دره قاسملو ارومیه ، طبیعتی بکر و زیبا | Urmia

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دره قاسملو ارومیه

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با دره قاسملو ارومیه آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این منطقه زیبا در استان آذربایجان غربی در ادامه با ما باشید.

آذربایجان غربی یکی از استان های مرزی ایران و مرکز آن شهر زیبای ارومیه است. استان آذربایجان غربی تنها استان هم مرز با کشور ترکیه است. بخش جنوبی آن اغلب کردنشین بوده و به نام مکریان شناخته می‌شود. موقعیت این استان و هم جواری اش با کشور ترکیه باعث شده که این استان از طبیعت بسیار زیبایی برخوردار باشد. یکی از مناطق طبیعی زیبا و دیدنی این استان دره قاسملو است.

دره قاسملو (Darreh-ye Qasemlu) که با نام های خان دره سی یا شهیدلر دره سی (دره شهدا) نیز شناخته می شود، در محور جاده ارومیه-اشنویه و در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی ارومیه قرار دارد. وجود رودخانه‌های باراندوز و شهدا و جویبارها و چشمه‌های متعدد بزرگ و کوچک و همچنین پوشش جنگلی و گیاهی، دره شهدا را علاوه بر زیستگاه وحوش به یک منطقه تفریحی و گردشگری و از تفرجگاهای ارومیه مبدل ساخته‌ است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


دره قاسملو چشم‌اندازی تماشایی دارد و در ۳۵ هزار هکتار مساحت خود، فضایی صخره‌ای و کوهستانی با تپه ماهورهای تماشایی را در خود جای داده است و چشمه‌هایی که در آن سر از زمین برآورده‌اند و دو رودخانه که از میان این دره می‌گذرند، موجب سرسبزی و طراوت منطقه می‌شوند. در دره قاسملو، باغ‌ها و پوشش‌های گیاهی تماشایی به چشم می‌خورد و به ویژه درختان سیب این خطه بسیار مورد توجه قرار دارند.

دره قاسملو ارومیه
دره قاسملو ارومیه

بد نیست بدانید کوهنوردی و صخره‌نوردی از تفریحات محبوب در دره قاسملو به حساب می‌آید؛ اما عبور از بعضی نقاط این خطه به شدت چالش برانگیز و دشوار است و شاید حرفه‌ای‌ترین کوهنوردان را هم دچار مشکل کند. بسیاری از افراد هم حاضرند پیمایشی طولانی و دشوار برای رسیدن به آبشاری که در قلب دره قاسملو پنهان شده داشته باشند و در نهایت، زیر آب خنک این آبشار تنی تازه کنند.

حاشیه رودخانه باراندوز هم با پوشش گیاهی چشم نواز و سرسبز خودش در کنار انبوه درختان کهنسال و تنهای خشکیده و خم شده درختان قدیمی  یکی از محبوب ترین بخش های این دره برای کمپ زدن و استراحت گردشگران است. آب و هوای مطبوع و خنک این دره نیز سبب شده تا در فصل تابستان شاهد حضور گردشگران بسیاری از نقاط دور و نزدیک در این دره استثنایی باشیم. بهترین فصل بازدید از دره قاسملو ارومیه فصل بهار و تابستان است.

باید اشاره کنیم که دره قاسملو، یک منطقه شکار ممنوع به حساب می‌آید و زیستگاه تعدادی از گونه‌های کمیاب حیوانی در کشورمان است. به عنوان مثال در سال 1376، حدود 200 راس قوچ و میش ارمنی را از جزیره قویون داغی، میان دریاچه ارومیه، به این خطه آوردند تا در فضایی امن به زیست خود ادامه دهند و تکثیر شوند.

دره قاسملو ارومیه
دره قاسملو ارومیه

جنگ در دره شهدا

بعد از انقلاب و وقوع درگیری بین نیروهای ارتش و سپاه و حزب دموکرات و شهادت چند تن از نیروهای ایرانی به احترام خون مدافعان وطن نام این دره به دره شهدا تغییر پیدا کرد. خان دره سی هم نام ترکی این دره زیباست. این دره در یک منطقه کوهستانی و گاها صعب العبور قرار گرفته است و ارتفاعات متعددی ان را در بر گرفته اند. در این میان کانی سیو با 2598 متر ارتفاع و دره دولاما با 1300 متر ارتفاع بلندترین و کوتاهترین ارتفاعات این منطقه را تشکیل می دهند.

چطور به دره قاسملو برویم ؟

همانطور که در ابتدا گفتیم این دره در محور جاده ارومیه-اشنویه و در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی ارومیه قرار دارد. جاده معروف ارومیه به اشنویه از میان این دره عبور می کند. در ورودی دره پارکینگ وجود دارد.

آدرس: استان آذربایجان غربی، 35 کیلومتری جنوب غرب ارومیه، حدفاصل ارومیه و اشنویه

ساعت بازدید: همه روزه 24 ساعته

هزینه بازدید: رایگان

دره قاسملو ارومیه
دره قاسملو ارومیه

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨