حمام و سفره خانه سنتی حاج داداش زنجان | Zanjan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

حمام حاج داداش زنجان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با حمام حاج داداش زنجان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این حمام و سفره خانه سنتی در زنجان در ادامه با ما همراه باشید.

زنجان یکی از استان‌های ایران است که در شمال غربی ایران قرار گرفته و از مناطق ترک‌‌نشین محسوب می‌شود. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این استان را نمی‌توان نادیده گرفت زیرا زنجان با داشتن آب و هوایی خاص و خنک، به عنوان بهشتی معتدل شناخته می‌شود که هر ساله و به خصوص در تابستان، میزبان عده‌ی کثیری از طبیعت دوستان است. یکی از جاذبه های این استان حمام حاج داداش زنجان است.

حمام سنتی حاج داداش یا سفره خانه حاج داداش (Haj dadash restaurant) تنها حمام شهر زنجان با ستون سنگی بوده و از مکان‌های تاریخی و مهم در قلب بازار قدیمی به شمار می‌آید که روبه روی مسجد آیت الله قائمی واقع شده است. این مکان با همان ساختار اصلی خود امروزه به یک سفره خانه دلباز تبدیل شده است. حمام سنتی حاج داداش زنجان در نزدیکی سایر اماکن دیدنی این شهر از جمله بازار زنجان قرار گرفته است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


این حمام جدا از ارزش تاریخی، زیبایی‌های معماری و طراحی آن نشان می‌دهد که ایرانیان از همان ابتدای کار تا چه اندازه خوش سلیقه و هنرمند بوده‌اند. آرامشی که در فضای داخلی این حمام جریان دارد، شما را کاملا مجذوب خود خواهد کرد. این حمام که در دهه‌های اخیر به رستورانی سنتی تغییر کاربری داده، مطمئنا یکی از بهترین تجارب شما در شهر زنجان خواهد بود.

تاریخچه 

قدمت حمام سنتی حاج داداش زنجان بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال تخمین زده می‌شود. این یعنی، حمام مذکور به دوران قاجاریه تعلق دارد. البته از دوران صفویه به بعد، از محوطه حمام سنتی حاج داداش زنجان به عنوان مکانی برای انجام معاملات بومی و محلی استفاده می‌شد. این بنای چشم نواز و تماشایی تا سال ۱۳۶۸ به عنوان حمام مورد استفاده قرار می‌گرفت اما پس از تعطیلی چند ساله‌ای، بالاخره در سال ۱۳۷۷ تصمیم به تبدیل آن به رستوران و سفره خانه گرفته شد.

البته در این راه، تلاش همگان بر این بود که ساختار اصلی حمام سنتی حاج داداش زنجان به هم نریزد. به همین دلیل، با مرمت‌ها و تغییرات مختصری که بر روی فضای داخلی آن پیاده شد، فقط یک سال بعد، یعنی در سال ۱۳۷۸ ، رستوران سنتی حاج داداش زنجان فعالیت خودش را آغاز کرد.

حمام حاج داداش زنجان
حمام حاج داداش زنجان

معماری بنا

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، در شهر زنجان فقط یک حمام وجود دارد که بر روی ۴ ستون سنگی بنا شده است و آن هم حمام سنتی حاج داداش می باشد. حمامی که اطلاع دقیقی از معمار خلاق و هنرمند آن در دست نیست اما به گفته مردم محلی و اهالی قدیمی شهر، نام این حمام از سازنده آن یعنی فردی به نام حاج داداش الهام گرفته شده است. کافیست شما گل میخ‌های آهنی و گچ کاری‌های سقف این حمام را تماشا کنید تا خودتان به خوبی متوجه ارزش معماری آن شوید.

بنای باشکوه حاج داداش مسافتی حدود ۴۰۰ متر مربع زیربنا در زمینی بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع واقع شده که از سه نقطه می‌ توان به آن رفت و آمد کرد. ورودی این بنا در ضلع شمالی رو به مسجد از دو لنگه درب چوبین و ضخامتی حدود سه سانتی‌ متر است. گل میخ‌ های آهنی از تزئینات ماندگار این بنا جلوه خاصی دارد. در ساخت حمام حاج داداش همانند مصالح سایر بناهای تاریخی از آجرهای ۲۰ در ۲۰ استفاده شده است.

فضای بینه، زیباترین بخش این حمام سنتی است که طاق اصلی بر روی چهار ستون سنگی مزین به سر ستون‌ های مکعبی شکل و بدنه مارپیچی (از نوع ستون‌ های ترکیبی) قرار دارد. گنبد اصلی حمام حاج داداش قدیمی‌ ترین بناهای تاریخی شهر زنجان و تنها حمام ستون سنگی این شهر بر روی چهار ستون سنگی است و این ستون ها در زمان خود توسط هنرمندان همدانی تراشیده شده است. در ساخت حمام سنتی حاج داداش از آجر، سنگ تراورتن، ملات گچ، ساروج، آهک و کاشی استفاده شده است.

سیستم آب‌ رسانی این بنا از طریق دو یا سه چاه در ضلع شرقی بنا بوسیله دلو از چاه بالا می‌ آمد و در نهایت داخل حوض می‌ ریخت. کاشی‌های فیروزه‌ای، زرد و آبی رنگ حوض حمام واقعا جلوه‌ای رویایی به آن بخشیده‌اند. جالب است بدانید که ستون‌های مارپیچی و خیره کننده حمام سنتی حاج داداش توسط هنرمندانی خبره از شهر همدان تراش شده‌اند.

حمام حاج داداش زنجان
حمام حاج داداش زنجان

اگر دوست دارید که یک وعده غذایی خوشمزه در محیطی دلنشین و تاریخی میل نمایید، هیچ گزینه‌ای بهتر از حمام سنتی حاج داداش زنجان برای شما وجود نخواهد داشت. از این رو، فقط با پرداخت هزینه خورد و خوراکتان می‌توانید ۱ تا ۱.۵ ساعت از زمان خود را در فضای داخلی این مکان دوست داشتنی سپری نمایید.

چطور به حمام و سفره خانه حاج داداش برویم ؟

با توجه به اینکه حمام سنتی حاج داداش زنجان تقریبا در قلب بازار این شهر واقع شده است، دسترسی به آن با استفاده از خودروی شخصی چندان معقول به نظر نمی‌رسد. زیرا هم در طول راه احتمال برخورد به ترافیک سنگین بسیار بالاست و هم اینکه، یافتن جای پارک در این مکان سخت است. بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که از اتوبوس و یا تاکسی برای دسترسی به این مکان استفاده نمایید.

آدرس: استان زنجان، زنجان، راسته پایین بازار بزرگ زنجان، روبروی مسجد میرزایی (قائمی)

ساعت کاری رستوران: همه روزه از ساعت 11:00 تا 23:00

شماره تماس: 33336820/33322020-024 – 09191411278

صفحه اینستاگرام مجموعه: hajdadash_restaurant

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨