ایستریا ، بزرگترین شبه جزیره دریای آدریاتیک در سه کشور

رزرو تور
تور تابستان 1403
 

ایستریا

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با شبه جزیره ایستریا آشنا خواهیم کرد. اگر قصد سفر به کرواسی و این منطقه زیبا را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کرواسی کشوری است واقع در منطقه بالکان اروپا (جنوب مرکزی اروپا) که از شمال با اسلوونی و مجارستان، از شمال شرقی با صربستان، از شرق با بوسنی و هرزگوین و از جنوب با مونته‌نگرو و دریای آدریاتیک هم‌مرز است. زاگرب پایتخت و بزرگترین شهر کرواسی است. شهرهای تاریخی و طبیعت بکر تنها بخشی از جاذبه‌ های گردشگری کرواسی به حساب می‌آیند. همه اینها در کنار سواحل زیبا و لنگرگاه‌های چندصد ساله‌ای است که مملو از ساختمان‌های سنگی دوره ونیزی با سواحل شنی هستند.

شبه‌ جزیره ایستریا (Istria Peninsula) بزرگترین شبه‌جزیره دریای آدریاتیک است که اطراف آن را سه کشور کرواسی، اسلوونی و ایتالیا در بر گرفته اند. این شبه‌جزیره در دریای آدریاتیک بین خلیج تریست و خلیج کوارنر واقع شده‌ است و بین 3 کشور ایتالیا، اسلوونی و کرواسی به‌ طور مشترک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایستریا
ایستریا

‏با توجه به اینکه بیشترین قسمت این شبه جزیره، حدود 89 درصد، با کرواسی هم مرز است، قسمت غربی این شبه جزیره را ایستریای ‏کرواسی و قسمت شمال غربی آن را ایستریای اسلوونی می خوانند. با این حال این شبه جزیره به طور اشتراکی بین این سه ‏کشور مورد استفاده قرار می گیرد. ‏

این شبه جزیره که با داشتن منظره‌های شهری زیبا، روستاهای قدیمی بر روی تپه‌ها و باغ‌های انگور فوق‌العاده که رقیب اصلی منطقه توسکانی (Tuscany) ایتالیاست، به جاذبه گردشگری مهمی در کرواسی تبدیل شده است.

ایستریا
ایستریا

شهرهای شبه جزیره ایستریا

حدود 35 درصد از سطح این جزیره پوشیده از جنگل است که موجب شده است ایستریا بزرگترین واحه سبز در شمال آدریاتیک باشد. ایستریا شهرهای مختلفی دارد اما مشهورترین آنها که بیشتر مورد تردد گردشگران قرار می گیرد، شهر پولا است.

شهر پولا (Pula) اگر چه ‏گرمترین شهر ایستریا است اما محبوب ترین برای تعطیلات تابستانی هم می باشد. قدمت این شهر به 3000 سال پیش باز می گردد. پولا شهر ‏کوچکی است بنابراین به راحتی می توان گوشه و کنار آن را پیاده گشت.

‏اگرچه این شهر کوچک است اما بزرگترین شهر شبه جزیره ایستریاست و گذشته فرهنگی قوی ای دارد. از دیدنی های این شهر می توان به سالن آمفی تئاتر رومی پولا که ششمین آمفی تئاتر بزرگ جهان است اشاره کرد. موزه باستان شناسی ‏و کلیسای سنت فرانسیس نیز از دیگر دیدنی های شهر پولا به شمار می رود. ‏

ایستریا | شهر پولا (Pula)
ایستریا | شهر پولا (Pula)

رووینی (Rovinj) شهر زیبای دیگر در ایستریاست که با خانه‌های رنگارنگ و زیبا و بناهای تاریخی قرون‌وسطایی گردشگران را مجذوب خود می‌کند. بخش کنار دریایی شهر رووینی که معماری سبک ونیزی دارد از خانه‌های پاستیلی رنگ تشکیل شده که دارای اسکله‌های کوچک ماهیگیری هستند.

در ارتفاع تپه این شهر هم کلیسایی قرار دارد که برج ناقوس باشکوهش از تمام سطح شهر پیداست. در کنار ساحل‌های شنی، اصلی‌ترین جاذبه گردشگری رووینی موزه طبیعی باتانا در کنار دریاست. همچنین هتل‌های مجلل، رستوران‌های دریایی و گالری‌های زیادی در این شهر وجود دارند.

شهر رووینی (Rovinj)
شهر رووینی (Rovinj)

شهر هوم (Hum) کوچکترين شهر دنيا واقع در کشور کرواسي است که فقط ۱۷ نفر جمعيت دارد. این شهر زیبا در شمال غربی کشور کرواسی در مرکز منطقه ایستریا جای گرفته است و به عنوان کوچکترین و کم جمعیت ترین شهر دنیا در کتاب گینس ثبت شده است.

ديوار شهر، خانه‌هاي سنگي زيبا، کوچه‌هاي تنگ و باريک و کليساي بسيار قديمي آن جلوه‌اي کم‌نظير به آن بخشيده است. تمام بناهاي آن جز يک مدرسه ايتاليايي که در قرن ۱۹ ساخته شده، قديمي است و ايجاد بناي تازه در آن ممنوع است.

ایستریا| شهر هوم (Hum)
ایستریا | شهر هوم (Hum)

تفریحات در ایستریا

این شبه جزیره زیبا و دیدنی یکی از مقاصد معروف و محبوب در بین گردشگران اروپایی است و افراد زیادی به آن سفر می کنند. از تفریحات و سرگرمی های مهم پیاده روی در دل کوچه های سنگفرش، دوچرخه سواری در مسیرهای طراحی شده در دل جنگل، قایق سواری در آب های زلال جزیره است که طرفداران بسیاری دارد.

اگر اهل شب های زنده، پر جنب و جوش و نشستن در کافه رستوران های دنج با صدای موسیقی و نورپردازی شب هستید، شب های ایستریا یکی از سرگرمی های هیجان انگیز در سفر شماست.

ایستریا
ایستریا

چطور به این جزیره زیبا برویم ؟

معمولا از شهرهای اصلی هر سه کشور می توان به راحتی به پولا رفت. از ونیز ایتالیا و زاگرب کرواسی می توان با اتوبوس ‏به شهر پولا در ایستریا رفت. ایستریا فرودگاه نیز دارد که پروازهایی از شهرهای اطراف به آن انجام می گیرد. از شهر لیوبلیانای ‏اسلوونی نیز روزانه قطارهایی به سمت پولا می روند. ‏

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨