باغ نارنجستان قوام شیراز | shiraz

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

باغ نارنجستان قوام شیراز

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با باغ نارنجستان قوام شیراز آشنا خواهیم کرد. پس اگر قصد سفر به شیراز را دارید برای آشنایی با این باغ زیبا تا آخر این مقاله با مجله گردشگری و سفر تاپ توریست همراه باشید.

شیراز یکی از شهرهای زیبا و کلان ایران و مرکز استان فارس می باشد که واسطه تاریخ پر فراز و نشیبش دارای مکان های دیدنی و تاریخی و فرهنگی زیادی که آوازه جهانی دارد سالانه پذیرای گردشگران خارجی و داخلی زیادی است . این شهر در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته و دارای آب و هوای معتدل می باشد.

استان فارس و شهر زیبای شیراز جاذبه های گردشگری بسیاری دارد از جمله تخت جمشید، پاسارگاد، حافظیه، آرامگاه سعدی، باغ عفیف آباد، مسجد نصیر الملک، باغ دلگشا، باغ ایرانی، نقش رستم، مسجد و حمام وکیل و … . یکی از دیدنی های زیبا و بی نظیر شیراز باغ نارنجستان قوام می باشد که در این مقاله آن را به شما معرفی می کنیم.

باغ نارنجستان قوام یکی از بهترین دیدنی های شیراز است که هم از نظر معماری و هم به خاطر گذشته ی شکوهمندی که داشته است، همیشه مورد توجه توریست های داخلی و خارجی بوده است. این باغ یکی از زیباترین و مشهورترین باغ‌های ایرانی‌ست که هفت هنر ایرانی در آن به کار رفته است و همین موضوع ارزش این باغ را دو چندان می‌کند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


باغ نارنجستان قوام شیراز
باغ نارنجستان قوام شیراز

این باغ در محله ی بالاکفت شهر شیراز در نزدیکی خیابان لطفعلی خان زند قرار گرفته است و یکی از مقصدهای گردشگری تاریخی در شیراز محسوب می شود. این بنا متعلق به دوران قاجار و متعلق به یکی از خاندان های بزرگ آن زمان به نام خاندان قوام الملک بوده است و در واقع محلی برای برگزاری نشست های بزرگان قاجار، دیوانخانه و محل مراجعات مردم بوده است.

قوام الملک در سال ۱۲۵۲ ه. ق به حکومت فارس منصوب گردید و در محله سکونت خویش (محله بالاکفت) اقدام به احداث ابنیه تاریخی و سکونتی نمود که به شکل‌گیری مجموعه قوام منجر گردید. این مجموعه که در بین عامه مردم به باغ قوام معروف است بواسطه نام بنای بیرونی خود امروز به نارنجستان قوام معروف است.

باغ نارنجستان قوام شیراز
باغ نارنجستان قوام شیراز

در نارنجستان قوام رد پای هفت هنر ایرانی دیده می‌شود و گچ‌بری، نقاشی سنتی، آینه‌کاری، آجرکاری، حجاری، معرق‌کاری و منبت‌کاری در جای جای آن به زیبایی هر چه تمام‌تر جلوه‌گر شده‌اند. این باغ دیدنی های بسیار دارد و معماری منحصر بفرد آن، موردی است که در همان نگاه اول جلب توجه می کند.

تاریخچه

مجموعه قوام بین سال‌های ۱۲۵۷ و ۱۲۶۷ مقارن با حکومت ناصرالدین شاه قاجار ساخته و تکمیل گردیده است. نسب خاندان قوام شیرازی به حاج ابراهیم خان کلانتر وزیر کریمخان زند باز میگردد. حاج ابراهیم خان کلانتر بر اساس منابع زیادی یهودی بوده‌است. در زمان لطفعلی خان زند حاج ابراهیم خان به وی خیانت کرده و موجبات کشته شدن وی و پایان حکومت زندیه را فراهم می‌کند.

پس از به کرسی نشستن آقا محمد خان، حاج ابراهیم خان قدرت زیادی پیدا کرده و اقوام خود را در ولایات مختلف فارس ساکن و در پست‌های مختلف منصوب می‌کند. پس از مدتی اطرافیان فتحعلی شاه کودتا کرده و ایشان را نسبت به حاج ابراهیم خان بدگمان و بدبین می‌کند تا جایی که او دستور به قتل حاج ابراهیم خان کلانتر و همه افراد خانواده اش می‌دهد. از کل خانواده او تنها پسری به نام علی اکبر بر جای می‌ماند که به دلیل داشتن بیماری سل کشته نمی‌شود و بیماری او بعدها بهبود می‌یابد.

باغ نارنجستان قوام شیراز
باغ نارنجستان قوام شیراز

در سفر فتحعلی شاه به شیراز علی اکبر خود را به او معرفی کرده و یادآور می‌شود که ایشان تمام خانواده او را کشته‌اند. فتحعلی شاه که از کردار خود تا حدودی پشیمان بوده‌است او را مورد محبت خویش قرار می‌دهد و به او لقب قوام الملک را می‌دهد که نام کامل ایشان بدین شرح است: علی اکبر خان قوام الملک اول که از طرف فتحعلی شاه والی شیراز می‌گردد.

پس از مرگ او علی محمد خان قوام المک دوم یعنی پسر علی اکبر خان طرح ساختن بنای خانه کنونی را می‌دهد که نام اصلی اش خانه قوام الملک می‌باشد ولی متأسفانه عمرش به پایان بنا نمی‌رسد و محمد خان قوام الملک سوم، پسر او، شروع به سخت این بنا می‌کند. این خانه که قبلاً حمام گچینه و سه خانه اطرافش هم مربوط به آن بوده و اکنون این منازل جدا گردیده‌اند نام قدیمی اش اندرونی قوام یا خانه قوام می‌باشد.

معماری

در طراحی باغ نارنجستان قوام در شیراز از اصل تقارن استفاده شده است به این معنا که ایوان یا تالار آینه ی باغ در وسط و اتاق ها به صورت موزون و هماهنگ در راست و چپ آن قرار گرفته اند. روی دیوارهای ایوان، گچبری های بسیار زیبایی دیده می شود که یک نمونه ی واقعی از هنر دوران قاجار محسوب می شود. همچنین تمام کف سالن را کاشی های سفید و آبی مفروش کرده اند و به زیبایی آن افزوده اند. دیدن این همه جزییات با دقت، قطعا روزها زمان لام دارد بنابراین پیشنهاد می کنیم در صورتی که می توانید، چند روز برای آن زمان بگذارید.

باغ نارنجستان قوام شیراز
باغ نارنجستان قوام شیراز

جزییات کاشی‌کاری، گچ‌بری، آینه‌کاری و طرح و رنگ‌های به‌کار رفته در این بنا آنقدر زیادند که آدم را میخکوب می‌کنند. اینطور معروف است که هفت هنر سنتی ایرانی یعنی آینه‌کاری، گچ‌بری، نقاشی‌های سنتی، معرق، منبت، حجاری و آجرکاری در عمارت قوام استفاده شده و همین هم دلیلی‌ست برای تماشایی بودنش.

در مورد سقف این عمارت هم باید گفت در اتاق های کناری تالار آینه، سقف های بیشتر از چوب اما نه ساده و کاملا کنده کاری شده هستند. اما بعد از ورود به اتاق اصلی مجاور ایوان، با سقف آینه کاری شده و خیره کننده ی بسیار زیبایی روبرو می شوید که می تواند ساعت ها شما را مشغول خود نگه دارد.

بخش های مختلف باغ نارنجستان قوام

  • عمارت اصلی
  • ساختمان و تاسیسات ضلع شرقی
  • مجموعه ضلع جنوبی
  • خانه عرقی‌ها
  • حمام گچینه
  • زیرزمین ها
  • موزه نارنجستان قوام
  • فضای باغ
باغ نارنجستان قوام شیراز
باغ نارنجستان قوام شیراز

امکانات

در نارنجستان قوام امکاناتی همچون فروشگاه صنایع دستی و لوازم تزیینی، قهوه خانه، سرویس بهداشتی و … وجود دارد. به کاف نارنجستان که در حیاط قرار دارد بروید، روی تخت‌های چوبی و راحت آن بنشینید و از منوی متنوعش چیزی سفارش دهید و نوش جان کنید. پیشنهاد ما فالوده با عرقیجات است. باورتان نمی‌شود چقدر در آن فضای دل انگیز خوردن یک فالوده شیرازی خنک می‌تواند با روح و روانتان بازی کند. با خیال راحت بنشینید و استراحت کنید و از فضا و موسیقی لذت ببرید.

دسترسی

پایانه ولیعصر در فاصله 1 کیلومتری باغ نارنجستان قرار دارد که حدود 12 تا 15 دقیقه پیاده روی را شامل می شود. می توانید با استفاده از خطوط مختلف اتوبوس به این پایانه بروید و خودتان را به باغ نارنجستان قوام برسانید. نزدیکترین ایستگاه مترو به باغ، ایستگاه ولیعصر است که آن هم در فاصله 1 کیلومتری نارنجستان قرار دارد.

باغ نارنجستان قوام شیراز
باغ نارنجستان قوام شیراز

آدرس: ایران، استان فارس، شیراز، خیابان لطفعلی خان زند

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 08:00 الی 21:00

هزینه بازدید: هزینه ورودی 5000 تومان می باشد ، گردشگران خارجی 50.000 تومان

شماره تماس: +98 71 3222 4381

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨