غار کاراجا کوش آداسی
غار کاراجا کوش آداسی

آشنایی با غار کاراجا کوش آداسی ، ترکیه | Turkey

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

غار کاراجا کوش آداسی

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ توریست شما را با غار کاراجا کوش آداسی در کشور ترکیه آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

غار کاراجا (Karaca Cave) از جمله دیدنی های کوش آداسی است که در دوران باستان مکانی برای سکونت انسان های نخستین بوده است و اکنون نیز این غار سالانه میزبان هزاران توریست می باشد. در غار کاراجا رودخانه ای وجود ندارد ولی قطرات آب از میان شکافهای سقف میچکد که انواع سنگ قطرهای زیبا را تشکیل داده است و هرچه بیشتر به داخل این غار برویم میزان رطوبت آن افزایش می یابد.

غار کاراجا کوش آداسی

تاریخچه کشف غار کاراجا

این غار یکی از 25 غار کشف شده در این ناحیه است. کاراجا در سال 1983 توسط یک دانشجوی زمین شناسی به طور اتفاقی کشف شد و پس از آن گروهی از زمین شناسان حرفه ای برای اکتشافات بعدی وارد غار شدند و در سال 1996 غار برای بازدید عموم باز گشایی شد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


طول این غار کوش آداسی ۱۰۵ متر است که در مدت ۳۰۰۰۰ سال شکل گرفته و شامل سنگ هایی با عمر ۱۴۵ میلیون سال می باشد، در حدود ۱۰۰۰ متر از اطراف غاربا سنگ های آتش فشانی پوشیده شده است؛ این در حالی است که در میان سنگ های آتش فشانی این منطقه تکه های کوچکی از سنگ های رسوبی نیز به چشم می خورد.

غار کاراجا کوش آداسی

علاوه بر زیباهای شگرفی که سنگ های درون غار برای آن رقم زده اند می توان از استخرهای متعددی نام برد که شگفتی غار را دو چندان کرده اند، این استخرها به طور میانگین ۱ متر عمق دارند و توسط آبی که از سقف چکه می کند پر شده اند، در نتیجه هیچ گونه رودخانه ای در غار جاری نیست تا بتواند این استخر ها را پر کند، سنگ هایی که از سقف غار کاراجا کوش آداسی آویزان هستند یکی از شگفت انگیز ترین جاذبه های غار کاراجا کوش آداسی به شمار می روند.

 امسال در ماه نوامبر، غار برای بوجود آوردن مسیر های جدید و همچنین تعبیه ی سیستم روشنایی مسیرها، تعطیل و در ۱۵ آپریل مجددا باز گشایی شد. این مسیرها به گونه ای ساخته شده اند تا برای حرکت گردشگران مناسب و در آن ها احساس راحتی داشته باشند؛علاوه بر این ، امکانات رفاهی همچون محل اقامت و رستوران هایی در اطراف غار کاراجا کوش آداسی ساخته شده تا مسافران بیش از پیش احساس راحتی نمایند.علاوه بغار کاراجا کوش آداسی، ۲۵ غار دیگر نیز در این استان قرار دارد که اهداف بعدی برای ایجاد منطقه گردشگری در Gumushane به شمار می آیند.

غار کاراجا کوش آداسی

آبریزهای غار

این غار مملو از آبریزهایی از قبیل استلاگتیت‌ها، استلاگمیت‌ها و تراورتن‌ها در اشکال و رنگ‌های مختلف است. برخی حوضچه‌های آبی آبریزها بسیار بزرگ هستند، به ویژه حوضچه‌های آبی که در بخش‌های داخلی‌تر غار قرار دارند و عمق آنها به ۱ متر می‌رسد. رنگ تراورتن‌ها از سفید تا آبی تیره متغیر است، این نشان می‌دهد که مقادیر بالای آهن و مواد معدنی در آب غار را نشان می‌دهد.

غار کمابیش در یک سطح قرار دارد و از چهار حفره متصل به هم تشکیل شده است. دو تا از این حفره‌ها با دیواره‌ای از سنگ‌های آبریز تقسیم شده‌اند پس می‌توان گفت که کاراجا به جای چهار اتاق، شش اتاق دارد. چرخش هوا در داخل غار زیاد نیست و این موجب افزایش رطوبت هوا از ۶۵ درصد در ورودی غار کاراجا کوش آداسی به ۷۵ درصد در داخل غار می‌شود، تابستان‌ها هوای داخل غار خنک‌تر از بیرون و در زمستان‌ها هوای داخل غار کاراجا کوش آداسی نسبت به بیرون گرم‌تر است. به همین خاطر می‌توان گفت که غار خُرد اقلیم (Microclimate) خود را دارد.

این غار علاوه بر سنگ های زیبا دارای استخر های مختلف می باشد که زیبایی غار را چندین برابر کرده است این نوع استخر ها بر اثر چکه ی آب از سقف پر شده اند و عمق آن ها به ۱ متر می رسد به همین سبب هیچ گونه جانور رودخانه ای در آن پیدا نمی شود.



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)