشین بوده و به نام مکریان شناخته می‌شود. موقعیت این استان و هم جواری اش با کشور ترکیه باعث شده که این استان از طبیعت بسیار زیبایی برخوردار باشد. یکی از جاذبه های تاریخی این استان یخچال دوقوز پله است.

یخچال دوقوز پله یا نه پله در خیابان عسگرخان ارومیه و در محله‌ای با همین نام قرار دارد و مربوط به دوره قاجار است. از این یخچال برای نگهداری و تامین یخ مورد نیاز شهر در تابستان استفاده می‌شد. همچنین مردم برای انجام بعضی از مراسم‌ها مانند چهارشنبه سوری به دور حوضچه‌ای که در نزدیکی یخچال است، جمع می‌شدند. این اثر به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


دوقوز کلمه‌ای ترکی و به معنی عدد نه است و به همین خاطر در برخی موارد آن را یخچال نه پله نیز می‌خوانند. بعد از پیشرفت شهر ارومیه و صنعتی شدن شهر این یخچال بلا استفاده ماند و به همین دلیل امروزه این یخچال از نام دوقوز پله به خانه آبگینه شهر ارومیه تغییر نام داده و از آن به‌عنوان نمایشگاه استفاده می‌شود.

یخچال دوقوز پله
یخچال دوقوز پله

معماری و مشخصات بنا

بنای یخچال نه پله که بنایی عام المنفعه بوده است فاقد هرگونه تزئینات بیرونی و درونی بوده و تنها آجرچینی های منظم و یکپارچه آن چشم انداز بسیار زیبایی را به  وجود آورده است. این یخچال دارای طول 40 متر و عرض 5.5 متر می باشد و ضخامت دیوارها نیز در حدود یک متر است. به دلیل بارندگی های زیاد مناطق آذربایجان به ندرت شاهد ساخت چنین یخچال هایی هستیم اما به دلیل کوهستانی بودن این منطقه یخچال به صورت طولی ساخته شده است.  بنا در طول زمان دچار کم و کاست نشده و هیچ الحاقی به بنای اولیه صورت نگرفته است.

با عبور از در ورودی و گذر از پله ها وارد انبار یخ این بنای تاریخی می شویم. بنا پایین تر از سطح خیابان ساخته شده از کف بنا تا شروع قوس ها بنا از سنگ های تراش خورده یکدست و قوس ها و سقف را با آجر ساخته اند. این یخچال تاریخی سال هاست که محل برگزاری نمایشگاه های مختلف است که زیر نظر میراث فرهنگی برگزار می شود. در حال حاضر رستوران سنتی یخچال نه پله در این محل احداث شده است و از این مکان تاریخی به عنوان رستوران استفاده می شود.

یخچال دوقوز پله
یخچال دوقوز پله

چطور به یخچال نه پله برویم ؟

همانطور که پیشتر گفتیم این یخچال در خیابان عسگرخان ارومیه و در محله نه پله قرار گرفته است. نزدیکترین ایستگاه اتوبوس به این مکان، ایستگاه اتوبوس دانشگاه می‌باشد که دسترسی به این مکان را برای کاربران حمل‌ونقل عمومی آسان می‌سازد.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان عسگرخان، محله قدیمی نه پله، میدان نه پله

زمان بازدید: همه روزه از ساعت 09:00 الی 16:00

هزینه بازدید: 5000 تومان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨