جاهای دیدنی هرمز
جاهای دیدنی هرمز

دیدنی های جزیره هرمز | جزیره‌ی رنگ‌ها و شگفتی‌ها

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی هرمز

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با جاهای دیدنی هرمز آشنا خواهیم کرد . با ما همراه باشید تا درباره این جزیره زیبا بیشتر بدانیم .

دیدنی های جزیره هرمز | جزیره‌ی رنگ‌ها و شگفتی‌ها

در استان هرمزگان و شهرستان قشم جزایر متعددی وجود دارند که در این میان جزیره هرمز با ساحل زیبا و شگفت‌انگیزش شهرت جهانی دارد. جزیره هرمز با ساحل رنگیش سالانه پذیرای گردشگران و مسافران زیادی از اقصی نقاط ایران و جهان است که برای دیدن این شگفتی خارق‌العاده به این جزیره سفر می‌کنند. جزیره هرمز را بیشتر مردم با خاک سرخش می‌شناسند، اما خاک سرخ همه‌‌ی آن چیزی نیست که شما در این جزیره می‌بینید. دیدنی‌های هرمز در سرتاسر این جزیره با زیبایی خاصی پراکنده شدند. شما با سفر به جزیره هرمز رویاهای همیشگی‌تان عملی می‌شود.

گشت و گذار و قدم زدن در داخل شن‌های نقره‌ای، طلایی، سفید و قرمز جزیره لذت عجیبی دارد که هیچ جای دنیا نمی‌توانید آن را تجربه کنید. در جزیره هرمز لذت تماشای کوه‌های کبود که طبیعت آن‌ها را به رنگ قرمز و نارنجی نقاشی کرده و همچنین غروب چشم‌نواز خورشید فراموش نشدنی‌ است. جزیره هرمز در دهانه خلیج فارس قرار دارد که در اصطلاح عمومی به آن تنگه هرمز هم می‌گویند. جاذبه‌های گردشگری جزیره هرمز در استان هرمزگان کوه، غار، ‌دره و صخره‌هایی شگفت‌آور هستند که در سفر به هرمز باید از همه آن‌ها باید بازدید کنیم.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


گشت در ساحل

برای رفتن به سواحل هرمز خوب است بدانید ساحل شرقی جزیره، به دلیل ماسه‎‌ای بودن محل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی است، در سواحل سنگی که جنوب تا جنوب غربی جزیره را در بر می‌گیرند دیدِ فوق‌العاده زیبایی به دریا دارد اما به دلیل وجود پرتگاه‌ها خطرناک است و اگر به این ساحل رفتید مراقب باشید.

قلعه پرتغالی‌ها

جزیره جادویی هرمز خوش‌رنگ‌ترین قلعه جهان را دارد؛ قلعه‌ای سرخ‌رنگ با پس‌زمینه‌ آبی آسمان  و دریا و منظره‌ای دیدنی از خانه‌های روستایی جزیره. قلعه پرتغالی‌ها با قدمتی ۵۰۰ ساله در روزگاری که جزیره تحت سلطه پرتغالی‌ها بود، به دستوردریانورد آلفونسو آلبرکرک، ساخته شد.

هرچند قسمت زیادی از قلعه تخریب و در زیر خاک جزیره و آب دریا مدفون شده است اما آب‌انبار، کلیسا و قسمتی از سربازخانه باقی‌مانده است که می‌توانید از آنها بازدید کنید.

جاهای دیدنی هرمز

فرش خاکی 

این فرش که توسط بچه های ارشاد بندرعباس ساخته می شود بزرگترین فرش خاکی جهان است که از خاکهای جزیره هرمز ساخته می شود کل خاکهای جزیره هرمز ۷۲ رنگ میباشد قابل توجه است که خاک اصلی هرمز خاک سرخ است.

جاهای دیدنی هرمز

هنر در هرمز  (موزه‌ی نادعلیان)

این موزه هنر دست زنان و مردان جزیره را در دل خود جای داده است. علاقه و احترامی که دکتر نادعلیان برای فرهنگ و تاریخ جزیره هرمز قائل بودند و اهمیت معرفی صنایع‌دستی مردم منطقه از جمله دلایل راه‌اندازی این موزه بوده است. در این موزه رنگارنگ مستنداتی از زندگی دکتر نادعلیان‌، آثار هنری ایشان و پروژه‌های هنری مشترکی که با زنان بومی جزیره داشته‌اند وجود دارد.

جاهای دیدنی هرمز

دره سکوت

سکوتی که در این دره حکفرماست تمام توریست ها را به فکر فرو میبرد.از آنجایی که سنگ نمک انرژی بسیار مثبتی از خود آزاد میکند بعد از اینکه بخشی از زمان خود را در این دره سپری کنید قطعا حال بسیار خوبی خواهید داشت، به همین خاطر به این دره، دره انرژی نیز گفته میشود.

نام دیگر این دره، دره نمک تبرزن است، علت نامگذاری آن به این خاطر است که سنگ های نمک این دره بسیار سخت هستند طوریکه در گذشته برای جدا کردن نمک کوه های این منطقه باید از تبر استفاده میکردند.

جاهای دیدنی هرمز

دره رنگین کمان

یکی دیگر از دیدنی های جزیره هرمز دره رنگین کمان است که به دلیل خاک های رنگی آن مورد توجه علاقه مندان است.

جاهای دیدنی هرمز

ساحل لاک پشت ها درهرمز

تخم گذاری لاک پشت ها درهرمز، لاک پشت های دریایی را می توان از مظلوم ترین آبزیان دریایی قلمداد کرد که به سبب بی مهری انسان، تنوع وجمعیت گونه وزیستگاههای بسیار محدودی یافته اند. ازمیان 5 گونه لاک پشت دریایی شناسایی شده در آبهای خلیج فارس، 2 گونه لاک پشت دریایی سبز ومنقار عقابی بر روی سواحل شنی وماسه های نرم جزیره هرمز تخم گذاری می کنند.

این لاک پشت ها از اواخر زمستان تا اوایل بهار، هرسال دراین سواحل تخم گذاری می کنند. حدود 50 روز بعد، بچه لاک پشت ها از پشت ازتخمها بیرون آمده و حرکت آنها به سمت دریا از جمله جاذبه هایی است که بسیاری از مردم، علاقه مند به مشاهده آن هستند.

جاهای دیدنی هرمز

کوه های خوراکی هرمز

در مسیر دریایی قشم به جزیره هرمز کوههایی به رنگ زرد، سفید و قرمز دیده می شود. در میان این کوه ها، کوه قرمز رنگی وجود دارد که خاکش خوراکی است و مردم محلی از خاک سرخ آن به عنوان ادویه در طبخ ماهی و نان و تهیه ترشی، مربا و سُس استفاده می کنند.

مردم محلی این کوه را «گِلک» می نامند و خاک سرخ آن را مانند نمک در تهیه انواع غذاها مصرف می کنند. این کوه با ارتفاع تقریبی 200 متر در جنوب جزیره هرمز قرار گرفته و از خاک آن در صنایع سرامیک سازی و رنگسازی نیز استفاده می شود.

جاهای دیدنی هرمز

پرتگاه غروب

پرتگاه غروب از معروف‌ترین و آرامش‌بخش‌ترین جاذبه‌های جزیره هرمز است. محلی‌ها عاشق آن هستند زیرا تماشای غروب از این پرتگاه واقعا تماشایی است.

جاهای دیدنی هرمز

دره مجسمه‌ ها

دره مجسمه‌ها در محدوده ۴۲ کیلومتر مربعی جزیره هرمز جای گرفته است. با چند صد متر پیاده‌روی به سمت ساحل، در راهی که ماسه‌های نقره‌ای در آن جلب توجه می‌کنند، سنگ‌هایی در اشکال مختلف وجود دارد. هر یک از این سنگ‌های شگفت‌انگیز با قدرت تخیل بینندگان به حیوانی تشبیه می‌شوند؛ یکی سر گوسفند، دیگری مرغ و حتی اژدها.

در طول هزاران سال که جزیره هرمز به تدریج از آب بیرون آمده، روند فرسایش روی سنگ‌ها نقش و نگار زده است. با گذر از میان سنگ‌های بزرگ و با تحمل کمی سختی، به پرتگاه بسیار عمیقی خواهید رسید که حدودا ۴۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. تمام مسیر دره با شن‌های بلورین پر شده است. هیچ تابلوی راهنمایی وجود ندارد و بدون وجود یک راهنما امکان تشخیص این مکان بسیار سخت است.

جاهای دیدنی هرمز

ساحل سرخ جزیره هرمز

در خلیج فارس جزایر متعددی وجود دارد که یکی از این جزیره ها که در استان هرمزگان قرار گرفته است،جزیره کوچک هرمز میباشد که ساحلی بسیار خاص و ویژه دارد. در ساحل جزیره هرمز ،موج های آب به رنگ سرخ بوده و شما با دیدن این منظره ،شگفت زده خواهید شد.جزیره هرمز به دلیل وجود مواد معدنی دارای خاک هایی به رنگ های متفاوت و به ویژه سرخ میباشد و به همین علت است که رنگ موج های آب در این جزیره ،رنگ سرخ دارد.

شاید این صحبت را شنیده باشید و از آن تعجب کنید که خاک سرخ هرمز را میتوان بصورت خوراکی خورد. اگر این جمله را شنیده اید باید بگوییم که درست است و خاک سرخ این منطقه قابلیت خوراکی را دارد و شما میتوانید خاک ساحل بچشید و طعم آن را مزه مزه کنید. باید بگوییم که جای نگرانی برای شما از خوردن این خاک وجود ندارد زیرا اگر خودتان از این خاک نچشید در غذاهای محلی این منطقه آن را خواهید خورد. این خاک که در میان مردم محلی بهگِلک شهرت دارد در بسیاری از ادویه های این منطقه وجود دارد.

جاهای دیدنی هرمز

غار های دریایی

یکی دیگه از جذابیت های سواحلی که در کنار کوه و ارتفاعات سنگی در این جزیره قرار دارند وجود غارهای دریایی هست که در جنوب و جنوب غرب جزیره قابل مشاهدهاند. این منظره های بکر با صدای آرامش بخش موج ها و تابش نور گرم آفتاب، استراحتگاه های مناسبی برای ماجراجویی هاتون در این جزیره حساب میشوند.

جاهای دیدنی هرمز

معدن خاک سرخ

معدن خاک سرخ هرمز از شهرت جهانی برخوردار است و این خاک یکی از رنگینه‌های مهم این جزیره است که از نظر کیفیت و مرغوبیت در کل کره زمین بعد از اسپانیا نمونه ندارد. مهم‌ترین خاک‌های رنگی جزیره هرمز را ترکیبات اکسیدهای آهن و طیف‌های رنگی سفید، آبی، صورتی، سبز و خاکستری از ترکیبات آتشفشانی هستند.

از این خاک در صنایع رنگ‌سازی، آرایشی، کاشی، سرامیک، موزائیک، سفال، لعاب‌سازی، تولید پودرهای میکرونیزه صنعتی، نوارهای کاست، ضد زنگ و …استفاده می‌شود. مردم بومی منطقه نیز از این خاک برای نمای ساختمان و حتی از نوعی از این خاک به نام گلک ماده‌ای به نام سوراغ تهیه و به عنوان غذا استفاده می‌کنند.

جاهای دیدنی هرمز



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)