کوه های رنگی آلاداغ لار کجاست ؟

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

کوه های آلاداغ لار

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با کوه های آلاداغ لار آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این کوه های رنگین کمانی در ادامه با ما همراه باشید.

زنجان یکی از استان‌های ایران است که در شمال غربی ایران قرار گرفته و از مناطق ترک‌‌نشین محسوب می‌شود. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این استان را نمی‌توان نادیده گرفت زیرا زنجان با داشتن آب و هوایی خاص و خنک، به عنوان بهشتی معتدل شناخته می‌شود که هر ساله و به خصوص در تابستان، میزبان عده‌ی کثیری از طبیعت دوستان است. یکی از جاذبه های طبیعی استان زنجان و آذربایجان شرقی کوه های آلاداغ لار است.

کوه های رنگی آلاداغ لار در ۲۵ کیلومتری شمال‌شرق شهر تبریز واقع شده‌اند. این کوه‌ها از ماهنشان زنجان تا شهر میانه در استان آذربایجان شرقی کشیده شده است. وسعت منطقه کوه های رنگی آلاداغ لار حدود 70 کیلومتر مربع می باشد. این کوه های رنگین کمانی از ماهنشان زنجان تا شهرستان میانه و از تبریز تا اهر امتداد می یابند. آلاداغ لار در زبان ترکی از دو واژه آلا و داغ لار تشکل شده است. کلمه آلا به‌ معنی رنگی و داغ لار معنی کوه‌ها را می‌دهد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


دلیل رنگی شدن این کوه ها چیست ؟

وجود حوضچه های سرشار از رسوبات آهن در زمان فرآیند کوه زایی و بالا آمدگی کوه ها و تغییر املاح و تثبیت نوع آنها در رنگ رسوبات باعث شده تا هر گوشه از این کوه ها به رنگی در بیاید. به صورت ساده می توانیم بگوییم که این کوه ها در اثر شرایط اکسیدان (زنگ زدگی) و وفور اکسیژن و ترکیب با این عنصر به رنگ قرمز در آمده اند.

البته برخی رنگ ها نشانه هایی از وجود مواد معدنی نیز دارند به عنوان مثال رنگ سبز نشانه ی ماده معدنی مس است که به دلیل کربناته شدن به این رنگ دیده می شود.

این کوه ها شبیه به «Painted Deserts» در استرالیا و نقاط مشابه در آمریکاست، اما در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر. هرکسی که تجربه‌ی سفر به تبریز از زنجان در نوروز را داشته باشد، در یک مسیر ۲۰ کیلومتری، آلاداغ لار، کوه‌های قرمز، سفید و اخرایی‌رنگ، و همین‌طور شکل‌هایی شبیه به فیلم‌های فضایی را در ۱۲۵ کیلومتری جاده‌ی زنجان- تبریز می‌تواند ببیند. منظره‌ای فوق‌العاده که از دست دادنش اشتباه بزرگی است.

کوه های آلاداغ لار
کوه های آلاداغ لار

بهترین زمان سفر

هر موقعی از سال که از کنار این کوه‌ها بگذرید و مدتی را به گشت‌وگذار در آن‌ها بپردازید مناسب است. با این‌همه، فصل بهار به‌دلیل هوای دل‌پذیر و مطبوعش نسبت به سایر ایام سال مناسب‌تر است.

دیدنی ها و تفریحات 

گشت و گذار در میان کوه ها

گشت و گذار در میان کوه ها به شما فرصت می دهد تا مناظر تازه ای را کشف کنید و نمایش رنگ های شکوهمند را به تماشا بنشینید. به هر گوشه ای که بروید تصویری تازه می بینید که به رنگی متفاوت در آمده و خود را به نمایش گذاشته است.

عکاسی

وجود رنگ های مختلف به ویژه رنگ مسی و زرد باعث شده تا این کوه ها به یکی از سوژه های خوب برای عکاسی تبدیل شوند چرا که  در شرایط نور مناسب و هوای گرم می توان زیباترین تصاویر را از آنها ثبت نمود. پس دوربینتان را در این سفر فراموش نکنید.

آب راهه ها

گاهی در میان این کوه ها آب راهه هایی جریان می یابند و شکل خاصی را به آنها می بخشند. انعکاس زیبایی کوه ها در آب یکی از شگفت انگیز ترین تصاویر طبیعت را پیش روی شما قرار می دهد.

کوه های آلاداغ لار
کوه های آلاداغ لار

چطور از کوه های آلاداغ لار بازدید کنیم ؟

کوه های آلاداغ لار از ماهنشان زنجان تا شهر میانه در شمال غرب ایران کشیده شده است. برای دسترسی به این جای دیدنی باید از شهر زنجان به‌ سمت ماهنشان حرکت کنید. پس از عبور از ماهنشان و در مسیر این ماهنشان به میانه، می‌توانید این تپه‌های رنگین را مشاهده کنید.

البته همانطور که گفتیم این کوه‌ها فقط منحصر به استان زنجان نیست. در جاده تبریز به اهر و در ۲۵ کیلومتری تبریز هم واقع شده است که به آن کوه های آلاداغ لار تبریز گفته می‌شود.

آدرس: 25 کیلومتری شمال شرقی تبریز، اتوبان میانه به زنجان

کوه های آلاداغ لار
کوه های آلاداغ لار

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨