دودکش جن ، جاذبه ای عجیب در زنجان | Zanjan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دودکش جن زنجان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با دودکش جن زنجان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این جاذبه عحیب و دیدنی در زنجان در ادامه با ما همراه باشید.

زنجان یکی از استان‌های ایران است که در شمال غربی ایران قرار گرفته و از مناطق ترک‌‌نشین محسوب می‌شود. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این استان را نمی‌توان نادیده گرفت زیرا زنجان با داشتن آب و هوایی خاص و خنک، به عنوان بهشتی معتدل شناخته می‌شود که هر ساله و به خصوص در تابستان، میزبان عده‌ی کثیری از طبیعت دوستان است. یکی از جاذبه های عجیب این استان دودکش جن در شهر ماهنشان زنجان است.

دودکش‌ جن (Jinn’s Chimney) یکی از جاذبه های عجیب و بی نظیر در استان زنجان است که در ۲۰ کیلومتری شهر ماهنشان و ۱۵۰ کیلومتری مرکز استان یعنی زنجان قرار دارند و ماهنشان را به یکی از بهترین مقاصد ژئوتوریسم در ایران تبدیل کرده‌اند. این دودکش ها ستون‌هایی از جنس خاک رس هستند که تخته سنگ‌های بزرگ و صافی روی آن‌ها قرار دارد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


شاید از خود این سوال را بپرسید که چرا محلی ها به این دودکش ها «دودکش جن» می گویند؟ چون در گذشته ساخت هر بنایی که برای انسان سخت بوده را به جن و دیو نسبت می دادند. به همین دلیل این نام از گذشته های دور بر روی هودوها مانده است.

این ستون‌های بلند که در اثر فرسایش طولانی مدت به وجود آمده‌اند، تخته سنگی مسطح در بالای خود دارند که ظاهری شبیه دودکش را به آن‌ها داده است. به چنین پدیده‌های طبیعی در علم زمین‌شناسی هودو (Hoodoo) می‌گویند. هودو در واقع سنگی شبیه قارچ است که در اثر فرسایش شکلی شبیه مناره بلند و نازک پیدا کرده و سنگ دیگری روی آن قرار گرفته است.

دودکش جن زنجان
دودکش جن زنجان

این دودکش های زمین‌شناختی که ممکن است از ۱/۵ تا ۴۵ متر بلندا داشته باشند، معمولا دربردارنده سنگ‌های نرم هستند که بر روی آن سنگ‌های سخت‌تر و کمترفرسوده‌ای قرار گرفته که خود آن‌ها را در برابر عناصر فرساینده نگهداری می‌کند. این پدیده عموما در سنگ‌های رسوبی یا سنگ‌های آتشفشانی دیده می‌شود.

نمونه های مشابه در ایران و جهان

تعداد قابل توجهی از این دودکش ها در ایران و محور میناب- جاسک وجود دارد. دودکش پری در روستای وردیج (نزدیک منطقه وردآورد) در استان تهران نمونه‌ای دیگر از آنهاست. اما شناخته‌شده‌ترین و عجیب‌ترین آن‌ها در ایران، همان طور که معرفی شد در شهرستان ماهنشان زنجان است که مردم محلی آن را «دودکش جن» می‌نامند.

از جاهای دیگری که در ماهنشان می‌توانید این پدیده‌ زیبا را ببینید قلعه بهستان است که به آن تخت دیو و کهن دژ هم می‌گویند. این قلعه‌ افسانه‌ای با معماری دستکند و بی‌نظیر در دل کوه، در مسیر رودخانه‌ی قزل اوزن جای گرفته است و از آثار ملی کشور به شمار می‌رود. شکل ظاهری بیرون قلعه به گونه‌ی است که شبیه دیواره‌ای از دودکش‌های به هم چسبیده و تعدادی دودکش‌های جدا است و شما را به یاد قلعه‌های اسرارآمیز فیلم‌ها و قصه‌ها خواهد انداخت.

این پدیده بیشتر در آمریکا دیده می‌شود. تصاویر آن‌ها در «برایس کنیون» بسیار مشهور است. در غرب رودخانهٔ می‌سی‌سی‌پی و شرق کوه‌های راکی آمریکا و کانادا هم این دودکش ها دیده شده‌اند. در کپه داغ‌های ترکیه مردم در درون آن‌ها زندگی می‌کنند. همچنین در بخش فرانسوی کوه‌های آلپ، در صربستان و تایوان نیز وجود دارند.

اگرچه این منطقه در ایران از نظر ژئوتوریست ها و زمین شناسان بسیار جذاب است و نامش در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است اما در معرض فرسایش و تخریب شدید است و هیچگونه حفاظتی از آن صورت نمی‌گیرد.

دودکش جن زنجان
دودکش جن زنجان

جاذبه های اطراف

  • کوه‌های آلاداغلار
  • قلعه بهستان (تخت جن)
  • چشمه‌های آبگرم ماهنشان
  • دریاچه پری ماهنشان
  • قلعه کل بلاغی
  • منطقه قارقالان
  • روستای مادآباد

چطور به دودکش جن زنجان برویم ؟

برای رسیدن به دودکش جن وارد آزادراه زنجان-تبریز شوید. ۳۵ کیلومتر که از زنجان دور شدید، خروجی ماهنشان را در منطقه‌ای به نام «نیک‌پی» خواهید دید و باید این مسیر را در پیش بگیرید. این جاده در ضلع جنوبی آزادراه است و ۶۰ کیلومتر که در آن برانید، قبل از ماهنشان به بهستان می‌رسید. پس از رسیدن به سه راهی «ایلی‌بلاغ» مسیر را به‌ سمت ماهنشان ادامه دهید و روستای «میرآخور» را هم رد کنید.

وقتی از روی پل قزل اوزن عبور کردید، بلافاصله جاده‌ فرعی سمت چپ‌تان را انتخاب کنید که از روستاهای «سریک» و «تک‌آغاج» گذر می‌کند و در نهایت از روستای بهستان رد شوید. بعد از طی این مسیر به قلعه بهستان می‌رسید که با پشت سر گذاشتن این قلعه،‌ شاهد منطقه‌ای زیبا پر از دودکش‌های جن خواهید بود.

آدرس: استان زنجان، ماهنشان، ۲۰ کیلومتری ماهنشان، نزدیکی روستای ایگلی بلاغ

دودکش جن زنجان
دودکش جن زنجان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨