آشنایی با مسجد وکیل شیراز | shiraz

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

مسجد وکیل شیراز

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با مسجد وکیل شیراز آشنا خواهیم کرد. اگر قصد سفر به شیراز را دارید برای آشنایی با این مسجد تاریخی در مجموعه وکیل شیراز تا آخر این مقاله با مجله گردشگری تاپ توریست همراه باشید.

شیراز یکی از شهرهای زیبا و کلان ایران و مرکز استان فارس می باشد که واسطه تاریخ پر فراز و نشیبش دارای مکان های دیدنی و تاریخی و فرهنگی زیادی که آوازه جهانی دارد سالانه پذیرای گردشگران خارجی و داخلی زیادی است . این شهر در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته و دارای آب و هوای معتدل می باشد. شیراز جاذبه های دیدنی و تاریخی بسیار زیادی دارد و یکی از مقاصد برتر گردشگری در ایران است. در ادامه این مقاله مسجد وکیل شیراز را به شما معرفی می کنیم.

مسجد وکیل یا مسجد سلطانی، مسجدی تاریخی مربوط به دوره زندیان در شیراز است که به دستور کریم‌خان زند ساخته شد. این مسجد در غرب بازار وکیل و در انتهای راسته شمشیرگرها واقع شده ‌است. مسجد وکیل در شهر شیراز یکی از محبوب‌ترین دیدنی‌های تاریخی این شهر به شمار می‌رود.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


مسجد وکیل شیراز
مسجد وکیل شیراز

این مسجد که یکی از زیباترین مساجد ایران است در نزدیکی بازار و حمام وکیل قرار دارد و حدود 100 متر با حمام فاصله دارد پس می توانید این دو جاذبه را نیز ببینید. مسجد وکیل معماری حیرت انگیزی دارد و به واسطه ستون های زیبایش مشهور شده است. طرح این مسجد دو ایوانی بوده و دارای دو شبستان جنوبی و شرقی است.

تاریخچه

بسیاری از ما کریم خان زند را می شناسیم؛ پادشاهی که در زمان حکومت خود، بناهای ارزشمند و باشکوهی را در ایران بنا نهاد و میراثی گرانبها از خود بر جای گذاشت. شهر شیراز مرکز فرماندهی وی بود و همواره در معرض توجه پادشاه قرار داشت. او در زمان حکومتش این شهر را به یکی از نقاط چشم نواز و آباد آن دوره تبدیل کرد و بناهایی خیره کننده را در آن ساخت. مسجد وکیل، حمام وکیل و بازار وکیل عماراتی به جای مانده از همان دوران هستند که به مجموعه‌ وکیل شهرت دارند.

مسجد وکیل شیراز
مسجد وکیل شیراز

بر اساس اسناد، تاریخ ساخت مسجد به سال ۱۱۸۷ هجری قمری باز می‌گردد. اطلاعات نوشته های کهن ایران نشان می دهند که معماران و سازندگان مسجد وکیل، همزمان با احداث ساختمان میدان و بازار به ایجاد این بنای مذهبی مشغول بوده اند. نقل قول‌ها و متون تاریخی حکایت از این دارند که مسجد وکیل توسط حسین علی میرزا فرمانفرما -پسر فتحعلی‌شاه قاجار- مرمت شده است. قسمتی از کاشی کاری های طاق ها نیز توسط اداره حفاظت آثار باستانی مورد بازسازی قرار گرفته اند و بعد از انقلاب نیز بودجه هایی برای کف سازی و مرمت آن اختصاص داده شده است.

معماری 

همانطور که گفتیم طرح این مسجد دو ایوانی بوده و دارای دو شبستان جنوبی و شرقی است. شبستان جنوبی با ستون‌های سنگی یکپارچه و مارپیچ از شاخصه‌های معماری ایرانی و از مناطق دیدنی این مسجد است که دارای ۴۸ ستون سنگی یکپارچه می‌باشد. مساحت این شبستان در حدود ۵ هزار متر مربع است و منبر چهارده پله‌ای یکپارچه از سنگ مرمر از زیبائی‌های قسمت شبستان می‌باشد. گفته شده به فرمان کریم خان این سنگ از مراغه به شیراز آورده شد.

مسجد وکیل شیراز
مسجد وکیل شیراز

در سمت شمال مسجد طاق بلند و مهمی ساخته شده که به طاق مروارید معروف است و در دور این طاق با قلم درشت و خط ثلث عالی یکی از سوره‌های قرآن به صورت هلالی نوشته شده ‌است. این مسجد بر طبق بافت معماری سنتی این مرز و بوم در یک مجموعه اجتماعی قرار گرفته و هماهنگی زیبایی را در پیوند دین و دنیا، به وجود آورده ‌است. کاشی کاری صحن و ایوان‌های شمالی و جنوبی نیز بسیار زیبا و از انواع هفت رنگ و معرق می‌باشد.

اگر چه تمام مسجد وکیل از طراحی زیبایی برخوردار است؛ اما سه طاق با شکوه آن چیز دیگری‌ست که عبارتند از: طاق سردر ورودی، طاق مروارید و طاق ورودی به شبستان بزرگ. چنین طاق های پرابهتی کمتر در شیراز به چشم می خورد. تزیینات بی نظیر این مسجد نیز عبارتند از: کاشی کاری های خیره کننده، حجاری های 48 ستون شبستان حوض وسیع و منبر مرمرین یکپارچه.

مسجد وکیل شیراز
مسجد وکیل شیراز

تزیینات مسجد وکیل

مسجد وکیل زیبایی چشم نوازش را مدیون کار هنرمندانی است که شب و روز به ایجاد نقوش و طرح ها بر روی بدنه این بنا مشغول بوده اند. تعدادی از تزیینات به کار رفته در این بنا شامل حجاری های بی نظیر، خطوط نستعلیق، نسخ و ثلث، کاشی کاری و میناکاری می باشد.

دسترسی

می توانید اتوبوس هایی را سوار شوید که در میدان شهرداری و حوالی آن توقف دارند. یا اینکه اگر می خواهید با مترو بروید خودتان را به ایستگاه میدان نمازی برسانید و با اتوبوس یا تاکسی راهی میدان شهرداری شوید. می توانید از ایستگاه متروی زندیه نیز استفاده کنید و با پیاده روی به مسجد برسید.

مسجد وکیل شیراز
مسجد وکیل شیراز

آدرس: ایران، استان فارس، شیراز، خیابان آیت الله طالقانی، غرب بازار وکیل

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 08:30 الی 21:30

هزینه بازدید: هزینه ورودی 2000 تومان می باشد ، گردشگران خارجی 20.000 تومان

شماره تماس: 071-32241475

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨