عمارت شاپوری شيراز | shiraz

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

عمارت شاپوری شيراز

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با عمارت شاپوری شيراز آشنا خواهیم کرد. پس اگر قصد سفر به شیراز را دارید برای آشنایی با این عمارت تاریخی زیبا تا آخر این مقاله با مجله گردشگری تاپ توریست همراه باشید.

شیراز یکی از شهرهای زیبا و کلان ایران و مرکز استان فارس می باشد که واسطه تاریخ پر فراز و نشیبش دارای مکان های دیدنی و تاریخی و فرهنگی زیادی که آوازه جهانی دارد سالانه پذیرای گردشگران خارجی و داخلی زیادی است . این شهر در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته و دارای آب و هوای معتدل می باشد. شیراز جاذبه های دیدنی و تاریخی بسیار زیادی دارد و یکی از مقاصد برتر گردشگری در ایران است. در ادامه این مقاله عمارت شاپوری شيراز را به شما معرفی می کنیم.

عمارت شاپوری (Shapouri House) یا خانه شاپوری مربوط به اوایل دوره پهلوی است و در شیراز، خیابان انوری، روبروی خیابان اهلی واقع شده ‌است. این عمارت مجلل یکی از زیباترین بناهای تاریخی در شیراز است که بازدید از آن را هرگز نباید از دست بدهید. عمارت شاپوری در سال ۱۳۷۹ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


عمارت شاپوری شيراز
عمارت شاپوری شيراز

این عمارت یکی از زیباترین ساختمان ها و باغ های شیراز است که معماری منحصر به فرد و اروپایی این ساختمان، آن را از دیگر خانه های تاریخی ایران متمایز کرده است. شب های عمارت شاپوری بسیار جذابیت دارد و نورپردازی ها و حال و هوای آن به یادماندنی و گیراست. همچنین می توان از رستوران و نمایشگاه آثار هنری که در این مجموعه قرار دارد هم استفاده کرد. این بنا به سبک معماری قاجاریه بنا شده ‌است و جزو اولین بناهایی است که در آن سال‌ها با رویکرد آزادانه به معماری طراحی شده‌ است.

تاریخچه 

این بنا بین سال‌های 1310 تا 1315 خورشیدی و در دوره پهلوی اول ساخته شده و مالک آن عبدالصاحب شاپوری از تجار به نام شیرازی بوده است. گفته شده که خانواده شاپوری تا سال‌های اولیه دهه هفتاد در این محل سکونت داشته‌اند. پس از آن تا مدتی بعد این خانه باغ زیبا متروکه ماند تا این که در سال 1379 در مالکیت میراث فرهنگی استان فارس درآمد و با شماره ثبت 2781 در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسید. با گذشت زمان و در سال 1387 بخش خصوصی به دنبال آغاز پروژه احیا و مرمت این بنا و با تغییر کاربری، آن را مورد بهره‌برداری قرار داد.

عمارت شاپوری شيراز
عمارت شاپوری شيراز

عمارت شاپوری با 840 مترمربع زیربنا در باغی به همین نام به وسعت 4635 مترمربع در محله انوری شیراز و خیابان کریم خان به دست معمار، حاج ابوالقاسم مهندسی ساخته شده و جلوه های تازه و جدیدی به معماری ایرانی داده است. خانه ای 2 طبقه که به عبدالصاحب شاپوری، تاجر بزرگ شیرازی تعلق داشت.

ساخت چهارده ستون به صورت قرینه به همراه تزیینات فراوان گچی، ساخت تعداد زیادی اتاق با کاربری خاص هر کدام از آنها در عین سادگی، قرار نگرفتن بنا در محور اصلی ورودی و با 90 درجه چرخش در نمای شمالی، ساخت و ایجاد یک راه پله درونی در وسط بنا و عدم تقارن در درختکاری و باغ سازی از ویژگی‌های منحصر به فرد دیگر آن است.

معماری

در باغ شاپوری بناها و بخش های مختلفی به چشم می خورند که هر کدام با توجه به مکانی که در آن ساخته شده اند، کاربری ویژه خود را داشتند. در مجموعه شاپوری علاوه بر عمارت مرکزی، 3 ساختمان دیگر نیز دیده می شود که دو ساختمان در جبهه شمالی قرار دارند. بنای اول به محل استقرار کالسکه، سورچی و خدمه اختصاص داشت و از بنای دوم به عنوان اندرونی استفاده می شد. اگر افراد خانواده می خواستند بین این دو بنا که در نزدیکی هم بودند رفت و آمد داشته باشند می توانستند از طریق دری که بین این دو بخش مابین حیاط ها وجود داشت عبور کنند.

ساختمان سوم مجموعه شاپوری هم در ضلع جنوب غربی باغ قرار داشت و کاربری آن آشپزخانه بود. امروزه بقایای زیادی از آشپزخانه باقی نمانده است و تنها دیوارهایی از ساختمان قدیمی آن به چشم می خورد. شمال شرقی باغ هم به ساخت یک گلخانه و یک حلقه چاه اختصاص داده شده بود.

تزیینات و نماکاری این عمارت در اوج است. در نمای غربی عمارت ستون‌های مدور و منقوش گچی بسیار زیبایی قرار دارد و از طرف دیگر بر پیشانی ایوان بالایی کاشی کاری‌هایی با طرح هخامنشی همراه با رنگ‌بندی متناسبی آن را زینت داده است.

عمارت شاپوری شيراز
عمارت شاپوری شيراز

از همه این‌ها که بگذریم عنصر دیگری جلب توجه می‌کند. با طرحی حساب شده در مرکز باغ حوض پنج پر بزرگی ساخته شده که آن را به تلفیقی از سبک معماری و باغ سازی ایرانی-اروپایی نزدیک می‌کند. انعکاس نمای عمارت و فضای سبز اطراف آن در آب حوض زیبایی این محل را بدون شک چند برابر می‌کند.

اضافه نمودن بالکن به بنا که در معماری ایرانی جایگاهی نداشته، از مشخصات منحصر به فرد معماری عمارت شاپوری است. قرار گرفتن 14 ستون به قرینگی هم، با تزئینات بی نظیر در گرداگرد بالکن، هویتی خاص به این فضا می دهد و این ابتکار خلاقانه را به اوج می رساند. هم چنین بهار خواب که نیز که محل استراحت تابستانی است، بالکن و ستون هایی مشابه ستون های بالکن اصلی دارد. اما وجود راه پله در وسط عمارت و دو سویه شدن آن و هدایت بازدیدکنندگان به شاه نشین و گوشواره هایی که با درک های کوچک و بزرگ فضای بیرون خانه را (باغ) نشان می دهد ، از دیگر جلوه های بنا محسوب می شود.

عمارت شاپوری شيراز
عمارت شاپوری شيراز

خصوصیات منحصربه فرد بنا

خصوصیاتی که باعث تمایز این بنا ازدیگر بناهای زمان خود می شود عبارت است از:

  • دسترسی به عمارت از محور اصلی نمی‌باشد و با 90 درجه تغییر از کنار( ضلع شمالی) صورت می پذیرد.
  • در این بنا نیز مانند سایر باغ های ایرانی قرینگی نسبت به محور اصلی می باشد ولی نوع درختان و نحوه قرارگیری آن ها قرینه نیستند.
  • در عمارت شاپوری بعد ازگذر از ورودی عمارت در میانه ساختمان راه پله در وسط از دیگر طرح های متمایز معماری این بنا است که در بناهای هم دوره اش به چشم نمی‌خورد.
  • از دیگر ابداعات ای معمار اختصاص دادن عملکرد خاص به هر اتاق است و چند منظوره بودن اتاق ها چنانچه در گذشته مرسوم بوده دیگر مشاهده نمی‌شود.
  • اضافه نمودن بالکن به بنا که در معماری ایرانی جایگاهی نداشته از دیگر مخصات معماری عمارت شاپوری است.
  • قرار گرفتن 14 ستون به قرینگی هم با تزئینات منحصر بفرد در گرداگرد بالکن هویتی خاص به این فضا می دهد و این ابتکار خلاقانه را به اوج خود می رساند.
  • همچنین بهار خواب نیز که محل استراحت تابستانی است دارای بالکن و ستون های مشابه ستون های بالکن اصلی است.

کاربری فعلی

از اواخر دهه هفتاد سازمان میراث فرهنگی باغ و عمارت دو طبقه شاپوری را از خانواد شاپوری خرید و حالا سال‌هاست که این مکان هم باغی‌ست برای گشت و گذار و هم جایی که می‌توان در رستورانش غذا خورد و حتما غذا خوردن در کنار شیشه‌های رنگی و آینه‌کاری و توی باغی پر از درختان افرا، سرو، چنار، نخل، انار و نارنج و انجیر به آدم خیلی می‌چسبد. فقط اینکه از قبل بهتر است برای صرف غذا در اینجا میز رزرو کنید.

عمارت شاپوری شيراز
عمارت شاپوری شيراز

بعد از صرف غذا هم می‌توان به طبقه پایین آمد و پشت میزهایی که بسته به شرایط جوی تا کنار حوض پنچ‌پر روبروی عمارت جلو آمده، چای یا قهوه‌ای خورد و خستگی‌ها را از تن بیرون کرد.

دسترسی

عمارت شاپوری در مرکز شیراز و در تقاطع خیابان قدیمی انوری و اهلی واقع شده است. این عمارت با پای پیاده تا ارگ کریم‌خانی تنها ۱۵ دقیقه فاصله دارد و برای رسیدن به حافظیه و سعدیه کافی است به ترتیب ۱۵ و ۲۰ دقیقه رانندگی کنید.

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به منزل شاپوری نیز ایستگاه متروی زندیه است که هفت هشت دقیقه تا آن باید پیاده‌روی کرد. مشکل عمده دسترسی به خانه شاپوری جای پارک است که برای رفع این مشکل می‌توان به پارکینگ طبقاتی در ابتدای خیابان اهلی و یا پارکینگ مرکز خرید مهستان در حوالی منزل شاپوری در خیابان انوری مراجعه کرد.

عمارت شاپوری شيراز
عمارت شاپوری شيراز
  • منبع تصاویر این مقاله خبرگزاری مهر است. عکس ها از: Milad Rafat and saeed choganbaz

آدرس: ایران، استان فارس، شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، خیابان انوری، تقاطع اهلی

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 08:00 الی 24:00

هزینه بازدید: هزینه ورودی 2000 تومان می باشد ، گردشگران خارجی 5000 تومان

شماره تماس: 2934 3233 071

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨