کلیسای جامع سنت ساوا
کلیسای جامع سنت ساوا

کلیسای جامع سنت ساوا بلگراد ، صربستان | Serbia

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

کلیسای جامع سنت ساوا

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ توریست شما را با کلیسای جامع سنت ساوا بلگراد در کشور صربستان آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

از میان تمام مناطق دیدنی که در صربستان وجود دارد کلیسای جامع سنت ساوا از شاهکارهای معماری صربستان  است که بازدید از آن را نباید از دست بدهید. این کلیسا از بزرگترین کلیساهای ارتدوکس در دنیاست . کلیسایی مجلل و بزرگ در شهر بلگراد که زیباییش همه را غافلگیر خواهد کرد. الکساندر در وکو و برانکو پشیچ دو معمار حرفه ای این سازه ی زیبا و عظیم هستند. این کلیسا یکی از بزرگترین کلیسا های ارتودوکس جهان می باشد. کلیسای سنت ساوا در قسمت غربی میدان Svetosavski در شهر بلگراد، در صربستان قرار دارد.

فضای داخلی این کلیسای ارتدوکس توسط سنگ‎ های صیقل خورده براق بسیار جذاب ساخته شده است که زیبایی ویژه ای را به فضای آن بخشیده و گنبدهای طلایی ‌اش این شکوه و عظمت را چندین هزار برابر کرده است ، از طرفی این کلیسا در مکانی قرار گرفته که توسط پیاده ‌روهای عریض ، حوض‌ های زیبا و باغ‌ های پوشیده از درختان سبز و بکر محاصره است که هر گردشگری را محصور زیبایی خود می کند.

کلیسای جامع سنت ساوا

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


معماری کلیسای سنت ساوا

ساخت کلیسای سنت ساوا در سال ۱۹۳۵ آغاز گردید و آن را بر اساس طراحی ‌های معماران زبردست و معروف صربستانی همچون ” بوگدان نستروویچ ( Bogdan Nestorovic ) ” و ” الکساندر دروکو ( Aleksandar Deroko ) ” انجام شده است و جالب است بدانید که روند ساخت به خاطر جنگ جهانی دوم و بمباران شهر بلگراد و بعده ها به خاطر حکومت کمونیستی متوقف شده و تا سال ۱۹۸۵ میلادی نیز ادامه پیدا نکرد و در ضمن فضای داخل کلیسا را از سنگ‌ هایی که بومی ها اهدا کرده بودند ساخته شد ، اما سر در ورودی از مرمر سفید شگفت انگیز و گرانیت تزئین شد و گنبدهای با شکوهی که صلیب‌ های طلایی درخشانی دارند بسیار خیره کننده و مبهوت کننده هستند که شما محو آن خواهید شد.

عرض کلیسا از شرق تا غرب ۹۱ متر و از شمال تا جنوب ۸۱ متر می باشد و ارتفاع گنبد نیز ۷۰ متر و صلیب روی آن ۱۲ متر هستند و مهم است بدانید که کلیسا به طور کل ۱۸ صلیب طلا در ابعاد گوناگون و ۴۹ ناقوس را در خود جای داده است و با توجه به بلندی بنا و محل قرار گیری آن از سطح دریا ، کلیسا از تمام نقاط شهر قابل مشاهده است.

مساحت کلیسای سنت ساوا حدود ۳۵۰۰ متر مربع در طبقه همکف و ۱۵۰۰ متر مربع در طبقه اول بوده و راهروی اصلی کلیسا در هر زمانی می‌تواند ۱۰,۰۰۰ نفر را میزبانی نماید و سه بخش مخصوص همسرایان نیز می ‌توانند ۸۰۰ نفر را جای دهد که در زیر زمین با مساحت ۱۸۰۰ متر مربع : سرداب ، خزانه سنت ساوا و مقبره سنت لازار ( Lazar ) قرار گرفته است.

کلیسای جامع سنت ساوا

تاریخچه ی ساخت کلیسا

این کلیسا در واقع مقبره ای برای سنت ساوا بوده و به عنوان نمادی برای سپاسگزاری از او که از ارزش والایی در بین صرب ها برخوردار است و او را به نام ساوای مقدس می خوانند، ساخته شد. ساوا یکی از تاثیر گذارترین افراد در تاریخ قرون وسطی صربستان می باشد.

زمانی که عثمانی ها به صربستان حمله می کنند از آنجایی که از ارزش و احترام ساوا در بین مردم صربستان آگاه بودند برای تضعیف روحیه ی آنها به دستور وزیر اعظم عثمانی بقایای جسد سنت ساوا را از تابوت بیرون کشیدند و آن را آتش زدند بدین ترتیب یکی از تلخترین حوادث تاریخ صربستان به وقوع پیوست.

پس از گذشت سالیان طولانی از این واقعه در قرن نوزدهم میلادی گروهی تصمیم گرفتند در محلی که جسد ساوا سوزانده شده مقبره ای به عنوان یاد بود برای او بنا کنند چند سال طول کشید تا طرحی برای این مقبره انتخاب کنند و کار ساخت را شروع کنند اما دیری نپایید که جنگ بالکان و پس از آن جنگ جهانی اول آغاز شد و تمام فعالیت های اولیه ساخت و ساز از بین رفت، پس از اتمام این جنگها مجددا به فکر احداث بنایی جدید در این محل افتادند اما با این تفاوت که دیگر نامی از ساخت مقبره نبود و هدف به ساخت کلیسا تغییر کرده بود.

کلیسای جامع سنت ساوا

سرانجام با بررسی چندین طرح پیشنهادی و انتخاب بهترین طرح در سال 1935 ساخت کلیسای سنت ساوا توسط مطرح ترین معماران صربی کلید خورد اما این بار با جنگ جهانی دوم و پس از آن با حکومت کمونیستی روبه رو شدند که کار ساخت برای 50 سال به طور کامل متوقف شد، سپس در سال 1985 کار ساخت با کمکهای مردمی و نذورات آنها مجددا از سر گرفته شد و تا سال 2004 به طول انجامید یکی از دلایل طولانی شدن ساخت و تکمیل کلیسا این بوده که با کمک های مردمی و به آرامی پیش می رفت البته همچنان این کلیسا تحت بازسازی قرار دارد اما کار بیشتر قسمت های آن به اتمام رسیده است.

امروزه این کلیسا در قلب های مردم صربستان از اهمیت زیادی برخوردار است. از بزرگترین تجمعات مردم در مقابل کلیسا می توان به شب کریسمس اشاره کرد. سالانه هزاران تن از پیروان آئین مسیحیت آتش روشن کرده گرد هم جمع می شوند و در نیمه شب تولد عیسی مسیح را جشن میگیرند. از دیگر گرد رویداد های  مقابل این کلیسا جشن سال نوی ارتودوکس ها می باشد که با رقص و آتش بازی و موزیک و شادی همراه است.



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)