عمارت ملک بوشهر ، عمارتی باشکوه از عصر قاجار | Bushehr

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

عمارت ملک بوشهر

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با عمارت ملک بوشهر آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این بنای تاریخی و باشکوه در بوشهر در ادامه با ما باشید.

بندر بوشهر شهری بندری و مرکز استان بوشهر از استان‌های جنوب غربی ایران است. این بندر زیبا پر از جاهای دیدنی و تاریخی و همینطور سواحل بسیار زیبا است. سفر به بوشهر قطعا یکی از بهترین سفرهای شما خواهد بود. یکی از مکان هایی که حتما باید در سفر به بوشهر به آن سر بزنید، عمارت ملک بوشهر است. در ادامه بیشتر با این عمارت تاریخی به جامانده از دوران قاجاریه آشنا می شویم.

عمارت ملک بوشهر (Malek Mansion) مربوط به اواخر دوره قاجار است و در محله بهمنی شهرستان بوشهر، در خیابان ماهینی و کوچه ملک واقع شده است. این عمارت به دست ملک‌التجار ساخته شده  و یکی از عمارت‌های زیبای دوره قاجار در ایران محسوب می‌شود. این عمارت امروزه به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی بوشهر شناخته می‌شود.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


عمارت‌هایی شبیه عمارت ملک عمدتا به سرمایه‌داران و تجار آن زمان تعلق داشت و این عمارت نیز از این داستان جدا نیست؛ تاجری ثروتمند به نام محمدمهدی ملک‌التجار به دلیل ارتباطش با تاجران داخلی و خارجی با الگو گرفتن از آنها عمارتی برای انجام امور تجاری خود بنا نمود. وی برای سفر تفریحی- تجاری به کشور فرانسه رفته و در آن جا کاخ یکی از وزرای قرن وسطی را می‌بیند و نمونه آن را در بوشهر پیاده می‌کند.

عمارت ملک بوشهر
عمارت ملک بوشهر

تاریخچه

این کاخ توسط متجاوزین انگلیس اشغال شده و به صورت مقر نظامی آن‌ها درآمد. آن‌ها بعد از سال‌ها استقرار در این کاخ با ورشکست شدن ملک التجار (صاحب اصلی کاخ) لوازم نفیس آن را با قیمت کم خریداری کرده و با خود بردند. در اواخر سلطنت رضا شاه این عمارت که خوابگاه نظامیان شده بود پس از چندین بار بازسازی رو به ویرانی نهاد و متأسفانه به خاطر وسعت زیاد هنوز مرمت نشده‌ است.

معماری و ویژگی های بنا

عمارت ملک چندین بخش دارد که شامل پیشخوان، سکوی بنا، سر در بنا و ساختمان اصلی می‌شود. ساختمان اصلی شاخص‌ترین قسمت این عمارت به شمار می‌رود که در 2 طبقه ساخته شده است و نقاشی‌های دیوارهای آن نگاهتان را به خود جلب می‌کند.

عمارت ملک بوشهر
عمارت ملک بوشهر

سالن پایین این بخش برای ملاقات‌های رسمی ملک‌التجار و طبقه بالا برای ضیافت‌های خصوصی او ساخته و در نظر گرفته شده بود. سبک معماری این عمارت برگرفته از سبک ساختمان سازی در گذشته‌های سواحل خلیج فارس است که به بنگله معروف بودند و یک قسمت استحفاظی، بارو و شاه‌نشین و قسمتی هم به صورت چند ایوان و اتاق‌های مسکونی را در بر می گرفت.

این مجموعه ساختمانی علاوه بر بخش‌های فوق، باغ‌های تودرتویی دارد که با چند ردیف دیوار از هم جدا شده‌اند و هر کدام، ورودی جداگانه‌ای برای ارتباط با دیگر بخش‌ها و فضای خارج دارند. باغ‌ها به هم شبیه نیستند و هر یک به صورت جداگانه از تزیینات و فضاسازی‌های متفاوتی برخوردارند.

این سالها تعدادی بی خانمان در این عمارت زندگی می‌کنند. در سال 1397 اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر و با همکاری سایر نهادها و سازمانهای استانی افرادی که در این عمارت سکنا گزیده بودند را به خارج از بنا منتقل کردند و در سال 98 این بنا برای احیا و مرمت به بخش خصوصی واگذار گردید تا این عمارت بعنوان هتل و پذیرایی سنتی مورد بهره برداری قرار گیرد.

عمارت ملک بوشهر
عمارت ملک بوشهر

آدرس: استان بوشهر، 8 کیلومتری بوشهر، خیابان ماهینی، کوچه ملک

ساعت بازدید: همه روزه 24 ساعته

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨