آشنایی با خانه زينت الملوك ، شيراز | shiraz

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

خانه زينت الملوك

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با خانه زينت الملوك شیراز آشنا خواهیم کرد. پس اگر قصد سفر به شیراز را دارید برای آشنایی با این خانه تاریخی تا آخر این مقاله با مجله گردشگری تاپ توریست همراه باشید.

شیراز یکی از شهرهای زیبا و کلان ایران و مرکز استان فارس می باشد که واسطه تاریخ پر فراز و نشیبش دارای مکان های دیدنی و تاریخی و فرهنگی زیادی که آوازه جهانی دارد سالانه پذیرای گردشگران خارجی و داخلی زیادی است . این شهر در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته و دارای آب و هوای معتدل می باشد. شیراز جاذبه های دیدنی و تاریخی بسیار زیادی دارد و یکی از مقاصد برتر گردشگری در ایران است. در ادامه این مقاله خانه زینت الملوک را به شما معرفی می کنیم.

خانه زینت‌الملوک یا زینت‌الملک قوامی یا  یکی از آثار به جای مانده از دوره قاجار است که ساخت آن در حدود سال ۱۲۹۰ ه‍.ق توسط علی محمد خان قوام الملک دوم آغاز و در سال ۱۳۰۲ ه‍.ق به اتمام رسیده ‌است. طراحی این خانه به گونه ای است که از راه دری در زیرزمین به نارنجستان قوام منتهی می شود. در حال حاضر در زیرزمین این بنا موزه مشاهیر فارس همراه با مجسمه‌های مشاهیر فارس برپا شده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


خانه زينت الملوك
خانه زينت الملوك

این عمارت زیبا در ضلع غربی نارنجستان قوام قرار دارد که به دلیل سکونت خانم زینت‌الملک قوامی، دختر قوام‌الملک چهارم، به این نام معروف است. این عمارت که به فاصله یک کوچه با خانه قوام قرار دارد و به وسیله یک راه زیرزمینی با آن در ارتباط است، در حقیقت اندرونی خانه قوام و محل رفت‌ و آمد محارم بوده است. تونل زیر زمینی بین باغ قوام و خان زینت الملوک به منظور امنیت عبور و مرور ساکنین خانه ایجاد شده است. این دو بنا مجموعه قوام را تشکیل می‌دهند که در دوران ناصرالدین شاه ساخته شده است.

خانه زينت الملوك
خانه زينت الملوك

معماری

در ورودی خانه زینت‌الملک معرق‌کاری شده ‌است و با عبور از هشتی، یک راهرو با زاویه شمال شرقی به حیاط راه می‌یابد. در حیاط علاوه بر ازاره‌های سنگی حجاری شده و مشبک، دو باغچه زیبا و حوض بزرگ و کوچک مشاهده می‌شود. سقف بیشتر اتاق‌های این خانه چوبی است که با نقاشی تصاویر گوناگونی از حیوانات، پرندگان و گل و بوته آراسته شده ‌است.

خانه زينت الملوك
خانه زينت الملوك
Photo: Alireza Ameri
Photo: Alireza Ameri

در تالار اصلی خانه دورتادورتان و همچنین در سقف تالار آینه می‌بینید. پنجره بزرگ این تالار که در بالا شیشه‌های رنگی دارد رو به حیاط خانه است. یادتان باشد برای عکس گرفتن در طاقچه‌های این تالار ننشینید.

خانه زينت الملوك
خانه زينت الملوك

کاشی‌کاری هفت رنگ هلالی که در پیشانی ساختمان جا گرفته از زیبایی خاص برخوردار است و تصاویر خورشید، دو فرشته، دو شیر شمشیر به دست همراه با آیه نصرمن‌الله و فتح‌قریب به چشم می‌خورد. به جز ایوان بدون سقف در شرق حیاط، در اطراف حیاط ۲۰ اتاق وجود دارد که به یکدیگر راه دارند. ساختمان غربی بنا دارای تالار شاه‌نشین آینه‌کاری و گچ‌بری با تصاویر اروپایی است. این ساختمان در سه ضلع دارای زیرزمین بسیار وسیع و گسترده‌ای است که امروزه از آن به عنوان نگارخانه استفاده می‌شود. در این موزه تمامی شخصیتهای برجسته شیراز به صورت مجسمه برای بازدید مردم درآمده‌اند.

Photo: Alireza Ameri
Photo: Alireza Ameri

بنابراین به غیر از اینکه می توانید از معماری و تزئینات زیبای این خانه دیدن کنید در زیرزمین آن هم موزه مشاهیر فارس به همراه مجسمه های مشاهیر فارس قرار گرفته است که گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند. مجسمه مومی شکل شخصیت هایی مثل کریم خان زند، سعدی، نصیر الملک، زینت الملوک و … جلوه خاصی به این موزه داده اند و باعث شده اند که  این موزه شباهت زیادی به موزه مادام توسو در شهر لندن داشته باشد. از طرفی، تماشای آجرکاری های آن هم یکی از جذابیت های این موزه است.

خانه زينت الملوك
خانه زينت الملوك

خانه زینت الملک قوامی‌ همیشه شلوغ است اما بعدازظهرها رفت و آمدها در این عمارت بیشتر می‌شود. خانه ای که پاتوق خیلی از اهالی هنر است. این خانه از قبل طرفداران زیادی داشت و معماری بی نظیر این عمارت، حیاط اندرونی اش، آینه کاری‌های استادانه و اتصال این خانه از طریق زیرزمین به عمارت نارنجستان قوام باعث شده بود که خیلی‌ها برای دیدن این بنای زیبا و منحصر به فرد به اینجا بیایند.

بعد از بازدید از خانه و موزه مشاهیر بهترین کار این است که به کافه واقع در ایوان جنوبی خانه بروید و روی تخت‌های چوبی در میان دیوارهای آینه‌کاری شده و رو به حیاط زیبای خانه بنشینید و گلویی تر کنید. فالوده و بستنی و عرقیجات  شیراز معمولا در این کافه حسابی پرطرفدارند. در حیاط خانه هم نیمکت‌هایی برای نشستن و لذت بردن از فضای دلنشین آن گذاشته شده است.

دسترسی

برای رسیدن به خانه زینت الملوک شیراز باید به محله گودعربان شیراز بروید. این محله در خیابان لطفعلی خان زند قرار دارد. خانه زینت الملک در کوچه جنب باغ نارنجستان قوام واقع شده است. وارد کوچه که بشوید در سمت چپ خودتان تابلوی سر در خانه را می‌بینید.

خانه زينت الملوك
خانه زينت الملوك



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨