کاروانسرای سنگی زنجان | Zanjan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

کاروانسرای سنگی زنجان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با کاروانسرای سنگی زنجان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این بنای تاریخی در زنجان در ادامه با ما همراه باشید.

زنجان یکی از استان‌های ایران است که در شمال غربی ایران قرار گرفته و از مناطق ترک‌‌نشین محسوب می‌شود. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این استان را نمی‌توان نادیده گرفت زیرا زنجان با داشتن آب و هوایی خاص و خنک، به عنوان بهشتی معتدل شناخته می‌شود که هر ساله و به خصوص در تابستان، میزبان عده‌ی کثیری از طبیعت دوستان است. یکی از بناهای تاریخی و دیدنی این شهر کاروانسرای سنگی است.

کاروانسرای سنگی زنجان (Zanjan Stone Caravanserai) که به ترکی به آن داش کاروانسراسی می گویند در جاده کمربندی زنجان-میانه روبروی ایستگاه قطار زنجان واقع شده‌ است. قدمت این کاروانسرا به دوره صفویه باز می‌گردد و هم‌اکنون به عنوان رستوران سنتی مورد استفاده است. این بنا از لحاظ این که تنها بنای باقی مانده از کاروانسراهای زنجان است دارای اهمیت فراوانی است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


پلان این کاروانسرا به سبک چهار ایوانی است، حجره‌های آن در یک طبقه قرار گرفته‌اند و سقف‌‌ها از نوع قوسی هستند. استفاده از سنگ به عنوان مصالح اصلی در ساخت کاروانسرا باعث شده‌ است که این بنا با عنوان کاروانسرای سنگی و در زبان محاوره ای داش کاروانسرا معروف شود.

این کاروانسرا در سال ۱۳۷۷ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۲۱۲۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. كاروانسرا سنگی زنجان بيش از سه قرن قدمت دارد و از جمله يادمانهاي ارزشمند عصر صفوي است.

کاروانسرای سنگی زنجان
کاروانسرای سنگی زنجان

کابری فعلی

در حال حاضر در این کاروانسرای تاریخی رستوران سنتی افتتاح شده است که انواع غذاهای محلی و کباب های لذیذ ایرانی را سرو می کند. رفتار پرسنل این رستوران طبق نظرات مسافرین بسیار عالی است و کیفیت غذایی بسیار خوبی نیز دارند.

نکته جالب در خصوص این رستوران، اجرای موسیقی زنده توسط نوازندگان آذری که اصطلاحا عاشقلار نامیده می‌شوند، می باشد که فصای رستوران را به شدت دلنشین کرده بود‌. همچنین امکان پارک ماشین در حیاط و بخش ورودی کاروانسرا میسر است.

جاذبه های اطراف

چطور به کاروانسرا سنگی زنجان برویم ؟

این کاروانسرا و رستوران سنتی در جنوب شهر زنجان و در بلوار شهید بهشتی واقع شده است. برای رفتن به آن باید به بلوار شهید بهشتی بروید. کاروانسرا روبه روی ایستگاه قطار زنجان قرار گرفته است.

آدرس: زنجان، جاده کمربندی زنجان-میانه، بلوار شهید بهشتی، روبروی ایستگاه قطار زنجان

ساعت کاری: همه روزه از ساعت 07:00 تا 23:00

شماره تماس: 02433363150/09128588427/02433363151

وبسایت مجموعه: www.karvansarasangi.com

صفحه اینستاگرام: karvansara_sangi.zanjan

کاروانسرای سنگی زنجان
کاروانسرای سنگی زنجان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨