باغ ارم شیراز
باغ ارم شیراز

باغ ارم ، یکی از زیباترین باغ‌های شیراز | Eram Garden

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

باغ ارم شیراز

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با باغ ارم شیراز یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی این شهر آشنا خواهیم کرد . در ادامه با ما همراه باشید .

در گوشه ای از شمال غربی شهر شیراز، باغ زیبایی خودنمایی می کند که در گذر سال ها، سرد و گرم روزگار را چشیده و پابرجا مانده است تا امروز بینندگانش را مسحور زیبایی های خود کند و به لحظات شان رنگی تازه ببخشد. شیراز، شهر باغ‌هاست، اما عکس‌های شیراز را که نگاه کنید، باغی هست که یک پای ثابت همه عکس‌هاست و آن باغی نیست جز باغ ارم. باغ ارم شیراز، با درخت‌های سرو و نارنجش، زمانی تنها محل رفت و آمد بزرگان و اعیان بود، ولی حالا سال‌هاست که درهایش به روی گردشگران باز شده، می‌توان در آن راه رفت و از آنهمه زیبایی به وجد آمد.

باغ ارم شیراز
باغ ارم شیراز

این باغ یکی از زیباترین باغ های استان فارس و حتی کل کشور است که در شمال غربی شیراز در خیابان ارم واقع‌ شده‌ است و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سوی خود می کشاند و با داشتن درختان سر به فلک کشیده و گل های رز دلبری می کند و هر چشمی را به خود خیره می سازد.

باغ ارم شیراز یکی از زیباترین باغ‌های شهر شیراز است . اطلاعات دقیقی از تاریخ ساخت این باغ در دسترس نیست ولی توصیف‌هایی از این باغ زیبا در سفرنامه‌های مربوط به قرن دهم و یازدهم هجری دیده می‌شود . این باغ در دوران سلجوقیان و ال اینجو پابرجای بوده است و در زمان کریم‌خان زند برای بهسازی و ترمیم آن تلاش‌های بسیاری صورت گرفت. در زمان قاجار این باغ در اختیار سران ایل قشقایی قرار گرفت و در آن زمان بود که عمارت اصلی این باغ ساخته شد و در زمان ناصرالدین‌شاه نیز ساختمان دیگری در آن بنا گردید.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


باغ ارم شیراز
باغ ارم شیراز

ویژگی‌های باغ ارم شیراز

عمارت وسط هسته مرکزی باغ به شمار می‌رود. این ساختمان در زمان قاجار و به تقلید از معماری دوران زندیه ساخته شد. این عمارت ازنظر معماری، کاشی‌کاری، نقاشی و گچ‌بری آن‌یکی از شاهکارهای دوران قاجار محسوب می‌شود. این ساختمان دارای دو ستون است که از تخت جمشید الهام گرفته‌شده است در پیشانی بنا دونیم دایره در دو طرف. یک تابلو با تصویری از شاهنامه و نبرد شاهان قاجار قرار دارد. در جلوی عمارت اصلی که مشرف بر باغ است، استخر بزرگی است که تصویر عمارت در آن نمایان می‌شود. مساحت این استخر سیصد و سی‌وپنج مترمربع است و محیط آن را هجده قطعه‌سنگ بزرگ و یکپارچه تشکیل می‌دهد.

باغ ارم شیراز
باغ ارم شیراز

یکی از قسمت‌های جالب این باغ سردابِ ای است که در طبقه زیرزمین ساختمان قرار دارد که در آن آب جاری است و زیرزمین عمارت را به محل مناسبی برای زندگی در تابستان تبدیل کرده است. در نمای شرقی ساختمان شش کتیبه دیده می‌شود. کتیبه‌های مذکور همگی سنگی هستند و بر روی آن‌ها اشعاری به خط نستعلیق نوشته‌شده است. جالب‌ترین ویژگی این باغ خیابانی است که از شرق به غرب در وسط باغ قرار دارد و در دو طرف آن درختان سرو کاشته شده‌اند که زیبایی خاصی به این باغ بخشیده است.

باغ ارم شیراز
باغ ارم شیراز

کی دیگر از قسمت‌های دیدنی این عمارت اتاق آیینه است. اتاق آینه‌ی این بنا به علت آینه‌کاری‌های بسیار خارق‌العاده‌ای که دارد به تالار آینه شهرت یافته است، درهایی که در این بنا به‌کاررفته‌اند اکثر آن‌ها از جنس چوب ساج تهیه‌شده‌اند، این چوب در برابر تغییرات آب و هوایی و گذشت زمان بسیار مقاوم است و هنوز استوار در جای خود قرارگرفته‌اند.

باغ ارم شیراز

مسیر دسترسی

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به باغ ارم، ایستگاه متروی نمازی است که بعداز پیاده شدن از قطار از آنجا می‌توانید با ۱۰دقیقه پیاده‌روی و با گذشتن از میدان دانشجو و میدان ارم به باغ ارم برسید.

اگر با ماشین شخصی می‌خواهید به دیدن این باغ بروید، بهترین مسیر برای دسترسی، بلوار شهید چمران است، همان بلواری که عصرها، شیرازی‌ها در آن پیاده روی می‌کنند.

/p>



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)