عمارت دهدشتی بوشهر | Bushehr

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

عمارت دهدشتی بوشهر

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با عمارت دهدشتی بوشهر آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این بنای تاریخی در بوشهر در ادامه با ما باشید.

بندر بوشهر شهری بندری و مرکز استان بوشهر از استان‌های جنوب غربی ایران است. این بندر زیبا پر از جاهای دیدنی و تاریخی و همینطور سواحل بسیار زیبا است. سفر به بوشهر قطعا یکی از بهترین سفرهای شما خواهد بود. یکی از مکان هایی که حتما باید در سفر به بوشهر به آن سر بزنید، عمارت دهدشتی بوشهر است. در ادامه بیشتر با این عمارت تاریخی آشنا می شویم.

عمارت دهدشتی بوشهر (Dehdashti Edifice) واقع در بخش مرکزی شهرستان بندر بوشهر یکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است. این بنا در بافت قدیم در محله کوتی شهر بوشهر واقع می‌باشد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


این بنا در دوره قاجاریه توسط حاج اسمعیل دهدشتی که تاجر روغن بوده احداث گردیده و به همین دلیل علاوه بر «عمارت دهدشتی» به عمارت روغنی نیز مشهور شده‌ است. این عمارت به دلیل طراحی چهار طبقه آن، در حالی که اکثر بناهای تاریخی دو یا سه طبقه هستند، از لحاظ معماری از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

عمارت دهدشتی بوشهر
عمارت دهدشتی بوشهر

اسناد تجاری زیادی در این خانه پیدا شده که هم اکنون طبقه بندی شده و در سازمان میراث فرهنگی نگهداری می شوند . بعضی از اسناد به خط برجسته سیاق است و قدمت برخی از تمبرهای اسناد به ۲۰۰ سال پیش می رسد. این تمبرها مربوط به کشورهای بریتانیا، هندوستان، آلمان و نیز تمبرهای عصر قاجاری است.

معماری و ویژگی های بنا

سبک معماری سنتی اصیل دارد؛ از تعداد زیادی اتاق که دورتا دور بنا ساخته شده، دیواری که جلوی درب ورودی و دروازه کشیده شده تا داخل بنا دیده نشود و سکویی که جهت نشستن و استراحت مهمان در نظر گرفته  شده، کاملا معماری ایرانی و اسلامی پیداست.

گفته می‌شود که در ساخت خانه دهدشتی بوشهر سنگ‌های مرجانی، گچ، آهک و چوب ساج به کار رفته و در سقف آن از چوب صندل استفاده شده است و همچنان پا برجاست. چیزی که شاید بسیار چشمگیر باشد، نقاشی‌های سقف اتاق پذیرایی است که با رنگ روغن و زیبایی‌ هرچه تمام‌تر نظرها را به خود جلب می‌کند. همچنین گچ‌بری‌هایی خارق‌العاده در داخل اتاق‌ها وجود دارد که با هنرنمایی معماران حرفه‌ای طراحی شده و توجه هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

شاید بتوان زیباترین بخش خانه دهدشتی بوشهر را پنجره‌ها و شیشه‌های رنگی آن دانست که نور را تلطیف کرده و اشعه‌های رنگارنگ خورشید را همچون یک بوم نقاشی آبرنگ در جلوی چشمان شما به نمایش گذاشته است. درب اتاق ها و پنجره های آن از جنس چوب است.

عمارت دهدشتی بوشهر
عمارت دهدشتی بوشهر

یکی از چندین اتاق اصطلاحا اتاق شاه نشین است که تزیین آن ویژه انجام شده و در سقف آن آینه بکار رفته است. در حیاط عمارت حوضی بزرگ قرار دارد که به زیبایی عمارت افزوده است. در زیر این حوض، آب انباری جهت نگهداری از آب آشامیدنی تعبیه شده است.

از جمله اقدامات مرمتی انجام شده در این بنا می‌توان به شمع‌گذاری قسمت‌های در حال تخریب‚ تعمیر پشت‌بام و بازسازی و مرمت قسمت‌های فروریخته از جمله استحکام‌بخشی بنا، مرمت بخش جنوبی، سامان‌دهی بخش فوقانی، بازسازی ضلع جنوب شرقی اشاره کرد.

از این ساختمان در گذشته به عنوان محل سکونت و تجارت استفاده می‌شد، اما امروزه به موزه فرهنگ تبدیل شده است و به عنوان میراث فرهنگی بوشهر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آدرس: استان بوشهر، 8 کیلومتری بوشهر، محله کوتی، خیابان انقلاب

ساعت بازدید: از ساعت 08:00 تا 14:00

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨