عمارت گلشن بوشهر | Bushehr

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

عمارت گلشن بوشهر

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با عمارت گلشن بوشهر آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این بنای تاریخی زیبا در بوشهر در ادامه با ما باشید.

بندر بوشهر شهری بندری و مرکز استان بوشهر از استان‌های جنوب غربی ایران است. این بندر زیبا پر از جاهای دیدنی و تاریخی و همینطور سواحل بسیار زیبا است. سفر به بوشهر قطعا یکی از بهترین سفرهای شما خواهد بود. یکی از مکان هایی که حتما باید در سفر به بوشهر به آن سر بزنید، عمارت گلشن بوشهر است. در ادامه بیشتر با این عمارت تاریخی آشنا می شویم.

عمارت گلشن (Golshan Mansion) مربوط به دوره قاجار است و در بوشهر، خیابان ساحلی، محله بهبهانی واقع شده است و یکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است. «عمارت گلشن» در منتهی الیه شمال شهر بوشهر، پشت اداره بندر در خیابان ساحلی واقع شده‌ است و فاصله آن تا دریا فقط ۱۰ متر است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


این بنا 170 سال پیش ساخته شده است و مربوط به تاجری به نام آقای گلشن بوده که از آن استفاده مسکونی – تجاری می‌کرده است. عمرات گلشن 3 طبقه دارد که طبقه اول آن را آب انبار، حمام، دستشویی، آشپزخانه و مکانی برای خدمه تشکیل می‌دهد. طبقه دوم و سوم برای سکونت، پذیرایی و امور تجاری بوده است.

عمارت گلشن بوشهر
عمارت گلشن بوشهر

معماری و ویژگی های بنا

عمارت گلشن از چهارطرف با پلکان حلزونی به پشت بام راه دارد. در طبقه سوم ضلع شمالی اتاقی ساخته نشده و این گوشه خالی است. این عمل به دلیل رساندن باد خنک شمال به داخل ساختمان بوده‌ است. ساختمان دارای حیاط مرکزی و تمامی اتاق‌ها اطراف آن می‌باشند که همگی با درهای دو لنگه با هم ارتباط دارند.

درب و پنجره‌ها از جنس چوب ساج و دریایی و پوشش سقف از چوب چندل (صندل) است. سیستم خنک کننده ساختمان وجود درهای متعدد است. بیش تر اتاق‌ها پنج دری هستند و بین آن‌ها راهرو وجود دارد. عمده مصالح ساختمانی عمارت گلشن بوشهر سنگ‌های مرجانی و رسوبات موجودات دريايی است.

عمارت گلشن بوشهر
عمارت گلشن بوشهر

اين بنا با مساحت 1230 متر مربع ( عرصه 889 متر مربع، اعيان 1041 متر مربع) در حال حاضر با كاربری اداری فرهنگی مورد استفاده می‌باشد. از سال 65 تا كنون كه توسط ميراث فرهنگی خريداری شده مرتب مورد تعمير قرار می‌گيرد، البته شكل اوليه ساختمان حفظ شده است و فقط مصالح پوسيده چون چندل‌های سقف تعويض شده و درهای پوسيده مرمت و تعويض شده است.

در اطراف این بنا ساختمان‌های بافت قدیم بوشهر قرار گرفته است. این اثر در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۲۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

عمارت گلشن بوشهر
عمارت گلشن بوشهر

آدرس: استان بوشهر، 8 کیلومتری بوشهر، خیابان ساحلی، محله بهبهانی

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨