گور دختر بوشهر ، آرامگاه دختر کوروش | Bushehr

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

گور دختر بوشهر

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با گور دختر بوشهر آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این آرامگاه بازمانده از هخامنشیان در بوشهر در ادامه با ما باشید.

بندر بوشهر شهری بندری و مرکز استان بوشهر از استان‌های جنوب غربی ایران است. این بندر زیبا پر از جاهای دیدنی و تاریخی و همینطور سواحل بسیار زیبا است. سفر به بوشهر قطعا یکی از بهترین سفرهای شما خواهد بود. یکی از مکان هایی که حتما باید به آن سر بزنید از دیدنی های تاریخی بوشهر است، گور دختر می باشد. در ادامه این آرامگاه هخامنشی را به شما معرفی می کنیم.

گور دختر (Goor Dokhtar) آرامگاهی سنگی از دوره هخامنشیان است که در در دشت «میانکوهی پشت پَر» شهرستان دشتستان قرار دارد و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است. مشخص نیست که این بنا آرامگاه یا یادبود چه شخصیتی است، این بنای ناشناخته که از نظر ساختار و معماری خود بسیار شبیه به بنای پاسارگاد است، احتمالات و حدسیات بسیاری را تا به الان به وجود آورده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


تاکنون کارشناسان بررسی های زیادی درباره این که چه کسی در این آرامگاه آرمیده است انجام داده اند و این گور را به افرادی نظیر کوروش کوچک، چیش‌پیش (پدربزرگ پدر کوروش)، کوروش یکم (پدربزرگ کوروش کبیر)، آتوسا (دختر کوروش)، ماندانا (مادر کوروش) و یا خواهر کوروش بزرگ نسبت می دهند.

گور دختر بوشهر
گور دختر بوشهر

اگرچه جواب دقیقی برای این موضوع وجود ندارد؛ اما به طور قطع می توان گفت قدمت این آرامگاه به قبل از حکومت داریوش بزرگ می رسد؛ چرا که از زمان داریوش بزرگ به بعد، قبرها به صورت دخمه ای در بدنه کوه ایجاد می شدند و دیگر آرامگاه هایی مثل مقبره کوروش کبیر و گور دختر ساخته نشدند.

تاریخچه

گوردختر را ابتدا باستان ‌شناسی بلژیکی به نام لویی واندنبرگ که به ایران سفر کرده بود، در سال ۱۳۳۹ هجری شمسی کشف کرد. البته واندنبرگ به خاطر تشابه این بنا به پاسارگاد، معتقد بود که گوردختر بوشهر در واقع قبر و آرامگاه جد کوروش کبیر که به چیش ‌پیش و یا کوروش یکم معروف بود تعلق دارد. پس از واندنبرگ، علیرضا شاپور شهبازی پس از بررسی های فراوان آن را آرامگاه کوروش کوچک هخامنشی دانست. این حدس و گمان ها درباره ‌ی این که در این آرامگاه با شکوه، ساکت و مرموز چه کسی آرمیده است از زمان های قدیم، زیاد بوده و پیدا کردن جواب درست آن در نظر خیلی ها بوده است.

گور دختر بوشهر
گور دختر بوشهر

در سال‌ های ۱۳۸۰ و ۱۳۸۲ در نهایت علی‌اکبر سرفراز بنای گور دختر بوشهر و جلگه ی بزپر را مورد بررسی و شناسایی قرار داد و بنای گور دختر را یا متعلق به شاهان اولیه هخامنشی و یا همسر ایلامی وی یعنی مادر کوروش کبیر شاه ایران دانست.

معماری بنا

این آرامگاه به سبک آرامگاه کوروش بزرگ اما در اندازه کوچکتر ساخته شده‌ است و دارای سقفی شبیه آرامگاه کوروش بزرگ است. باستان شناسان تأیید کرده‌اند که این اثر متعلق به سال ۶۰۰ پیش از میلاد، دوره هخامنشیان است.

گوردختر بنایی مستطیل شکل به ارتفاع کلی  ۴٫۴۵ متر با بامی شیروانی‌شکل که از تخته سنگ‌های کرم رنگ بزرگ ساخته شده است. این بنا بر روی یک مصطبه سنگی بنا شده که زیرسازی اولیه و سکوسازی برای این بنا بوده است. شالوده اصلی آن شفته‌ریزی و شن‌های رودخانه‌ای است که مصطبه و پایه اصلی و اولیه بنا بر روی آن ساخته و پرداخته شده است. بر روی مصطبه سه ردیف سنگ به صورت پلکانی ایجاد شده که به اتاقک اصلی منتهی می‌شود. پائین‌ترین رج که بر روی زمین است ۵٫۱۰ متر طول و ۴٫۴۰ متر عرض دارد.

کل این بنا از ۲۴ قطعه سنگ در ابعاد مختلف ساخته و به وسیلهٔ بست‌های دم چلچله‌ای به یکدیگر متصل شده‌اند. در ساخت این بنا مانند دیگر سازه‌های ساخته شده توسط معماران هخامنشی هیچگونه ملاتی به کار نرفته‌ است. بر بالای این مقبره قسمتی فرو رفتگی شبیه به یک قاب وجود دارد که احتمالاً جایگاه قرار گرفتن کتیبه‌ای مربوط به آن بوده‌ است. ارتفاع واقعی بنا چهارونیم متر است و در درون اتاقک بنا حوضچه کوچکی وجود دارد.

بنا دارای یک در ورودی با ابعاد ۷۰×۹ ۰سانتی‌متر است که اندکی رو به شمال غربی است. هیچ‌گونه نشانه‌ای که مربوط به قفل و بست سنگ درگاه باشد، دیده نمی‌شود و احتمال می‌رود که اصلا سنگ درگاهی نداشته است و اگر هم داشته به صورت خشکه چین و بدون هیچگونه پاشنه در یا قفل و بستی ایجاد کرده‌اند. بر بالای درگاه ورودی و نزدیک به سقف فضای طاقچه مانندی به صورت مربع شکل به ابعاد ۲۵×۲۵ سانتی‌متر دیده می‌شود که از پشت بسته شده است.

گور دختر در تاریخ 11 مرداد سال ۱۳۷۶ با شماره ۱۸۹۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. متاسفانه این بنا در حال حاضر وضعیت مناسبی ندارد. اما هنوز هم بنایی باارزش و دیدنی برای گردشگران علاقه مند به تاریخ محسوب می شود، پس بازدید از آن را از دست ندهید.

گور دختر بوشهر
گور دختر بوشهر

آدرس: استان بوشهر، شهرستان دشتستان، تنگ ارم

ساعت بازدید: همه روزه 24 ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨