عمارت امیریه بوشهر ، بنایی از دوره قاجار | Bushehr

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

عمارت امیریه بوشهر

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با عمارت امیریه بوشهر آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این بنای تاریخی در بوشهر در ادامه با ما باشید.

بندر بوشهر شهری بندری و مرکز استان بوشهر از استان‌های جنوب غربی ایران است. این بندر زیبا پر از جاهای دیدنی و تاریخی و همینطور سواحل بسیار زیبا است. سفر به بوشهر قطعا یکی از بهترین سفرهای شما خواهد بود. یکی از مکان هایی که حتما باید در سفر به بوشهر به آن سر بزنید، عمارت امیریه بوشهر است. در ادامه بیشتر با این عمارت تاریخی آشنا می شویم.

عمارت امیریه (Emarateh Amiriyeh) مربوط به دوره قاجار است و در بوشهر، خیابان ساحلی، پارک خلیج فارس و در محله کوتی واقع شده است. این عمارت یکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


عمارت تاریخی امیریه در سال 1317 هجری قمری توسط حکمران بنادر و جزایر خلیج فارس، شخصی به نام احمد خان دریا بیگی احداث کردید. حدود 2 سال ساخت بنای عمارت طول کشید و در نهایت در سال 1319 هجری قمری ساخت آن به پایان رسید و آماده استفاده شد.

عمارت امیریه بوشهر
عمارت امیریه بوشهر

عمارت امیریه ابتدا دارالحکومه بوشهر بود که بعد از تخریب بنای چهاربرج از شخصی به نام جمشیدیان که تاجری بوشهری بود خریداری شد. پس از حدود 100 سال  در سال 1376 شمسی عمارت امیریه به موزه مردم شناسی بوشهر تبدیل شد و 2 سال بعد یعنی در سال 1378 شهرداری بوشهر اقدام به بازسازی عمارت بجا مانده از دوره قاجار کرد. پس از آن در نوزدهمین روز از اردیبهشت ماه 1378 این جاذبه تاریخی با شماره 2319 به فهرست آثار ملی پیوست.

معماری و ویژگی های بنا

این خانه از دو طبقه تشکیل شده و در جلو ایوانی بزرگ دارد که دارای دو درگاه ورودی می‌باشد و در طبقه بالا نیز بالکنی از جنس چوب ساخته شده است. ورودی عمارت دارای چشم اندازی بسیار زیباست و پوشش سقف از چوب صندل یا چندل (نوعی چوب مخصوص که از هندوستان و مومباسا آورده می‌شده است) می باشد. ستون‌های جلو ساختمان نیز از جنس چوب ساج است.

در جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت (به دلیل نزدیکی به دریا) و موریانه نخست اطراف ستون‌ها را با بید کنبال که از پوست درخت نارگیل درست می‌شود پیچانده و سپس روی آن را با گچ تزیین کرده اند. چوب‌های کنده کاری به کار رفته در طارمه و نقوش در و پنجره ها، گچبری سر در ها، کنده کاری و گوه‌های برنجی به کار رفته در درگاه ورودی از عوامل تزیینی این بنا هستند.

عمارت امیریه بوشهر
عمارت امیریه بوشهر

یک اتاق بزرگ دنج در دو طبقه با چشم اندازی چشم نواز رو به دریا دارد که گفته شده کاربرد اتاق پذیرایی مهمان یا اتاق کنفرانس دارد. اتاق هایی که دور تا دور ساخته شده، حیاط عمارت که در مرکز ساختمان قرار گرفته را احاطه کرده اند.

درب هلالی اتاق ها از جنس چوب است که پنجره های کوچک روی آن خودنمایی می کندو به نورگیری و دید بهتر کمک می کند. از دیگر تزیینات بنا گچبری هایی است که در ستون ها و دیوارها به چشم می خورد.

برخی به اشتباه ساخت عمارت امیریه را به سید حسین بلدیه نسبت می‌دهند در حالیکه سید حسین بلدیه در زمان رضاشاه شهردار بوشهر بوده‌است و ساختمان عمارت امیریه در سال ۱۳۱۹ ق. یعنی ۲۵ سال قبل از پادشاهی رضاشاه به پایان رسیده‌است. در این مورد آمده‌است: «عمارت امیریه در اوایل حکومت رضاشاه به عنوان ساختمان بلدیه (شهرداری) منظور گردید، و شهردار وقت بوشهر سید حسین سعادت که به سید حسین بلدیه مشهور شده، در آن انجام وظیفه می‌کرد».

آدرس: استان بوشهر، 8 کیلومتری بوشهر، محله کوتی، خیابان ساحلی، پارک خلیج فارس

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨