دریاچه مهارلو شیراز

دریاچه صورتی مهارلو شیراز‬‎ ، استان فارس | Maharlu Lake

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دریاچه مهارلو شیراز

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با دریاچه مهارلو شیراز یکی از زیباترین چشم اندازهای استان فارس آشنا خواهیم کرد .با ما همراه باشید .

یکی از چشم اندازهایی که شاید زیاد در عکس ها دیده باشید، چشم انداز زیبای دریاچه مهارلو در استان فارس است. گردشگران و طبیعت گردان بسیاری در سفرخود به شهر زیبای شیراز و تماشای آثار تاریخی و فرهنگی ارزشمند آن، راهی این دریاچه حیرت انگیز می شوند تا یک عکس یادگاری در کنار آن بیاندازند. شهرت این دریاچه، به خاطر رنگ قرمز رنگش است. این دریاچه، در مجاورت یک روستا به همین نام واقع شده، روستایی که قدمتش را به دوران صفویه نسبت می دهند و در قدیم به آن دشت گل می گفتند.

دریاچه مهارلو شیراز

این دریاچه در 15 کیلومتری شیراز واقع شده و با وسعتی حدود 600 کیلومتر مربع پناهگاهی برای حیات وحش و پرندگان محسوب می شد. مهمترین زیستمندان این تالاب را می توان پرنده هایی نظیر فلامینگو، مرغابی، آنقوت و… دانست.

دریاچه مهارلو شیراز

خشکسالی های متمادی که طی چند سال اخیر فارس را فرا گرفته بود منجر به خشکی اغلب تالابهای استان شد اما یکی از دریاچه هایی که همچنان در مقابل این خشکیها مقاومت کرد دریاچه مهارلو بود.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


این دریاچه اگرچه در بسیاری از اوقات با کاهش شدید سطح آب مواجه شد اما به لطف آبهایی که از کلانشهر شیراز وارد آن می شد از خشکی مطلق رهایی می یافت اما یکی از مشکلاتی که طی این مدت مهارلو را رها نکرد پدیده کشند قرمز بود.

دریاچه مهارلو شیراز

چرا دریاچه مهارلو قرمز رنگ است؟

میزان تبخیر آب این دریاچه بسیار بالاست. تبخیر شدید آب دریاچه مهارلو سبب شده است تا شوری آن به شدت افزایش یابد و نوعی جلبک دریایی قرمز رنگ به نام “کشند قرمز” در آن تکثیر شود. رشد و تکثیر بیش از حد این جلبک در این دریاچه باعث شده است تا تمام آب آن به رنگ قرمز متمایل شود و هیچ موجود زنده ای به جز یک نوع آبزی به نام آرتیما نتواند در آن زنده بماند.

دریاچه مهارلو شیراز

هر قدر دریاچه مهارلو برای ما آدم‌ها جذاب باشد، برای پرندگان مهاجر ارزشی حیاتی دارد. زمستان‌ها گونه‌های مختلفی از پرندگان به اینجا می‌آیند. برای بعضی از حیوانات هم اینجا  حکم زیستگاه دائمی‌ را دارد. در این محدوده بیشتر از هر چیز فلامینگو پیدا می‌شود. انواع آبچلیک، نوک خنجری، حواصیل، سلیم کوچک، پلیکان، چوب‌پا، اگرت و گونه‌های مختلف اردک‌سانان در این حوالی دیده می‌شوند، البته همه اینها بستگی به وجود آب دارد.

بهترین زمان سفر

مهارلو دریاچه ای فصلی است و در فصل تابستان بخش عمده ای از آن خشک می شود. با شروع بارندگی ها در فصول پائیز و زمستان، دوباره به سطح آب دریاچه افزوده می شود. از پائیز تا اواسط اردیبهشت ماه، بهترین فصل بازدید از این دریاچه است.

دریاچه مهارلو شیراز

مسیر دسترسی

از زیبایی های شیراز که دیدن کردید، وارد جاده شیراز به فسا شوید. با طی حدود ۲۰ کیلومتر به ابتدای دریاچه خواهید رسید و اگر مسیر را ادامه دهید، بعد از حدود ۵۷ کیلومتر به روستای مهارلو خواهید رسید.



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)