بهترین جاهای دیدنی ارومیه ، آذربایجان غربی | Urmia

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

بهترین جاهای دیدنی ارومیه

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با بهترین جاهای دیدنی ارومیه آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با بهترین جاذبه های این شهر زیبا در شمال غرب ایران در ادامه با ما باشید.

ارومیه یکی از کلان‌شهرهای ایران، مرکز استان آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه در شمال غربی ایران که در منطقه آذربایجان واقع شده‌ است. ارومیه یکی از شهرهای محبوب و زیبای ایران است و جاذبه های آن آنقدر زیاد است که در قالب یک مقاله نمی گنجد. ما لیستی از بهترین جاهای دیدنی ارومیه را برای شما آماده کرده ایم.

این شهر در سده‌های گذشته رخدادها و حوادث متعددی از قبیل اشغال توسط عثمانی‌ها و روس‌ها را تجربه کرده‌ است و به سبب موقعیت مناسبی که در میان شاهراه ارتباطی قفقاز، میان‌رودان و آسیای صغیر داشته در گذشته از مراکز تجاری منطقه به‌شمار می‌رفته‌ است. از معروفت ترین سوغات اورمیه می توان به نقل این شهر اشاره نمود.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


بهترین جاهای دیدنی ارومیه

جاذبه های دیدنی و گردشگری ارومیه را می توان به دو دسته جاذبه های طبیعی و جاذبه های تاریخی شامل بازارها و ساختمان های تاریخی تقسیم کرد که در ادامه به تفکیک از آنها نام میبریم.

جاذبه های طبیعی

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه بین دو استان آذربایجان شرقی و غربی و در ۱۷ کیلومتری شرق ارومیه (شمال غرب ایران) قرار گرفته است. نگین فیروزه ای ایران، که نام شهر ارومیه نیز هم نام این دریاچه می باشد، امروزه شبیه کویر ارومیه شده است. از نام های دیگر این دریاچه (مانند خود شهر ارومیه) می توان به چی چست، کبودان و رضائیه اشاره کرد. این دریاچه با وسعت حدود ۴۸۱۰ کیلومتر مربع، طول ۱۳۰-۱۴۰ کیلومتر، عرض ۱۵-۲۰ کیلومتر و عمق متوسط ۶-۱۵ متر، بزرگ ترین سطح آبی کشور، شورترین دریاچه دائمی ایران، دومین دریاچه آب شور دنیا و یکی از دریاچه های فوق اشباع از نمک دنیا شبیه دریاچه بزرگ نمک آمریکا (Great Salt Lake) می باشد.

بهترین جاهای دیدنی ارومیه
بهترین جاهای دیدنی ارومیه

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو در جوار دریاچه ارومیه نیز قرار دارد اما سال ها بود که گردش زیادی به آنجا صورت نمی گرفت اما رفته رفته با اتفاقاتی ناگواری که برای دریاچه ارومیه افتاد، این دریاچه هم تبدیل به یکی از مناطق گردشگری پربازدید شهر ارومیه شد. از جاذبه های دریاچه مارمیشو طبیعت فوق العاده زیبا و کوهستانی این منطقه است اما توصیه می شود کهدر فصل تابستان که بهترین فصل بازدید از دریاچه است به این منطقه مراجعه کنید، البته در فصل بهار هم می توانید به این منطقه بروید ولی در فصل زمستان به دلیل برودت دما و هوای بسیار سرد این منطقه پیشنهاد می شود به این دریاچه سفر نکنید.

قلعه کاظم داشی

قلعه کاظم‌داشی از دور شبیه جزیره‌ای سنگی دیده می‌شود. قدیم‌ها که دریاچه پر آب بود قلعه به صورت شبه‌جزیره‌ای در دریاچه ارومیه قرار داشت، اما امروز بیشتر آن در خشکی قرار گرفته. این قلعه در دلش داستان‌ها و اتفاق‌های تاریخی زیادی را جا داده است. روایت است که هلاکوخان مغول اموال قیمتی‌اش را در این قلعه پنهان کرده بود. این قلعه در زمان‌های مختلف پناهگاه ساکنان هفت روستای اطراف بوده و اسمش را از کاظم خان فرمانده شجاع محافظ روستا گرفته است. در زمان جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم هم از این قلعه به عنوان پناهگاه استفاده می‌شده است.

بهترین جاهای دیدنی ارومیه
بهترین جاهای دیدنی ارومیه

آبشار سوله دوکل 

آبشار سوله دوکل از دیگر مکان های دیدنی ارومیه است، این آبشار که به دیزج هم معروف است، یکی از بلندترین آبشار های ایران است و منظره فوق العاده زیبایی دارد. و بیشتر سال گردشگران زیادی به این مکان سر میزند و از محیط فوق العاده این آبشار لذت می برند. این آبشار در دامنه کوه دالانپر در نوار مرزی ایران ترکیه و عراق قرار گرفته است. جالب است بدانید این کوه متعلق به سه کشور ایران و عراق و ترکیه است.

ییلاق سیلوانا

ییلاق سیلوانا متعلق به منطقه سیلواناست و آب شدن طبیعی برف های کوهستان منجر به ایجاد دریاچه ها و چشمه هایی شده است که این منطقه بکر را دیدنی تر کرده اند. از جاذبه های این مکان بکر بودن و اکسیژن آن است زیرا سیلوانا یکی از ۱۹ منطقه جهان است که دارای اکسیژن خالص اند. به علاوه مرغوب ترین عسل طبیعی ایران نیز در این منطقه تولید می شود. در فصل تابستان، این ییلاق مکان تفریحی- گردشگری مناسبی برای گردشگران و علاقه مندان به طبیعت گردی است.

بهترین جاهای دیدنی ارومیه
بهترین جاهای دیدنی ارومیه

کوه و دریاچه دالامپر

کوه و دریاچه دالامپر از بکرترین نقاط ایران است و یخچال هایی چندین هزار ساله دارد. این کوه در مرز ایران، عراق و ترکیه قرار دارد و در واقع نقطه صفر مرزی است به طوری که قله کوه دالامپر به هر سه کشور تعلق دارد. از دریاچه های این کوه می توان دالامپر، دیمهک، مامه شیخ را نام برد. هم چنین در اینجا آبشار بزرگی با نام سوله دوکل یا آبشار مه آلود قرار دارد که از فروریختن آب حاصل از ذوب شدن برف های کوه دالامپر ایجاد می شود. به علاوه از قله این کوه می توان خاک هر سه کشور ایران، عراق و ترکیه را دید. کوه دالامپر به علت آب و هوای کوهستانی در تابستان می تواند جوابگوی مسافران و گردشگران باشد.

پیست اسکی خوشاکو 

پیست اسکی خوشاکو ارومیه نیز یکی دیگر از جاذبه های شهر ارومیه است، این پیست که همه سال در فصل زمستان پر از گردشگران ایرانی و خارجی است، به دلیل طبیعت بسیار زیبا غیر از اسکی بازان، گردشگران زیادی را گرد خود جمع می کند. اما اگر به منظور اسکی کردن به این مکان مراجعه می کنید، باید توجه داشته باشید که این پیست صرفا روز های جمعه از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر پذیرای علاقه مندان به ورزش اسکی می باشد.

بهترین جاهای دیدنی ارومیه
بهترین جاهای دیدنی ارومیه

دره‌ ی قاسملو

دره قاسملو یا خان دره سی از پربازدیدترین جاذبه های شهر ارومیه محسوب می گردد و سالانه گردشگران زیادی به این مکان سر میزند این دره نیز یکی از تفریگاه های مهم ارومیه به شمار می رود. از دلایل گردش پذیر بودن این جاذبه، مناظر و چشم‌ انداز های طبیعی و همچنین چشمه‌‌ هایی است که در داخل باغ‌‌ ها و دره‌‌ ها پیداست. بهترین فصل بازدید از دره قاسملو ارومیه فصول بهار و تابستان است.

چشمه آب گرم هفت آباد

چشمه آب گرم هفت آباد ارومیه در ۴۵ کیلومتری شهر ارومیه و در روستایی به نام هفت آباد واقع شده است. از جاذبه های این مکان نیز می توان دامنه های بسیار زیبای اطراف آن را نام برد، همچنین یک کوه آتشفشان غیرفعال در نزدیکی این چشمه قرار دارد که موجب شده تا زیبایی های این مکان دو چندان شود، این مکان بسیار گردش پذیر است و اکثر مسافران که به ارومیه سفر می کنند به این منطقه سری می زنند. چشمه آب گرم هفت آباد در روزهای گرم تابستان پذیرای مهمانان و گردشگرانی بسیاری است که قصد دارند خاطره خوبی از سفر خود داشته باشند.

بهترین جاهای دیدنی ارومیه
بهترین جاهای دیدنی ارومیه

جاذبه های تاریخی 

ساختمان شهرداری ارومیه

عمارت شهرداری ارومیه در میدان ایالت و خیابان امام قرار دارد. این ساختمان در زمان رضاشاه همان طور که نام شهر به رضائیه تغییر پیدا کرده بود با نام شهرداری رضائیه خوانده می شد. سالن بزرگ شهرداری ارومیه محل اجتماعات بزرگ این شهر است که در زمان رضاشاه و با دو ساختمان ساخته شده است. یک ساختمان داخل باغ قرار دارد که محل سکونت استاندار است و ساختمان دیگر مشرف به میدان ایالت است که ادارات شهرداری و استانداری در آن قرار دارد.

بازار تاریخی ارومیه

بازار ارومیه که از گذشته دور یکی از پرطرفدارترین بازار های ایران و جاذبه های شهر ارومیه محسوب می شود، دارای معماری می باشد که به دوران صفویه باز می گردد این بازار یکی از بازار های است که معماری قدیمی خود را تا کنون حفظ کرده است و بخاطر همین موضوع عامل علاقه مندی بسیاری نیز شده است. این بازار تقریبا ۱۰۰۰ مغازه مخلتف دارد که تنوع خیلی خوبی برای یک بازار به حساب می آید. اگر به ارومیه رفتتید حتمان به این بازار سری بزنید.

بهترین جاهای دیدنی ارومیه
بهترین جاهای دیدنی ارومیه

موزه ارومیه

موزه ارومیه یک جاذبه فوق العاده دیدنی و یکی از بهترین موزه های ایران به شمار می رود. در نظر داشته باشید که اگر به ارومیه سفر می کنید حتما به موزه این شهر سری بزنید. موزه ارومیه از سال ۱۳۴۶ شروع به کار کرده است و دارای اشیای باستانی و تاریخی دوره های مختلف تاریخی می باشد. همچنین در این موزه کتاب های خطی گران بهایی نیز به چشم می خورد که با دیدن آن ها شگفت زده می شوید. آثار بسیار زیادی دیگری هم در این موزه وجود دارد. ولی در این بخش فرصت پرداختن به همه و توضیح یک به یک آنها نیست، این فرصت از آن شماست تا به این موزه مراجعه کنید و از دیدنش لذت ببرید.

برج سه گنبد

سه‌ گنبد ارومیه نام برجی در جنوب شرقی شهر است. این بنا در واقع آرامگاه بوده و در سال ۵۸۰ قمری ساخته شده است. این بنا در واقع آرامگاهی است که قدمتش به زمان سلجوقی برمی گردد و به شکل استوانه ای مدور از سنگ و آجر بنا شده است. قسمت های پایینی این برج تا بلندای حدود ۶.۳ متر با سنگ های تراش خورده خاکستری پوشیده شده اما از این بخش به بالا تمامی بنا با آجرهای چهارگوش ساخته شده است.

کلیسای ننه مریم

کلیسای ننه مریم یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای جهان است که عده‌ای قدمتش را به دوران ساسانی نسبت می‌دهند و بنا به روایتی در گذشته این کلیسا آتشکده بوده و ۳ تن از موبدان هنگام تولد مسیح ستاره‌ایی درخشان را در حرکت به سمت شرق می‌بینند و آن را نشانه تولد منجی‌ دانسته و به سمت اورشلیم می‌روند. موبدان بعد از بازگشت آتشکده را به کلیسا تبدیل کرده و تبلیغ مسیحیت را شروع می‌کنند. فضای داخلی کلیسا شباهت چندانی به تصویری که از کلیساها داریم ندارد و با قالی‌های دست‌باف مفروش شده و در آن صندلی‌های زیادی وجود ندارد. کلیسای ننه مریم را با اسم کلیسای شرق آشور هم می‌شناسند.

بهترین جاهای دیدنی ارومیه
بهترین جاهای دیدنی ارومیه

کلیسای مارسرگیز

کلیسای مارسرگیز ارومیه را هم مثل کلیسای ننه مریم به دوران ساسانی نسبت می‌دهند. بنای کلیسای مارسرگیز کاملا از سنگ ساخته  شده و بسیار مستحکم است. کلیساهای هوانس مقدس، مار دانیال، سورپ سرکیس، کلیسای مارگیور کیس، مارتوما از دیگر کلیساهای ارومیه هستند.

قلعه بانک

قلعه بانک یکی از قلعه های تاریخی ارومیه می باشد. این قلعه یک بنای چهار طبقه است که در بالای کوه واقع شده است و به شکل مخروط می باشد و به بخش صومای برادوست شهر ارومیه تعلق دارد. این قلعه یکی از زیباترین مکان های تاریخی می باشد که یادآور تاریخ است و حال و هوای آن مانند سفر به زمان است و بازدید از آن قطعا باید یکی از برنامه های شما باشد.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨