چشمه گرند پریسماتیک
چشمه گرند پریسماتیک

چشمه گرند پریسماتیک ، چشمه رنگین کمانی در آمریکای جنوبی

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

چشمه گرند پریسماتیک

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ توریست شما را با چشمه گرند پریسماتیک ، چشمه رنگین کمانی در آمریکای جنوبی آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

در آمریکای جنوبی و در دل پارک ملی یلواستون یک چشمه رنگین کمانی وجود دارد که از عجایب دنیا به شمار می رود. گرند پریسماتیک (Grand Prismatic Spring) را سومین چشمه آب گرم بزرگ در جهان می دانند؛ این چشمه از یک زمین فوتبال هم بزرگتر می باشد. دمای مرکز این چشمه بسیار بالا است به طوری که کسی قادر نیست در این دما دوام بیاورد اما همچنان که به کناره های چشمه می رسد خنک تر می شود و آب به رنگهای مختلفی تقسیم می شود که این رنگها باعث شده تا نام رنگین کمان را نیز برای این چشمه آبگرم در نظر بگیرند.

چشمه گرند پریسماتیک

فرش‌‌های جلبکی پیرامون لبه‌‌های این چشمه سرشار از مواد معدنی، رنگ‌‌های روشن و گوناگونی را پدید آورده و ظاهر جذابی به این چشمه داده‌‌اند. در واقع، میزان رنگ در فرش‌‌های جلبکی متفاوت بوده و به نسبت کلروفیل به کاراتنوئید (Carotenoids) و گرادیان دمای رواناب بستگی دارد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


دمای آب این چشمه 71 درجه سانتی گراد است. در این چشمه که قطری در حدود 90 متر دارد، باکتری های گوناگونی وجود دارد که فعالیت آن ها در فصول مختلف سال رنگ های گوناگونی در این چشمه ایجاد می کنند. آب چشمه در فصل تابستان رنگ های گرمی همچون نارنجی، قرمز، زرد و قهوه ای پیدا می کند و در فصل زمستان به رنگ سبز یا آبی به نمایش در می آید.

هر یک از این حلقه ها که بر روی آب شکل می گیرند و رنگ های مختلفی دارند، دماهای گوناگونی هم دارند؛ به طور کلی هر چه به مرکز نزدیک تر می شویم دما بالا رفته و هرچه از مرکز چشمه فاصله می گیریم دمای آن کمتر می گردد. برای مثال قسمت مرکزی آن به رنگ آبی بوده و دمای آن 87 درجه سانتی گراد است ولی خارجی ترین لایه که به رنگ قهوه ای می باشد دارای دمای 55 درجه سانتی گراد می باشد.

خوب است بدانید نام های دیگر چشمه گرند پریسماتیک، یلو استون و چشمه منشوری می باشد و برخی از اهالی محلی آن را به این نام می شناسند. همان طور که در بالا اشاره کردیم این حلقه های رنگی حاصل از فعالیت باکتری های علاقه مند به گرما می باشد که خود را با دما و PH اسیدی محیط وفق می دهند.

چشمه گرند پریسماتیک

مناسب ترین زمان برای بازدید

از آنجایی که چشمه گرند پریسماتیک در منطقه ی کوهستانی وایومینگ واقع است، مناسب ترین زمان برای بازدید فصل های بهار و تابستان می باشد. در فصل بهار، دمای هوا در طول روز بین 0 الی 15 درجه ی سلسیوس در تغییر است. با غروب آفتاب، دمای هوا به سمت نقطه انجماد آب سیر نزولی پیدا می کند و با افت ناگهانی دما بین -5 الی -10 درجه سلسیوس قرار می گیرد.

تابستان در ایالت متحده از اواسط ماه ژوئن آغاز می گردد و تا اوایل سپتامبر امتداد می یابد. میانگین دمای هوا در روز های تابستان در منطقه ی وایومینگ بین 25 الی 20 درجه ی سلسیوس قرار دارد.

بدین جهت مناسب ترین زمان برای بازدید از چشمه گرند پریسماتیک، فصل های بهار و تابستان است. این فصول برای افرادی که خواستار در امان ماندن از گزند سرما هستند، مناسب به شمار می رود.

چشمه گرند پریسماتیک

دسترسی

آمریکای جنوبی- پارک ملی یلواستون در وایومینگ آمریکا- جاده گرند لوپ- چشمه گرند پریسماتیک



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)