حسینیه اعظم شهر زنجان | Zanjan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

حسینیه اعظم زنجان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با حسینیه اعظم زنجان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این حسینیه مهم و تاریخی در زنجان در ادامه با ما همراه باشید.

زنجان یکی از استان‌های ایران است که در شمال غربی ایران قرار گرفته و از مناطق ترک‌‌نشین محسوب می‌شود. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این استان را نمی‌توان نادیده گرفت زیرا زنجان با داشتن آب و هوایی خاص و خنک، به عنوان بهشتی معتدل شناخته می‌شود که هر ساله و به خصوص در تابستان، میزبان عده‌ی کثیری از طبیعت دوستان است. یکی از مکان های مذهبی و مهم این شهر حسینیه اعظم زنجان است.

حسینیه اعظم زنجان (Hosseinieh Azam Zanjan Mosque) از اماکن مذهبی شیعیان و از مراکز سوگواری محرم در ایران و واقع در جنوب شهر زنجان است. از زمان وقف این حسینیه حدود یک قرن گذشته است. این مسجد که مشهور به حسینیه است، هر سال در عصر ۸ محرم برابر با شب تاسوعا، اقدام به برگزاری دسته عزاداری می‌کند. این عزاداری که با حضور جمعیت بسیار زیادی برگزار می‌شود به عنوان دهمین میراث معنوی ایران ثبت شده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


این حسینیه توسط دو تن بنام‌های حاج میرزا محمد نقی و حاج میرزا بابایی وقف گردید. همه ساله روز هشتم محرم دسته عزاداری از این مسجد حرکت می کند. روز هشتم محرم در زنجان به یوم العباس معروف است و علاوه بر مردم زنجان از استان‌های مختلف و افراد عالی‌رتبه کشوری و لشکری در این دسته عزاداری می‌کنند. شرکت‌کنندگان همه ساله چند هزار رأس گاو و گوسفند برای قربانی به این حسینیه هدیه می‌کنند.

عزاداری هشتم محرم

عزاداری ۸ محرم یا شب تاسوعای حسینی مشهورترین و پرجمعیت‌ترین برنامه حسینیه است که همه ساله با حضور صدها هزار نفری مردم به نام و یاد حضرت ابوالفضل العباس(ع) برگزار می‌شود. از این دسته عظیم عزاداری به عنوان بزرگترین تجمع عزاداران حضرت سید الشهداء(ع) در ایران نام برده می‌شود. این روز در تقویم سوگواری محرم زنجان به «یوم الابوالفضل و یوم العباس» معروف است.

حسینیه اعظم زنجان بیشتر به‌ خاطر همین دسته‌ عزاداری که هر سال در هشتمین روز ماه محرم دارد مشهور است. این دسته حرکت خود را از محل حسینیه اعظم شروع می‌کند و معمولا همزمان با اذان مغرب به امامزاده ابراهیم می رسد. در طول مسیر حرکت دسته، نذورات و احشام به صورت زنده و ذبح شده تقدیم دسته عزاداری می‌شود.

بنا به اسناد موجود حسینیه اعظم فقط در یک سال و در مسیر حرکت این دسته نزدیک به ۱۳ هزار راس قربانی تقدیم حسینیه گردید و علاوه بر آن بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان نیز نذورات نقدی مردم تقدیم بارگاه گردید.

حسینیه اعظم زنجان
حسینیه اعظم زنجان

در سال ۱۳۹۱ جمعیت این دسته افزون بر ۵۰۰ هزار نفر است. این دسته و مراسم بزرگ عزاداری در سال ۱۳۸۷ ثبت ملی شده‌ است. همچنین مراسم عزاداری حسینیه اعظم زنجان در تاریخ ۱۵ دی‌ ماه ۸۷ به عنوان دهمین مورد از میراث معنوی ثبت‌ شده در ایران است.

در حال حاضر مجموعه این حسینیه اعظم با بیش از دوازده هزار متر مربع مساحت دارای امکانات و فضاهای متعدد فرهنگی، مذهبی، درمانی و خدماتی از جمله کتابخانه، شبستان های مختلف، دارالشفاء، صندوق قرض الحسنه و… است و از مهمترین مراکز تأثیرگذار فرهنگی و مذهبی شهر زنجان است. همچنین حسینیه اعظم، یکی از مکان های توریست مذهبی زنجان به شمار می رود.

چطور به حسینیه اعظم زنجان برویم ؟

همانطور که در ابتدا گفتیم این حسینیه در جنوب شهر زنجان و در خیابان فردوسی واقع شده است. هم می توانید با ماشین شخصی و هم وسایل نقلیه عمومی به سمت خیابان فردوسی بروید. دسترسی به این مجموعه بسیار راحت است.

آدرس: استان زنجان، زنجان، خیابان فردوسی

وبسایت رسمی حسینیه: haz.ir

صفحه رسمی اینستاگرام: haz.ir

شماره تماس: 02433323030

حسینیه اعظم زنجان
حسینیه اعظم زنجان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨