آبشار زیبای سوله دوکل ارومیه | Urmia

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

آبشار سوله دوکل ارومیه

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با آبشار سوله دوکل ارومیه آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این آبشار زیبا در استان آذربایجان غربی در ادامه با ما باشید.

آذربایجان غربی یکی از استان های مرزی ایران و مرکز آن شهر زیبای ارومیه است. استان آذربایجان غربی تنها استان هم مرز با کشور ترکیه است. بخش جنوبی آن اغلب کردنشین بوده و به نام مکریان شناخته می‌شود. موقعیت این استان و هم جواری اش با کشور ترکیه باعث شده که این استان از طبیعت بسیار زیبایی برخوردار باشد. یکی از جاذبه های طبیعی زیبا در این استان آبشار سوله دوکل است.

آبشار سوله دوکل (Sula Dukal Waterfall) از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران است و در دامنه کوه دالامپر، در منطقه مرگور، حدود 60 کیلومتری ارومیه واقع شده است. روستایی نیز به همین نام در جوار آبشار قرار دارد. این آبشار در یک منطقه بکر و خوش آب‌وهوای مرزی بین ایران، عراق و ترکیه قرار دارد. نام محلی این آبشار، آبشار دیزج است. نزدیک ترین روستاها به این آبشار نیز روستای مرگور  و سپس روستای سوله دوکل نام دارند. این آبشار از رودخانه باراندوزچای سرچشمه می‌گیرد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


کوه دالامپر یک کوه مرزی با ارتفاع 3400 متر است که در بین مرزهای ایران، عراق و ترکیه قرار دارد. در واقع قله این کوه به‌ عنوان منطقه مرزی مشترک بین این سه کشور است. کوه دالامپر در منطقه سیلوانا واقع‌ شده است. سیلوانا به معنی محل پرواز عقاب‌ها است. از این منطقه به‌ عنوان یکی از چندین منطقه بکر ایران نام‌ برده می‌شود.

آبشار سوله دوکل نیز از بلندای صخره های زیبا و پرابهت این ارتفاعات فرومی ریزد. این آبشار زیبا چیزی قریب به 40 متر ارتفاع و در حدود 10 متر عرض داشته و حجم آب آن به خصوص در ابتدای بهار بسیار زیاد است به طوری که صدایی مهیب از این آبشار به گوش می رسد. دریاچه دالامپر در 10 کیلومتری آبشار سوله دوکل نیز از دیدنی‌های این منطقه به حساب می‌آید.

علت نامگذاری آبشار

نام آبشار سوله دوکل از زبان کردی الهام گرفته و به معنی آبشار دود است. آب از ارتفاع بالا روی تخته‌سنگ‌های پایین آبشار سقوط می‌کند و صدای مهیبی ایجاد می‌کند. براثر سقوط از قطرات ریز آب در هوا پراکنده‌شده و هاله‌های دود مانند را تشکیل می‌دهند. علت نام‌گذاری این آبشار نیز شکل دودی این آبشار است. یکی از دلایل بکر بودن و عالی بودن آبشار سوله دوکل ارتفاع بالای آن بوده که آب را از ارتفاعی بیش از 3487 متری به سمت پایین کوه سرازیر می‌کند.

بهترین فصل سفر

بهترین فصل بازدید از این آبشار زیبا فصل بهار است، در این فصل برف‌های زمستانی در حال آب شدن بوده و حجم آب زیادی از آبشار سرازیر می‌شود. در بعضی از ماه‌های سال شما می‌توانید عشایر را در نزدیکی مراتع آبشار سوله دوکل مشاهده کنید. مسیر دسترسی به این آبشار در ماه‌های سرد سال و در فصل‌های پاییز و زمستان بسیار ناهموار و سخت می‌شود.

آبشار سوله دوکل ارومیه - عکس از: Aminaalavi
آبشار سوله دوکل ارومیه – عکس از: Aminaalavi

پوشش جانوری منطقه

یکی از این جانوران عقاب‌های زیبا هستند که می‌توان آن‌ها را بر فراز آسمان مشاهده کرد. همچنین گرگ ، سمندر کردستانی، روباه، بزکوهی نیز به‌عنوان جانداران این منطقه وجود خواهند داشت. انواع خرگوش و دیگر جوندگان نیز به‌وفور در این منطقه یافت می‌شوند.

امکانات رفاهی

این آبشار در یک منطقه بکر قرار دارد. تنها مسیر دسترسی به آن نیز جاده خاکی بوده که در بعضی از مواقع سال ناهموار است. تنها اماکن رفاهی که در نزدیکی آبشار ایجادشده یک پارکینگ خودرو است. با توجه به وجود آب فراوان در این منطقه دشت‌ها و مراتع کنار آبشار سبز و زیبا است. برای اسکان در این دشت‌ها باید از چادر استفاده کنید. همچنین امکانات بهداشتی و یا امکانات اورژانسی و درمانی در نزدیکی آبشار وجود ندارد.

چطور به آبشار سوله دوکل برویم ؟

فاصله این آبشار تا ارومیه نزدیک به 60 کیلومتر است. برای رسیدن به این آبشار زیبا شما می‌توانید از مسیر ارومیه به سمت این آبشار حرکت کنید. همچنین مسیر دیگری از سمت اشنویه برای دسترسی به این آبشار وجود دارد. بهترین وسیله برای این مسیر خودروهای شاسی‌بلند و آفرود هستند، اما خودروهای سواری نیز می‌توانند از پس مسیر پرپیچ‌وخم و ناهموار آبشار برآیند.

برای رسیدن به این آبشار می توانید از مسیر شهر ارومیه به سمت جاده بند حرکت کرده و پس از پشت سر گذاشتن سد مشهور شهرچایی مسیر را ادامه داده تا به سه راهی راژان برسید. در این سه راهی مسیر سمت چپ را که به سوی زیوه می رود پیش رو گرفته و در مسیر پیش رو با مشاهده تابلوی روستای هاشم آباد، زیوه و دیزج عازم روستای دیزج می شویم. پس از گذر از دهیاری دیزج و مرگور به روستای گسیان و سپس روستای کوله بی و در نهایت روستای سوله دوکل خواهید رسید. در بین راه حتما تابلوی آبشار سوله دوکل را خواهید دید.

یکی دیگر از مسیرهای دسترسی از شهر اشنویه است که پس از رسیدن به روستای گسیان باقی مسیر همانند مسیر اولی است. مسیر دسترسی به این آبشار تا رسیدن به روستای کوله بی کاملا آسفالت است اما از انتهای این مسیر به بعد با مسیر نسبتا ناهموار و خاکی روبرو هستید. دسترسی به آبشار پس از پارک وسیله نقلیه در پارکینگ نزدیک آبشار نیازمند اندکی پیاده روی است.

آدرس: استان آذربایجان غربی، 60 کیلومتری ارومیه، منطقه مرگور، دامنه کوه دالامپر

آبشار سوله دوکل ارومیه
آبشار سوله دوکل ارومیه

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨