جاهای دیدنی زنجان ، شهر بزرگ‌ترین گنبد آجری دنیا | Zanjan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی زنجان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با جاهای دیدنی زنجان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با جاذبه های این شهر زیبا در ادامه با ما همراه باشید.

استان زنجان یکی از استان‌های ایران است که در شمال غربی ایران قرار گرفته و از مناطق ترک‌‌نشین محسوب می‌شود. جاذبه‌های طبیعی این استان را نمی‌توان نادیده گرفت زیرا زنجان با داشتن آب و هوایی خاص و خنک، به عنوان بهشتی معتدل شناخته می‌شود که هر ساله و به خصوص در تابستان، میزبان عده‌ی کثیری از طبیعت دوستان است.

این شهر از آن شهرهایی است که باید به آن سفر کنید و از نزدیک طبیعت و جاذبه هایش را ببینید. شهری با بزرگ‌ترین گنبد آجری دنیا (گنبد سلطانیه) که پر از جاهای دیدنی و کشف نشده است. در ادامه بهترین جاهای دیدنی زنجان که در سفر به این استان باید از آنها دیدن کنید را به شما معرفی می کنیم.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


دیدنی های زنجان

گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه دیدنی ‌ترین بنای زنجان است. این گنبد که به عنوان بزرگترین گنبد خشتی دنیا شناخته می‌شود، یکی از شاهکارهای مربوط به دوره ایلخانان است. گنبدی عظیم و پرهیبت که با کاشی کاری‌های فیروزه‌ای‌ و لاجوردی‌اش از دور خودنمایی می‌کند. گنبد سلطانیه در فاصله سال‌های ۷۰۲ تا ۷۱۴ به سفارش اولجایتو پادشاه مغول، معروف به سلطان محمد خدابنده ساخته شده و مقبره خود او نیز میباشد. گنبد سلطانیه از پربازدیدترین جاهای دیدنی زنجان به حساب می آید.

غار کتله‌ خور

غار کتله‌خور در بین جاهای دیدنی زنجان، عجیب‌ترین است. هنوز بخش بزرگی از غار در مرحله‌ی اکتشافات قرار دارد و بخش کوچکی از آن برای بازید آماده شده است. این غار در بین جاذبه‌های طبیعی غرب ایران، از بهترین‌هاست. کتله‌خور در ۱۵۰ کیلومتری جنوب زنجان قرار دارد. مسیر حرکت شما برای رسیدن به غار از جاده سلطانیه-همدان به سمت گرماب خواهد بود.

جاهای دیدنی زنجان
جاهای دیدنی زنجان

کوه های رنگی آلاداغ لار

کوه های آلاداغ لار از جاذبه‌ های طبیعی مهم زنجان است. این‌جا شبیه به «Painted Deserts» در استرالیا و نقاط مشابه در آمریکاست، اما در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر. هرکسی که تجربه‌ی سفر به تبریز از زنجان در نوروز را داشته باشد، در یک مسیر ۲۰ کیلومتری، آلاداغ لار، کوه‌های قرمز، سفید و اخرایی‌رنگ، و همین‌طور شکل‌هایی شبیه به فیلم‌های فضایی را در ۱۲۵ کیلومتری جاده‌ی زنجان- تبریز می‌تواند ببیند. منظره‌ای فوق‌العاده که از دست دادنش اشتباه بزرگی است.

دودکش جن

دودکش جن جایی عجیب در نزدیکی شهرستان ماهنشان در زنجان می باشد که دلیل نامگذاری آن، باور اهالی منطقه است که عقیده دارند این منطقه را جن ها ساخته اند. شکل عجیب و غریب صخره ها در دودکش جن شاید شما را هم به همین فکر بینازد اما بد نیست بدانید که مانند این منطقه در کشورهای دیگر دنیا مثلا در کشور آمریکا هم وجود دارد و اصطلاح علمی هم دارد و به آن هودو می گویند. در هر صورت یکی از جاذبه های دیدنی زنجان آن هم از نوع طبیعی اش همین دودکش جن است که از پر طرفدارین منطقه های زنجان هم هست.

قلعه‌ بهستان (کهن دژ)

قلعه بهستان قلعه‌ ای عجیب‌ و غریب با ارتفاع بسیار زیاد نسبت به سطح شهر و روستای حوالی، یکی از جالب‌ترین‌ها مکان‌های دیدنی زنجان است. قلعه‌ی بهستان که در ۱۴ کیلومتری شمال «ماه‌نشان» در شهرستان ماه‌نشان قرار دارد، در کنار رودخانه‌ی «قزل‌اوزن» و در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی زنجان قرار دارد. در دل کوه سوراخ‌های غار مانندی به‌ دست ساسانیان ساخته‌ شده است. برای دیدن این قلعه و اطراف آن یک روز وقت لازم است.

جاهای دیدنی زنجان
جاهای دیدنی زنجان

پیاده راه سبزه میدان

پیاده راه سبزه میدان یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی زنجان است که منطقه خوبی برای پیاده‌روی و همچنین خرید سوغات محسوب می‌شود. این خیابان سنگفرش است و هیچ خودرویی وارد آن نمی‌شود، با خیال راحت می‌توانید قدم بزنید و از فضا لذت ببرید. در ضمن در هر دو طرف خیابان فروشگاه‌های زیادی وجود دارد که محصولات مختلفی را به مشتریان عرضه می‌کنند.

رختشویخانه زنجان

بنای رختشویخانه زنجان در قلب بافت تاریخی شهر زنجان احداث شده ‌است. مردم شهر لباس و رخت خود را در آن محل می‌شسته‌اند. این بنا در حال حاضر به عنوان موزه مردم‌شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمین این بنا توسط علی اکبر خان توفیقی اولین شهردار وقت زنجان خریداری شد و در سال ۱۳۴۵ ه‍. ق توسط او ساخته شده است.

حمام حاج داداش

حمام حاج داداش یکی از بناهای تاریخی و جاهای دیدنی زنجان است که هنوز بعد از گذشت چندین سال بافت خود را حفظ کرده و با تغییر اندک و کمی تزئینات زیبا به سفره‌خانه‌ای جذاب برای استفاده گردشگران و مردم تبدیل شده است. این حمام دیدنی با کاشی‌هایی به رنگ زرد، آبی تیره، آبی روشن و فیروزه‌ای مزین شده است و به دوران قاجاریه تعلق دارد.

جاهای دیدنی زنجان
جاهای دیدنی زنجان

موزه باستان شناسی و مردان نمکی

موزه باستان شناسی و مردان نمکی (عمارت ذوالفقاری) یکی از بناهای به جای مانده از دوران قاجار است که زمانی ساختمان اداری و مسکونی حکمران زنجان به شمار می‌رفت. این عمارت در حال حاضر به نام موزه باستان‌شناسی زنجان شناخته می‌شود و در آن می‌توانید مومیایی‌های مردان نمکی با مو و ریش‌های بلند سپید که متعلق به دوران هخامنشی است را تماشا کنید.

عمارت دارائی

موزه و عمارت دارائی (دیوان استیفاء) در بافت تاریخی شهر زنجان و محله سبزه میدان قرار گرفته است. عمارت دارایی تحت تأثیر نوآوری‌ها و خلاقیت‌های سه تن از معماران ارمنی‌تبار دوران قاجار به نام‌های وارطان هوانسیان، پل آبکار و گابریل گورکیان ساخته شده است. عمارت دارائی در ابتدا به عنوان ساختمان اداری مورد استفاده قرار می‌گرفت اما پس از مدتی به اداره دارایی تبدیل شده و حالا نیز به عنوان موزه در دسترس عموم است.

باغ و عمارت معین

باغ و عمارت تاریخی معین در ضلع جنوب غربی شهر زنجان، از شمال در مجاورت رودخانه زنجان رود و در غرب پل سردار قرار دارد. این بنای زیبا از دیدنی های زنجان به شمار می‌رود و توسط یکی از متمولان شهر در دوره قاجاریه ساخته شده است. بنای داخل باغ با معماری قاجاری و الهام گرفته از قصرهای آن دوران ولی در ابعاد کوچکتر احداث شده است.

جاهای دیدنی زنجان
جاهای دیدنی زنجان

کاروانسرای سنگی زنجان

کاروانسرای سنگی زنجان به ترکی (داش کاروانسراسی) در جاده کمربندی زنجان-میانه روبروی ایستگاه قطار زنجان واقع شده است. قدمت این کاروانسرا به دوره صفویه باز می‌گردد و هم اکنون به عنوان رستوران سنتی مورد استفاده است. پلان این کاروانسرا به سبک چهار ایوانی است، حجره‌های آن در یک طبقه قرار گرفته‌اند و سقف‌‌ها از نوع قوسی هستند. استفاده از سنگ به عنوان مصالح اصلی در ساخت کاروانسرا باعث شده است که این بنا با عنوان کاروانسرای سنگی و در زبان محاوره ای داش کاروانسرا معروف شود.

بازار زنجان

بازار قدیمی زنجان به صورت یک خط مستقیم که طویل‌ترین بازار ایران بوده از سوی غرب و شرق گسترده شده و بدین لحاظ بازار پائین و بازار بالا تقسیم و نامگذاری شده است‌. گستردگی جغرافیایی بازار زنجان و تنوع راسته‌ها، تعدد سراها و کاوانسراهای درون شهری در راسته‌های فرعی که هر کدام به نامی و به فعالیتی خاص اختصاص یافته و وجود مساجد فراوان گویای پویایی این مجموعه در طول زمان‌های گذشته و شرایط حاکم بوده است. این بازار طویل‌ترین بازار ایران است.

مسجد جامع زنجان

مسجد جامع زنجان درست در قلب بافت قدیمی شهر، یکی از تاریخی‌ترین بناهای به جای مانده از قاجاریهاست که توسط یکی از پسران فتحعلی‌شاه قاجار به نام عبدالله میرزا ساخته شده است. وی که یکی از مریدان آیت‌الله سیدمحمد مجتهد سردانی به شمار می‌آمده و به همین سبب دستور به ساخت چنین مسجد باشکوهی را داده است تا مرکز تدریس، اقامه نماز و مراجعات مردمی این مجتهد زنجانی باشد.

جاهای دیدنی زنجان
جاهای دیدنی زنجان

مسجد خانم

مسجد خانم در سال 1322 توسط یکی از بانوان ثروتمند دوران قاجار به نام جمیله خانم در شهر زنجان احداث می شود. بنابراین به استاد اسماعیل بنا سفارش ساخت آن را می‌دهد. معماری این مسجد با مناره‌های قطور و کوتاه با تزئینات پرکار و نقوش هندسی زیبا به خوبی نشان‌دهنده معماری دوران قاجار است. برای رفتن به مسجد خانم باید از خیابان امام وارد کوچه فخیم‌الدوله شوید. از جمله فضا‌های دیدنی مسجد می‌توان به صحن، شبستان تابستانی و زمستانی، حجره‌ها، کاشی‌کاری‌ها و ایوان‌های کوچک اشاره کرد.

معبد داش کسن (معبد اژدها)

معبد داش کسن بنایی صخره‌ای است که در حاشیه روستای ویر در حدود ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر تاریخی سلطانیه زنجان واقع شده است. این معبد با طرح اژد‌ها یادگاری از دوره ایلخانیان است. این بنا به دو نقش برجسته اژد‌ها و چند محراب اسلامی در دو سمت آن و به قرینه یکدیگر مزین است. نمونه‌های مشابه نقش‌های اژدهای آن در جای دیگری از ایران دیده نمی‌شود.

بقعه چلبی اوغلی

بقعه چلبی اوغلی یکی دیگر از جاهای دیدنی زنجان است که قدمت آن به دوران ایلخانی باز می‌گردد. بد نیست بدانید زنجان در دوران ایلخانی، پس از تبریز مهم‌ترین شهر کشور به حساب می‌آمد. به همین خاطر می‌توانیم شاهد ابنیه تاریخی مختلفی در این شهر زیبا باشیم. این بقعه در ۵۰۰ متری جنوب‌غرب سلطانیه قرار دارد. پیکر فردی با نام حسام‌الدین حسن چلبی در این بقعه به خاک سپرده شده است.

جاهای دیدنی زنجان
جاهای دیدنی زنجان

پل تاریخی میر بهاءالدین

پل میربهاءالدین زنجان یک پل قاجاری تقریبا متعلق به ۲۰۰ سال قبل است. بزرگی و عرض این پل هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. پل «میر بهاءالدین» که روی زنجان رود ساخته‌شده است، در ابتدای جاده‌ی بیجار از کمربندی جنوبی قرار دارد. وقتی‌که وارد جاده‌ی بیجار می‌شوید به سمت راست خود نگاه کنید. یک محوطه‌ی فضای سبز با تعدادی آلاچیق خواهید دید که معمولا خلوت است. در امتداد آن پل میر بهاءالدین پیداست.

حسینیه اعظم زنجان

حسینیه اعظم زنجان از اماکن مذهبی شیعیان است که در جنوب شهر زنجان واقع شده ‌است. قدمت این مکان به حدود یک قرن پیش می‌رسد این حسینیه توسط دو نفر به نام‌های حاج میرزا محمد نقی و حاج میرزا بابایی وقف گردید. آرامگاه ملاحسن کاشی عمارتی در نزدیکی گنبد سلطانیه، توسط شاه طهماسب اول به افتخار ملاحسن کاشی عارف قرن ۱۴میلادی بنا شده‌ است. تکمیل معماری داخلی بنا توسط فتحعلی‌شاه قاجار در دوران قاجار و قرن نوزدهم میلادی انجام گرفته ‌است.

امامزاده سید ابراهیم

آرامگاه امامزاده سید ابراهیم در شهر زنجان یکی از بنا‌های دیدنی این استان است که در حد فاصل چهارراه انقلاب و بلوار آزادی واقع شده است. این بنای متبرّک در مجاورت راسته فرعی بازار زنجان قرار گرفته و در سال 1340 به طور کامل بازسازی شده است. شجره این امامزاده مورد اختلاف علما است و گروهی ایشان را به امام سجاد (ع) و گروهی دیگر ایشان را به حضرت عباس نسبت می‌دهند. این امامزاده یکی از پربازدید‌ترین مناطق دیدنی زنجان است.

جاهای دیدنی زنجان
جاهای دیدنی زنجان

مجموعه تفریحی ائل داغی

مجموعه تفریحی ائل داغی که از آن به عنوانی بام زنجان نیز یاد می‌شود، در شمالی‌ترین ناحیه زنجان در دامنه کوه گاوازنگ قرار گرفته و یکی از مراکز تفریحی و گردشگری این شهر به‌ شمار می‌رود. این مجموعه دارای تمام امکانات رفاهی و تفریحی از قبیل آلاچیق‌های چوبی، کافی‌شاپ، قایق‌سواری، رستوران، آسیاب، آبشار مصنوعی است.

دریاچه پری (دریاچه خندقلو)

دریاچه پری در میان دشتی وسیع دریاچه‌ای با چشم‌انداز زیبا قرار گرفته که حکم سراب را برای این منطقه دارد. این دریاچه شگفت‌انگیز که با نام پری، خندقلو و شورگول شناخته می‌شود، تنها دریاچه طبیعی استان زنجان است. دریاچه پری همچنین یکی از جاذبه‌های توریستی و کمتر شناخته شده استان زنجان در شهر ماهنشان محسوب می‌شود.

رودخانه قزل اوزن

رودخانه قزل اوزن از ارتفاعات خنک زاگرس سرچشمه می‌گیرد و از مسیری پر پیچ و خم عبور کرده و نواحی مختلفی از ایران را آباد می‌کند. این رود پر جوش و خروش در نهایت به رودخانه شاهرود ریخته و از این طریق با رودخانه بزرگ سفیدرود یکی می‌شود. رودخانه قزل اوزن را می‌توان یکی از طولانی‌ترین و زیباترین رود‌های تمام ایران دانست. این رود در مسیر طولانی خود، از کنار ماهنشان نیز عبور می‌کند.

جاهای دیدنی زنجان
جاهای دیدنی زنجان

آبشار شارشار

آبشار شارشار یکی از زیباترین جاهای دیدنی زنجان و از مناظر طبیعی بی‌نظیر آن محسوب می‌شود. اگر به دیدن مناظر طبیعی و آبشار علاقه‌مند هستید، در شمال شرقی شهر زنجان و در پنج کیلومتری دریاچه‌ی سد تهم، آبشاری زیبا از ارتفاعات صخره‌ای فرو می‌ریزد و منظره‌ای تماشایی را خلق می‌کند. آبشار شارشار یکی از بهترین موقعیت‌های مکانی برای طرفداران رشته ورزشی کوهنوردی است.

آبشار آرانا

آبشار آرانا یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی استان زنجان است که در ۲۷ کیلومتری شمال شهر خرم‌دره و بین دو روستای مغول‌آباد و آرانا واقع شده است. دسترسی به این آبشار کاملا راحت بوده و جاده آسفالته تا نزدیکی آن کشیده شده است و با خودرو می‌توانید تا بالای آن بروید.

روستای بلوبین

روستای بلوبین روستایی از توابع بخش حلب شهرستان ایجرود در استان زنجان ایران است و از مقاصد و جاذبه های گردشگری استان زنجان به شمار می‌آید. در روستای بلوبین زبانی که اصطلاحا «بویین دیلی» نامیده می‌شود رواج داشته است، گفته می‌شود این زبان ترکیبی از زبانهای سیستانی، زابلی، عربی، کردی، روسی، ترکی و مغولی بوده است. در حال حاضر اهالی با دو زبان ترکی بصورت غالب و فارسی تکلم می‌کنند.

جاهای دیدنی زنجان
جاهای دیدنی زنجان

پیست اسکی پاپایی

پیست اسکی پاپایی در ۴۵ کیلومتری جنوب غرب زنجان قرار دارد که تبدیل به یکی از جاهای دیدنی زنجان در زمستان شده است. این پیست دارای شیب خیلی تندی نیست، به همین خاطر حتی افراد معمولی نیز برای سرگرمی‌های مفرحی مثل تیوب بازی، به این پیست اسکی می‌آیند. این پیست در شش ماه دوم سال، اغلب شلوغ است و می‌توانید حتی بدون مهارت اسکی بازی، در قسمت‌های مخصوص، این ورزش مهیج را آموزش ببینید. پیست اسکی پاپایی در سه کیلومتری مرکز شهرستان ایجرود و در منطقه‌ای کاملا کوهستانی واقع شده است.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)