روستای بلوبین ، جاذبه ای زیبا در استان زنجان | Zanjan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

روستای بلوبین زنجان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با روستای بلوبین زنجان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این جاذبه زیبا و دیدنی در ادامه با ما همراه باشید.

زنجان یکی از استان‌های ایران است که در شمال غربی ایران قرار گرفته و از مناطق ترک‌‌نشین محسوب می‌شود. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این استان را نمی‌توان نادیده گرفت زیرا زنجان با داشتن آب و هوایی خاص و خنک، به عنوان بهشتی معتدل شناخته می‌شود که هر ساله و به خصوص در تابستان، میزبان عده‌ی کثیری از طبیعت دوستان است. یکی از جاذبه های دیدنی طبیعت زیبای این استان روستای بلوبین است.

بلوبین (Balvbin) روستایی از توابع بخش حلب شهرستان ایجرود در استان زنجان است. و از مقاصد و جاذبه های گردشگری استان زنجان به شمار می‌آید. این روستا در دهستان ایجرود پایین قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۶ نفر (۲۳خانوار) بوده‌ است. فاصله روستا از شهر زنجان 62 کیلومتر می باشد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


در این روستا زبانی که اصطلاحا «بویین دیلی» نامیده می‌شود رواج داشته است، گفته می‌شود این زبان ترکیبی از زبان های سیستانی، زابلی، عربی، کردی، روسی، ترکی و مغولی بوده است. در حال حاضر اهالی با دو زبان ترکی بصورت غالب و فارسی تکلم می‌کنند. همه ساله این مکان زیبا با طبیعت بکرخود مورد توجه گردشگران فراوان است.

باشگاه خبرنگاران جوان - عکس از: علی حسینی
باشگاه خبرنگاران جوان – عکس از: علی حسینی

سد روستای بلوبین

مطالعات این سد از سال 1385 شروع شده وعملیات اجرایی بدنه سد از ابتدای سال 92 آغاز شده است که مبلغ قرار داد اجرای بدنه سد و تاسیسات جانبی آن حدود 700 میلیارد ریال است. این سد علاوه بر تامین آب شرب و صنعت برخی از شهرها و روستاهای شهرستان ایجرود، آب کشاورزی اراضی پایین دست سد را نیز تامین خواهد کرد.

این سد که اجرای آن اتفاق خوشایندی برای روستای بلوبین نبوده است، از نوع خاکی با هسته رسی، دارای ارتفاع از بستر رودخانه 57 متر، حجم کل مخزن سد 54 میلیون مترمکعب طول تاج 320 متر و عرض تاج آن 12 متر است.

روستای بلوبین زنجان
روستای بلوبین زنجان

متاسفانه با توجه به تصمیم شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان مبنی بر ساخت سد مخزنی بلوبین در محدوده شهرستان ایجرود این استان، در سال ۱۳۹۴ محدوده سد مورد بررسی باستان‌شناسی قرار گرفت که در نتیجه مشخص شد ۱۳ محوطه باستانی در اثر ساخت سد از بین خواهند رفت. در این میان محوطه روستای بلوبین نیز جز محوطه‌های در خطر و نیازمند کاوش نجاتبخشی قرار گرفت.

این محوطه در ضلع شمالی روستا واقع شده به این صورت که دو ضلع شرقی و شمالی و با شیب زیادی به باغات اطراف منتهی می‌شود و بر روی دو ضلع غربی و جنوبی، خانه‌های روستا قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان
باشگاه خبرنگاران جوان

چطور به این روستای زیبا برویم ؟

همانطور که در ابتدا گفتیم، این روستای زیبا در شهرستان ایجرود استان زنجان واقع شده است و راه دسترسی آن جاده زنجان- بیجار می باشد. این روستای زیبا و خوش آب و هوا در فاصله حدودا یک ساعتی از زنجان قرار گرفته است.

آدرس: استان زنجان، شهرستان ایجرود، روستای بلوبین

صفحه اینستاگرام: balobin_zanjan

روستای بلوبین زنجان
روستای بلوبین زنجان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨